Mitä teen? Lapsi kyselee miksi meillä ei ole kotona pieniä n****tä?

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja mul ja:
Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan:
No sanasta viis, mutta toi sun asettelusi......prinsessa ja pikkunekkerit......siis palvelijoita/orjia vai? Mistä lapsi on oppinut, että neekerit ovat jotain palvelijoita.......vai ihanko kaveriksi vain.
Aamen!!
Ei yhtään rasistista,ehei.......
Kyllä minä uskon, että mein lelliprinsessa olis halunnut vaan pieniä leikkikavereita tänne, orjathan hänellä on jo omasta takaa.

Mutta juu, ei tarvi ymmärtää... ja saahan sitä aina ajatella pahaa.

Ja LÄSKIKSI täällä saa huudella, mutta ei sanoa neekeriä hyväntahtoisesti.
Ok. Sitten ok. Ajattelin vaan jos tuohon liittyy jotain muuta rasismia kun tuo neekeri sanana.
Hyväntahtoisesti sanottunakin se kyllä särähtää korvaan. Särähtää myös sana idiootti ja vajaaälyinen vaikka olisivatkin tarkoitettu ihan kepeäksi vitsiksi....
 
Adoptioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja afrikan:
Neekeri on ihan hyvä sana :) Samoin kuin valkolainen! Ei se ole rasistinen sana. Se on vaan omasta pääkopasta kiinni jos näkee rasismia kaikessa. Neekeri on neekeri ja on törkeää muuttaa ihonvärin perusteella noin kaunista sanaa. En ainakaan haluaisi itseäni kutsuttavan mustaihoiseksi.. kuulostaa joltain sairaudelta :D
Sorruin avaamaan tän ketjun, vaikka tiesinkin, mitä pitää sisällään... Sinä et ole oikeasti Afrikkalainen.

Minun lapseni ovat syntyneet Afrikassa ja ovat kaikki tummaihoisia. Meitä kaikkia loukkaa n-sanan käyttäminen. Siinä pitäisi olla syytä kerrakseen sinullekkin opetella hyviä käytöstapoja. Minäkin opetan lapsilleni, ettei toisten mieltä tarkoituksella saa pahoittaa.

Sydäntä lämmittää nämä kommentit, jossa sanan käyttö tuomitaan, kiitos teille! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
jaa...oikein N-sana.
:/
:ashamed: Sorry, hän ei ole oppinut vielä tummaihoinen -sanaa
Mutta n- sanan on kuitenkin oppinut?!? :eek: Just |O
Kun minä olen oppinut n-sanan, niin silloin se ei ollut vielä mikään haukkumanimi!!! Eikä oikein vieläkään järkeeni ole mahtunut, miten siitä on sellainen tullut, etenkään kun ei tyttökään sitä sanonut pilkatekseen, enkä minäkään sano, eikä kukaan meillä :ashamed:
Mun mieskään ei ymmärrä tuon sanan "pahuutta". :D Mulle sillee itelle ihan sama, jos joku puhuu tummaihoisesta tai mustasta niin senkin voi tarkoittaa halventavasti jos puhuu siihen sävyyn. Tarkoitusperä kait tärkein, sille sanalle sama melkein.
 
Adpotioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Taas päästään tähän, että suomenkielessä neekeri-sanaan ei ole aiemmin kytkeytynyt negaatioita, nyt ne heijastuvat englanninkielestä.
Niinpä. Siksi sitä sanaa ei hyvätapaisten, sivistyneiden ihmisten tarvitse käyttää. Se tuntuu pahalle. Voitko ymmärtää sitä?
 
Ai mitäkö teet? No nostat tietysti hirveen älämölön ja alat haukkua lastasi rasistiksi ja kyselet mistä hän on moisen sanan oppinut.....
No eeeei, vitsivitsi. :saint:



Kymmenen pientä tummaihoista poikaa...hmmmm...joo'o, saattais toimiakin. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja afrikan:
Neekeri on ihan hyvä sana :) Samoin kuin valkolainen! Ei se ole rasistinen sana. Se on vaan omasta pääkopasta kiinni jos näkee rasismia kaikessa. Neekeri on neekeri ja on törkeää muuttaa ihonvärin perusteella noin kaunista sanaa. En ainakaan haluaisi itseäni kutsuttavan mustaihoiseksi.. kuulostaa joltain sairaudelta :D
juuri näin.neekeri on neekeri. parempi nimi kuin "musta"
Erittäinkin samaa mieltä! :)
 
Adoptioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
jaa...oikein N-sana.
:/
:ashamed: Sorry, hän ei ole oppinut vielä tummaihoinen -sanaa
Mutta n- sanan on kuitenkin oppinut?!? :eek: Just |O
Kun minä olen oppinut n-sanan, niin silloin se ei ollut vielä mikään haukkumanimi!!! Eikä oikein vieläkään järkeeni ole mahtunut, miten siitä on sellainen tullut, etenkään kun ei tyttökään sitä sanonut pilkatekseen, enkä minäkään sano, eikä kukaan meillä :ashamed:

Minkä ikäinen olet? Minä olen aloittanut eka luokan vuonna 1980 ja silloin opettajani opetti, että oikea sana on "tummaihoinen".

Mummoni on käynyt koulunsa 30-luvulla, tuon ajan oppikirjoissa sanaa käytetään ihan yleisesti. Mutta eikö olisi aika jättää tuo sana noille ikivanhojen oppikirjojen sivuilla ja siirtyä nykytietämykseen tässäkin asiassa?
 
Adoptioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja mul ja:
Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan:
No sanasta viis, mutta toi sun asettelusi......prinsessa ja pikkunekkerit......siis palvelijoita/orjia vai? Mistä lapsi on oppinut, että neekerit ovat jotain palvelijoita.......vai ihanko kaveriksi vain.
Aamen!!
Ei yhtään rasistista,ehei.......
Kyllä minä uskon, että mein lelliprinsessa olis halunnut vaan pieniä leikkikavereita tänne, orjathan hänellä on jo omasta takaa.

Mutta juu, ei tarvi ymmärtää... ja saahan sitä aina ajatella pahaa.

Ja LÄSKIKSI täällä saa huudella, mutta ei sanoa neekeriä hyväntahtoisesti.
Entä jos minä en tarkoita sillä mitään pahaa, että sanon pyöreää ihmistä LÄSKIKSI, ihan hyväntahtoisesti vain? Eihän se voi loukata, kun en sillä mitään tarkoita ja läski on kuitenkin läski? ;)

Ymmärrätkö pointin?
 
JONSERED Karhunkantaja
Alkuperäinen kirjoittaja Adpotioäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Taas päästään tähän, että suomenkielessä neekeri-sanaan ei ole aiemmin kytkeytynyt negaatioita, nyt ne heijastuvat englanninkielestä.
Niinpä. Siksi sitä sanaa ei hyvätapaisten, sivistyneiden ihmisten tarvitse käyttää. Se tuntuu pahalle. Voitko ymmärtää sitä?
Ymmärränhän minä sen. Mutta toivon, että sekin ymmärretään, että aina ei ole sanojalla takana tarkoitusta loukata.

Tuntuu jotenkin kummalta, että meidän on mietittävä, mitä muualla maailmassa jonkin sanan suora käännös heille merkitsee ja sopeutettava oma kielenkäyttömme sen mukaan.

Mutta sana nigger on yksiselitteisesti loukkaava, suomenkielessä lienee lähin vastine nekru, negro taas tarkoittaa mustaa ja on sana, jota kansalaisoikeusaktivistitkin käyttivät itsestään, "we, the negro" ja neekeri-sana on tuosta suomenkieleen tullut ilmaus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Adoptioäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
jaa...oikein N-sana.
:/
:ashamed: Sorry, hän ei ole oppinut vielä tummaihoinen -sanaa
Mutta n- sanan on kuitenkin oppinut?!? :eek: Just |O
Kun minä olen oppinut n-sanan, niin silloin se ei ollut vielä mikään haukkumanimi!!! Eikä oikein vieläkään järkeeni ole mahtunut, miten siitä on sellainen tullut, etenkään kun ei tyttökään sitä sanonut pilkatekseen, enkä minäkään sano, eikä kukaan meillä :ashamed:

Minkä ikäinen olet? Minä olen aloittanut eka luokan vuonna 1980 ja silloin opettajani opetti, että oikea sana on "tummaihoinen".

Mummoni on käynyt koulunsa 30-luvulla, tuon ajan oppikirjoissa sanaa käytetään ihan yleisesti. Mutta eikö olisi aika jättää tuo sana noille ikivanhojen oppikirjojen sivuilla ja siirtyä nykytietämykseen tässäkin asiassa?
Taisin aloittaa kouluni vuonna 1976... ja enpä muista millä nimellä silloin puhuttiin... olisiko ollut afrikkalainen tms. Mutta eihän sitä puhumaan opita koulussa, ja meillä ei kukaan koskaan rasistisesti ole kotona puhunut muista, johtuen omista taustoista.
 
Adoptioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja afrikan:
Neekeri on ihan hyvä sana :) Samoin kuin valkolainen! Ei se ole rasistinen sana. Se on vaan omasta pääkopasta kiinni jos näkee rasismia kaikessa. Neekeri on neekeri ja on törkeää muuttaa ihonvärin perusteella noin kaunista sanaa. En ainakaan haluaisi itseäni kutsuttavan mustaihoiseksi.. kuulostaa joltain sairaudelta :D
juuri näin.neekeri on neekeri. parempi nimi kuin "musta"
Erittäinkin samaa mieltä! :)
Ja läski on läski, parempi kuin pyöreä! ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Kysy Agatha Christieltä...
Eikä yksikään pelastunut...
Ah joo, olikos se noinkin suomennettu?
Sitä löytyy tuolla nimellä, sekä 10 pientä neekeripoikaa-nimellä, riippuu painoksesta.
Ok. Minkäs niminen se muuten olikaan alkuperäiskielellä...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Adoptioäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja mul ja:
Alkuperäinen kirjoittaja Välillä meren ja maan:
No sanasta viis, mutta toi sun asettelusi......prinsessa ja pikkunekkerit......siis palvelijoita/orjia vai? Mistä lapsi on oppinut, että neekerit ovat jotain palvelijoita.......vai ihanko kaveriksi vain.
Aamen!!
Ei yhtään rasistista,ehei.......
Kyllä minä uskon, että mein lelliprinsessa olis halunnut vaan pieniä leikkikavereita tänne, orjathan hänellä on jo omasta takaa.

Mutta juu, ei tarvi ymmärtää... ja saahan sitä aina ajatella pahaa.

Ja LÄSKIKSI täällä saa huudella, mutta ei sanoa neekeriä hyväntahtoisesti.
Entä jos minä en tarkoita sillä mitään pahaa, että sanon pyöreää ihmistä LÄSKIKSI, ihan hyväntahtoisesti vain? Eihän se voi loukata, kun en sillä mitään tarkoita ja läski on kuitenkin läski? ;)

Ymmärrätkö pointin?

»Sanaa [neekeri] käytetään rodullistetun eron tuottamiseen ja uusintamiseen sekä - erityisesti rasismia kokeneiden näkökulmasta katsottuna - eriarvoistaviin avoimen rasismin ilmauksiin. Kun tällainen sana esitetään "neutraalina ja harmittomana", samalla rasismin olemassaolo kiistetään tai se jopa hyväksytään.»


Olin ihan yllättänyt kuinka moni täällä ajattelee ettei siinä ole mitään pahaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Adoptioäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja afrikan:
Neekeri on ihan hyvä sana :) Samoin kuin valkolainen! Ei se ole rasistinen sana. Se on vaan omasta pääkopasta kiinni jos näkee rasismia kaikessa. Neekeri on neekeri ja on törkeää muuttaa ihonvärin perusteella noin kaunista sanaa. En ainakaan haluaisi itseäni kutsuttavan mustaihoiseksi.. kuulostaa joltain sairaudelta :D
Sorruin avaamaan tän ketjun, vaikka tiesinkin, mitä pitää sisällään... Sinä et ole oikeasti Afrikkalainen.

Minun lapseni ovat syntyneet Afrikassa ja ovat kaikki tummaihoisia. Meitä kaikkia loukkaa n-sanan käyttäminen. Siinä pitäisi olla syytä kerrakseen sinullekkin opetella hyviä käytöstapoja. Minäkin opetan lapsilleni, ettei toisten mieltä tarkoituksella saa pahoittaa.

Sydäntä lämmittää nämä kommentit, jossa sanan käyttö tuomitaan, kiitos teille! =)
saanko minä kysyä että MIKSI se loukkaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Kun minä olen oppinut n-sanan, niin silloin se ei ollut vielä mikään haukkumanimi!!!
Sama täällä, se kuvasi vain tummaihoista ihmistä, ei sillä ollut sen kummempaa merkitystä. Jos jotain haukkumasanaa halusi käyttää, niin se oli nekru, jolla on taas hyvin negatiivinen merkitys.
 
Adoptioäiti
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
Tuntuu jotenkin kummalta, että meidän on mietittävä, mitä muualla maailmassa jonkin sanan suora käännös heille merkitsee ja sopeutettava oma kielenkäyttömme sen mukaan.
quote]

Minusta siinä ei ole mitään kummallista. Ihan normaalia kielen kehitystä.

Minusta kummallista on se, että aikuiset ihmiset eivät voi siistiä sanavarastoaan ja aiheuttaa silla mun lapsille pahaa mieltä. (En tarkoita tällä viimeisellä lauseella nyt mitenkään erityisesti sinua...)
 

Yhteistyössä