Miten äidit uskaltavat jäädä useiksi vuosiksi kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Sähinä Sirkka
  • Ensimmäinen viesti
Järkyttävää, millaisella tasolla keskustelu kulkee, mutta laitanpa minäkin lusikan soppaan. Tosiaan olen pian ollut kotona kolme vuotta, enkä päivääkään ole katunut. Ennen lapsia olen opiskellut hyvän ammatin ja työskennellyt alalla neljä vuotta, joten tiedän että töihin pääsen, kun se aika tulee (alalla työvoimapula). Eläketurva on hoidettu eläkevakuutuksella ja puolison kuoleman varalle on vakuutus otettu. Olen onnellinen tilanteestani mutta tulevaisuuteen katson jo ja etsin itselleni sellaista unelmien työpaikkaa, jossa voin viihtyä pidempäänkin. Ja osaltamme olemme kyllä veroja makselleet mieheni kanssa (ansio-, pääoma-, ja perintöverona) joten ihan hyvillä mielin kotona olen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
Alkuperäinen kirjoittaja Sähinä Sirkka:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
minä en ajatele sitä, että miten he uskaltavat. mutta he ovat tyhnmiä jos ovat kotona KOTIHOIDONTUELLA, kun työttömyskorvauksella saa paremmin rahaa ja voi olla aiak surutta kotona. kovin helposti ei pienten lasten äitejä töihin oteta.
Tästä sen verran, että kaikilla tuo työttömänä olo ei onnistu. Esin itselläni ammatti, jossa työtä riittää niin paljon kun vaan haluaa tehdä.. Työkkäriin olen muutaman kerran ilmoittautunut ja muutaman päivän sisälä on soitettu töihin..
Ja joillaki on ihan vakipaikkaki, eipä siitä työttömyyskorvausta nosteta.

En jaksa lukea ketjua, mutta...

Olen aina ollut sitä mieltä, että haluan hoitaa lapset kotona ainakin 2v asti. Ja näin tein. Mulla tämä meni tärkeysjärjestyksessä kaikkien noiden mainittujen asioiden edelle.

Lisään vielä, että mulla on ammatti, työkokemusta, en ole kenenkään elätettävä, enkä usko etten saisi tulevaisuudessa töitä ja mitä tulee eläkkeeseen luulen, että ehdin sitä eläkettä kartuttaa (mikä sitten silloin onkaan meidän eläkejärjestelmämme).

minä
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Mun mielestä on niin tyhmää haastaa riitaa näillä alotuksilla. noin vaikeita ihmisiä tuskin mihinkään töihin edes otetaan.
Minusta ikuiset kotona lusmuilijat ovat vain laiskoja ja maailmaa pelkääviä, eivät vaikeita.
Ai, mä olen ikuinen kotona lusmuilija, mutta myös vakavasti sairas.. olenko minäkin sitten vaan laiska?? Suppea maailmankatsomus sulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Beck:
Järkyttävää, millaisella tasolla keskustelu kulkee, mutta laitanpa minäkin lusikan soppaan. Tosiaan olen pian ollut kotona kolme vuotta, enkä päivääkään ole katunut. Ennen lapsia olen opiskellut hyvän ammatin ja työskennellyt alalla neljä vuotta, joten tiedän että töihin pääsen, kun se aika tulee (alalla työvoimapula). Eläketurva on hoidettu eläkevakuutuksella ja puolison kuoleman varalle on vakuutus otettu. Olen onnellinen tilanteestani mutta tulevaisuuteen katson jo ja etsin itselleni sellaista unelmien työpaikkaa, jossa voin viihtyä pidempäänkin. Ja osaltamme olemme kyllä veroja makselleet mieheni kanssa (ansio-, pääoma-, ja perintöverona) joten ihan hyvillä mielin kotona olen.
Peesaan. Ja lisään vielä, kun lapset olen hommannut, annan niille kaikkein parasta - ja se tarkoittaa mm. äidin omaa hoitoa. Olen aikoinani pedannut siten, että nyt on miellyttävä maata :)

Nalletar
Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten hoidatte eläketurvan? Miten pidätte huolta ammattitaidostanne? Minä olen usein miettinyt, miten ihmiset uskaltavat olla monta vuotta kotona?
minä en ajatele sitä, että miten he uskaltavat. mutta he ovat tyhnmiä jos ovat kotona KOTIHOIDONTUELLA, kun työttömyskorvauksella saa paremmin rahaa ja voi olla aiak surutta kotona. kovin helposti ei pienten lasten äitejä töihin oteta.
Tästä sen verran, että kaikilla tuo työttömänä olo ei onnistu. Esin itselläni ammatti, jossa työtä riittää niin paljon kun vaan haluaa tehdä.. Työkkäriin olen muutaman kerran ilmoittautunut ja muutaman päivän sisälä on soitettu töihin..
Ja joillaki on ihan vakipaikkaki, eipä siitä työttömyyskorvausta nosteta.
Niinpä...Mä saisin ansiosidonnaisella bruttoa n.1400e ja nyt kotihoidontuella saan 235e. Että kyllähän tuo ajatus houkuttelee. Mutta mun alalla on NIIN paljon töitä, että en ehtisi kun ilmottautumaan työttömäksi niin heti oltaisiin töihin laittamassa. Mä kun en ole töihin menossakaan niin en oikein tiedä olisiko ok olla työttömänä työnhakijana...Ymmärrän kyllä, että moni niin tekee. Mulla kuitenkin on sitten mahdollisuus tehdä viikonlopputöitä ja mies käy töissä.

Hahhah, mikä ketju taas :LOL:

Mä olen kotona ja aion täällä pysyä vielä vuosia. Mulla tosin on se työpaikka siltikin odottamassa ja töihin voin mennä ihan millon mua itseäni huvittaa.

Jos se työpaikka, tai tuo ukko johonkin jostain syystä sattuis häviämäänkin (aika paljon kyllä saa tässä maassa tapahtua ennekun tuo homma mihinkään häviää ), ei mulla silti mitään hätää olis. Siis taloudelliesti.

Tietysti se olis henkisesti ihan hirvittävän kova menetys jos tuon miehen menettäisin mutta tässä kun yritettiin vihjata että kusessa olisin kun ei olis ukko elättämässä eikä töihinkää pääsis ni se nyt oli ihan väärin arvattu ;)

työpaikka
mie oon ollu 15 vuotta töissä ja nyt aijon olla kotona lasten kanssa n.6v ja sitten takaisin töihin kun lapset menee kouluun, on nääs toi työpaikka odottamassa =) ja siinä ajassa joku työtön on saannut olla tuuraamassa mua.

minä
Mä ajattelen mieluummin lapsiani kuin itseä(eläke jne) ja rahaa. Paras paikka mun lapsillani on kotona minne ne pieninä kuuluukin. En ikimaailmassa halua sitä että lapsi olisi jo pienenä hoidossa itkien kädet ojossa ja hoitaja sanoo: voi kultapieni en ehdi nyt. Sitten kotio, iltapuuhat ja nukkuun että jaksaa vanhempien raastamana taas aamulla herätä....
Terv. joskus päiväkodissa valitettavasti töissä ollut :´(

Hernetädille sanoisin näin että mä sain enempi kuussa käteen rahaa kht:llä ollessani(n.310e)ja kun kht loppui ja sen mitä kerkesin oleen työttömänä mulle maksettiin viideltä viikolta työmarkkinatukee käteen huimat 90e. :whistle:

Minä sain lapsen 23v, olin kaksi vuotta kotiäiti ja nyt palasin päivittämään opintoja, tai periaatteessa opiskelemaan uuden tutkinnon. Tuo 2v on ainakin minulle ehdoton maximi kotonaoloon. Kahden vuoden aikana ammattiosaaminen vanhenee hurjan paljon ja uudet, juuri valmistuneet tietotaiturit jyrää alleen. Yksi työnantaja kysyikin, että miksi olit noin kauan kotona :eek: Sain muuten sen työpaikan. Puolen vuoden päästä jään taas kotiäidiksi, mutta aion tehdä sen ohella jonkin verran töitä, että pysyn kuvioissa mukana. Ihan niin paljon en saa lapseni kanssa olla, mutta eipähän tarvi 10v päästä olla katkera jos sattuu etten saa töitä tai minulla ei esim. vielä kolmikymppisenäkään olisi ammattia:)

Tuo 2v tuntui vaan olevan joillekkin ihan liian pitkä aika olla kotona, onhan nyt 25v ihan ikäloppu aloittamaan työelämän...

Minusta ei siis olisi olemaan kotona esim vaikka viittä vuotta, mutta ehkä joillekkin se sopii:)

Miksi tästä asiasta tarvii aina tapella, eikös kumminkin jokaisella ole ne omat valinnat.

kotiäiti
Alkuperäinen kirjoittaja pintelin:
Hernetädille sanoisin näin että mä sain enempi kuussa käteen rahaa kht:llä ollessani(n.310e)ja kun kht loppui ja sen mitä kerkesin oleen työttömänä mulle maksettiin viideltä viikolta työmarkkinatukee käteen huimat 90e. :whistle:
Mut jos kuuluu alan liittoon, työttömyyspäiväraha on paljon isompi. Mä sain aikanaan melkein 1000 euroa kuussa.

sun miehelä on sit hyvät tulot. vaika teenosa-aiaktöit' san siltikin työmarkkinatukea 80-300e/kk palkan lisäksi

Mä en ole koskaan ajatellut, että eläisin niin vanhaksi, että saisin vanhuuseläkettä :whistle: Tietty sairaseläkkeelle voin joutua, mutta ei se raha tätä kotihoidontukea pienempi ole, joten tuntuisi tyhmältä maksaa nyt tästä pienestä rahasta pois kun lapset ovat pieniä, jotta saisin joskus myöhemmin muutaman euron enemmin.

clivia
sun miehelä on sit hyvät tulot. vaika teenosa-aiaktöit' san siltikin työmarkkinatukea 80-300e/kk palkan lisäksi
Kuinka monta tuntia saa tehdä töitä että saa vielä työttömyyskorvausta?
Entä tiedätkö paljonko se soviteltu päiväraha on?Siitä tiedän sen verran että sitä maksetaan 36kk.

Alkuperäinen kirjoittaja Beck:
peesaan tätä. Joka asiasta täytyy näköjään tappelu saada.....eiköhän jokainen huolehdi omasta tulevaisuudestaa. Ja jos ei huolehdii, niin ei ainakaan vaikuta millään lailla minun elämääni :/
Tuskinpa enää edes eläkkeelle tulevaisuudessa pääseekään, muuta kun sairastumalla, joten työvuosia on edessä vaikka kuinka monta vuotta :/

Sinulla tuntuu olevan tilanteeseen kuin tilanteeseen ideat miten saada valtiolta enemmän tukia :D

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Mä ajattelen mieluummin lapsiani kuin itseä(eläke jne) ja rahaa. Paras paikka mun lapsillani on kotona minne ne pieninä kuuluukin. En ikimaailmassa halua sitä että lapsi olisi jo pienenä hoidossa itkien kädet ojossa ja hoitaja sanoo: voi kultapieni en ehdi nyt. Sitten kotio, iltapuuhat ja nukkuun että jaksaa vanhempien raastamana taas aamulla herätä....
Terv. joskus päiväkodissa valitettavasti töissä ollut :´(
No meidänpä lapsi onkin ollut kuin enkeli hoidossa ja on viihtynyt TODELLA hyvin siellä,hirveästi tykännyt kun on muita lapsia joiden kanssa leikkiä jne =)

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
sun miehelä on sit hyvät tulot. vaika teenosa-aiaktöit' san siltikin työmarkkinatukea 80-300e/kk palkan lis 36k on äksi
Kuinka monta tuntia saa tehdä töitä että saa vielä työttömyyskorvausta?
Entä tiedätkö paljonko se soviteltu päiväraha on?Siitä tiedän sen verran että sitä maksetaan 36kk.

ei ripu tuntmäärästä vaan palkasta. mutta jos esim tekee töitä 4 pvää viossa, on mahdolisuus saada yhdeltä päivältä korvausta.
soviteltu maksetaan tulojen mukaan.
kyllä soviteltua saa kauemminkin, jos tekee osa-aikatyötä.

Juu kelahan saa laskettua aina ihan tähtitieteelliset summat jotka ovat kaukana totuudesta. :kieh:

Yhteistyössä