Miten äidit uskaltavat jäädä useiksi vuosiksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Sähinä Sirkka
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Hernetädille sanoisin näin että mä sain enempi kuussa käteen rahaa kht:llä ollessani(n.310e)ja kun kht loppui ja sen mitä kerkesin oleen työttömänä mulle maksettiin viideltä viikolta työmarkkinatukee käteen huimat 90e. :whistle:
Mut jos kuuluu alan liittoon, työttömyyspäiväraha on paljon isompi. Mä sain aikanaan melkein 1000 euroa kuussa.
Eihän niitä liiton rahoja vuosia makseta..

vieras
Hah, sanon minäkin tälle ketjulle. Mulla on vakipaikka odottamassa, mutta saa odottaa. Haluan hoitaa lapset itse kotona, kunnes nuorin on 3v. Koti on sitä nuoremmalle paras paikka. Kyse ei ole töiden välttelystä vaan siitä, että lapset on mulle sijanumerolla yksi!

Ja kyllä pitää hieman taas tuota hernetädin ajatuksen juoksua ihmetellä. Siis tollainen on ihan pelkkään tukien väärinkäyttöä ja kehtaa sillä vielä ylpistellä!! Ja haukkuu tyhmiksi niitä, jotka tekevät miten kuuluu tehdä!

Pitäisikö munkin nyt sitten irtisanoutua vakipaikasta, että voisin jäädä karenssin kautta työttömäksi, että saisin enemmän rahaa, että hetken päästä mun pitäisi mennä jonnekin töihin, vaikka haluan olla lasten kanssa kotona?? Ei hyvä päivä.

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Hernetädille sanoisin näin että mä sain enempi kuussa käteen rahaa kht:llä ollessani(n.310e)ja kun kht loppui ja sen mitä kerkesin oleen työttömänä mulle maksettiin viideltä viikolta työmarkkinatukee käteen huimat 90e. :whistle:
Mut jos kuuluu alan liittoon, työttömyyspäiväraha on paljon isompi. Mä sain aikanaan melkein 1000 euroa kuussa.
Eihän niitä liiton rahoja vuosia makseta..
ei maksetakaan, mutta näistä osa-aikatöistä mitä teen maksan liiton niin saan sitten muutaman viikon päästä ansiosidonnaiselel. kaikki työt mitä olen tehnyt kahden vuoden aikana lasketaan ja niiden palkoojen mukiaaan sitten saan sen ansiosidonnaisen. kaikki viikot jolloin on tullut ainkin 18 tuntia hyväksytään tähän 38 viikkoon joka pitää tulla täyteen että pääsee liiton rahoille. sis jos tekee esi 3 päivää viikossa riittää

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja helga:
Luulevat että saavat maatua sinne kotiinsa, kyllä mies elättää jne jne. Saamatonta porukkaa.
Mutta miehelle voi tapahtua jotain. Esim. lähtee lätkimään tai kuolee jne. mites sitten. Kamala ajatella näin, mutta realisteja jos ollaan. Ainakin minä haluan olla realisti.
On olemassa sellanen vakuutusturva eron, kuoleman yms... sattuessa, jos jotain tapahtuisi miehelle, niin elantoni on turvattu.
Kannattaa ottaa asioista selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hah, sanon minäkin tälle ketjulle. Mulla on vakipaikka odottamassa, mutta saa odottaa. Haluan hoitaa lapset itse kotona, kunnes nuorin on 3v. Koti on sitä nuoremmalle paras paikka. Kyse ei ole töiden välttelystä vaan siitä, että lapset on mulle sijanumerolla yksi!

Ja kyllä pitää hieman taas tuota hernetädin ajatuksen juoksua ihmetellä. Siis tollainen on ihan pelkkään tukien väärinkäyttöä ja kehtaa sillä vielä ylpistellä!! Ja haukkuu tyhmiksi niitä, jotka tekevät miten kuuluu tehdä!

Pitäisikö munkin nyt sitten irtisanoutua vakipaikasta, että voisin jäädä karenssin kautta työttömäksi, että saisin enemmän rahaa, että hetken päästä mun pitäisi mennä jonnekin töihin, vaikka haluan olla lasten kanssa kotona?? Ei hyvä päivä.
ei vaan kyse oli siitä että valitetaan ku kotonaolosta ei makseta mitään. eihän OMAN LAPSEN HOITAMINEN OLE TYÖTÄ.. jos samat hommat tet kotona ja työttömyyskorvauksella ollesa saat enmemmän niin sehän on viisas joka osaa nsta elintasoaan.

kyse oli KOTIÄIDEISTÄ joilla ei ole työkokemusta eikä koulutusta aj ovat olleet jo vuosia kotona

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä ajattelen mieluummin lapsiani kuin itseä(eläke jne) ja rahaa. Paras paikka mun lapsillani on kotona minne ne pieninä kuuluukin. En ikimaailmassa halua sitä että lapsi olisi jo pienenä hoidossa itkien kädet ojossa ja hoitaja sanoo: voi kultapieni en ehdi nyt. Sitten kotio, iltapuuhat ja nukkuun että jaksaa vanhempien raastamana taas aamulla herätä....
Terv. joskus päiväkodissa valitettavasti töissä ollut :´(
No meidänpä lapsi onkin ollut kuin enkeli hoidossa ja on viihtynyt TODELLA hyvin siellä,hirveästi tykännyt kun on muita lapsia joiden kanssa leikkiä jne =)
Eli tällä lapsella on parempi olla hoidossa kuin kotona!!!!? Kyllä minun lapset viihtyy paremmin äitinsä ohjauksessa ja harrastuksissa!! On varmasti virikettä!

mä2
Alkuperäinen kirjoittaja :
Mä ajattelen mieluummin lapsiani kuin itseä(eläke jne) ja rahaa. Paras paikka mun lapsillani on kotona minne ne pieninä kuuluukin. En ikimaailmassa halua sitä että lapsi olisi jo pienenä hoidossa itkien kädet ojossa ja hoitaja sanoo: voi kultapieni en ehdi nyt. Sitten kotio, iltapuuhat ja nukkuun että jaksaa vanhempien raastamana taas aamulla herätä....
No meidänpä lapsi onkin ollut kuin enkeli hoidossa ja on viihtynyt TODELLA hyvin siellä,hirveästi tykännyt kun on muita lapsia joiden kanssa leikkiä jne =)
Eli tällä lapsella on parempi olla hoidossa kuin kotona!!!!? Kyllä minun lapset viihtyy paremmin äitinsä ohjauksessa ja harrastuksissa!! On varmasti virikettä!
niin, mahtaa olla surkeat koti olot kun hoidossa viihtyy paremmin kuin kotona =)

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä en ole koskaan ajatellut, että eläisin niin vanhaksi, että saisin vanhuuseläkettä :
Mäkin oon sen ikänen, että siinä vaiheessa kun mä olen eläkeiässä, todennäkösesti en edes saa enää sitä eläkettä mikä mulle eläkemaksujeni mukaan kuuluisi... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja :

no minun lapsilla on varmasti virikkeitä enemmän ollut päiväkodissa, ovat jopa tykännee tolla siellä. eskarilaisestaki on tosi kivaaa olla eskarisasa joka päivä, siellä tehdään kaikkea kiva. vaikka tehtäsiiin samoja asioita kuin kotonakin kun siellä on enemmänkavereita

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:

ei vaan kyse oli siitä että valitetaan ku kotonaolosta ei makseta mitään. eihän OMAN LAPSEN HOITAMINEN OLE TYÖTÄ.. jos samat hommat tet kotona ja työttömyyskorvauksella ollesa saat enmemmän niin sehän on viisas joka osaa nsta elintasoaan.

kyse oli KOTIÄIDEISTÄ joilla ei ole työkokemusta eikä koulutusta aj ovat olleet jo vuosia kotona
Mutta, jos sulla ei ole aikomustakaan mennä töihin, vaan hoitaa lapsesi kotona, niin sinun kuuluu jäädä kotihoidontuelle eikä nostaa työttömyyskorvauksia! Väärinkäyttäjä taidat olla itsekin....ja valitat aika usein, kun ei rahaa ole. Mä en valita, vaikka reilu 200 euroa tipahtaa tilille joka kuukausi. Siinä on vissi ero siinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja taikaliina:
kyllä se niin on että sellainnen ihminne ei pärjää muuaala niin jää kotii USEAMMAKSI VUODEKSI. kotona ON HELPOMPAA KUIN TÖISSÄ. lähde itse ravintolaan vaikka tiskariksi ja ole 9,5 tuntia, pitämättä ruoka tai kahvitaukoa niin tiedät mitä on työnteko :whistle:

ravintolatyöntekijä täällä, mutta en ihan tiskari vaan tarjoilija. Ei mua kyllä kauheesti houkuta töihin paluu juuri tuon työn armottomuuden takia. Eli kokopäivä ilman taukoja jos kiirettä pitää. Raskaana ollessa varsinkin otti tosi koville kun olis pitäny napostella kokoajan jotain. Mietin ammatinvaihtoa, mutta sitä ennen olen lasten kanssa kotona. Niitä töitä kyllä kerkeää lopun elämää tekemään ihan riittävästi.

[/quote]

minä len amamtiltanmi kokki, mutta en myös tiskarin hommia ihan vaan siksi että pääsen sansiosidonnaiselle, enää puutuu noin 3 viikkoa ja siihen riitää 18 yuntia/viikko, toki saa tehdä enemmänkin, vaikuttaa sitten siihen ansiosidonaiseen määrään mit tullaan maksamaan. sitten ku saan ansiosidonnaista en ala enää muutaman päivän töitä tekemään, seei rahallisesti enää siloi kananta, mutta kenlan päviärahoilla se kananttaa....

Mutta, jos sulla ei ole aikomustakaan mennä töihin, vaan hoitaa lapsesi kotona, niin sinun kuuluu jäädä kotihoidontuelle eikä nostaa työttömyyskorvauksia! Väärinkäyttäjä taidat olla itsekin....ja valitat aika usein, kun ei rahaa ole. Mä en valita, vaikka reilu 200 euroa tipahtaa tilille joka kuukausi. Siinä on vissi ero siinäkin.

eikä kuulu, onko siitä joku laki?

pakko ei täällä maailmassa ole muuta tehsä kuin kuolla

sinä takerrut joihinkin poli vuottta sitten tapahtuneisiin asioihin, nyt on asiat toisin. vaikka mies on tytötön ja minä teen ansiosidonnaista niin meillä on viokratkin masetu 2 kk etukäteen , rästissä ei oel yhtään laskua aj ruokaa on riittävästi. asist on paremmin kuin ennen

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sähinä Sirkka:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
Hernetädille nyt vielä muistin virkistämiseksi...missä kohtaa alkuperäinen puhui ammattitaidottomista ja vailla työkokemusta olevista?

Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
Hernetädille nyt vielä muistin virkistämiseksi...missä kohtaa alkuperäinen puhui ammattitaidottomista ja vailla työkokemusta olevista?
suurin oisa näistä kotona VUOSIA OLEVISTA ON ammattitaidotomia ja niitä jotka ovat jättänet koulut kesken..
ei jotkain kesätyötä tai puolen vuoden kokemusta voi sanoa AMMTTITAIDOKSI

Kyse oli kotiäideistä, jotka on pitkään kotona.
Ei ollut puhe, että tähän ketjuun vastatakseen täytyy olla kouluttamaton ja ilman työkokemusta!!

Ap vaan kysyi, että miten pitkään kotona olevat huolehtivat ammattitaidon/koulutuksen päivittämisestä ja onko eläke- ja toimeentuloasiat mietitty siltä varalta että puoliso sattuu jättämään/kuolemaan.

vieras

eikä kuulu, onko siitä joku laki?

pakko ei täällä maailmassa ole muuta tehsä kuin kuolla

sinä takerrut joihinkin poli vuottta sitten tapahtuneisiin asioihin, nyt on asiat toisin. vaikka mies on tytötön ja minä teen ansiosidonnaista niin meillä on viokratkin masetu 2 kk etukäteen , rästissä ei oel yhtään laskua aj ruokaa on riittävästi. asist on paremmin kuin ennen
Just joo, tolla ajatusmaailmalla pötkiikin pitkälle!! Kerro, kun olet tuossa asemassa, että tarkoituksesi on hoitaa kotona lapsia, eikä tarkoituksesi olekaan mennä töihin, mut nostat silti työttömyyskorvausta, niin voin ottaa jonnekin yhteyttä asian tiimoilta, niin katsotaan sitten kuinka oikeilla teillä olet :whistle:

Niin jo johonkin puoli vuotta vanhaan takerruin...eihän joulusta nyt niin kauaa vielä ole :eek:

VIERAS
suurin oisa näistä kotona VUOSIA OLEVISTA ON ammattitaidotomia ja niitä jotka ovat jättänet koulut kesken..
Mihin perustat väitteesi, että SUURIN OSA? :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Mihin perustat väitteesi, että SUURIN OSA? :eek:
Tän mäkin haluaisin tietää? Onko tästä joku tilasto olemassa? Haluaisin nähdä sellaisen, jos on?

jos..
Muita tekstejä lukematta:

Jos olisin jäänyt esikoisen aikaan esimerkiksi 10vuodeksi kotiin, olisin ollut 27vuotias kun olisin palannut työ elämään, eikö mulla olis nyt ollut muutama vuosi tuossa aikaa tienata eläke rahoja ;)

vieras
ja kerro nyt hernetäti vielä, että pitäisikö munkin todellakin tehdä nyt seuraavanlaisesti, jos muka haluaisin olla jotenkin viisaampi enkä "tällainen tyhmä" että annan vakipaikan odottaa sen aikaa, kun olen hoitovapaalla.

Eli, pitäisikö munkin nyt sitten irtisanoutua vakipaikasta, että voisin jäädä karenssin kautta työttömäksi, että saisin enemmän rahaa, että hetken päästä mun pitäisi mennä jonnekin töihin, kun oman alan paikkoja on varmasti avoinna, vaikka haluan olla lasten kanssa kotona??

vieras
taitaa olla aika pitkälle totta. Ainakin tätä palstaa seuranneena. Valitattavaa, että ihmiset eivät pidä huolta omasta hyvinvoinnista myös niiden lasten lapsuuden jälkeen. Voi käydä hyvinkin köpelösti. Onhan näitä nähty.[/quote]

Jaa.....Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa kuinka haluaa elämänsä elää! Miksi toisten pitää puuttua toisen elämään!!!En ymmärrä. Itse ymmärrän täysin äitejä jotka ovat kotona lasten kanssa ja TEKEVÄT TYÖTÄ 24h/vrk,MUTTA ymmärrän myös niitä jotka käyvät työssä. Ja onpa äitejä jotka tekevät kotiäitiyden ohella töitä,niinkuin minä.

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
[quote="helga"]Luulevat että saavat maatua sinne kotiinsa, kyllä mies elättää jne jne. Saamatonta porukkaa.
Mutta miehelle voi tapahtua jotain. Esim. lähtee lätkimään tai kuolee jne. mites sitten. Kamala ajatella näin, mutta realisteja jos ollaan. Ainakin minä haluan olla realisti.
On olemassa sellanen vakuutusturva eron, kuoleman yms... sattuessa, jos jotain tapahtuisi miehelle, niin elantoni on turvattu.
Kannattaa ottaa asioista selvää.

[/quote]

Myös meillä on vakuutusturvia.
Meillä on pariturva että jos jompikumpi kuolee niin toinen saa 55tuhatta euroa.
Myös asuntolaina ja autolaina on vakuutettu että jos mies kuolee tai vammautuu niin asunto ja autolaina on maksettu.

Luulevat että saavat maatua sinne kotiinsa, kyllä mies elättää jne jne. Saamatonta porukkaa.
Meillä mies on itse myös ehdottanut että minä hoidan lapset kotona siihen asti että kuopus on 3v.

Minulla on koulutus, neljä lasta ja työhistoriaa 10 kk:ajalta. Mitään en kadu enkä pelkää työni puolesta. Lapset ovat lahja ja pieniä vain kerran. Töitä ehdin paiskimaan aivan varmasti. Kotiäitinä en ole juuttunut vaippakeskusteluihin tai katalogien selaamiseen, vaan luen paljon ammattikirjallisuutta ja puuhaan kaikkea muutakin. Lapset ovat nyt etusijalla. Kun kuopus tuosta saa parisen vuotta ikää lisää, palaan töihin. Lapsilukumme on täynnä, eli minulla on edessä uraputkea semmoiset 30 vuotta. Eiköhän siinä nyt jonkunlaisen eläkkeen saa.

Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Miksi pitää arvostella aina toisten valintoja? ehkä kotiäidit ei saa paljoa eläkettä, mutta meidän lapset tuntee ketä me ollaan.
Onpa sulla lause, miksi pitää arvostella toisten valintoja? Seuraavassa lauseessa arvostelet itse. Lapset tuntee ketämä te ootte!

Niimpä, ja työssä käyvän äidinkö lapset eivät äitiään tunne?

Niin metsä vastaa, kun sinne huutaa, tekisi mieli sanoa tosi pahasti.

Yhteistyössä