Miten h******ssä se VOI olla niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
en jaksa lukea kaikki vastaukset mutta oletteko miettineet että kaikilla ei ole suomi äidinkielenä? niin niille voi olla vaikeata kirjoittaa oikein?

ja suomen kieli on ihan hemmetin vaikea kieli :kieh:

Suomen kieli on itse asiassa tutkimusten mukaan helppo kieli. Suomalaislapset oppii esimerkiksi lukemaan äidinkieltään kahdeksan kertaa nopeammin kuin englantia puhuvat lapset. Ja johto-opin vuoksi suomen kieli on itse asiassa alennusmyyntikieli: kun opit yhden sanan, siitä johtamalla saat kymmenen uutta ilmaiseksi.

No, onhan noita vaikeitakin asioita, mutta kuitenkin...

Ja kyllä, totta kai mä sen tajuan, että S2-ihmisille suomen kielen oikeinkirjoitus ei ole helppo asia.

Mutta en meinannut siitä kun lapset oppii äidinkieltään, vaan aikuisena suomen kieli on vaikea oppia.


Tiettyjen piirteiden takia kyllä, mutta sitten taas on toisia asioita (mm. tuo sanojen johtaminen), jotka helpottavat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Nääh, ei mua jaksa nikkikään niin nyppiä. Mua nyppii se, et täällä ei saa kirjottaa miten tykkää. Kun oppineet ei ymmärrä...

Haa! Eli joku kirraa sittenkin :xmas:

No näemmä sitten. Mutta mun ei silti tarvii aiheesta tehdä alotuksia..=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hyvän ketjun sai taas Sörhiskä aikaiseksi. Mihin menikään sörhäisemään karttakepillään? Johonkin, hmmm... pesään? :xmas: :whistle:

Suositan myös Calamity Janelle löysempää pipoa. Tämä pinohan oli ihan veikeä.

Perusteppa missä asiassa mun piponi kiristää? :)

Kai se pipa kirraa siinä kohtaa, kun ihan hauskan sanailun sekaan tullaan ehdottamaan löysempää pipoa. Mun mielestä Sörhis tuntui olevan (tällä kertaa) ihan huumoriasialla. Ainakin ketjun edetessä. Siis johan se Sörhiksen pipo löystyi.

Päin vastoin, kun ei kiristä. Mä kun en saa siittä ongelmaa ittelleni, et joku kirjottaa sanan väärin..


Sä et varmaan tee itsellesi ongelmaa siitäkään, jos kielivirheet jollekin (ei kylläkään mulle, mä osaan suhteuttaa ongelmat kyllä) muulle on ongelma? Ethän?

No, sä ehkä ootkin ainut ÄIKÄNOPE joka niistä jaksaa täällä aina valittaa. Kuten huomaat, tässä ketjussa on muitakin. Heiltä samaista alotusta en oo ikinä nähny. Sulta aika montakin..

Et vastannut kysymykseen. Eli jos sulla ei asiaan tai muhun liittyen pipo kiristä yhtään, sä et korvaasi lotkauta näille aloituksille. Niinkö? Nytkään sä et ole täällä räyhäämässä mulle, vaan se on joku sun sivupersoonista?

Ootpa sä herkkä, enhän mä ees räyhää.


No, sanotaan toisin sanoin sama virke: Nytkään sä et ole täällä keskustelemassa asiasta kanssani, vaan se on joku sun sivupersoona?

Vai miellyttäiskö sua enemmän ilmaisu: Nytkään sä et ole täällä vhuomauttelemassa mulle, vaan se on joku sun sivupersoona?

Tai miten olis, jos käyttäisin verbiä vittuilla?

Vai tarvitko vielä jonkun muun verbin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hyvän ketjun sai taas Sörhiskä aikaiseksi. Mihin menikään sörhäisemään karttakepillään? Johonkin, hmmm... pesään? :xmas: :whistle:

Suositan myös Calamity Janelle löysempää pipoa. Tämä pinohan oli ihan veikeä.

Perusteppa missä asiassa mun piponi kiristää? :)

Kai se pipa kirraa siinä kohtaa, kun ihan hauskan sanailun sekaan tullaan ehdottamaan löysempää pipoa. Mun mielestä Sörhis tuntui olevan (tällä kertaa) ihan huumoriasialla. Ainakin ketjun edetessä. Siis johan se Sörhiksen pipo löystyi.

Päin vastoin, kun ei kiristä. Mä kun en saa siittä ongelmaa ittelleni, et joku kirjottaa sanan väärin..


Sä et varmaan tee itsellesi ongelmaa siitäkään, jos kielivirheet jollekin (ei kylläkään mulle, mä osaan suhteuttaa ongelmat kyllä) muulle on ongelma? Ethän?

No, sä ehkä ootkin ainut ÄIKÄNOPE joka niistä jaksaa täällä aina valittaa. Kuten huomaat, tässä ketjussa on muitakin. Heiltä samaista alotusta en oo ikinä nähny. Sulta aika montakin..

Et vastannut kysymykseen. Eli jos sulla ei asiaan tai muhun liittyen pipo kiristä yhtään, sä et korvaasi lotkauta näille aloituksille. Niinkö? Nytkään sä et ole täällä räyhäämässä mulle, vaan se on joku sun sivupersoonista?

Ootpa sä herkkä, enhän mä ees räyhää.


No, sanotaan toisin sanoin sama virke: Nytkään sä et ole täällä keskustelemassa asiasta kanssani, vaan se on joku sun sivupersoona?

Vai miellyttäiskö sua enemmän ilmaisu: Nytkään sä et ole täällä vhuomauttelemassa mulle, vaan se on joku sun sivupersoona?

Tai miten olis, jos käyttäisin verbiä vittuilla?

Vai tarvitko vielä jonkun muun verbin?

Ja sun pointti oli? Olen tässä kyllä keskustelamassa ja huvittamassa itseni.. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Hyvän ketjun sai taas Sörhiskä aikaiseksi. Mihin menikään sörhäisemään karttakepillään? Johonkin, hmmm... pesään? :xmas: :whistle:

Suositan myös Calamity Janelle löysempää pipoa. Tämä pinohan oli ihan veikeä.

Perusteppa missä asiassa mun piponi kiristää? :)

Kai se pipa kirraa siinä kohtaa, kun ihan hauskan sanailun sekaan tullaan ehdottamaan löysempää pipoa. Mun mielestä Sörhis tuntui olevan (tällä kertaa) ihan huumoriasialla. Ainakin ketjun edetessä. Siis johan se Sörhiksen pipo löystyi.

Päin vastoin, kun ei kiristä. Mä kun en saa siittä ongelmaa ittelleni, et joku kirjottaa sanan väärin..


Sä et varmaan tee itsellesi ongelmaa siitäkään, jos kielivirheet jollekin (ei kylläkään mulle, mä osaan suhteuttaa ongelmat kyllä) muulle on ongelma? Ethän?

No, sä ehkä ootkin ainut ÄIKÄNOPE joka niistä jaksaa täällä aina valittaa. Kuten huomaat, tässä ketjussa on muitakin. Heiltä samaista alotusta en oo ikinä nähny. Sulta aika montakin..

Et vastannut kysymykseen. Eli jos sulla ei asiaan tai muhun liittyen pipo kiristä yhtään, sä et korvaasi lotkauta näille aloituksille. Niinkö? Nytkään sä et ole täällä räyhäämässä mulle, vaan se on joku sun sivupersoonista?

Ootpa sä herkkä, enhän mä ees räyhää.


No, sanotaan toisin sanoin sama virke: Nytkään sä et ole täällä keskustelemassa asiasta kanssani, vaan se on joku sun sivupersoona?

Vai miellyttäiskö sua enemmän ilmaisu: Nytkään sä et ole täällä vhuomauttelemassa mulle, vaan se on joku sun sivupersoona?

Tai miten olis, jos käyttäisin verbiä vittuilla?

Vai tarvitko vielä jonkun muun verbin?

Ja sun pointti oli? Olen tässä kyllä keskustelamassa ja huvittamassa itseni.. :)

Pointti tummennetulla. Uudelleen: sulla on ongelma ja pipo kireällä, kun pitää asiaan puuttua. Antaisit ihan vaan olla, jos ei kiinnosta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
mitteekätä? niinnikkeesti kuullostaapi jotta ois herättynä väärällä jalalla :D

En ole. Ihan olin hyvällä tuulella, ennen kuin törmäsin viiden minsan sisään täällä varmaan kymmeneen kuullostaa-sanaan.

"Minsan" ? Tämäkö sitten on sitä kielioppia parhaimmillaan?
 
Sörhis.. Eli sun pointti on se, et sun kans ei saa olla erimieltä tai muuten sä koet sen heti vittuiluna..

Ja johan mä vastasin tuolla ylempänä, et sä et ärsytä vaan aihe.. Kun maristaan ihan turhasta. Yks kirjain siellä sun täällä, miks se on niin kamala ongelma joillekkin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jane:
Sörhis.. Eli sun pointti on se, et sun kans ei saa olla erimieltä tai muuten sä koet sen heti vittuiluna..

Ja johan mä vastasin tuolla ylempänä, et sä et ärsytä vaan aihe.. Kun maristaan ihan turhasta. Yks kirjain siellä sun täällä, miks se on niin kamala ongelma joillekkin..

Saa olla, totta kai. Mutta sä esitit asiasi niin, että siitä huomasi mun aloitukseni ärsyttävän sua. Ja silloin, kun oma pipo kiristää pahasti, on turha tulla neuvomaan samaisesta asiasta muita. Sä tunnut olevan ihan todella ainoa, jolle tuo kuullostaa on ongelma, kun edelleen jaksat jauhaa siitä.

Eli. JOS sulla ei ole ongelmaa A) mun B) mun aloituksen eikä C) tuon kuulostaa-sanan kirjoitusasun kanssa, niin anna herran tähden nyt jo olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ja minkä ihmeen:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
mitteekätä? niinnikkeesti kuullostaapi jotta ois herättynä väärällä jalalla :D

En ole. Ihan olin hyvällä tuulella, ennen kuin törmäsin viiden minsan sisään täällä varmaan kymmeneen kuullostaa-sanaan.

"Minsan" ? Tämäkö sitten on sitä kielioppia parhaimmillaan?

Jo vain. Mähän kirjoitan aina vain ja ainoastaan täydellistä suomen kieltä. ;)

Muuten, kannattaisi selvittää termit itselleen ennen kuin ryhtyy aukomaan. Tuo 'minsan' muoto ei ole varsinaisesti kieliopillisesti väärin...
 
Olen huomannut saman asian palstalla. Ihmiset kirjoittavat kieliopillisesti hyvin usein väärin. Mutta ei se minua haittaa. Se vain aiheuttaa sen, että jotenkin yksinkertaisia yhdyssanavirheitä toistuvasti tekevä antaa itsestään kouluttamattoman kuvan. En tiedä onko se niin, mutta sen kuvan se antaa ja voi toki olla vääräkin kuva :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Olen huomannut saman asian palstalla. Ihmiset kirjoittavat kieliopillisesti hyvin usein väärin. Mutta ei se minua haittaa. Se vain aiheuttaa sen, että jotenkin yksinkertaisia yhdyssanavirheitä toistuvasti tekevä antaa itsestään kouluttamattoman kuvan. En tiedä onko se niin, mutta sen kuvan se antaa ja voi toki olla vääräkin kuva :)

ja kääntäen: sörhiksellä on ihan pakonomainen tarve tuoda esiin kouluttauneisuutensa. vai mitäs sanotte siitä hänen taannoisesta tittelistään GVV FM? tää on aiheuttanut niin hillittömät naurut meidän lisuriseminaareissa ettei mikään aiempi. koko sakki ollaan oltu jo pitkään VVV FT:ta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja VVV FT:
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Olen huomannut saman asian palstalla. Ihmiset kirjoittavat kieliopillisesti hyvin usein väärin. Mutta ei se minua haittaa. Se vain aiheuttaa sen, että jotenkin yksinkertaisia yhdyssanavirheitä toistuvasti tekevä antaa itsestään kouluttamattoman kuvan. En tiedä onko se niin, mutta sen kuvan se antaa ja voi toki olla vääräkin kuva :)

ja kääntäen: sörhiksellä on ihan pakonomainen tarve tuoda esiin kouluttauneisuutensa. vai mitäs sanotte siitä hänen taannoisesta tittelistään GVV FM? tää on aiheuttanut niin hillittömät naurut meidän lisuriseminaareissa ettei mikään aiempi. koko sakki ollaan oltu jo pitkään VVV FT:ta.

Tuo FM GVV on ihan yleinen vitsi meidän n:nen vuoden humanistiopiskelijoiden parissa ainakin täällä Jyväskylässä. Kummallista, jos et omasta kouluttautuneisuudestasi huolimatta tätä tiedä :D.

Ja jos olet yhtään lukenut mun juttuja aiemmin (niin kuin annat ymmärtää), tiedät varsin hyvin, mikä on mun kantani koulutuksen merkitykseen ihmiselle/ihmisarvolle. Se tosin ei kuulu tähän ketjuun lainkaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lollo:
Kyllä mie ainakin tiedän miten kuulostaa kirjoitetaan.
"Tärkeimpiin" teksteihin kirjoitan sen oikein mutta muuten käytän esim. viesteissä muotoa KUULLOSTAA.
:)

Jos kerran TIEDÄT, miten se pitää kirjoittaa, miksi et kirjoita aina oikein? Kun tuo oikea muoto on kuitenkin helpompi, lyhyempi ja nopeampi. Tää selitys ontuu ihan yhtä pahasti kuin se että joku TIETÄÄ, että joulupukki kirjoitetaan yhteen, mutta toistuvasti vahingossa (tai ties mistä syystä) kirjoittaa että joulu pukki.

Summa summarum: keksi parempi selitys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Olen huomannut saman asian palstalla. Ihmiset kirjoittavat kieliopillisesti hyvin usein väärin. Mutta ei se minua haittaa. Se vain aiheuttaa sen, että jotenkin yksinkertaisia yhdyssanavirheitä toistuvasti tekevä antaa itsestään kouluttamattoman kuvan. En tiedä onko se niin, mutta sen kuvan se antaa ja voi toki olla vääräkin kuva :)

Samoja ajatuksia mulla :wave:

Ja vielä lisään: mä olen yleensä tarkka kielioppivirheistä (ns. pilkunviilaaja), mut tällä palstalla kirjoitan välillä puhekielellä ja silloin mukaan mahtuu mullakin myös kieliopillisesti väärin kirjoitettuja sanoja ( toi kuuLLostaa vois kuulua siihen sarjaan)..

 
Enemmän risoo sanontojen väärinkäyttö, kuten surullisenkuuluisan "Poikkeus vahvistaa säännön" runteleminen. Useimmathan käsittävät sen niin, että yleisestä säännöstä poikkeava tapaus jotenkin vahvistaisi säännön eikä tekisi sitä tyhjäksi. Esimerkki: "Päiväkotiryhmässämme kaikki lapset ovat tyttöjä." - "No näkyyhän tuolla yksi poikakin olevan!" - "Poikkeus vahvistaa säännön." Pieleen meni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Enemmän risoo sanontojen väärinkäyttö, kuten surullisenkuuluisan "Poikkeus vahvistaa säännön" runteleminen. Useimmathan käsittävät sen niin, että yleisestä säännöstä poikkeava tapaus jotenkin vahvistaisi säännön eikä tekisi sitä tyhjäksi. Esimerkki: "Päiväkotiryhmässämme kaikki lapset ovat tyttöjä." - "No näkyyhän tuolla yksi poikakin olevan!" - "Poikkeus vahvistaa säännön." Pieleen meni.

:D
 

Yhteistyössä