Miten äidit uskaltavat jäädä useiksi vuosiksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Sähinä Sirkka
  • Ensimmäinen viesti
Ennakkoon säästänyt
Me ollaan miehen kanssa säästetty 7 vuotta rahaa, ennen lapsemme syntymää, ettei lasta tarvitse viedä hoitoon. Tarkoitus on että lähden töihin kun hän täyttää 8 vuotta.

vieras
Kaikki eivät saa isoja työttömyyskorvauksia, koska peruspäiväraha/työmarkkinatuki on riippuvainen puolison tuloista. Ja kaikkien miehet eivät roiku kotona sossun elätteinä tehden lapsia. Kaikilla ei koko perhe makoile yhdessä kotona.

Jotkut ovat kotihoidontuella, ja sen jälkeen menevät töihin.

työssä käyvä
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Minä olen ollut KOTIÄITINÄ 8 VUOTTA, enkä aio töihin IKINÄ! Käy sinä vain päivätöissä jos se sinulle niin tärkeää!
Mitäs teet päivisin kun kaikki lapset koulussa, vedät vaan lonkkaa ja lihot.
Mies pian ottaa simpsakamman vaimon, siinähän itket!

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja työssä käyvä:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Minä olen ollut KOTIÄITINÄ 8 VUOTTA, enkä aio töihin IKINÄ! Käy sinä vain päivätöissä jos se sinulle niin tärkeää!
Mitäs teet päivisin kun kaikki lapset koulussa, vedät vaan lonkkaa ja lihot.
Mies pian ottaa simpsakamman vaimon, siinähän itket!
:eek: :'( :headwall: Voi äly. Yhtähyvin työssäkäyvän mies voi ottaa semmosen levänneen ja rennon naisen.
Kyllähän kotona saa olla, jos tahtoo, ei se ole rikos. Eikä kotiäiti ole välttämättä lihava.

emma
Alkuperäinen kirjoittaja Nokoma:
Minä sain lapsen 23v, olin kaksi vuotta kotiäiti ja nyt palasin päivittämään opintoja, tai periaatteessa opiskelemaan uuden tutkinnon. Tuo 2v on ainakin minulle ehdoton maximi kotonaoloon. Kahden vuoden aikana ammattiosaaminen vanhenee hurjan paljon ja uudet, juuri valmistuneet tietotaiturit jyrää alleen. Yksi työnantaja kysyikin, että miksi olit noin kauan kotona :eek: Sain muuten sen työpaikan. Puolen vuoden päästä jään taas kotiäidiksi, mutta aion tehdä sen ohella jonkin verran töitä, että pysyn kuvioissa mukana. Ihan niin paljon en saa lapseni kanssa olla, mutta eipähän tarvi 10v päästä olla katkera jos sattuu etten saa töitä tai minulla ei esim. vielä kolmikymppisenäkään olisi ammattia:)

Tuo 2v tuntui vaan olevan joillekkin ihan liian pitkä aika olla kotona, onhan nyt 25v ihan ikäloppu aloittamaan työelämän...

Minusta ei siis olisi olemaan kotona esim vaikka viittä vuotta, mutta ehkä joillekkin se sopii:)

Miksi tästä asiasta tarvii aina tapella, eikös kumminkin jokaisella ole ne omat valinnat.
Minä olin kotona lasten kanssa 3v. ja palasin nyt työelämään takaisin, niin kyllä se on oikeasti ollut työnantajille aina kysymyksen paikka MIKSI olet ollut noin kauan kotona? ja töitä varmasti hoitoalalla riittää, mutta ei se kotona olo kyllä mikään meriitti ole , vaan aina siitä kyllä napistiin. onneksi löysin mukavan työpaikan, jossa minua vielä arvostetaan jollakin tasolla, vaikka kotona olenkin nämä vuodet ollut.

toisenlainen tarina
Minä olin kotona ollessa niin väsynyt, että en ole ollut ikinä. Olin vihainen ja ärtynyt, karjuin lapsille ja koiralle. Miestä olisi tehnyt mieli vetäistä turpaan kun tuli työpäivän jälkeen kotiin. Ei enää ikinä tuota aikaa meille. Oltiin ihan eron partaalla. Sitten palasin töihin ja ollaan taas onnellisia kaikki!

En lukenut koko ketjua, joten kommentoin vaan omasta puolestani. Mulle kotiäitiys oli tietoinen valinta, ja täysin tietoinen olen myös sen eläketurvaa heikentävästä vaikutuksesta. Mikään ei ollut mulle sillä hetkellä tärkeämpää kuin se, että sain itse hoitaa lapseni kotona. Olin kotiäitinä 7v, ja nyt olen ihan kivasti jo työnsyrjässä kiinni =)

Toiset haluaa hoitaa lapset kotona,toiset haluavat käydä töissä.
Musta nyky-yhteiskunta ei juurikaan kannusta edes kotiäitejä lähtemään töihin,valitettavasti :/
Eläkettä voi itselleen säästää ilman töitäkin ja itseään voi kehittää muutenkin kuin töissä käymällä.
itse hoidan lapsia kotona niin kauan kuin mahdollista,samalla käyn ammattiini liittyviä kursseja(mikäli mahdollista)ammattitaitoni ylläpitämiseksi :D

PahaSilmä
Mä olin 8 vuotta kotona. Nyt olen saanut töitä, aloitan maanantaina. Mä esittelin kotiäitiyteni siinä ansioluettelossa. Työnantaja päätteli, että mulla on ehkä kova motivaatio työntekoon ja otti minut töihin. Ei multa kyselty mitään, että ootko luuseri ja lihotko kotona tai etkö pärjää. ei mussa ole mitään semmosta vikaa, vaan se oli mun valinta ja se oli hyvä niin, koska meille se oli taloudellisesti mahdollista, kun ollaan totuttu vähään.

harmaa
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mä olin 8 vuotta kotona. Nyt olen saanut töitä, aloitan maanantaina. Mä esittelin kotiäitiyteni siinä ansioluettelossa. Työnantaja päätteli, että mulla on ehkä kova motivaatio työntekoon ja otti minut töihin. Ei multa kyselty mitään, että ootko luuseri ja lihotko kotona tai etkö pärjää. ei mussa ole mitään semmosta vikaa, vaan se oli mun valinta ja se oli hyvä niin, koska meille se oli taloudellisesti mahdollista, kun ollaan totuttu vähään.
Mutta sinun kirjoituksista paistaa kauas että olet tosi katkera.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mutta sinun kirjoituksista paistaa kauas että olet tosi katkera.

:LOL: :LOL: :LOL:
Yllätys että harmaa :D

vieras
Täällä taas joku purkaa omaa pahaa oloa, kun haluaisi olla kotona, eikä osaa elää säästäväisesti, tai ei halua, kun pitää näyttää naapurille, että on taulutv ja lapsilla reimatec. voi voi voi.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä taas joku purkaa omaa pahaa oloa, kun haluaisi olla kotona, eikä osaa elää säästäväisesti, tai ei halua, kun pitää näyttää naapurille, että on taulutv ja lapsilla reimatec. voi voi voi.
Mutta meilläpä on nuo kaikki mitä mainitsit ja olen kotona :)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttamooses7:
Musta nyky-yhteiskunta ei juurikaan kannusta edes kotiäitejä lähtemään töihin,valitettavasti :/
Eläkettä voi itselleen säästää ilman töitäkin ja itseään voi kehittää muutenkin kuin töissä käymällä.
itse hoidan lapsia kotona niin kauan kuin mahdollista,samalla käyn ammattiini liittyviä kursseja(mikäli mahdollista)ammattitaitoni ylläpitämiseksi :D
Miten ei kannusta? Eihän virallisesta kotiäitiydestä makseta mitän. Kaikkien kotiäitien työssäkäyvät miehet maksavat monta kertaa enemmän veroa kuin on kotihoidontuki.

Eri asia, jotka koko perhe kotona, ja nauttivat toimeentulotukea, ei toisen työssäkäynti nosta tuloja yli toimeentulotuen. Tai ansiosidonnaiselta ei kenenkään kannata lähteä töihin, jos on lapsia ja tulee hoitomaksut. Työttömille maksetaan lapsista lisäkorvaus, palkkaan ei tule lisää, vaikka on lapsia ja hoitomaksuja.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tinttamooses7:
Nyky-yhteiskunta ei myöskään kannusta äitiä jäämään kotiin hoitovapaalle. Pienelle lapselle olisi parempi olla kotihoidossa ja yhteiskunnallekin se tulisi halvemmaksi kuin kustantaa lapselle hoitopaikka.

ei jaksa kahlata ketua läpi,mutta olen SAANUT olla myös kotiäitinä lapsien ollessa pieniä(sitä ei mikään korvaa,enkä tarkoita nyt rahaa)
olen myös työelämässä välillä ja siellä kerkeen olla vielä tappiin asti :D
moni ei edes elä eläkeikään jne...
nouvei lasten kotona hoitamista en koskaan kadu(enempi käy miestä sääliksi,kun jäi tästä hommasta paitsi :'( )

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Sähinä Sirkka:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
minä en ajatele sitä, että miten he uskaltavat. mutta he ovat tyhnmiä jos ovat kotona KOTIHOIDONTUELLA, kun työttömyskorvauksella saa paremmin rahaa ja voi olla aiak surutta kotona. kovin helposti ei pienten lasten äitejä töihin oteta.
olenpa ollut sitten tyhmä. :eek:

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
minä en ajatele sitä, että miten he uskaltavat. mutta he ovat tyhnmiä jos ovat kotona KOTIHOIDONTUELLA, kun työttömyskorvauksella saa paremmin rahaa ja voi olla aiak surutta kotona. kovin helposti ei pienten lasten äitejä töihin oteta.
Mutta oonko luulu väärin että jos jäät työttömäksityönhakijaksi niin vaatiiko työkkäri että sun on hommattava lapselle päiväkoti paikka?

eläkerahastolla, ja töitä käyn tekemässä pätkissä välillä että pysyy ammattitaito yllä

Yhteistyössä