Miten reagoisit, jos kaverisi kertoisi seurustelevansa avioparin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuo kuulostaa minulle niin vieraalta asialta ja kaikkine kommervenkkeineen monimutkaiselta että en halua sitä edes enempää ajatella. Jos joku ystävä tuollaiseen suhteeseen lähtisi, uskoisin hänen myös ymmärtävän ettei se ole kaikkien mieleen. Ehkä hän olisi jopa kykenevä antamaan minulle aikaa ja jos suhde jatkuisi pidempään hyvänä niin ehkä alkaisin itsekin lämmetä ja ymmärtää. Tiedä häntä.

En tunne ketään tuollaisessa suhteessa elävää ja koko terminkin taisin kuulla täällä muutama kuukausi sitten. Ehkä olen tiedostamattani ollut rasistinen tätä seksuaalivähemmistöä kohtaan koko tähän astisen elämäni koska en ole koskaan edes ajatellut tämänlaisten perheiden olemassaoloa?

Ymmärrän kyllä, että itselle outo ja uusi asia voi ihmetyttää. Mutta musta ainakin tuntuisi todella pahalta, jos en voisi puhua hyvälle ystävälleni suhteestani. Mitä olet homoista mieltä? Saako homoystäväsi puhua sinulle suhteestaan?

Oli juu, mutta ap näytti olevan kiinnostunut siitä, miksi jotkut suhtautuvat asiaan negatiivisesti. Aika harvassa ovat nuo mainitsemasi "hyiyök"-ihmiset, joilla ei olisi esittää mitään perusteluja kritiikilleen. Monen polyihmisen olen nähnyt ajattelevan aioista ihailtavan laaja-alaisesti, ymmärtäen polysuhteiden ongelmien lisäksi todella hyvin jopa monoamorisia. Ei tarvitse muuten olla polyamorinen tietääkseen, millaisia ongelmia ihmissuhteisiin voi liittyä. Ei poly ole mikään oma lajinsa. Aika samanlaisia ovat niin monoamoriset, polyamoriset, heterot kuin homotkin pohjimmiltaan.

Ihmissuhteista yleisesti voin keskustella plussallakin, mutta jos pohdinnan kohteena on erityisesti polysuhteiden erityispiirteet ja nimenomaan polysuhteisiin mahdollisesti liittyvät sudenkuopat (eli siis aivan kuten sinä itse toit esille) niin keskimäärin tasokkaampia vastauksia saa muilta polyilta.

[QUOTE="vieras";26195219]Mä en jaksa ymmärtää miten toisia voi haitata muiden valinnat. Tässäkin ketjussa jotkut ihan muuten fiksulta vaikuttavat ihmiset kuulostavat niin ennakoluuloiselta. Mitä ihmettä se muile kuuluu minkälaisessa suhteessa ihmiset ovat? Tai mitä muutenkaan elämällään tekevät? Jos kaveri on onnelinen niin mä olen onnellinen hänen puolestaan, ihan riippumatta siitä minkälaisessa suhteessa hän on vai onko suhteessa ollenkaan.[/QUOTE]

Kyllä mäkin olen onnellinen ystävieni puolesta, jos he (ja heidän lapsensa) ovat aidosti onnellisia. Mua ei "haittaa" muiden valinnat ellei niistä ole jotain haittaa läheisilleni tai heidän lapsilleen tms. Silloin saatan kantaa hiukan huolta/surua asiasta.

[QUOTE="vieras";26195359]Ymmärrän kyllä, että itselle outo ja uusi asia voi ihmetyttää. Mutta musta ainakin tuntuisi todella pahalta, jos en voisi puhua hyvälle ystävälleni suhteestani. Mitä olet homoista mieltä? Saako homoystäväsi puhua sinulle suhteestaan?[/QUOTE]

On minulla homoystäviä, perheellisiäkin enkä näe siinä mitään ongelmaa. Perheellisellä meinasin etten näe lastenkaan kannalta ongelmaa.

[QUOTE="vieras";26195229]Mä luulen, että suurin osa suhtautuu ihan neutraalisti (ehkä vähän uteliaasti) polysuhteisiin lähipiirissä.

Eikö polyamorisille ole jotain omaa keskustelupalstaa, jossa jakaa kokemuksia? Jotenkin vaan tuntuisi, että täällä yksi tai pari samaa ihmistä aloittelee näitä polyketjuja kuin sieniä sateella. Se tuntuu jo vähän huomionhakuiselta toiminnalta. Lisäksi teitä voidaan kohta syyttää kiihottamisesta, ei kansanryhmää, vaan kansalaista kohtaan ;)[/QUOTE]

Onhan niitä, mutta polyfoorumeissa tuskin esiintyy polyamoriaa suvaitsemattomia. :D

Mä uskon, että yllättävän moni suhtautuu mielessään hyvinkin negatiivisesti, mutten jaksa uskoa, että livenä kovin suuri osa esittäisi mielipidettään päin naamaa polyihmisille. Pitäisin moista aika junttimaisena käytöksenä.

On minulla homoystäviä, perheellisiäkin enkä näe siinä mitään ongelmaa. Perheellisellä meinasin etten näe lastenkaan kannalta ongelmaa.

No jos joskus satut tilanteeseen, jossa ystäväsi on polysuhteessa toivon, että edes yrität löytää itsestäsi samaa suvaitsevaisuutta mitä sinulla on homoja kohtaan. On tarpeeksi vaikeaa kun tuntemattomat hyljeksivät, jos omat ystävät tekevät samaa se on jo lähes sietämätöntä.

[QUOTE="vieras";26195237]Mihin helvetin trendiin? Polyamoriaa on ollut aikojen alusta lähtien. Ydinperhe on itse asiassa aika nykyaikainen keksintö ja polyamoria ei todellakaan ole yleisesti kovin hyväksyttyä niin kuin tästäkin ketjusta näkyy eli se ei todellakaan ole mikään trendi.[/QUOTE]

Toisaalta aiemmin oltiin paljon avioliitoissa järkisyistä ja romanttisia tunteita varten oli rakastajia. En oikein osaa nähdä sitä polyamoriana. Siitäkin on ollut monia näkemyksiä, onko "entisaikoina" kovinkaan paljon arvostettu romanttista rakkautta, eli voiko puhua puhtaasti polyamoriasta, jos suhteet ovat olleet lähinnä seksiä eikä syviä ja tiiviitä rakkaussuhteita. Onko silloin oltu niin kiintyneitä, että mustasukkaisuutta esiintyisi?

[QUOTE="vieras";26195371]No jos joskus satut tilanteeseen, jossa ystäväsi on polysuhteessa toivon, että edes yrität löytää itsestäsi samaa suvaitsevaisuutta mitä sinulla on homoja kohtaan. On tarpeeksi vaikeaa kun tuntemattomat hyljeksivät, jos omat ystävät tekevät samaa se on jo lähes sietämätöntä.[/QUOTE]

Tiedä häntä, voi ollakin. Nyt tuo on niin uusi asia etten ole sitä saanut sulateltua. Voihan olla että muutaman vuoden päästä asenteeni on jo toinen vaikkei lähipiiriin tuollaisia perheitä sattuisikaan.

[QUOTE="vieras";26195371]On tarpeeksi vaikeaa kun tuntemattomat hyljeksivät, jos omat ystävät tekevät samaa se on jo lähes sietämätöntä.[/QUOTE]

Näin se vaan on :( Voi sitä kylillä huudella, että en välitä lainkaan mitä joku minusta ajattelee. Totuus kuitenkin on, että olemme sidoksissa perheisiimme ja ystäviimme. Olemme sosiaalisia olentoja ja tarvitsemme ihmisiä ympärillemme. Harvalle riittää puoliso tai edes kaksi, kyllä elämässä pitää muuta olla. Kaappi on todella ahdistava paikka elää. Pitää varoa, ettei mainitse elämänkumppaniaan tai kumppaneitaan ikinä nimeltä, ei voi kertoa mitä on viikonloppuna tehdä, joutuu valehtelemaan päivittäin ja elämään yksinäisyydessä kodin ulkopuolella. Se on todella kuluttavaa. Itse tein päätöksen jo kauan sitten, että mieluummin kohtaan paheksuntaa kuin elän kaapissa. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että paheksuntaa olisi helppo kohdata. Tähän ei kyllä ikinä taida tottua.

Toisaalta aiemmin oltiin paljon avioliitoissa järkisyistä ja romanttisia tunteita varten oli rakastajia. En oikein osaa nähdä sitä polyamoriana. Siitäkin on ollut monia näkemyksiä, onko "entisaikoina" kovinkaan paljon arvostettu romanttista rakkautta, eli voiko puhua puhtaasti polyamoriasta, jos suhteet ovat olleet lähinnä seksiä eikä syviä ja tiiviitä rakkaussuhteita. Onko silloin oltu niin kiintyneitä, että mustasukkaisuutta esiintyisi?

Mä tarkoitin enemmänkin Antiikin Kreikan aikoja, jolloin oli ihan oikeitakin polyamorisia suhteita.

[QUOTE="xXx";26195259]Näin on. Polysuhteet ovat suomessakin olleet yleisiä. Tiedän monta tarinaa aviopareista jotka pysyivät yhdessä hautaan asti. Vaikka toisella oli rakastaja kymmeniä vuosia. Tai molemmilla. Tällä hetkellä yksi esimerkki polyhenkisestä suhteesta on Ilkka Kanervan ja Elina Kiikon suhde. Voi olla, että heillä on vain ns avoin suhde, mutta jos seksisuhteiden lisäksi rakkaussuhteet ovat sallittuja, niin polyhenkinenhän se on.[/QUOTE]

Voiko puhua polysuhteesta, jos avioliitto on lähinnä järki- ja edustussyistä muodostettu? Silloin ei luulisi haittaavan, mikäli kumppanilla on rakastajia. Se ei tee henkilöstä vielä polya. Toisaalta moni vaimo sulki aiemmin silmänsä miehensä rakastajien suhteen vaikkei olisi asiasta pitänyt eikä huonoistakaan suhteista erottu. Avioerosta on tullut sallitumpi.

[QUOTE="vieras";26195384]Mä tarkoitin enemmänkin Antiikin Kreikan aikoja, jolloin oli ihan oikeitakin polyamorisia suhteita.[/QUOTE]

Oliko kyseessä syviä ja intensiivisiä suhteita, joissa tunnettiin romanttista rakkautta useisiin ihmisiin eikä lähinnä seksistä, hauskanpidosta ja alati vaihtuvista kumppaneista? Sori sivistymättömyyteni. :D

[QUOTE="vieras";26195277]No mulle on yllätys, että ihmiset eivät tykkää toisten ihmisten valinnoista, jotka eivät vaikuta mitenkään heidän elämään.[/QUOTE]

Mä en tykkää, mikäli suvussani laitetaan vauvoja päivähoitoon vaikkei se suoraan vaikuta elämääni. Siksi hoidinkin sukulaislastani, kunnes hän oli valmiimpi päiväkotiin. Näin esimerkkinä. Toki kaikilla on oikeus valintoihinsa, vaikken minä niistä tykkäisikään.

Voiko puhua polysuhteesta, jos avioliitto on lähinnä järki- ja edustussyistä muodostettu? Silloin ei luulisi haittaavan, mikäli kumppanilla on rakastajia. Se ei tee henkilöstä vielä polya. Toisaalta moni vaimo sulki aiemmin silmänsä miehensä rakastajien suhteen vaikkei olisi asiasta pitänyt eikä huonoistakaan suhteista erottu. Avioerosta on tullut sallitumpi.

Niin. Tai jos tänäpäivänä vielä eletään avioliitossa uskonnollisen paineen alla eli avioeroa ei pidetä siinä suvun piirissä hyväksyttävänä. Sitten toinen puolisoista käy vieraissa ja jää kiinni. Yritetään jatkaa suhdetta mutta sama toistuu toisenkin kerran. Ja kolmannenkin. Petetty osapuoli jotenkin hyväksyy tilanteensa ja yhtenä päivänä hänkin törmää ihmiseen kenen kanssa päätyy pettämään puolisoaan.

Yhdessä ollaan niistä käytännön syistä, muuten kumpikin elää omaa elämäänsä.

[QUOTE="vieras";26195299]Minä taas koen, että niin kauan kun ihminen ei suoraan satuta toisiaan teoillaan, minulla ei ole oikeutta niitä tuomita.[/QUOTE]

No sehän siinä on, kun se raja toisten satuttamisen välillä kulkee eri ihmisten mielissä eri kohdassa. Onhan se tullut nähtyä jo lastenkasvatuskeskusteluissa. Se, mikä on toisen silmissä hyvää lapsenhoitoa, on toisen mielestä lapsen kaltoinkohtelua.

Oliko kyseessä syviä ja intensiivisiä suhteita, joissa tunnettiin romanttista rakkautta useisiin ihmisiin eikä lähinnä seksistä, hauskanpidosta ja alati vaihtuvista kumppaneista? Sori sivistymättömyyteni. :D

Ollaksesi itse jotain muuta kuin poly tuntuu sinulla olevan varsin tarkat ja tiukat määritelmät sanan merkityksestä ja sisällöstä. Itseeni kalskahti hieman tuo "intensiivisyys"- mitäköhän sillä tarkoitat?

No sehän siinä on, kun se raja toisten satuttamisen välillä kulkee eri ihmisten mielissä eri kohdassa. Onhan se tullut nähtyä jo lastenkasvatuskeskusteluissa. Se, mikä on toisen silmissä hyvää lapsenhoitoa, on toisen mielestä lapsen kaltoinkohtelua.

Vedän rajan siihen mistä on oikeasti varmaa tietoa, että satuttaa ihmistä. Että asia on oikeasti voitu tieteellisesti todistaa, ei niin että yksi tutkimus sanoo näin ja toinen sanoo eri tavalla. Lasten pahoinpitelystä on lapselle ihan oikeasti haittaa. Päiväkotiin laittamisen haittaa ei olla pystytty todistamaan.

Niin. Tai jos tänäpäivänä vielä eletään avioliitossa uskonnollisen paineen alla eli avioeroa ei pidetä siinä suvun piirissä hyväksyttävänä. Sitten toinen puolisoista käy vieraissa ja jää kiinni. Yritetään jatkaa suhdetta mutta sama toistuu toisenkin kerran. Ja kolmannenkin. Petetty osapuoli jotenkin hyväksyy tilanteensa ja yhtenä päivänä hänkin törmää ihmiseen kenen kanssa päätyy pettämään puolisoaan.

Yhdessä ollaan niistä käytännön syistä, muuten kumpikin elää omaa elämäänsä.

Ja jos tämä sopii molemmille osapuolille, en näe siinäkään mitään pahaa. Tai siinä, että mennään naimisiin puhtaista järkisyistä. Mä en näe instituutioita tai perinteitä itseisarvona, joita pitää noudattaa juuri niin kuin perinteenä on.

[QUOTE="xXx";26195346]Pahoittelen, että pätkäisen pitkää tekstiäsi näin rankasti. Tähän tahdoin kuitenkin nyt tarttua. Ensiksi siihen, että mainitset uusperheisiin liittyvän ongelmia joita ydinperheisiin ei liity. Tässä taas nostetaan (mielestäni) ydinperhe normatiiviseksi malliksi jota ei tarvitse pohtia kriittisesti. Oletko sitä mieltä, että ydinperhe voidaan määritellä mittapuuksi? Että se on jollakin tapaa se paras muoto?

Seuraavaksi: Väität, että polyperheen hyvät puolet olisivat jo yleisesti tiedossa. Minä en ole varma, että asia on näin. Jos polyperheen hyvät puolet olisivat yleisesti tiedossa, niin miksi rankka halveksunta? Itse koen, että ihmiset näkevät lähinnä riskejä ja huonoja puolia, eivät mitään hyvää.[/QUOTE]

Kiitos muuten, että keskustelet asiasta kanssani asiallisesti. :) Et edes kuittaile parisuhdekokemusteni puutteista ap:n tavoin. Mä en halua ketään loukata, mutta sen sä tiedätkin. Olen ihan hyväntahtoinen tyyppi ja haluaisin kaikkien elävän onnellista elämää. Perhemuodosta riippumatta.

Rehellisesti sanottuna mielestäni ydinperhe tietyllä tavalla on jossain mielessä se "paras" muoto. Tai tarkemmin sanottuna perhe, jossa lapsi on saanut pitää molemmat biologiset vanhempansa (mikä muuten voi polyperheessä olla mahdollista!), oli perheessä sitten mukana myös sukulaisia/muita ihmisiä tai ei. Uusperheiden taustallahan on aina avioeroja, jotka jättävät jälkensä lapsiin. Toki biologinen vanhempi voi olla huonokin vanhempi, en tartu nyt siihen. Tiedostan vain, että siteen menettäminen biologiseen vanhempaan vaikuttaa lapseen monin tavoin. Onnellinen ydinperhe on jonkinlainen "ideaali" mielestäni. Siihen voi kuulua sen "alkuperäisen" perheen, eli vanhempien ja heidän lastensa lisäksi muitakin. Äh, alkaa ajatus hukkua. Toisaalta tiedän, että esim. naisparien lapset eivät välttämättä kärsi isättömyydestään. Kuitenkin on mielestäni hyvä, jos lapsi tietää juurensa ja mahd. saa pitää yhteyttä biovanhempiinsa. Näillä mielipiteillä en tarkoita, että ydinperheet aina kiistatta ja poikkeuksetta olisivat onnellisimpia ja muut perhemuodot huonoja.

Tarkoitin, että ne hyvät puolet ovat polyjen mielissä jo tiedossa. Siksi on hyvä varautua niihin varjopuoliin, joita ei ehkä itse aina tule ajatelleeksi. Mieleeni tulevia (onnistuneen ja hyvän polyperheen) hyviä puolia ovat mm. laaja perhe (paljon rakkautta ja ihmisiä ympärillä..), avoimmuus ja rehellisyys (suhteet eivät kariudu pettämisiin) jne.

Viimeksi muokattu:
Tuo kuulostaa minulle niin vieraalta asialta ja kaikkine kommervenkkeineen monimutkaiselta että en halua sitä edes enempää ajatella. Jos joku ystävä tuollaiseen suhteeseen lähtisi, uskoisin hänen myös ymmärtävän ettei se ole kaikkien mieleen. Ehkä hän olisi jopa kykenevä antamaan minulle aikaa ja jos suhde jatkuisi pidempään hyvänä niin ehkä alkaisin itsekin lämmetä ja ymmärtää. Tiedä häntä.

En tunne ketään tuollaisessa suhteessa elävää ja koko terminkin taisin kuulla täällä muutama kuukausi sitten. Ehkä olen tiedostamattani ollut rasistinen tätä seksuaalivähemmistöä kohtaan koko tähän astisen elämäni koska en ole koskaan edes ajatellut tämänlaisten perheiden olemassaoloa?

Mä olen ollut aika armollinen lähipiirini ihmisiä kohtaan. :) Koko perheeni, sukuni ja ystäväpiirini tiesi mun olleen ihastunut naiseen (ja hetken romanssissa hänen kanssaan). Oma perheeni suhtautui asiaan "huonoiten". Ehkä kukaan muu ei kehdannut ihmetellä asiaa. :D Perheeni siis totta kai tukee minua kaikessa ja haluaa minun olevan onnellinen, mutta silti oudoksuivat asiaa kyllä. Mä olen aika ymmärtäväinen ja tiedän, että itselle vieraat asiat voi tuntua aluksi oudoilta, etenkin kun osuvat lähelle. En jaksanut sen kummemmin asiasta väitellä, asetuin tavallaan hölmöjen puheiden yläpuolelle. :) Sen sijaan olen ollut aika närkästynyt siitä, miten kovin sanoin minulle on arvosteltu polykavereitani. Tuntuu pahalta kuulla sellaisia sanoja ihmisistä, joista välittää.

[QUOTE="xXx";26195407]Ollaksesi itse jotain muuta kuin poly tuntuu sinulla olevan varsin tarkat ja tiukat määritelmät sanan merkityksestä ja sisällöstä. Itseeni kalskahti hieman tuo "intensiivisyys"- mitäköhän sillä tarkoitat?[/QUOTE]

Uskon, että polysuhteissa voi olla intensiivistä rakkautta, äläs hätkähdä. ;) Pointtini oli, etten millään jaksa ihan suoralta kädeltä uskoa, että "vanhoina hyvinä aikoina" oli mustasukkaisuudesta vapaita romanttiseen rakkauteen perustuvia suhteita laajasti. Siis niin, että suuri(n) osa ihmisistä olisi sellaisissa ollut. Romanttista rakkauttahan ei ole kaikkina aikoina arvostettu eikä arvosteta kaikkialla vieläkään. Mistä tiedetään, että niissä muinaisissa polysuhteissa suhteet perustuivat romanttiseen rakkauteen ja vahvaan kiintymykseen? Olen lukenut ristiriitaista tietoa aiheesta. Mustasukkaisuutta ei välttämättä esiinny ellei ole vahvoja romanttisia tunteita ja pysyviä suhteita.

Rehellisesti sanottuna mielestäni ydinperhe tietyllä tavalla on jossain mielessä se "paras" muoto. Tai tarkemmin sanottuna perhe, jossa lapsi on saanut pitää molemmat biologiset vanhempansa (mikä muuten voi polyperheessä olla mahdollista!), oli perheessä sitten mukana myös sukulaisia/muita ihmisiä tai ei. Uusperheiden taustallahan on aina avioeroja, jotka jättävät jälkensä lapsiin. Toki biologinen vanhempi voi olla huonokin vanhempi, en tartu nyt siihen. Tiedostan vain, että siteen menettäminen biologiseen vanhempaan vaikuttaa lapseen monin tavoin. Onnellinen ydinperhe on jonkinlainen "ideaali" mielestäni. Siihen voi kuulua sen "alkuperäisen" perheen, eli vanhempien ja heidän lastensa lisäksi muitakin. Äh, alkaa ajatus hukkua. Toisaalta tiedän, että esim. naisparien lapset eivät välttämättä kärsi isättömyydestään. Kuitenkin on mielestäni hyvä, jos lapsi tietää juurensa ja mahd. saa pitää yhteyttä biovanhempiinsa. Näillä mielipiteillä en tarkoita, että ydinperheet aina kiistatta ja poikkeuksetta olisivat onnellisimpia ja muut perhemuodot huonoja.

Tässä menee määritelmät nyt hieman sekaisin - ydinperhe muodostuu isästä, äidistä ja heidän yhteisistä biologisista lapsistaan. Jos perheeseen katsotaan kuuluvan esimerkiksi samassa taloudessa asuvat isovanhemmat niin perhe ei ole enää ydinperhe vaan suurperhe, vaikka suurperhe nimitystä nykyään usein käytetäänkin kuvailemaan monilapsisia perheitä. Tutkimuksessa on kuitenkin käytetty suurperhettä kuvailemaan perhettä joissa on äidin, isän ja lasten lisäksi muita biologisia sukulaisia.

Pidätkö siis ideaalina ydinperhettä vai suurempaa perhettä? Itse pidän ydinperhettä aika huonona vaihtoehtona.

Tarkoitin, että ne hyvät puolet ovat polyjen mielissä jo tiedossa. Siksi on hyvä varautua niihin varjopuoliin, joita ei ehkä itse aina tule ajatelleeksi. Mieleeni tulevia (onnistuneen ja hyvän polyperheen) hyviä puolia ovat mm. laaja perhe (paljon rakkautta ja ihmisiä ympärillä..), avoimmuus ja rehellisyys (suhteet eivät kariudu pettämisiin) jne.

Kuvittelisin, että myös polysuhteiden varjopuolet ovat keskimääräistä paremmin tiedossa sitä arkea eläneillä kuin sellaisilla, jotka eivät edes kykene kuvittelemaan itseään polysuhteeseen? :) Polysuhteet voivat muuten myös kaatua pettämisiin.

Itse en näe niin suurta eroa polysuhteiden tai muiden suhteiden välillä että tarvitsisi mitenkään erityisesti alleviivata polysuhteiden haasteita. Minusta haasteet ovat pohjimmiltaan samoja kuin kaikissa ihmissuhteissa. Kyse on luottamuksesta, rakkaudesta ja kunnioituksesta. Detaljeilla, että kuka milloin on missäkin ja kenen kanssa, ei ole kauheasti väliä jos perusasiat ovat kunnossa. Mielestäni ulkopuolisten heittämät "No entä tämä"-skenaariot ovat usein hieman lapsellisia ja yksinkertaisia. Todelliset ongelmat ja haasteet ovat osoittautuneet aivan erilaisiksi kuin mitä ulkopuoliset ovat povanneet.

Uskon, että polysuhteissa voi olla intensiivistä rakkautta, äläs hätkähdä. ;) Pointtini oli, etten millään jaksa ihan suoralta kädeltä uskoa, että "vanhoina hyvinä aikoina" oli mustasukkaisuudesta vapaita romanttiseen rakkauteen perustuvia suhteita laajasti. Siis niin, että suuri(n) osa ihmisistä olisi sellaisissa ollut. Romanttista rakkauttahan ei ole kaikkina aikoina arvostettu eikä arvosteta kaikkialla vieläkään. Mistä tiedetään, että niissä muinaisissa polysuhteissa suhteet perustuivat romanttiseen rakkauteen ja vahvaan kiintymykseen? Olen lukenut ristiriitaista tietoa aiheesta. Mustasukkaisuutta ei välttämättä esiinny ellei ole vahvoja romanttisia tunteita ja pysyviä suhteita.

Mitä väliä sillä on perustuiko ne romanttiseen rakkauteen? Pointti oli siinä, että ei ihmiset ole ihmiskunnan alusta asti eläneet mies, vaimo ja kaksi lasta perheissä ja polyamoria keksittiin pari vuotta sitten.

[QUOTE="vieras";26195371]No jos joskus satut tilanteeseen, jossa ystäväsi on polysuhteessa toivon, että edes yrität löytää itsestäsi samaa suvaitsevaisuutta mitä sinulla on homoja kohtaan. On tarpeeksi vaikeaa kun tuntemattomat hyljeksivät, jos omat ystävät tekevät samaa se on jo lähes sietämätöntä.[/QUOTE]

Millainen ystävä hyljeksii? Tuskin sellaista voi ystäväksi kutsua. Mun ei ole koskaan tarvinnut hyljeksiä ystäviäni, elivät he millaista elämää tahansa. En hylkäisi ikinä ystäviäni. En myöskään tietoisesti loukkaa heitä omilla mielipiteilläni. Toisaalta lähimmille ihmisille tulee sanottua suoremmin (usemmiten rakentavasti toki) asioita kuin pinnallisemmille tutuille. Ystävyyshän on parhaimmillaan sitä, että rakastaa toista virheineen kaikkineen.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä