Mitä ajattelet aikuisesta jolla vielä visa electron?

  • Viestiketjun aloittaja aasiakas
  • Ensimmäinen viesti
"Helekkarin Heittomerkki"
[QUOTE="jjj";29638265]Samaa tiliä kun käyttää useampi niin ei aina voi olla varma paljon siellä on rahaa jos ei elektronia käytä.[/QUOTE]

Tuollaisessa tapauksessahan se onkin kätevä. Tosin eipä se electronillakaan välttämättä samantien tililtä lähde. Meillä poika kävi maanantaina vaateostoksilla ja vasta tiistaina oli veloitettu rahat tililtä ja electon kyseessä.
 
vieruus
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29638294]Tuollaisessa tapauksessahan se onkin kätevä. Tosin eipä se electronillakaan välttämättä samantien tililtä lähde. Meillä poika kävi maanantaina vaateostoksilla ja vasta tiistaina oli veloitettu rahat tililtä ja electon kyseessä.[/QUOTE]tuleehan siitä katevaraus vaikka ei heti mene, näin ainakin meillä. Ja itse tykkään tuosta kortista, helppo seurata rahanmenoa.
 
"Mie"
Mulla ei oo ikinä koskaan käynyt mielessäkään että visa electron -kortin käyttäminen olisi jotenkin noloa :D siis miten se voi olla? Ei oo oikeesti käynyt edes mielessä! Siis apua, pitääköhän tässä nyt alkaa kassalla asioidessa varomaan ettei muut asiakkaat selän takana vaan huomaa että maksan electronilla. Vai pitääkö nyt ihan tän takia hommata se luottokortti, etten vaan oo nolo ihminen kun käytän electronia?! :D

kaikesta ne jotkut jaksaakin tehdä noloa
 
lhä
[QUOTE="jep";29638261]Miksi Electron on epäkäytännöllinen?[/quote]1. Electronin käyttö on ostotilanteessa vähän hitaampaa, joskus tuskaisen hidasta. 2. Electronin käyttö edellyttää käyttövarojen pitämistä tilillä, jolla ei ole edes inflaatiosuojaa. Siinä häviää rahaa joka sekunti.
Hankalampana itse kokisin tuollaisen tarkan etukäteisbudjetoinnin
Budjetoinnin aloittaminen on hankalaa. Mitä hankalampaa se on, sitä isompi todiste se on siitä, että henkilöllä ei ole mitään hajua mihin rahansa menee. Kun budjetti on laadittu ja se on saavuttanut toimivan muotonsa eri jaotteluineen, niin se helpottaa taloudenpitoa huomattavasti. Väitän, että useimmat rahavaikeuksissa tai edes vähissä rahoissa elävät ovat tilanteessaan vain siksi, että eivät oikeasti tiedä omista rahanmenoistaan mitään.

...ja tilien välillä pulaamisen yllättävien menojen sattuessa. Joulukuussa meillä pamahti tiski- ja pyykkikoneet vuoronperään, budjetoi nyt siinä sitten. Elämme tuloihin nähden sen verran vaatimattomasti, että tuollainen tilanne ei ole ongelma, ja kodinkonekauppaan voidaan mennä siltä istumalta ja maksaa vaikka heti, mutta miten tuollainenkin lasketaan mukaan etukäteen kuukausimenoihin, jos lähes kaikki rahat siirretään "tuottavampiin jemmoihin"?
Niin, mä voin hakea tältä istumalta vaikka kokonaan uuden keittiön. Sillä ei ole mitään väliä mitä käyttötilillä on rahaa. Tai noh.. tuskin Amex kelpaa keittiöliikkeissä, mutta Masterin kymppitonnilla saa jo parit pesukoneet.

Vai ovatko sellaisia tilejä, joilta voi kuitenkin laskut maksaa?
Mulla on käyttötilin lisäksi säästötili, jota en kuitenkaan käytä säästötilinä, vaan tavallaan puskuritilinä. Ja joo, siltä voi maksaa laskuja. En ole tosin koskaan vielä joutunut. Aina kun puskuritilille kertyy riittävästi, niin siirrän rahoja erilaisiin ja eri pituisiin sijoituksiin. Noistakin saa sieltä täältä parissa pankkipäivässä kotiutettua riihikuivaa, vähän paikasta riippuen.
 
"Sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja fcjsklö;29638202:
No ei mulla ainakaan ole koskaan temppuillut yksikään kortti. Jätän nyt mainitsematta mitä kortteja minulla on. Missään nimessä en ole rikas mutta tilillä on aina rahaa sen verran ainakin mitä ostokseni tekevät enkä edes tiedä varmennetaanko sitä mitenkään.
13-vuotta kaupankassalla töissä.
Silloinkun tulee maksukorteissa vikoja, niin se koskee yleensä kaikkia kortteja.
"valtakunnallinen varmennsuvika"
JA se koskee kaikkia kortteja. Jotkut satunnaiset menee läpi.
JA sen takia tulee ongelma, koska monet laitteet varmentaa, että tilillä on se kate!
Lähes jokapaikassa on se varmennus joka sentistä.
JOS electronilla tulee "tilillä ei varoja" niin useinkaan siellä ei ole niitä varoja.
Tottakai joskus herjaa turhasta, mutta useinmiten ei!
 
mystinen korttivarkaus
[QUOTE="Sasa";29638462]13-vuotta kaupankassalla töissä.
Silloinkun tulee maksukorteissa vikoja, niin se koskee yleensä kaikkia kortteja.
"valtakunnallinen varmennsuvika"
JA se koskee kaikkia kortteja. Jotkut satunnaiset menee läpi.
JA sen takia tulee ongelma, koska monet laitteet varmentaa, että tilillä on se kate!
Lähes jokapaikassa on se varmennus joka sentistä.
JOS electronilla tulee "tilillä ei varoja" niin useinkaan siellä ei ole niitä varoja.
Tottakai joskus herjaa turhasta, mutta useinmiten ei![/QUOTE]

Minulla on herjannut muutaman kerran ettei olisi muka ollut varaa,
joka kerta on ollut rahaa joten olen käynyt sitten automaatilla nostamassa sitä ;)

Kerran korttini herjasi että kortti on varastettu :O
ja otettava heti pois,
onneksi oli tuttu myymälä ja myymälävastaava joka todellakin tunsi minut.
Sain pitääkorttini
ja kävin taas automaatilla kun ei antanut tuon tekstin vuoksi maksaa suoraan ja sain rahaa otto automaatista ilman ongelmia.

Huvittavinta tilanteesta teki sen että minä en ole koskaan mitään korttiani ilmoittanut varastetuksi/kadonneeksi
ja kävin kysymässä pankistakin tätä että uskallanko nyt korttiani kaupolla käyttää ja heilläkään ei koneella tietoja että korttini olisi ollut varastettu.
Outo juttu kaikinpuolin ja syytä tuohon muka varastetulla kortilla juttuun en koskaan saanut,
nyttemminhän se kortti on luonnollisestikin jo uusittu.
 
"Sasa"
Minulla on herjannut muutaman kerran ettei olisi muka ollut varaa,
joka kerta on ollut rahaa joten olen käynyt sitten automaatilla nostamassa sitä ;)

Kerran korttini herjasi että kortti on varastettu :O
ja otettava heti pois,
onneksi oli tuttu myymälä ja myymälävastaava joka todellakin tunsi minut.
Sain pitääkorttini
ja kävin taas automaatilla kun ei antanut tuon tekstin vuoksi maksaa suoraan ja sain rahaa otto automaatista ilman ongelmia.

Huvittavinta tilanteesta teki sen että minä en ole koskaan mitään korttiani ilmoittanut varastetuksi/kadonneeksi
ja kävin kysymässä pankistakin tätä että uskallanko nyt korttiani kaupolla käyttää ja heilläkään ei koneella tietoja että korttini olisi ollut varastettu.
Outo juttu kaikinpuolin ja syytä tuohon muka varastetulla kortilla juttuun en koskaan saanut,
nyttemminhän se kortti on luonnollisestikin jo uusittu.
Tiesitkö, että kauppa joutuu ongelmiin jos antaa kortin takaisin ?
Minulle on sattunut pari kertaa asiakas joilla on teksti "ota kortti pois" teksti tullut.
ASiakkaat on esittänyt henkkarit yms.. MUTTA korttia EI saa takaisin, vaikka olis herra presindentti kyseessä!
Ja jos kortti on estolistalla (ota kortti pois) ei sillä pysty maksamaan, eikä nostamaan!
Eli ehkä sua on huijattu ?

Ja kuten sanoin, lähes aina kortilla ei ole katetta ja turhiakin viestejä ruutuun tulee.
Usein asiakas sanoo menevänsäö automaatille ja palaa takaisin. Harvemmin palaa, koska tilillä ei olekkaan rahaa ;)
 
mystinen korttivarkaus
[QUOTE="Sasa";29638527]Tiesitkö, että kauppa joutuu ongelmiin jos antaa kortin takaisin ?
Minulle on sattunut pari kertaa asiakas joilla on teksti "ota kortti pois" teksti tullut.
ASiakkaat on esittänyt henkkarit yms.. MUTTA korttia EI saa takaisin, vaikka olis herra presindentti kyseessä!
Ja jos kortti on estolistalla (ota kortti pois) ei sillä pysty maksamaan, eikä nostamaan!
Eli ehkä sua on huijattu ?

Ja kuten sanoin, lähes aina kortilla ei ole katetta ja turhiakin viestejä ruutuun tulee.
Usein asiakas sanoo menevänsäö automaatille ja palaa takaisin. Harvemmin palaa, koska tilillä ei olekkaan rahaa ;)[/QUOTE]

Huijattu :D
Anteeksi nyt tyhmyyteni mutta miksi liike huijaisi minua sanomalla että tähän tuli teksti että kortti on varastettu ja pitää ottaa heti pois jne.

Myyjä kutsui siis myymälävastaavan paikalle,
suputteli kortti kädessä verhon takana,
myymälävastaava näki kuka kassalla oli ja sanoi silloiselle myyjälle että kyllä kortin minulle voi antaa.
Tiedän ettei he olisi saaneet sitä antaa,
hän itse sen myös kertoi,
siksi neuvoi minua menemään hetimmiten pankkiin kuin mahdollista selvittämään mistä moinen teksti heidän koneelle oli tullut etenkin kun en koskaan ollut edes ilmoittanut korttini katoamisesta.
Ja hassuinta tosiaan oli että tuossa kaupassa kun jäi ostokseni luonnollisesti kassalle,
hain sieltä otto automaatista sitä rahaa eli ihan normisti siis se kone minulle seinästäkin rahaa sylkäisi.
Joten miten minua on "huijattu" ja kuka ja mitä tästä "hyötyi" ?
T:tyhmä
 
"jjjjj"
Minä olen 27 vuotias enkä omista kuin visa eletronin. Pidän tililläni 3000 euron omaa hätävaraa, luottokortteja en ole tarvinut vielä koskaan. Minulla on luottotiedot, maksan laskut aina viim. eräpäivänä.
 
mystinen korttivarkaus
Huijattu :D
Anteeksi nyt tyhmyyteni mutta miksi liike huijaisi minua sanomalla että tähän tuli teksti että kortti on varastettu ja pitää ottaa heti pois jne.

Myyjä kutsui siis myymälävastaavan paikalle,
suputteli kortti kädessä verhon takana,
myymälävastaava näki kuka kassalla oli ja sanoi silloiselle myyjälle että kyllä kortin minulle voi antaa.
Tiedän ettei he olisi saaneet sitä antaa,
hän itse sen myös kertoi,
siksi neuvoi minua menemään hetimmiten pankkiin kuin mahdollista selvittämään mistä moinen teksti heidän koneelle oli tullut etenkin kun en koskaan ollut edes ilmoittanut korttini katoamisesta.
Ja hassuinta tosiaan oli että tuossa kaupassa kun jäi ostokseni luonnollisesti kassalle,
hain sieltä otto automaatista sitä rahaa eli ihan normisti siis se kone minulle seinästäkin rahaa sylkäisi.
Joten miten minua on "huijattu" ja kuka ja mitä tästä "hyötyi" ?
T:tyhmä
Luulisi että sitten se ottoautomaatti olisi imaissut minulta korttini pois ;)
Mutta näinhän ei käynyt,
ja tätäkin he siellä liikkeessä ihmetteli kun kävin maksamassa käteisellä ne ostokseni.
 
"Sasa"
Huijattu :D
Anteeksi nyt tyhmyyteni mutta miksi liike huijaisi minua sanomalla että tähän tuli teksti että kortti on varastettu ja pitää ottaa heti pois jne.

Myyjä kutsui siis myymälävastaavan paikalle,
suputteli kortti kädessä verhon takana,
myymälävastaava näki kuka kassalla oli ja sanoi silloiselle myyjälle että kyllä kortin minulle voi antaa.
Tiedän ettei he olisi saaneet sitä antaa,
hän itse sen myös kertoi,
siksi neuvoi minua menemään hetimmiten pankkiin kuin mahdollista selvittämään mistä moinen teksti heidän koneelle oli tullut etenkin kun en koskaan ollut edes ilmoittanut korttini katoamisesta.
Ja hassuinta tosiaan oli että tuossa kaupassa kun jäi ostokseni luonnollisesti kassalle,
hain sieltä otto automaatista sitä rahaa eli ihan normisti siis se kone minulle seinästäkin rahaa sylkäisi.
Joten miten minua on "huijattu" ja kuka ja mitä tästä "hyötyi" ?
T:tyhmä
Niitä pitkäkyntisiä löytyy kyllä kaupankassaltakin. Hän olis voinu esimerkiksi käyttää sun korttia väärin! PIN-koodin kun pystyy ohittamaan ;)
Itse olen tosiaan ollut kaupan kassalla töissä 13-vuotta. ISO ruokakauppa missä asiakkaista käy pvän aikana 200-500 kappaletta. Kortilla maksaa suurinosa, IKINÄ en ole törmännyt siihen että kone ilmoitta "turhaan" että kortti pitäis ottaa pois.
Olen myös tehnyt kassatoimiston hommia, eikä ikinä ole tollasta vastaan tullut.
Mutta sellaisen varotuksen olen yhdestä liikkeestä kuullut, että myyjä ottaa kortin pois, koska kone muka käskee niin. JA käyttää itse korttia, ohittamalla pin-koodin!
Sekun ei vaadi kun kassapäätteestä yhden nappulan painamista.
Toki asiakkaan henkilöllisyys pitäis tarkastaa...
 
täti vaan
Olen myyjänä töissä ja työvuoroihini sisältyy myös pari kassavuoroa. Itse pidän luotolla maksamista enemmän nolona kuin visa electroonia. Electroniin en edes kiinnitä huomiota, ellei tule tilannetta, että jollain ei sattuisi olemaan katetta. Mutta luotolle maksaminen näkyy aina koneella ja siihen kiinnitän enemmän huomiota... Varsinkin jos joku ostaa jotain ihme roinaa ja maksaa luotolla, se on noloa.
 
hmph
[QUOTE="Sasa";29638613]Niitä pitkäkyntisiä löytyy kyllä kaupankassaltakin. Hän olis voinu esimerkiksi käyttää sun korttia väärin! PIN-koodin kun pystyy ohittamaan ;)
Itse olen tosiaan ollut kaupan kassalla töissä 13-vuotta. ISO ruokakauppa missä asiakkaista käy pvän aikana 200-500 kappaletta. Kortilla maksaa suurinosa, IKINÄ en ole törmännyt siihen että kone ilmoitta "turhaan" että kortti pitäis ottaa pois.
Olen myös tehnyt kassatoimiston hommia, eikä ikinä ole tollasta vastaan tullut.
Mutta sellaisen varotuksen olen yhdestä liikkeestä kuullut, että myyjä ottaa kortin pois, koska kone muka käskee niin. JA käyttää itse korttia, ohittamalla pin-koodin!
Sekun ei vaadi kun kassapäätteestä yhden nappulan painamista.
Toki asiakkaan henkilöllisyys pitäis tarkastaa...[/QUOTE]

AIKAMOINEN VÄITÖS

Kyllä meidän kassa on herjannut parikin kertaa minun parin vuoden pituisen urani aikana, etät kortti pitäisi ottaa pois. Tämä tapahtuu esim. jos pin-koodi on lyöty liian monta kertaa väärin. EI SIIHEN tarvita sellaista, että kortti olisi ilmoitettu varastetuksi, nimenomaan riittää, että asiakas lyö päättelle pin-koodin väärin monen monta kertaa saman päivän aikana. Näin ainankin meillä. höpöhöpö, että kaupantädit pöllii toisten korit. jos meillä pitäisi joltain kortti ottaa, se annettaisiin heti vartijan huostaan ja asiasta tehtäisiin poliisin kautta ihan sitten oikeita teitä ilmoitus ja selvitettäisiin asia.
 
vierasss.
Ikää on 30v ja pari vuotta sitten vaihdoin electronin tavan debit-korttiin. Sekin sen takia että siinä on halvemmat kuukausimaksut. Mitään maksuvaikeuksia ei ole ollut, tilillä on rahaa sen verran että sais ostaa vaikka uuden henkilöauton. Joten mihin tarviin luottokorttia? Kun en tilaile edes ulkomaisista nettikaupoista. Kotimaisissa saa yleensä valita pankkisiirron ja se riittää, muutenkin vähän käytän nettikauppoja, tykkään nähdä tuotteen ennen ostoa. Enemmän se on noloa jos elää yli varojensa luottokortilla... Ja electron ei käy junissa tai busseissa, eikä vissiin laivoillakaan, joku kun ihmetteli missä ne ei toimisi. Tai no, en ole varma jos nyt ihan viime aikoina tekniikka on kehittynyt niin paljon että kävisi, mutta vielä joku aika sitten ei käynyt. Tilin tarkkaa saldoa en edes tiedä ja mitäs väliä sillä on, kun tietää että on sen verran että ruokaa saa. Laskuja maksaessa sitten se tulee katsottua ja niitäkään kovin usein maksa, pari kertaa kuussa, riippuu miten niitä tulee.
 
mystinen korttivarkaus
AIKAMOINEN VÄITÖS

Kyllä meidän kassa on herjannut parikin kertaa minun parin vuoden pituisen urani aikana, etät kortti pitäisi ottaa pois. Tämä tapahtuu esim. jos pin-koodi on lyöty liian monta kertaa väärin. EI SIIHEN tarvita sellaista, että kortti olisi ilmoitettu varastetuksi, nimenomaan riittää, että asiakas lyö päättelle pin-koodin väärin monen monta kertaa saman päivän aikana. Näin ainankin meillä. höpöhöpö, että kaupantädit pöllii toisten korit. jos meillä pitäisi joltain kortti ottaa, se annettaisiin heti vartijan huostaan ja asiasta tehtäisiin poliisin kautta ihan sitten oikeita teitä ilmoitus ja selvitettäisiin asia.
Tuntuu uskomattomalta minunkin korviini että myyjä olisi halunnut korttini ja käyttänyt väärin, nopeastihan sellainen olisi selvinnyt ja varkauden lisäksi olisi saanut potkutkin ;)

Mutta mitä minun tilanteeseeni tuli niin tuo myyjä oli tosiaan ensin kutsumassa niitä vartioita mutta kun se myymälävastaava tunsi minut,
olin samassa rakennuksessa töissä ja hyvin usein asioin tuossa liikkeessä ;)
Hän tosiaan selitti että kone näyttää että kortti olisi varastettu,
minä en ollut painanut vielä kertaakaan sitä pin koodiakaan vaan se kone alkoi heti huutamaan :(
Edes pankista tätä ei osanneet minulle sanoa mistä jhtui, onneksi melko heti tuon jälkeen (3kk) korttini menikin vanhaksi ja sain uuden kortin.
En sitten tiedä onko kaukaa haettu mutta oliko jo niin kulunut tai jotakin?
 
KassaEsimies
AIKAMOINEN VÄITÖS

Kyllä meidän kassa on herjannut parikin kertaa minun parin vuoden pituisen urani aikana, etät kortti pitäisi ottaa pois. Tämä tapahtuu esim. jos pin-koodi on lyöty liian monta kertaa väärin. EI SIIHEN tarvita sellaista, että kortti olisi ilmoitettu varastetuksi, nimenomaan riittää, että asiakas lyö päättelle pin-koodin väärin monen monta kertaa saman päivän aikana. Näin ainankin meillä. höpöhöpö, että kaupantädit pöllii toisten korit. jos meillä pitäisi joltain kortti ottaa, se annettaisiin heti vartijan huostaan ja asiasta tehtäisiin poliisin kautta ihan sitten oikeita teitä ilmoitus ja selvitettäisiin asia.
Jos pin-koodi lyödään väärin, lukee päätteessö "pin-lukittu"
Pin-koodin voi avata automaatilla!
Kone ei anna 3 kertaa enempää laittaa pin-koodia!!!
 
neuvokaa
Onko pankin tätejä linjoilla?
Onko pankkikohtaista mitä lasketaan säännölliseksi tuloksi vai pitääkö olla vaki työpaikka että saa tuon debid kortin? Kun itselläni tilanne että saan soviteltua pv rahaa ja käyn siis työssä mutta tulo on niin pieni kuten työtuntinikin, sama summa kuitenkin joka kk ja säännöllisesti.
 
Pikavastaus
Minulla ei ole luottokorttia, olen 31v. Aikanaan sellaista tarjottiin, ja kotiinkin tuli mainoksia. En ottanut, eikä siihen oikein ollut silloin mitään järkevää syytä että miksi en. Ajattelin, että en nyt tarvitse. Sitten olin lasten kanssa kotona vuosia, ja nyt opiskelen. Maksuhäiriömerkintöjä ei ole, mutta en ole ottanut selvää millä perusteilla luottokortin tänä päivänä saisi, jos ei ole töissä?

Miehelläni on luottokortti, jolla sitten on jotain lentolippuja maksettu ja varattu hotelleja, mutta esim. viime vuonna onnistui kaksi hotellivarausta (Euroopasta) ihan minun electronilla. Olen sillä myös ostanut ulkomaisista nettikaupoista, vaikka käytän myös Paypalia siihen.

Minä en kiinnitä huomioita toisten kortteihin, enkä suostu mihinkään luuseri-leimaan yhden kortin perusteella. En myöskään toisaalta ymmärrä, miksi olisi jotenkin "hienompaa" maksaa luottokortilla luoton puolelta kuin maksaa electronilla suoraan tililtä?
 

Yhteistyössä