Kotona olevat äidit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelee...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia?
Itsellemme ei muita kuin matkavakuutus, miehellä vissiin joku henkivakuutus työn puolesta, lapsille ja kodille juu.

Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä?
Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?
Ostan uusia sekä huutiksesta käytettyjä. Toka saa kaikki ne esikoisen vaatteet, jotka on vielä hyväkuntoisia. (Toki sitten myös uusia ostetaan hänellekin.) Tosin kohta varmaan kokoero kuroo umpeen ja sitten täytyy ostaa molemmille samaa kokoa. Harrastaa jumppaa joka maksaa 120 eur/kausi eli 240 vuodessa.

Ostatteko kirjoja, leluja jne?
Ostan. Liiankin kanssa joskus.

Syöttekö yksipuolisesti? Onko pahalle päivälle säästössä rahaa?
Onko lasten tilillä rahaa?
Meillä on tilillä kymppitonni pahan päivän varalle. Lasten tilillä on vain lahjarahaa. He ovat niin pieniä, etten koe tarvetta itse laittaa heidän tililleen, koska saavat kaiken mitä tarvitsevat meiltä. Emme syö yksipuolisesti, koska olen itse hiukan terveysintoilija, ja näen ehkä liikaakin vaivaa ruokalistan suunnitteluun.

Matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)?
Meidän ei tarvitse matkustaa mennäksemme Korkeasaareen tai huvipuistoon, koska täältä Helsingistä ne löytyy muutenkin (ja niissä käymme). Mutta matkustimme kyllä viime kesänä esimerkiksi Titi-Nallen taloon, ensi kesänä mennään Muumimaailmaan.

Käyttekö lasten kanssa elokuvissa?
En ole vielä käynyt, ehkä lähiaikoina esikoisen kanssa, kun on nyt 3,5 v. Käymme muissa tapahtumissa kyllä, esimerkiksi eilen Muumi jääsadussa.

Onko lapsilla omat huoneet?
Ei tällä hetkellä, viihtyvät hyvin samassa.

Käytkö miehesi tilipussilla? Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?
En ainoastaan käy mieheni tilipussilla, vaan olen siellä jatkuvasti koska meillä on vain yhteinen tili. Vanhemmillani en maksata kulujani.

-On kodille

-Uusia ostetaan.

Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia?
-Saa

-Kyllä

Syöttekö yksipuolisesti?
-Ei

Onko pahalle päivälle säästössä rahaa?
-Ei

-On kai. Itse emme ole avanneet lapsille tilejä, joten emme niistä tiedäkään mitään.

-Kyllä

-Ei

-Ei

Käytkö miehesi tilipussilla?
-Meillä on yhteiset rahat, että juu, noinkin sen voi sanoa.

Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?
-En todellakaan.

Tilin avaamiseen tarvii vanhempien allekirjoitukset, joten tietäisitte jos tilejä lapsilla olisi.

- kodille ja lapselle kyllä, itselleni ei :D

- ostan uusia vaatteita.

- saa harrastaa, ja varmasti tuleekin harrastamaan hevosia, kun äippä käy tallilla ;)

-meillä on tavaraa niin paljon ettei vähään aikaan tarvi ostaa!

-vähän on säästössä.
-2v:n tilillä pari sataa ja hänen lompakossa 40e.

-tuo on sen verran pieni että kamalasti ei olla käyty muutaku oman paikkakunnan leikkipaikoissa ja eläinpuistossa.

-en ole vielä käynyt, yhdess teatterissa.
-on.

-monesti vanhempani haluavat ostaa lapselle jotain, en koskaan kysy voisivatko he.
ja joo, käyn mieheni tilipussilla ;) mutta vain tarpeellisiin asioihin, en omiin humputuksiin. ja se on miehelle ok :)

Tunnen kaksi kotiäitiä. Molemmat aina peeeaaa, vaikka ravintoloissa eivät kulje. Kerran 5v aikana käyneet 200km pidemällä ja vanhemmilleen molemmat yli 1000e velkaa. Eikä kummankaan lapsilla vakuutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä ihmettelee;22923511:
Lapsivakuutus meillä yhdestä 417,63 vuosi.
Koiran vakuutus n.300e vuosi

Miten maksatte muutamalla sadalla markalla ruuat, lelut, vaatteet ja vakuutuksia?
Mies varmaan maksaa asumisen ja auton kulut, matkustelut jne.

Mistä revitte rahan esim. ratsastustuntiin 1-3kertaa viikkoon? Tai vauvauintiin 17e viikossa?

Muutamalla sadalla... markalla?

Vakuutukset on keskitetty samaan paikkaan, pakko myöntää etten tiedä tarkkoja summia sillä työssäkäyvä mies ne maksaa.

Pieni lapsi ei tarvitse paljoa vaatetta, joten ehkä en ole oikea henkilö vastaamaan tuohonkaan. Tosin uuden vaatteen ei tarvitse maksaa 50e/kappale, mutta jos olet sitä mieltä että täytyy niin oma on mokasi. Tai siis rahasi.

Ruokiin ja muuhunkin myös mies osallistuu.

Vauvauinti maksoi meillä kyllä paljon vähemmän. Könttäsumma aina yhdestä lukukaudesta. Jos ei ole varaa ratsastukseen niin sitten ikävä kyllä pitää harrastaa jotain muuta. Tosin niissäkin hinnoissa on paljon eroja, ei tarvitse käydä siellä kalleimmassa paikassa jos on muitakin vaihtoehtoja.

Tilin avaamiseen tarvii vanhempien allekirjoitukset, joten tietäisitte jos tilejä lapsilla olisi.

Periaatteessa kyllä, käytännössä ei. Esimerkiksi meidän lapsille on avattu ilman meidän suostumusta Nordeassa määräaikaiset sijoitukset, ja kuulemma automaattisesti avataan tällöin myös hoitotili (käyttötili). Mitään lupaa meiltä ei ole kysytty, isovanhempi avasi. Mitään ilmoitusta ei myöskään tullut kotiin.

Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia? Ei oo tällä hetkellä, on kyllä tekovaiheessa..

Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä? Lapseni ei kulje ryysyissä, tarvittaessa ostan uutta, mutta ostan myös käytettynä ja sitte kierrätetään tuttavien keksken hyväkuntoisia vaatteita.

Saavat harrastaa kun tulevat siihen ikään, nyt ostin ekat luikkarit 2-veelle, täksi talveksi :)

Ostatteko kirjoja, leluja jne? Ostelen kirjoja, leluja synttäreiksi ja jouluksi, kun niitä on muutenkin tarpeeksi ja vähän yli.

Syöttekö yksipuolisesti? Syödään suht monipuolisesti ja itse teen melkein kaikki ruoat.

Onko pahalle päivälle säästössä rahaa? Aika vähän..

Onko lasten tilillä rahaa? On.

Viime kesänä oltiin korkeasaaressa ja ens kesänä varmastikin johonkin, tehdään vähän lyhempiä "retkiä" kun pojat vasta 1 ja 2- vuotiaita

Käyttekö lasten kanssa elokuvissa? Ei vielä, mutta vanhempi pääsi nyt äidin kanssa kattomaan jäkismatsia (sm-liigaa)

Onko lapsilla omat huoneet? On yhteinen huone.

Käytkö miehesi tilipussilla? Maksatatko vanhemmillasi kulujasi? Ei oo miestä kenen tilipussilla kävis ja vanhemmillani en maksata kuluja. Äiti saattaa joskus maksaa mun ruokaostokset jos ollaan yhdessä ostoksilla. Toki tässäkin takana se, että pikkusiskoni 14-vee, "asuu" vkl ja lomat minun luonani, enkä mä siltä "vuokraa" pyydä :D

Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia? On, kaikile tapaturmavakuutukset, aikuisille henkivakuutukset ja vauvalle vielä hoitokuluvakuutus. Laaja kotivakuutus myös.

Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä? Ostan uusia ja myös kirpputorivaatteita. Ryysyissä eivät kulje.

Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia? Saavat. Isoimmalla (5v) kaksi harrastusta jotka maksavat 120e ja 80e lukukausi. Keskimmäisen harrastus 60e lukukausi. Vauva ei vielä harrasta.

Ostatteko kirjoja, leluja jne? Ostan, toki.

Syöttekö yksipuolisesti? Syödään mielestäni monipuolisesti, luomu/kasvisruokaa.

Onko pahalle päivälle säästössä rahaa? On, vähän.

Matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)? Kotimaassa kyllä. Ulkomailla ei koska on koiria eikä niille hoitajaa. Koirahoitoloihin en halua jättää. Eli koirat matkustaa mukana.

Käyttekö lasten kanssa elokuvissa? Isoimman kanssa on kahdesti käyty.

Onko lapsilla omat huoneet? On. Vauva saa myös kunhan vähän kasvaa. Vielä ei tarvitse.

Käytkö miehesi tilipussilla? Meillä on yhteiset rahat. Mies tienaa ja minä hoidan lapset ja kodin sekä laskut ja muut raha-asiat.

Maksatatko vanhemmillasi kulujasi? Minulla vain toinen vanhempi elossa. En "maksata" hänellä mitään. Joskus ostaa kyllä lapsille esim. vaatteita tai meille ruokaa.

Ja nyt mun kysymys ap:lle. Miksi tämmöisiä kysyt?

Muutamalla sadalla... markalla?

Vakuutukset on keskitetty samaan paikkaan, pakko myöntää etten tiedä tarkkoja summia sillä työssäkäyvä mies ne maksaa.

Pieni lapsi ei tarvitse paljoa vaatetta, joten ehkä en ole oikea henkilö vastaamaan tuohonkaan. Tosin uuden vaatteen ei tarvitse maksaa 50e/kappale, mutta jos olet sitä mieltä että täytyy niin oma on mokasi. Tai siis rahasi.

Ruokiin ja muuhunkin myös mies osallistuu.

Vauvauinti maksoi meillä kyllä paljon vähemmän. Könttäsumma aina yhdestä lukukaudesta. Jos ei ole varaa ratsastukseen niin sitten ikävä kyllä pitää harrastaa jotain muuta. Tosin niissäkin hinnoissa on paljon eroja, ei tarvitse käydä siellä kalleimmassa paikassa jos on muitakin vaihtoehtoja.

Eli jos pienen tytön haave ja unelma on harrastaa ratsastusta, olet valmis eväämään sen rahan puutteen takia? Ja kun koulussa liki kaikki pienet tytöt puhuu ravaamisesta, laukkaamisesta jne..

Ja meillä ainakin pieni vauva tarvitsee paljon vaatteita. Vaihdan bodyn joskus jopa 5 kertaa (sylkeä, puklua). Ja kun yhden toppapuvun peset, toinen tarvitaan.. ja puku autoiluun ja ulkoiluun erikseen.
Meilläkin vakuutukset on keskitetty samaan paikkaan, mutta kyllä en antaisi mieheni maksaa oman autoni tai minun vakuutuksia..

Alkuperäinen kirjoittaja Määä;22923715:
Onko teillä lapsille, kodille, itsellenne vakuutuksia? On, kaikile tapaturmavakuutukset, aikuisille henkivakuutukset ja vauvalle vielä hoitokuluvakuutus. Laaja kotivakuutus myös.

Ostatteko uusia vaatteita lapsille, vai kulkeeko ne aina vanhoissa ryysyissä? Ostan uusia ja myös kirpputorivaatteita. Ryysyissä eivät kulje.

Saako lapsenne harrastaa esim. jääkiekkoa tai ratsastamista tai muita maksavia harrastuksia? Saavat. Isoimmalla (5v) kaksi harrastusta jotka maksavat 120e ja 80e lukukausi. Keskimmäisen harrastus 60e lukukausi. Vauva ei vielä harrasta.

Ostatteko kirjoja, leluja jne? Ostan, toki.

Syöttekö yksipuolisesti? Syödään mielestäni monipuolisesti, luomu/kasvisruokaa.

Onko pahalle päivälle säästössä rahaa? On, vähän.

Matkustatteko (ähtäri, korkeasaari, lappi, huvipuistot)? Kotimaassa kyllä. Ulkomailla ei koska on koiria eikä niille hoitajaa. Koirahoitoloihin en halua jättää. Eli koirat matkustaa mukana.

Käyttekö lasten kanssa elokuvissa? Isoimman kanssa on kahdesti käyty.

Onko lapsilla omat huoneet? On. Vauva saa myös kunhan vähän kasvaa. Vielä ei tarvitse.

Käytkö miehesi tilipussilla? Meillä on yhteiset rahat. Mies tienaa ja minä hoidan lapset ja kodin sekä laskut ja muut raha-asiat.

Maksatatko vanhemmillasi kulujasi? Minulla vain toinen vanhempi elossa. En "maksata" hänellä mitään. Joskus ostaa kyllä lapsille esim. vaatteita tai meille ruokaa.

Ja nyt mun kysymys ap:lle. Miksi tämmöisiä kysyt?

Eikö käy omalletunnolle elää miehen tuloilla? Siis te sanotte "yhteinen rahapussi", joka koostuu muutamasta äidin satasesta ja siitä miehen 2-3 tonnista. Siis sehän on miehen tuloilla elämistä???
Ja samat naamat pukerratte päivän täällä netissä "on se kumma kun lapset viedään hoitoon, kyllä pienellä rahalla elää"... Eli elätte törkeästi miehen rahoilla :) ette sillä pienellä omalla rahalla.

- on kaikkiin vakuutukset, myös autoon.

- Lapseni ei kulje ryysyissä. Pyrin ostamaan vaatteita käytettynä, mutta uusiakin tulee välillä ostettua. Pyrin ekologisuuteen.

- Minulla on vauva ja taapero, joten he eivät paljoa vielä harrasta. Käydään muskarissa ja isompi käy jumpassa. Leluja tulee ostettua vain syntymäpäivä-, joulu- ja nimipäivälahjoiksi. Joskus erittäin harvoin ostan muuten vaan. En halua lahjoa lastani krääsällä. Kirjoja toki ostan silloin tällöin muuten vaan.

Syöttekö yksipuolisesti?

- syödään monipuolisesti, terveellisesti. Pyritään välttämään einesruokaa. Suositaan suomalaista.

- on

- on. Osa lapsilisistä menee suoraan lasten tileille.

- Kyllä. Toki edelleenkin lapset sen verran pieniä, että matkustaminen on ennemminkin meidän vanhempien iloksi.

- Ei, koska ovat pieniä

- Olisi, jos haluaisin heidät eri huoneisiin. Vielä en laita.

-Yhteinen koti, yhteiset kulut. Toki mies maksaa enemmän, koska on isommat tulot. En maksata vanhemmillani kuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä--;22923722:
Eli jos pienen tytön haave ja unelma on harrastaa ratsastusta, olet valmis eväämään sen rahan puutteen takia? Ja kun koulussa liki kaikki pienet tytöt puhuu ravaamisesta, laukkaamisesta jne..

Ja meillä ainakin pieni vauva tarvitsee paljon vaatteita. Vaihdan bodyn joskus jopa 5 kertaa (sylkeä, puklua). Ja kun yhden toppapuvun peset, toinen tarvitaan.. ja puku autoiluun ja ulkoiluun erikseen.
Meilläkin vakuutukset on keskitetty samaan paikkaan, mutta kyllä en antaisi mieheni maksaa oman autoni tai minun vakuutuksia..

millä ihmeen yhtälöllä voi olla eväämättä sen ratsastusharrastuksen, jos rahaa ei ole? Miten ihmeessä vanhemmilla voisi olla varaa sellaiseen mihin ei ole varaa? Eikä ihan varmasti ihan kaikilla muillakaan siihen ole varaa (/tai edes kiinnostusta) eli turha vedota tuohon "kun kaikki muutkin".

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä--;22923722:

Väitän että tämä on silti ainakin osittain valintakysymys. Toppapukujen ja bodyjen ei tarvitse olla sieltä kalleimmasta päästä, vaan esimerkiksi Hennesiltä saa settejä edulliseen hintaan. Vaatteita myös pestään välillä. Ja autoiluun ja ulkoiluun erikseen, pienelle vauvalle, on ihan pakollista olla eri puvut?

Jos pienen tytön haave on ratsastaa, kerta viikkoon varmaan riittää? Ja jos rahaa ei ole, niin sitten sitä ei ole tai jostain tingitään sitä varten. Talouttaan voi suunnitella etukäteenkin, ja kaikki eivät tarvitse kahta autoa. Jos olet kotiäiti, niin mihin sitä toista autoa tarvitset ellet asu ihan maalla?

Ja miksi en antaisi aviomieheni maksaa meidän perheen vakuutuksia? Naurettavaa, jos en antaisi.

[QUOTE="vieras";22923733]Luulisin että tarkotuksena oli nimenomaan ärsyttää. Joku työhönpakotettu on katkera kotiäideille.[/QUOTE]

Äitiyslomalla olen, saan käteen 1700e ja pärjään sillä hyvin.
Mies haluaa, että jäisin kotiin, mutta itse en halua.

En perkele maksata laskujani ukolla ja elä loisena, vaan haluan tienata itse. Kun tienaan itse, voin myös päättää miten rahojani käytän.
Ennemmin teen vaikka osa-aikaista, kuin että kokonaan kotona loisena.

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä--;22923746:
Eli elätte törkeästi miehen rahoilla :) ette sillä pienellä omalla rahalla.

Ainakin minä elän mieheni rahoilla kyllä, mutta en törkeästi vaan yhteisestä sopimuksesta :) Kun itse palaan työelämään, mies vähentää töitä ja opiskelee lisää, osittain sitten taas minun rahoillani.

Kyllä on, laaja kotivakuutus, oikeusturvavakuutus ja vastuuvakuutus, mulla ja miehellä henkivakuutus ja tapaturmavakuutus, lapsilla jokaisella henkilövakuutus (joka siis kattaa sairaskulut). autossa huippukasko.

ostan pääosin uusia ja suosin laatumerkkejä. Hyväkuntoinen tai uudenveroinen käytettykin kyllä käy mutta usein en jaksa alkaa niitä metsästää vaan ostan suoraa uutena, on helpompaa.

Kyllä harrastavat.

Tarpeen mukaan kyllä.

Syöttekö yksipuolisesti?
Ihan normaalia suomalaista kotiruokaa. Käymme myös 1-2kertaa kuukaudessa ulkona syömässä koko perhe.

On.

on.

Kyllä.

harvemmin on lapsille sopivia elokuvia tarjolla täällä pikkukaupungissa mutta käydään jos on.

Ei ole vielä.

Käytkö miehesi tilipussilla?
Meillä on yhteinen talous, ei lasketa kuka tienaa mitä ja kuka kuluttaa mitä. Tämä on mielestäni jokaisen terveen perheen perusta. en ole ikinä ymmärtänyt enkä koskaan tule ymmärtämään miten jotkut on niin lapsellisia että ne leikki kämppäkavereita vaikka ovat jopa naimisissa ja heillä on yhteisiä lapsia.

Maksatatko vanhemmillasi kulujasi?[/QUOTE]
Mun vanhemmat on kuolleet joten vaikeaa on maksattaa ja vaikka eläisivät niin emme maksattaisi kun omillammekin pärjätään. Tämä on toinen mitä en tajua. Aikuisen ihmisen pitää osata elättää itsensä eikä kuvitella että äiti ja isi kustantaa vielä 3 kymppisenkin menoja.

aika outoja kysymyksiä. Onko ap:lla jotenki vääristyny kuva siitä millaisia ihmisiä on kotiäiteinä?

Minun mielestäni pienen lapsen kotona oleminen on niin tärkeää, että vaikka kulkisi ryysyissä tai ei olisi varaa matkustella, niin kotona oleminen menee rahallisen mahtielämänkin edelle. Rahaan en lastani vaihtaisi. Lapsella on vain yksi elämä ja minä äitinä olen vastuussa siitä, että annan pohjan lapsen perusturvallisuudelle. Ei tämä kotona oleminen ikuisuuksia kestä.

Väitän että tämä on silti ainakin osittain valintakysymys. Toppapukujen ja bodyjen ei tarvitse olla sieltä kalleimmasta päästä, vaan esimerkiksi Hennesiltä saa settejä edulliseen hintaan. Vaatteita myös pestään välillä. Ja autoiluun ja ulkoiluun erikseen, pienelle vauvalle, on ihan pakollista olla eri puvut?

Jos pienen tytön haave on ratsastaa, kerta viikkoon varmaan riittää? Ja jos rahaa ei ole, niin sitten sitä ei ole tai jostain tingitään sitä varten. Talouttaan voi suunnitella etukäteenkin, ja kaikki eivät tarvitse kahta autoa. Jos olet kotiäiti, niin mihin sitä toista autoa tarvitset ellet asu ihan maalla?

Ja miksi en antaisi aviomieheni maksaa meidän perheen vakuutuksia? Naurettavaa, jos en antaisi.

No itse asiassa se kerta viikkoon ei riitä, jos haluaa että tuntuma ratsastukseen pienellä lapsella säilyy. Ja kyllä meillä on lämminpuku ulkoiluun ja ei niin lämmin puku autoiluun (autossa lämmin, ulkona ei).

Ja mies matkustaa työn takia paljon, en halua nysvätä kotona olla, kun emme asu kaupungissa. Tarvitsen autoa niin lapsen kuin omaan harrastukseen ja liikkumiseen.
Itse maksan autoni kulut, kun auto on minun ja omat vakuutukseni.. lapsen vakuutuksen maksaa isä tai minä.

Ja nuo halvat vaatteet, sori vaan mutta on kuin kaivoon rahaa viskaisi. Laadukkaat vaatteet säilyy pesuissa sata kertaa parempana.. halvat nukkautuu, vanuu ja venyy ja haalistuu.

Vakuutuksista en huutele julkisesti.

Ostan vähän uusia, yleensä kirpparilta. Mutta ei ne ole mitään ryysyjä, hyväkuntoisia käytettyjä.
Saa sitten kun on siinä iässä.
Tietysti aina välillä kun on tarve.

Syömme monipuolisesti, on säästössä rahaa.
Ei ole lapsella tiliä.
Ei nuihin kohteisiin, mutta matkustamme kyllä.

Ei. Eikä ilman lapsia.
Ei.
Meillä on yhteiset rahat. Vanhemmat ei maksa penniäkään, päin vastoin :D

Alkuperäinen kirjoittaja näin;22923833:
Minun mielestäni pienen lapsen kotona oleminen on niin tärkeää, että vaikka kulkisi ryysyissä tai ei olisi varaa matkustella, niin kotona oleminen menee rahallisen mahtielämänkin edelle. Rahaan en lastani vaihtaisi. Lapsella on vain yksi elämä ja minä äitinä olen vastuussa siitä, että annan pohjan lapsen perusturvallisuudelle. Ei tämä kotona oleminen ikuisuuksia kestä.

Mutta on joitakin asioita, jotka on lapsen etu. Esim. lapsen vakuutukset, vanhempien vakuutukset. Myös harrastukset, ne kehittää, sosiaalistaa jne.
Olet lapsellesi äiti myös 18v kuluttua. Oletko silloin opiskelija, työtön tai asuntolainaa maksava köyhä? Vai äiti, jolla on varaa tukea opiskeluissa ja elämässä? Olet elatusvelvollinen nuorelle, kunnes hän täyttää 21v. Opintotuki ei riitä just mihinkään.

- on vakuutukset, mutta ei sairaskuluvakuutusta (mikä jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt olla)
- ostan lähes aina uusia hyvälaatuisia vaatteita, jotka kestävät useammalle lapselle. Pidän satunnaisista kirpputoreilla käynnistä.
- lapset vielä pieniä, mutta käyvät muskarissa, uimahalllissa, liikuntakerhossa yms.
- Lainaan todella paljon kirjoja kirjastosta. Hyviksi havaitut lempikirjat hankitaan omiksi. Leluja ostetaan, mutta pyrin ostamaan kestävää (legoja, brion junarataa yms.), en mitään muovista kertakäyttöroinaa
- Syödään terveellistä kotiruokaa. Päivittäin kalaa tai kanaa ja kasviksia, täysjyväviljaa yms.
- Lasten tilieillä on rahaa joitakin satoja tai tuhansia.
- meillä on aina rahaa uutta pesukonetta tms. varten
- matkustelemme sekä kotimaassa että ulkomailla. Käymme huvipuistoissa.
- Käymme lasten kanssa elokuvissa, konserteissa, teatterissa, nukketeatterissa. Eilen juuri kävimme Muumi-jääsadussa.
- lapsilla on omat huoneet
- maksan itse omat kuluni, mieheni tietenkin kustantaa perheen menoja. Isovanhemmat ostavat lapsille syntymäpäivä- ja joululahjoiksi tarpeellisia vaatteita, polkupyöriä, luistimia yms.

No itse asiassa se kerta viikkoon ei riitä, jos haluaa että tuntuma ratsastukseen pienellä lapsella säilyy. Ja kyllä meillä on lämminpuku ulkoiluun ja ei niin lämmin puku autoiluun (autossa lämmin, ulkona ei).

Ja mies matkustaa työn takia paljon, en halua nysvätä kotona olla, kun emme asu kaupungissa. Tarvitsen autoa niin lapsen kuin omaan harrastukseen ja liikkumiseen.
Itse maksan autoni kulut, kun auto on minun ja omat vakuutukseni.. lapsen vakuutuksen maksaa isä tai minä.

Ja nuo halvat vaatteet, sori vaan mutta on kuin kaivoon rahaa viskaisi. Laadukkaat vaatteet säilyy pesuissa sata kertaa parempana.. halvat nukkautuu, vanuu ja venyy ja haalistuu.

Kyllä se tuntuma säilyy, usko pois. Tai sitten lapsessasi on jotain vikaa.

Jos jotain ilman et voi elää, niin sitten älä elä mutta valittaminen on kai vähän turhaa, kun itse olet siihen soppaan ryhtynyt? Eli jos rahat ei meinaa riittää mutta mikään ei saa muuttua, niin vaihtoehtoja on aika vähän eikä valitus auta mitään.

Ja sori vain, olen itse osannut pestä lapseni (ja omatkin) vaatteeni niin hyvin, että ne eivät ole kolmessa, neljässä kuukaudessa mitä vauva yhtä kokoa on käyttänyt, menneet miksikään. Ei edes Hennesin vaatteet. Että ehkä sun pesukoneessa on jotain vikaa, tai sitten vaatteita tosiaan kannattaisi olla enemmän ettei tarvitse niitä ainoita puhki pestä?

Minkäikäisistä lapsista ja millaisista kotiäideistä tässä puhutaan, kun toisaalta puhutaan bodeista ja toisaalta ratsastustunneista? vai puhutaanko tässä äideistä, jotka ovat kotona senkin jälkeen kun lapset menevät kouluun tai perheessä on monia isompia sisaruksia?

Yhteistyössä