Miten h******ssä se VOI olla niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Mun mielestä ihminen, joka ei osaa (viitsi??) kirjoittaa oikein, on vähän tyhmä....

Minun mielestäni tätä palstaa ei tarvitse ottaa tosissaan, joten ei häiritse myöskään kielioppivirheet.
Muitakin palstoja on varmaan olemassa,jonne te pilkunnusastelijat voitte siirtyä.

bv, sä oot oikeasti todella kateellinen ihminen. Ja varmaan sulla on huono itsetuntokin. Jos joku osaa jotakin paremmin kuin sinä, niin sulla on ihan hillitön tarve mollata ja mitätöidä. Ei kannattais - sä olet hyvä jossain muussa, ja vaikka et olisikaan, sellaisenakin tärkeä ja hyvä tyyppi.

Ei sinullakaan niin hääppöinen elämä ole,kun pitää jokaiseen virheeseen puuttua. Minä itse en ikinä haluaisi olla samanlainen niuho kuin sinä, käyttäydytkö samalla tavalla irl?
Sanotko toiselle ihmiselle päin naamaa,että se ei ole kuuLLostaa kahdella l:llä?


Enhän mä täällä ole sanonut kenellekään päin naamaa tuota :). Mutta IRL sanon, esimerkiksi koulussa opettaessani, jos siis huomaan virheen tekstissä. Enkä todellakaan puutu täällä jokaiseen virheeseen. Lue ketju, ajatuksen kanssa. Jooko?
 
Noi jutut muuten mitkä kuullostaa ihan toiselta kun miten kirjoitetaankaan...kaverini on kotoisin kouvolan suunnalta ja hänelle selvisi ihan vähän aikaa sitten että se junien kohtaus city ei olek(k)aan PiÄksämäki, vaan PiEksemäki B)


Muoks, eiku sehän on PiEksÄmäki :D :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Noi jutut muuten mitkä kuullostaa ihan toiselta kun miten kirjoitetaankaan...kaverini on kotoisin kouvolan suunnalta ja hänelle selvisi ihan vähän aikaa sitten että se junien kohtaus city ei olek(k)aan PiÄksämäki, vaan PiEksemäki B)

Eikös se ole Pieksämäki.. :snotty:
 
ELI KAIKKI ME JOILLA ON KIELIOPIN KANSSA ONGELMIA NIIN POIS TÄÄLTÄ.Tämä on vain täydelliseten palsta.
Kiitos vaan.
ps. Omaan lukihäiriön ja en todellakaan huomaa omia virheitä ja en osaa kirjoittaa oikeen ja oppien mukaan.
Saan aina punasia näppyjä näistä kirjotuksista.
Mutta äiti kyllä yritän olla vaikka kielioppo ei taivukkaan.

Sori.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villivadelma:
Alkuperäinen kirjoittaja tike:
Noi jutut muuten mitkä kuullostaa ihan toiselta kun miten kirjoitetaankaan...kaverini on kotoisin kouvolan suunnalta ja hänelle selvisi ihan vähän aikaa sitten että se junien kohtaus city ei olek(k)aan PiÄksämäki, vaan PiEksemäki B)

Eikös se ole Pieksämäki.. :snotty:

On juu-u :ashamed: Huomasin mokani :D
 
no joo. kyllä mä ainakin osaan kattoa että jos tekstissä on "vaan" kirjoitusvirhe joka johtuu huolimattomuudesta, mutta tosiaan kuka kirjottaa rae juusto erikseen? kyllä tollasissa miettii, että apua.
 
Niin, aikaisempaan vielä tyhmyydestä... Toki ymmärrän ettei joku nippa nappa peruskoulun läpikäynyt osaa kaikkia kielioppihienouksia, mutta luulis että perusasiat on opetettu jo ihan peruskoulun ensimmäisillä luokilla. Lause alkaa isolla kirjaimella, pisteen ja muiden välimerkkien jälkeen tulee väli. Jos niitä ei ole sisäistänyt, niin sitten ON tyhmä :P

Poikkeuksen tähän suon ainoastaan sanasokeille ja lukihäiriöisille, joilla on vaikeuksia ylipäätään hahmottaa eri merkkejä toisistaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Poikkeuksen tähän suon ainoastaan sanasokeille ja lukihäiriöisille, joilla on vaikeuksia ylipäätään hahmottaa eri merkkejä toisistaan.
Ei pitäisi muuttaa ajatusta kesken kirjoittamista, siis piti kirjoittaa että erottaa merkkejä toisistaan :P

 
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Niin, aikaisempaan vielä tyhmyydestä... Toki ymmärrän ettei joku nippa nappa peruskoulun läpikäynyt osaa kaikkia kielioppihienouksia, mutta luulis että perusasiat on opetettu jo ihan peruskoulun ensimmäisillä luokilla. Lause alkaa isolla kirjaimella, pisteen ja muiden välimerkkien jälkeen tulee väli. Jos niitä ei ole sisäistänyt, niin sitten ON tyhmä :P

Poikkeuksen tähän suon ainoastaan sanasokeille ja lukihäiriöisille, joilla on vaikeuksia ylipäätään hahmottaa eri merkkejä toisistaan.

Mä en vaan voi ymmärtää että täälläkin pitää yrittää olla kaikessa täydellinen. Oujee.
Löysätkään pipoja jo.
Ja mäkirjoitan just niinku ennenki vaikka se teitä kuinka paljon ahistais. Vaikka huonosti murteella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
ELI KAIKKI ME JOILLA ON KIELIOPIN KANSSA ONGELMIA NIIN POIS TÄÄLTÄ.Tämä on vain täydelliseten palsta.
Kiitos vaan.
ps. Omaan lukihäiriön ja en todellakaan huomaa omia virheitä ja en osaa kirjoittaa oikeen ja oppien mukaan.
Saan aina punasia näppyjä näistä kirjotuksista.
Mutta äiti kyllä yritän olla vaikka kielioppo ei taivukkaan.

Sori.

Höpsö. en mä niin ole sanonut. Ikinä. Enkä tarkoittanut. Tuo kuullostaa-muoto vaan on hirmu yleinen nykyisin, ja rupesi rasittamaan. Kun ei kaikilla tänne kirjoittavilla ole mitään järkevää selitystä tuolle väärinkirjoittamiselle - tai mä en laske syyksi laiskuutta ja välinpitämättömyyttä opetella yksinkertaisiakaan asioita.

Mutta anteeksi, jos olen pahoittanut mielesi, en todellakaan tarkoittanut asiaa niin, että tänne ei saisi kirjoittaa, jos ei osaa kirjoittaa täydellisesti (ei meistä kukaan osaa). Toivottavasti ymmärrät sen, että ilmaisin vain hetkellisen tuohtumukseni, ihan samoin kuin se äiti, joka aiemmin kirjoitti inhoavansa lastensa tapaa puhua "naukuen", valittamalla. Ei yhtään sen kummempaa.

:hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
Mä en vaan voi ymmärtää että täälläkin pitää yrittää olla kaikessa täydellinen. Oujee.
Löysätkään pipoja jo.
Sori, ei ole pipoa jota löysätä.

Eikä tässä kukaan ole varmasti vaatinut että kenenkään tarvitsisi olla täydellinen. Eikö edes kielioppiketjussa saa harmitella ihmisten tekemiä kirjoitusvirheitä? Miksi heti saa niuhon maineen jos sanoo että ketuttaa kun monet palstailijat kirjoittavat suomea ihan miten sattuu? Eri asia olisi mun mielestä se, että alkaisi huomauttelemaan virheistä toisissa ketjuissa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
mitteekätä? niinnikkeesti kuullostaapi jotta ois herättynä väärällä jalalla :D

En ole. Ihan olin hyvällä tuulella, ennen kuin törmäsin viiden minsan sisään täällä varmaan kymmeneen kuullostaa-sanaan.

:attn: :whistle:

Ja siulle tiedoks, että nyt mie oon taas ihan hyvällä tuulella. Pääsin tasapainoon, kun tuli tärkeämpääkin mietittävää :saint:.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Mun mielestä ihminen, joka ei osaa (viitsi??) kirjoittaa oikein, on vähän tyhmä....

Ei välttämättä. Mutta semmoisen kuvan kyllä antaa itsestään.

Minusta taas ei. Harvemmin tutustun ihmisiin niin että pyydän kirjoitusnäytteitä että voisin arvioida ihmisten tyhmyyttä. Tärkeämpää minusta on sisältö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
ELI KAIKKI ME JOILLA ON KIELIOPIN KANSSA ONGELMIA NIIN POIS TÄÄLTÄ.Tämä on vain täydelliseten palsta.
Kiitos vaan.
ps. Omaan lukihäiriön ja en todellakaan huomaa omia virheitä ja en osaa kirjoittaa oikeen ja oppien mukaan.
Saan aina punasia näppyjä näistä kirjotuksista.
Mutta äiti kyllä yritän olla vaikka kielioppo ei taivukkaan.

Sori.

Höpsö. en mä niin ole sanonut. Ikinä. Enkä tarkoittanut. Tuo kuullostaa-muoto vaan on hirmu yleinen nykyisin, ja rupesi rasittamaan. Kun ei kaikilla tänne kirjoittavilla ole mitään järkevää selitystä tuolle väärinkirjoittamiselle - tai en laske syyksi laiskuutta ja välinpitämättömyyttä opetella yksinkertaisiakaan asioita.

Mutta anteeksi, jos olen pahoittanut mielesi, en todellakaan tarkoittanut asiaa niin, että tänne ei saisi kirjoittaa, jos ei osaa kirjoittaa täydellisesti (ei meistä kukaan osaa). Toivottavasti ymmärrät sen, että ilmaisin vain hetkellisen tuohtumukseni, ihan samoin kuin se äiti, joka aiemmin kirjoitti inhoavansa lastensa tapaa puhua "naukuen", valittamalla. Ei yhtään sen kummempaa.

:hug:

Se on minä , eikös mä ole puhekieltä arvon tarkkailija. :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Mun mielestä ihminen, joka ei osaa (viitsi??) kirjoittaa oikein, on vähän tyhmä....

Ei välttämättä. Mutta semmoisen kuvan kyllä antaa itsestään.

Minusta taas ei. Harvemmin tutustun ihmisiin niin että pyydän kirjoitusnäytteitä että voisin arvioida ihmisten tyhmyyttä. Tärkeämpää minusta on sisältö.
Enpä minäkään ole kirjoitusnäytteitä kavereita pyytänyt, mutta näin nettipalstoilla kirjoitus on ainut asia minkä perusteella ihmisestä voi minkäänlaista kuvaa luoda.

Sisältö on tärkeää, myönnän. Mutta kyllä se järkeväkin sanoma jää ymmärtämättä jos se on esitetty todella huonolla kielellä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
ELI KAIKKI ME JOILLA ON KIELIOPIN KANSSA ONGELMIA NIIN POIS TÄÄLTÄ.Tämä on vain täydelliseten palsta.
Kiitos vaan.
ps. Omaan lukihäiriön ja en todellakaan huomaa omia virheitä ja en osaa kirjoittaa oikeen ja oppien mukaan.
Saan aina punasia näppyjä näistä kirjotuksista.
Mutta äiti kyllä yritän olla vaikka kielioppo ei taivukkaan.

Sori.

Höpsö. en mä niin ole sanonut. Ikinä. Enkä tarkoittanut. Tuo kuullostaa-muoto vaan on hirmu yleinen nykyisin, ja rupesi rasittamaan. Kun ei kaikilla tänne kirjoittavilla ole mitään järkevää selitystä tuolle väärinkirjoittamiselle - tai mä en laske syyksi laiskuutta ja välinpitämättömyyttä opetella yksinkertaisiakaan asioita.

Mutta anteeksi, jos olen pahoittanut mielesi, en todellakaan tarkoittanut asiaa niin, että tänne ei saisi kirjoittaa, jos ei osaa kirjoittaa täydellisesti (ei meistä kukaan osaa). Toivottavasti ymmärrät sen, että ilmaisin vain hetkellisen tuohtumukseni, ihan samoin kuin se äiti, joka aiemmin kirjoitti inhoavansa lastensa tapaa puhua "naukuen", valittamalla. Ei yhtään sen kummempaa.

:hug:

Eli sä haluat huomautella väärästä suomenkielestä niille jotka välinpitämättömyyttään suomenkielen suhteen kirjoittavat väärin? Mutta annat anteeksi niille jotka sen tekevät jostain muusta syystä?
Mä voin kertoa henkilökohtaisen kantani kielipoliiseihin. Mulla nousee jopa napakarvat pystyyn kohdatessani kielipoliisin. Ja arvaas miksi? No koska minulla on lukihäiriö, joka kouluaikoina katsottiin niin lieväksi että sitä ei tarvinnut hoitaa kun parilla extra tunnilla. Todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta. Siksi tunnen oloni aina hyvin tyhmäksi kun kielipoliisi hyökkää. Tosielämässä olen kirjoittanut hyvinkin paljon, lukihäiriöstäni huolimatta. Olen tottunut pyytelemään ihmisiltä anteeksi että en hahmota tuleeko johonkin sanaan kaksi ällää, ämmää tai koota. Jos on mahdollista kysyn toki neuvoa joltakin joka ei samasta häiriöstä kärsi.
Opettajana sinun täytyisi tämäkin ymmärtää :snotty:
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
ELI KAIKKI ME JOILLA ON KIELIOPIN KANSSA ONGELMIA NIIN POIS TÄÄLTÄ.Tämä on vain täydelliseten palsta.
Kiitos vaan.
ps. Omaan lukihäiriön ja en todellakaan huomaa omia virheitä ja en osaa kirjoittaa oikeen ja oppien mukaan.
Saan aina punasia näppyjä näistä kirjotuksista.
Mutta äiti kyllä yritän olla vaikka kielioppo ei taivukkaan.

Sori.

Höpsö. en mä niin ole sanonut. Ikinä. Enkä tarkoittanut. Tuo kuullostaa-muoto vaan on hirmu yleinen nykyisin, ja rupesi rasittamaan. Kun ei kaikilla tänne kirjoittavilla ole mitään järkevää selitystä tuolle väärinkirjoittamiselle - tai mä en laske syyksi laiskuutta ja välinpitämättömyyttä opetella yksinkertaisiakaan asioita.

Mutta anteeksi, jos olen pahoittanut mielesi, en todellakaan tarkoittanut asiaa niin, että tänne ei saisi kirjoittaa, jos ei osaa kirjoittaa täydellisesti (ei meistä kukaan osaa). Toivottavasti ymmärrät sen, että ilmaisin vain hetkellisen tuohtumukseni, ihan samoin kuin se äiti, joka aiemmin kirjoitti inhoavansa lastensa tapaa puhua "naukuen", valittamalla. Ei yhtään sen kummempaa.

:hug:

Eli sä haluat huomautella väärästä suomenkielestä niille jotka välinpitämättömyyttään suomenkielen suhteen kirjoittavat väärin? Mutta annat anteeksi niille jotka sen tekevät jostain muusta syystä?
Mä voin kertoa henkilökohtaisen kantani kielipoliiseihin. Mulla nousee jopa napakarvat pystyyn kohdatessani kielipoliisin. Ja arvaas miksi? No koska minulla on lukihäiriö, joka kouluaikoina katsottiin niin lieväksi että sitä ei tarvinnut hoitaa kun parilla extra tunnilla. Todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta. Siksi tunnen oloni aina hyvin tyhmäksi kun kielipoliisi hyökkää. Tosielämässä olen kirjoittanut hyvinkin paljon, lukihäiriöstäni huolimatta. Olen tottunut pyytelemään ihmisiltä anteeksi että en hahmota tuleeko johonkin sanaan kaksi ällää, ämmää tai koota. Jos on mahdollista kysyn toki neuvoa joltakin joka ei samasta häiriöstä kärsi.
Opettajana sinun täytyisi tämäkin ymmärtää :snotty:

Totta kai mä sen ymmärrän! Itse asiassa mulla on ollut kaltaisiasi oppilaita monta, ja aina on pärjätty. Mutta. Opettajana mä tiedän myös sen, että viljalti lötytyy sitäkin kansanosaa, joka ei vaan kerta kaikkiaan viitsi opetella noita oikeita kirjoitusasuja. Tekosyitä on jos jonkinlaisia, mutta läpi paistaa henkinen velttous ja yleinen välinpitämättömyys - ja äidinkielen oppiminen on näiden ihmisten kohdalla pulmista pienimpiä. Lukihäiriöön ja muihin oppimisen ongelmiin löytyy apukeinoja, mutta laiskuuteen jokaisen on löydettävä lääke ihan itse.

Musta tämä tahallinen meikäläisen väärinymmärtäminen alkaa saada jo kerrassaan omituisia piirteitä. Vielä sama esimerkki: jos täällä joku muu haukkuu omat lapsensa maan rakoon, kun ei niitä jaksa, se on ihan okei. Jos mä teen hetkellisessä ärsytyksen tilassa kieli poskessa -meiningillä avauksen jostakin niin mitättömästä aiheesta kuin jokin sanan väärä kirjoitusasu, niin ihan jumalaton meteli nousee. Tuntuu uskomattomalta, että tässäkin ketjussa taas hyökätään mua vastaan ihmisenä, vaikka mä en ole hyökännyt (ainakaan ensin) ketään vastaan. Naurettavaako tämä on, vai peräti pelottavaa? En enää tiedä.

Kiinnostavaa olisi tietää, ymmärtääkö kukaan mun pointtia oikeasti? Siis sitä, että mä en OIKEASTI ja KOKO AJAN jaksa kantaa huolta suomen kielen oikeinkirjoituksen tilasta. Totta on, että koulutuksen ja ammatin takia kiinnitän näihin asioihin keskimääräistä enemmän huomiota, mutta eikö sairaanhoitaja muka ajattele koskaan asioita oman ammattinsa näkökulmasta, tai talonrakentaja tai sisustussuunnittelija katsele tuttaviensa koteja "sillä silmällä"? Ihanko tämä todella vain on meikäläisen ominaisuus ja vika? Jotenkin en usko.


 

Yhteistyössä