Miten h******ssä se VOI olla niin vaikeaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja MinäÄiti:
ELI KAIKKI ME JOILLA ON KIELIOPIN KANSSA ONGELMIA NIIN POIS TÄÄLTÄ.Tämä on vain täydelliseten palsta.
Kiitos vaan.
ps. Omaan lukihäiriön ja en todellakaan huomaa omia virheitä ja en osaa kirjoittaa oikeen ja oppien mukaan.
Saan aina punasia näppyjä näistä kirjotuksista.
Mutta äiti kyllä yritän olla vaikka kielioppo ei taivukkaan.

Sori.

Höpsö. en mä niin ole sanonut. Ikinä. Enkä tarkoittanut. Tuo kuullostaa-muoto vaan on hirmu yleinen nykyisin, ja rupesi rasittamaan. Kun ei kaikilla tänne kirjoittavilla ole mitään järkevää selitystä tuolle väärinkirjoittamiselle - tai mä en laske syyksi laiskuutta ja välinpitämättömyyttä opetella yksinkertaisiakaan asioita.

Mutta anteeksi, jos olen pahoittanut mielesi, en todellakaan tarkoittanut asiaa niin, että tänne ei saisi kirjoittaa, jos ei osaa kirjoittaa täydellisesti (ei meistä kukaan osaa). Toivottavasti ymmärrät sen, että ilmaisin vain hetkellisen tuohtumukseni, ihan samoin kuin se äiti, joka aiemmin kirjoitti inhoavansa lastensa tapaa puhua "naukuen", valittamalla. Ei yhtään sen kummempaa.

:hug:

Eli sä haluat huomautella väärästä suomenkielestä niille jotka välinpitämättömyyttään suomenkielen suhteen kirjoittavat väärin? Mutta annat anteeksi niille jotka sen tekevät jostain muusta syystä?
Mä voin kertoa henkilökohtaisen kantani kielipoliiseihin. Mulla nousee jopa napakarvat pystyyn kohdatessani kielipoliisin. Ja arvaas miksi? No koska minulla on lukihäiriö, joka kouluaikoina katsottiin niin lieväksi että sitä ei tarvinnut hoitaa kun parilla extra tunnilla. Todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta. Siksi tunnen oloni aina hyvin tyhmäksi kun kielipoliisi hyökkää. Tosielämässä olen kirjoittanut hyvinkin paljon, lukihäiriöstäni huolimatta. Olen tottunut pyytelemään ihmisiltä anteeksi että en hahmota tuleeko johonkin sanaan kaksi ällää, ämmää tai koota. Jos on mahdollista kysyn toki neuvoa joltakin joka ei samasta häiriöstä kärsi.
Opettajana sinun täytyisi tämäkin ymmärtää :snotty:

Totta kai mä sen ymmärrän! Itse asiassa mulla on ollut kaltaisiasi oppilaita monta, ja aina on pärjätty. Mutta. Opettajana mä tiedän myös sen, että viljalti lötytyy sitäkin kansanosaa, joka ei vaan kerta kaikkiaan viitsi opetella noita oikeita kirjoitusasuja. Tekosyitä on jos jonkinlaisia, mutta läpi paistaa henkinen velttous ja yleinen välinpitämättömyys - ja äidinkielen oppiminen on näiden ihmisten kohdalla pulmista pienimpiä. Lukihäiriöön ja muihin oppimisen ongelmiin löytyy apukeinoja, mutta laiskuuteen jokaisen on löydettävä lääke ihan itse.

Musta tämä tahallinen meikäläisen väärinymmärtäminen alkaa saada jo kerrassaan omituisia piirteitä. Vielä sama esimerkki: jos täällä joku muu haukkuu omat lapsensa maan rakoon, kun ei niitä jaksa, se on ihan okei. Jos mä teen hetkellisessä ärsytyksen tilassa kieli poskessa -meiningillä avauksen jostakin niin mitättömästä aiheesta kuin jokin sanan väärä kirjoitusasu, niin ihan jumalaton meteli nousee. Tuntuu uskomattomalta, että tässäkin ketjussa taas hyökätään mua vastaan ihmisenä, vaikka mä en ole hyökännyt (ainakaan ensin) ketään vastaan. Naurettavaako tämä on, vai peräti pelottavaa? En enää tiedä.

Kiinnostavaa olisi tietää, ymmärtääkö kukaan mun pointtia oikeasti? Siis sitä, että mä en OIKEASTI ja KOKO AJAN jaksa kantaa huolta suomen kielen oikeinkirjoituksen tilasta. Totta on, että koulutuksen ja ammatin takia kiinnitän näihin asioihin keskimääräistä enemmän huomiota, mutta eikö sairaanhoitaja muka ajattele koskaan asioita oman ammattinsa näkökulmasta, tai talonrakentaja tai sisustussuunnittelija katsele tuttaviensa koteja "sillä silmällä"? Ihanko tämä todella vain on meikäläisen ominaisuus ja vika? Jotenkin en usko.

Mä en ole tässä ketjussa kommentoinnut mitään muuta kun tätä kielipoliisiasiaa.
Sitä en tiedä miten muut suhtautuvat palstan kielipoliiseihin. Mua vaan nyppii jokainen kielipoliisi. Kuten itsekin totesit moni laiskuuttaan ei viitsi opiskella kielioppia. Joten nämä avaukset väistämättä niputtaa jokaisen kielioppivirheitä tekevän samaan nippuun. Kun onhan se vähän vaikeaa jossain plussalla tietää onko toisella lukihäiriö vai onko toinen vain laiska opettelemaan kirjoittamaan oikein.
Mulla koulussa oli aina hyvä numero luovassa kirjoittamisessa. Se kielioppi vaan ei sujunut. Eikä suju vieläkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?

Voi elämä, kunpa täällä keskusteltaisiinkin, eikä vain haukuttaisi toisia (minua).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Voi elämä, kunpa täällä keskusteltaisiinkin, eikä vain haukuttaisi toisia (minua).
Täällä on ihan turha kysellä/kommentoida mitään mikä liittyy suomenkieleen tai sen kirjoittamiseen/puhumiseen. Joku ahdistuu aina ja alkaa pomppia tasakäpälää...
:D (kokeilin minäkin eilen yhtä kummallisuutta selvittää mutta yritykseksi jäi..)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?

Voi elämä, kunpa täällä keskusteltaisiinkin, eikä vain haukuttaisi toisia (minua).

Olenko mä haukkunut?
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?

Voi elämä, kunpa täällä keskusteltaisiinkin, eikä vain haukuttaisi toisia (minua).

Olenko mä haukkunut?


No sanotaanko vaikka niin, että ei kommenttisi ainakaan luottamuksenosoitukselta vaikuttanut. Kyllä siitä ennemminkin negatiivinen fiilis jäi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Voi elämä, kunpa täällä keskusteltaisiinkin, eikä vain haukuttaisi toisia (minua).
Täällä on ihan turha kysellä/kommentoida mitään mikä liittyy suomenkieleen tai sen kirjoittamiseen/puhumiseen. Joku ahdistuu aina ja alkaa pomppia tasakäpälää...
:D (kokeilin minäkin eilen yhtä kummallisuutta selvittää mutta yritykseksi jäi..)

Mulla olis tällekin päivälle ollut yks kielipoliittinen aihe, mutta pitänee jättää väliin :D :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:o :laugh: Katselin eilen tätä Sörhiksen aloitusta ja naureskelin kun Sörhistä vatutti. En olisi ikinä uskonut että tällaisestakin aloituksesta saa näin komean tappeluketjun!!!

En minäkään :D. Ihan mielenkiintoista sinänsä - tällä palstalla kun saa sellaisen käsityksen usein, että kieliasiat ei vois vähempää ketään (muita kuin mua ja muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta) kiinnostaa... vaan tunteita tuo yksi pieni l-kirjain (tai sen olemattomuus) herättää :D.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?

Voi elämä, kunpa täällä keskusteltaisiinkin, eikä vain haukuttaisi toisia (minua).

Olenko mä haukkunut?


No sanotaanko vaikka niin, että ei kommenttisi ainakaan luottamuksenosoitukselta vaikuttanut. Kyllä siitä ennemminkin negatiivinen fiilis jäi.

Esitin sinulle kysymyksiä, that´s all.
Yhtälailla mä voisin kokea avauksesi haukkumisena meitä kielivammaisia kohtaan.
Sinun HYÖKKÄÄVÄ aloituksesi onko helvetissä se niin vaikeaa ja huutohymiö päälle. Kun se joillekin on todellakin NIIN HELVETIN vaikeaa! Sekö sitten on positiivista keskustelua?
Asiat voi nähdä niin monella tapaa.

 
Ymmärrän kyllä ap:n pointin. Pahin mun silmääni pistävä sanahirviö on enääN... :whistle:

Mutta erityisen murheellisena ja sylettävänä pidän kauniin kielemme raiskaamista esim. tällä tavalla: Kahvilassa myydään keksejä nimellä "suklaa cookie". WTF?! :o Kammottavaa, suorastaan rikollista! |O Mitä vikaa on suklaakeksi-sanassa?
 
Musta se on aika oletettavaakin, et täällä näitä kirjotusvirheitä vilisee. Eiks tän oo tarkotus olla keskustelupalsta eikä mikään äidinkielen oppitunti?

Mä tulen tänne jutteleen, en miettimään pilkkuvirheitä tai muutakaan. Jos mun tekstistä ei saa selvää niin sopii jättää lukematta. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ymmärrän kyllä ap:n pointin. Pahin mun silmääni pistävä sanahirviö on enääN... :whistle:

Mutta erityisen murheellisena ja sylettävänä pidän kauniin kielemme raiskaamista esim. tällä tavalla: Kahvilassa myydään keksejä nimellä "suklaa cookie". WTF?! :o Kammottavaa, suorastaan rikollista! |O Mitä vikaa on suklaakeksi-sanassa?

mä ymmärrän sen niin että keksi on keksi mutta cookie on tällainen paksu jätti "jenkkikeksi" jossa on suklaapaloja, ja niitähän yleensä myydään kahvilassa. Eli mun mielestä keksi ja cookie eivät ole sama asia :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Musta se on aika oletettavaakin, et täällä näitä kirjotusvirheitä vilisee. Eiks tän oo tarkotus olla keskustelupalsta eikä mikään äidinkielen oppitunti?

Mä tulen tänne jutteleen, en miettimään pilkkuvirheitä tai muutakaan. Jos mun tekstistä ei saa selvää niin sopii jättää lukematta. =)

Ei tämä tietenkään mikään kielikoe ole ;). Mutta silti musta tuo on hölmö väite. Jos ihminen kerran OSAA panna pilkut paikoilleen, miksi se ei tee niitä kaikkialla. Ja miksi se raejuusto tulee oikein vain silloin, jos joku taitoa erikseen testaa, muulloin sitten sopii kirjoittaa rae juusto. Ei mitään järkeä.

Tai ehkä tää on vaan äikänopen kieroutunut ajattelutapa, kun itse ei osaa toimia noin. Mulle kirjoitustyylin muokkaaminen tänne tarkoittaa eri asioita kuin sitä, että jättäisin pilkut pois, kirjoittaisin sanat väärin tai olisin välittämättä yhdyssanoista. En mä muuten edes osaisi kirjoittaa rae juusto tai joulu pukki... siis jos en erikseen asiaa mieti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Musta se on aika oletettavaakin, et täällä näitä kirjotusvirheitä vilisee. Eiks tän oo tarkotus olla keskustelupalsta eikä mikään äidinkielen oppitunti?

Mä tulen tänne jutteleen, en miettimään pilkkuvirheitä tai muutakaan. Jos mun tekstistä ei saa selvää niin sopii jättää lukematta. =)

Ei tämä tietenkään mikään kielikoe ole ;). Mutta silti musta tuo on hölmö väite. Jos ihminen kerran OSAA panna pilkut paikoilleen, miksi se ei tee niitä kaikkialla. Ja miksi se raejuusto tulee oikein vain silloin, jos joku taitoa erikseen testaa, muulloin sitten sopii kirjoittaa rae juusto. Ei mitään järkeä.

Tai ehkä tää on vaan äikänopen kieroutunut ajattelutapa, kun itse ei osaa toimia noin. Mulle kirjoitustyylin muokkaaminen tänne tarkoittaa eri asioita kuin sitä, että jättäisin pilkut pois, kirjoittaisin sanat väärin tai olisin välittämättä yhdyssanoista. En mä muuten edes osaisi kirjoittaa rae juusto tai joulu pukki... siis jos en erikseen asiaa mieti.

Mä en ole koskaan väittäny osaavani, enkä aina osaakkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?
Saa ja PITÄÄ keskustella. Mun mielestä vaan on hölmöä, että tällaista ketjua tullaan lukemaan jos siitä tulee itselle paha mieli.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Alkuperäinen kirjoittaja lunacy sioux:
Alkuperäinen kirjoittaja zim:
Jos kielipoliisit vituttaa, niin mikä pakko on lukea tällaista ketjua?

Eli tämä ketju oli tarkoitettu niiille jotka ovat samaa mieltä ap´n kanssa?
Eli lukihäiriöiset ja muut kilelivammaiset pysyköön omassa tyhmien pinossaan :snotty:
Aiheesta ei siis SAA keskustella?
Saa ja PITÄÄ keskustella. Mun mielestä vaan on hölmöä, että tällaista ketjua tullaan lukemaan jos siitä tulee itselle paha mieli.

Eiköhän tällä palstalla 90% ketjuista aiheuta jollekin pahan mielen :snotty:
Oikeassa elämässäkin minä keskustelen asioista, myös niistä joista olen muiden kanssa eri mieltä. Enkä suinkaan kävele pois keskustelusta joka ei mua miellytä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja säästöpossu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ymmärrän kyllä ap:n pointin. Pahin mun silmääni pistävä sanahirviö on enääN... :whistle:

Mutta erityisen murheellisena ja sylettävänä pidän kauniin kielemme raiskaamista esim. tällä tavalla: Kahvilassa myydään keksejä nimellä "suklaa cookie". WTF?! :o Kammottavaa, suorastaan rikollista! |O Mitä vikaa on suklaakeksi-sanassa?

mä ymmärrän sen niin että keksi on keksi mutta cookie on tällainen paksu jätti "jenkkikeksi" jossa on suklaapaloja, ja niitähän yleensä myydään kahvilassa. Eli mun mielestä keksi ja cookie eivät ole sama asia :whistle:

Mua nyppiikin erityisesti tuo suomen ja englannin sotkeminen noin typerällä tavalla. Miltä kuulostaa juustocake? :xmas: Tuonkin olen bongannut yhden paikallisen kahvilan listoilta...
Cookie todellakin on jenkeissä sellainen suuri ja paksu keksi jossa usein on suuria suklaamuruja, pähkinöitä tai vastaavaa. Mutta mä mieluummin näkisin sen kirjoitettavan joko cookiena tai keksinä. Chocolate cookie mieluummin kuin suklaa cookie B)
 
HUH HUH teitä.

Sörhis sentään aloitti tälle omalle ärsytykselleen ihan oman ketjun. Pahan mielen ymmärtäisin paremmin silloin, jos Sörhis olisi mennyt niihin muihin ketjuihin huomauttelemaan kielioppivirheistä, mutta antakaa toisen nyt vaahdota, jos kerran häntä ne ällät harmittaa.

Keskustella saa joka suuntaan, mutta jos tämä asia riepoo Sörhistä, niin ette voi kieltää sitä. Aloittakaa vaikka oma ketju aiheesta "vihaan kielipoliiseja".
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
HUH HUH teitä.

Sörhis sentään aloitti tälle omalle ärsytykselleen ihan oman ketjun. Pahan mielen ymmärtäisin paremmin silloin, jos Sörhis olisi mennyt niihin muihin ketjuihin huomauttelemaan kielioppivirheistä, mutta antakaa toisen nyt vaahdota, jos kerran häntä ne ällät harmittaa.

Keskustella saa joka suuntaan, mutta jos tämä asia riepoo Sörhistä, niin ette voi kieltää sitä. Aloittakaa vaikka oma ketju aiheesta "vihaan kielipoliiseja".
Sörhis saa mun puolesta ärsyyntyä asiasta.Kerroin vaan mielipiteeni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:o :laugh: Katselin eilen tätä Sörhiksen aloitusta ja naureskelin kun Sörhistä vatutti. En olisi ikinä uskonut että tällaisestakin aloituksesta saa näin komean tappeluketjun!!!

No mä melkein ihmettelin, kun tästä ei eilen heti tullut tälläistä ketjua. Mutta mä kyllä veikkaan, että yksi syy tälle ketjun pituudelle on aloittajan nikki, jonkun toisen aloituksena tämä olisi varmaankin jäänyt paljon, paljon lyhyemmäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:o :laugh: Katselin eilen tätä Sörhiksen aloitusta ja naureskelin kun Sörhistä vatutti. En olisi ikinä uskonut että tällaisestakin aloituksesta saa näin komean tappeluketjun!!!

No mä melkein ihmettelin, kun tästä ei eilen heti tullut tälläistä ketjua. Mutta mä kyllä veikkaan, että yksi syy tälle ketjun pituudelle on aloittajan nikki, jonkun toisen aloituksena tämä olisi varmaankin jäänyt paljon, paljon lyhyemmäksi.

Ai mä oon siis niinku niin IHQ et kaikki haluu vastata mulle :saint: |O :snotty: :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Ai mä oon siis niinku niin IHQ et kaikki haluu vastata mulle :saint: |O :snotty: :headwall:

Niin just :D :hug: Mutta sä olet profiloitunut tiettyyn alueeseen täällä, ja keräät sillä saralla ehkä helpommin huomiota itseesi kuin joku toinen. Sama toistuu kyllä muidenkin vakkareiden aloituksissa, eri aihepiireissä :)
 

Yhteistyössä