Mitä ajattelet aikuisesta jolla vielä visa electron?

  • Viestiketjun aloittaja aasiakas
  • Ensimmäinen viesti
Mitä pitäis ajatella? Itsellänikin on Electron ja se käy mulle paremmin kuin hyvin. Ikinä en oo törmänny siihen et vaan electronilla ei vois maksaa vaan sillon kun on ongelmaa ollut niin on sanottu et millään kortilla ei voi maksaa..
Mua ei vois vähempää kiinnostaa mikä kortti toisilla ihmisillä on, oli sit teini, aikuinen tai vanhus..
 
"hippuli"
No mulla on kortteja vaikka muille jakaa; on electronia, debitiä montaa eri lajia ja creditiä. Että jos joku nyt yhden kortin nähdessään kovin isoja johtopäätöksiä vetelee minun rahatilanteesta, niin aika dorka saa olla.

Ja mieluiten käytän electronia. Se on toiminut lähes 100% aina. Tykkään että tapahtumat päivittyy tililleni reaaliajassa, ei joskus hamassa tulevaisuudessa.
 
"Rea Listi"
En minä sanonut, että pitäisi olla, ihmettelen vaan miksi joku ylimääräistä hankaluutta elämäänsä haluaa, jos luottokortin käytön kuitenkin hallitsisi, eikä siis ole elämänhallinnan ongelma luottokortittomuuden taustalla. Vai eikö nämä ihmiset esimerkiksi matkustele koskaan, edes kotimaassa?

Yhden aikuisen tiedän, jolla ei ole kuin Visa Electron. Hänkin on töissäkäyvä ja asuu omistusasunnossa. Mutta on taipuvainen tuhlaamaan ja elää aina kädestä suuhun, siksi ei ole luottokorttia hankkinut. Hänellä on onneksi sentään luottokortillinen puoliso, joten matkustelu onnistuu ongelmitta.
Mitä ylimääräistä hankaluutta elämään tulee jos ei ole luottokorttia? Ei mulla ainakaan mitään hankaluuksia ole ollut. Silti ostelen netistä ja ollaan käyty ulkomailla.
 
"kokki"
Luottokortti sopii parhaiten kahdelle ryhmälle:
- kädestä suuhun, jos edes riittää
- varakkaammat ketkä voivat vinguttaa korttejansa miten lystää ja kuitata laskut eräpäivänä

Visa Electron sopii ns "välimaastoryhmälle"
 
vieras*
En ajattele mitään erikoista, mullakin on sellainen. Enkä ole huomannut, että kassatkaan siihen kiinnittäisivät huomiota. Joskus on tullut jotain "nää electronit on joskus vähän hankalia" tmv. kommenttia, jos maksu ei ole mennyt heti läpi, mutta enpä ole siitäkään ottanut minään vihjeenä tai loukkauksena, kun olen varmaan itsekin sanonut niin lukuisia kertoja asiakkaille silloin kun olin kassalla töissä. Ne toimii joskus huonosti, eikä maksu mene läpi, vaikka tilillä olisi rahaa. Ja nyt kun muistan, pitäisikin ottaa asiaksi hankkia joku muu kortti, sen verran nyppii kun ei voi aina luottaa siihen, että kortilla voi maksaa.
 
gvfigukvk
No myyjän käytös oli erittäin lapsellista! Itse pärjäsin electronilla 37-vuotiaaksi, mutta kun tarpeeksi monta kertaa olin joko joutunut jättämään ostokset kassalle tai lounaan syömättä, hain Visa-korttia josta pääasiassa debit-puolta käytän.. Aivan mahtavaa kun ei tarvitse jännittää että toimiiko yhteydet vai ei. Toinen etu Visan käytössä on luottokunnan vastuu tapauksessa jolloin firma josta olet kortilla ostanut meneekin konkurssiin. Pari viikkoa sitten meinasin myöhästyä junasta, enkä ollu tostanut lippua etukäteen. Jos mulla olisi ollut pelkkä electron, olisin joutunut etsimään pankkiautomaattia käteisen puuttuessa koska junassa kortti ei toimi.Tunnen monia ihmisiä jotka eivät periaatteestakaan halua luottokorttia. Tunnen myös monia jotka ovat sössineet raha-asiansa pahan kerran mokoman muoviläpyskän takia.
 
Mulla on myös electron- kortti ja vain siksi, että siitä lähtee reaaliajassa raha tililtä (vähintään katevarauksen muodossa). Pankkikortissa tuli aina ikäviä yllätyksiä kun saattoi mennä kolmekin päivää ennen kuin raha lähti tililtä. En ikinä ollut kartalla, että paljonko tilillä on käytettävissä.

Aika erikoinen tuo mielikuva, ettei osaa käyttää rahojaan jos käyttää electronia. Ainakin minä olen hyvinkin tarkka rahoistani, elän säästeliäästi jne.

On mulla luottokorttikin. Sitä tulee harvemmin käytettyä, mutta välillä kyllä. Välillä ostan jopa jonkun isomman oston luottokortilla ja maksan sitten tililtäni kun lasku tulee.

Mutta juu. Voin toki vaihtaa electron- korttini pois jos tavallinen pankkikortti on nykyään sellainen, ettei tiliä voi ylittää vahingossakaan ja jos koko ajan tietää reaaliajassa, että paljonko tilillä on rahaa. Jos tämä ei edelleenkään ole mahdollista, niin pitäydyn kynsin ja hampain kiinni electronistani. Vaikka kaupan kassa ajattelisi mitä.
 
"vierastus"
Mulla on electron ollut aina käytössä ja en ole edes ajatellut sen olevan jotenkin noloa. Aina oppii uutta. Mitäköhän muuta noloa mulla on mistä en ole edes tietoinen? Ehkä mä vaan olen totaalisen nolo tapaus.
Minusta tuntuu, että tää on vaan palstalle iskostunut käsitys electronista, jota pidetään yllä tekemällä aika ajoin vastaavia aloituksia.

Mulla on varmaan 15 vuotta ollut electron käytössä. Kaiken aikaa on sen käyttömahdollisuudet ja luotettavuus vaan parantuneet. Ulkomailla se on oikein kätevä, pystyy nostamaan automaatista käteistä, jos tarvii. Viimeksi pankissa asioidessa tarjottiin debit-korttia. En keksinyt siitä yhtäkään ominaisuutta, minkä takia pitäis siihen electronista vaihtaa.
 
viera.s
[QUOTE="Rea Listi";29639729]Mitä ylimääräistä hankaluutta elämään tulee jos ei ole luottokorttia? Ei mulla ainakaan mitään hankaluuksia ole ollut. Silti ostelen netistä ja ollaan käyty ulkomailla.[/QUOTE]

Aina netin kautta ei ole mahdollisuutta maksaa kuin luottokortilla ja tarjoukset on saatavilla vain netistä varatessa. Hotelleissa pyydetään luottokortti höylättäväksi sisään kirjautuessa. En ole testannut, mutta olen kuullut että jos luottokorttia ei ole, pitää maksaa satojen eurojen pantti. Matkavakuutukset pitäisi ostaa erikseen, luottokortilla maksaessa sen saa ilmaiseksi. Autoa ei saa ulkomailla vuokrattua ilman luottokorttia. Ulkomailla olisi sitä paitsi jotenkin turvaton olo, jos ei olisi riittävää puskuria käytettävissä. Käteistä ei viitsi kuitenkaan tuhansien eurojen edestä kantaa mukana.

Itse käytän luottokorttia vain, kun muuta vaihtoehtoa ei ole tai siitä saa jotain selkeää etua (esim. matkavakuutus). Silti näitä tilanteita tulee useita vuodessa. Nollaan luottokortin saldon jo ennen kuin lasku tulee, niin vältän kaikki korko- ja laskutuskulut ja saan vain edut.

Jos joku sanoo, ettei tarvitse koskaan luottokorttia, niin ilmeisesti tosiaan aika kotikeskeistä elämää viettää, vaikka joskus jollain pakettimatkalla etelässä kävisikin. Nimittäin ihan kotimaan hotelleissa tuota luottokorttia useimmiten tarvitaan, nykyään sitä kysytään melkein kaikissa.
 
viera.s
Niin ja parkkimaksut unohtui. Maksuautomaatteihin parkkitaloissa sekä jollain pysäköintialueilla kelpaa vaan luottokortti sekä mahdollisesti kolikot. Käteistä tai varsinkaan kolikoita minulla ei juuri koskaan ole mukana, joten onneksi löytyy se luottokortti. Parkkirahoista huolehtimisesta olisi paljon lisävaivaa.
 
En minä normaalisti ajattele asiasta mitään.

Mutta nyt kun käsketään, niin eihän se positiiviisia mielleyhtymiä herätä, jos aikuisella ihmisellä ei ole luottokorttia ollenkaan. Jos kaikki on ihmisen elämänhallinnassa ja taloudessa on kunnossa, ei ole mitään syytä, miksi luottokorttia ei hankkisi. Sen käytöstä on kuitenkin etuja (usein ilmainen vakuutusturva, suoja konkursseja ja huijareita vastaan) ja joissain tilanteissa se on välttämätön. Minusta ainakin olisi noloa, jos hotellissa ei olisi luottokorttia esittää (nykyään useimmiten sisäänkirjautuessa se pyydetään). Ei voisi vuokrata autoa ainakaan ulkomailla ja matkavaraukset ei onnistuisi joka paikassa. Eli ilmeisesti luottokortittomat ei ainakaan paljoa matkustele, tai tekee sen toisen luottokortillisen siivellä.

Tietysti on järkevää tiedostaa tilanteensa ja käyttää Electronia/käteistä, jos muuten voisi ylittää tilinsä tai ylivelkaantua. Mutta jos ihminen on vakavarainen ja hyvätuloinen, sillä ei todellakaan ole väliä, veloitetaanko ruokaostokset tänään vai viikon päästä.
No, itselläni on luottokortti, mutta en käsitä ajattelutapaasi ollenkaan. Jos esim. puolisolla on luottokortti, niin miksi silloin itse tarvitsisi sellaista välttämättä? Ja ei ole kyllä minulta ikinä pyydetty luottokorttia hotellissa sisään kirjautuessa - sen sijaan varatessa huonetta on voinut maksaa luottokortilla, mutta on ollut myös mahdollisuus maksaa käteisellä paikan päällä. Ja itse olen mieluummin valinnut käteismaksun, jos vaan mahdollista. Olenpa huomannut senkin, että joskus lentojen varaaminenkin onnistuu ilman - ja ainahan ne liput saa jotenkin tilattua, vaikkei omaa visaa olisikaan. Anteeksi nyt, mutta olet kyllä aika lapsellinen, jos tosiaan kuvittelet, että luottokortittomat eivät voisi matkustella...

Ei kai siihen luottokortittomuuteen edes kummempia syitä tarvita. Visa Electron saattaa olla halvempi, ja jos perheessä vaikka on jo yksi luottokortti, saattaa tuntua turhalta maksaa toisestakin ylimääräistä. Tai sitten joku ei vaan ole ottanut sitä.
 
En minä sanonut, että pitäisi olla, ihmettelen vaan miksi joku ylimääräistä hankaluutta elämäänsä haluaa, jos luottokortin käytön kuitenkin hallitsisi, eikä siis ole elämänhallinnan ongelma luottokortittomuuden taustalla. Vai eikö nämä ihmiset esimerkiksi matkustele koskaan, edes kotimaassa?
No. Jos se luottokortittomuus ei ole aiheuttanut hänelle ylimääräistä hankaluutta? Jos hän on päässyt rajan yli ilman luottokorttiakin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei käy;29639217:
Electron ei käy ainakaan Sveitsissä ja Yhdysvalloissa, eikä lentokoneessa. Finnair ei edes viime lennolla hyväksynyt käteistä. Ainoastaan luottokortti kävi, jos halusi ostaa syötävää / juotavaa koneessa. Olin sitten ilman ruokaa, kun ei ollut silloin luottokorttia, mutta käteistä olisi riittänyt. Sen reissun jälkeen hankin itekin Visan.
Mutta voiko Sveitsissä ja Yhdysvalloissa kuitenkin nostaa rahaa electronilla?
 
Aina netin kautta ei ole mahdollisuutta maksaa kuin luottokortilla ja tarjoukset on saatavilla vain netistä varatessa. Hotelleissa pyydetään luottokortti höylättäväksi sisään kirjautuessa. En ole testannut, mutta olen kuullut että jos luottokorttia ei ole, pitää maksaa satojen eurojen pantti. Matkavakuutukset pitäisi ostaa erikseen, luottokortilla maksaessa sen saa ilmaiseksi. Autoa ei saa ulkomailla vuokrattua ilman luottokorttia. Ulkomailla olisi sitä paitsi jotenkin turvaton olo, jos ei olisi riittävää puskuria käytettävissä. Käteistä ei viitsi kuitenkaan tuhansien eurojen edestä kantaa mukana.
Siis mikä tuo hotellijuttu on? Ikinä, en ikinä ole törmännyt tuollaiseen! Ja kyllä itse olisin epäluuloinen, jos vaadittaisiin nimenomaan luottokortti eikä esim. käteismaksu kävisi. Siis siinä tilanteessa, kun olen jo paikalla ja ottanut huoneen vastaan. Ja mikä tuo matkavakuutusjuttu oikein on? Mistä niitä saa ilmaiseksi?

Itse käytän luottokorttia vain, kun muuta vaihtoehtoa ei ole tai siitä saa jotain selkeää etua (esim. matkavakuutus). Silti näitä tilanteita tulee useita vuodessa. Nollaan luottokortin saldon jo ennen kuin lasku tulee, niin vältän kaikki korko- ja laskutuskulut ja saan vain edut.

Jos joku sanoo, ettei tarvitse koskaan luottokorttia, niin ilmeisesti tosiaan aika kotikeskeistä elämää viettää, vaikka joskus jollain pakettimatkalla etelässä kävisikin. Nimittäin ihan kotimaan hotelleissa tuota luottokorttia useimmiten tarvitaan, nykyään sitä kysytään melkein kaikissa.
Kuule, minun ei ole ikinä tarvinnut antaa hotellissa luottokorttia. Passia on pyydetty, ja siitä on otettu tiedot ylös, mutta luottokorttia ei ole kysytty koskaan - ei kotimaan eikä ulkomaan hotelleissa. Ja ihan omatoimimatkoilla olen käynyt, en pakettimatkoilla. Onko tuo joku pankkien liikkeelle pistämä urbaanilegenda vai mistä olet saanut tuon päähäsi?

Itse olen tarvinnut luottokorttia, mutta en kovin paljon. Oikeastaan otin sen halpalentojen varaamista varten ja ehkä joskus kerran tai kaksi olen varannut hotellin luottokortilla (tai sen numerolla, mitä en edes mielelläni jakelisi sähköpostilla jonnekin hotelliin). Mutta kyllä sinne matkalle pääsisi ilmankin.
 
Viimeksi muokattu:
"Rea Listi"
Aina netin kautta ei ole mahdollisuutta maksaa kuin luottokortilla ja tarjoukset on saatavilla vain netistä varatessa. Hotelleissa pyydetään luottokortti höylättäväksi sisään kirjautuessa. En ole testannut, mutta olen kuullut että jos luottokorttia ei ole, pitää maksaa satojen eurojen pantti. Matkavakuutukset pitäisi ostaa erikseen, luottokortilla maksaessa sen saa ilmaiseksi. Autoa ei saa ulkomailla vuokrattua ilman luottokorttia. Ulkomailla olisi sitä paitsi jotenkin turvaton olo, jos ei olisi riittävää puskuria käytettävissä. Käteistä ei viitsi kuitenkaan tuhansien eurojen edestä kantaa mukana.

Itse käytän luottokorttia vain, kun muuta vaihtoehtoa ei ole tai siitä saa jotain selkeää etua (esim. matkavakuutus). Silti näitä tilanteita tulee useita vuodessa. Nollaan luottokortin saldon jo ennen kuin lasku tulee, niin vältän kaikki korko- ja laskutuskulut ja saan vain edut.

Jos joku sanoo, ettei tarvitse koskaan luottokorttia, niin ilmeisesti tosiaan aika kotikeskeistä elämää viettää, vaikka joskus jollain pakettimatkalla etelässä kävisikin. Nimittäin ihan kotimaan hotelleissa tuota luottokorttia useimmiten tarvitaan, nykyään sitä kysytään melkein kaikissa.
En vietä kotikeskeistä elämää enkä ole ollut yhdelläkään pakettimatkalla etelässä. Itse olen netistä etsinyt hotellit ja lennot, hyvin on onnistunut ilman luottokorttia eikä ole ollut mitään satojen eurojen panttimaksua.

Miksi on noin vaikea uskoa, että ilman luottokorttiakin voi matkustaa? Miksi sua ärsyttää noin paljon, että kaikki eivät halua luottokorttia? Miksi et usko, että ei se elämä luottokortittomuudesta vaikeudu?
 
Kekkonen2
[QUOTE="Rea Listi";29640594]En vietä kotikeskeistä elämää enkä ole ollut yhdelläkään pakettimatkalla etelässä. Itse olen netistä etsinyt hotellit ja lennot, hyvin on onnistunut ilman luottokorttia eikä ole ollut mitään satojen eurojen panttimaksua.

Miksi on noin vaikea uskoa, että ilman luottokorttiakin voi matkustaa? Miksi sua ärsyttää noin paljon, että kaikki eivät halua luottokorttia? Miksi et usko, että ei se elämä luottokortittomuudesta vaikeudu?[/QUOTE]

Et todistanut sitä ettei se vaikeutuisi, ainoastaan sen, että ilmankin on mahdollista pärjätä. Joku tuolla mainitsi antavansa mieluumin passinsa numeron kuin hommaavansa luottokortin. Ei kuulosta nykymaailmassa kovinkaan fiksulta. Identiteettivarkaudet kovin yleisiä eri muodoissaan.
 
"Rea Listi"
Et todistanut sitä ettei se vaikeutuisi, ainoastaan sen, että ilmankin on mahdollista pärjätä. Joku tuolla mainitsi antavansa mieluumin passinsa numeron kuin hommaavansa luottokortin. Ei kuulosta nykymaailmassa kovinkaan fiksulta. Identiteettivarkaudet kovin yleisiä eri muodoissaan.
No ei ole kukaan myöskään todistanut, että elämä vaikeutuu ilman luottokorttia.
 
Et todistanut sitä ettei se vaikeutuisi, ainoastaan sen, että ilmankin on mahdollista pärjätä. Joku tuolla mainitsi antavansa mieluumin passinsa numeron kuin hommaavansa luottokortin. Ei kuulosta nykymaailmassa kovinkaan fiksulta. Identiteettivarkaudet kovin yleisiä eri muodoissaan.
Niin, minä kirjoitin passista ja kyse oli hotellissa asumisesta - on "hiukan" eri asia näyttää passi hotellin respassa kuin levitellä passin numeroa vaikka ympäri nettiä. Ja kyse ei ollut siitäkään, ettei minulla olisi ollut luottokorttia - minulla on, mutta sitä ei ole koskaan kysytty vaikkapa juuri hotellissa. Hotelleissa on tosin kysytty passia.

Jonkun mielestä elämä voi olla vaikeaa, jopa mahdotonta ilman luottokorttia. Jonkun toisen mielestä elämä ei vaikeudu yhtään ilman sitä. Joten mahdotontahan tuota sen vuoksi olisi todistaakaan, suuntaan tai toiseen. Ehkä täytyy vain uskoa siihen, kuinka ihmiset ovat itse kokeneet asian. Joku täällä arveli, että ilman luottokorttia ei pysty matkustamaan - luulisi sen nyt tulleen ainakin kumotuksi, kun täällä on kerrottu matkustetun ilman sitä tai ettei se luottokortti taskussa ole ollut matkutamisen edellytys. Se, että "ilmankin on mahdollista pärjätä" tarkoittaa sitä, että myös ne, jotka kokevat elämän hankalaksi ilman, pärjäisivät kyllä, jos kortin jostain syystä menettäisivät - mutta että joku muu voi kokea elämän jopa varsin helpoksi ja ongelmattomaksi ilman sitä.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29640591:
Siis mikä tuo hotellijuttu on? Ikinä, en ikinä ole törmännyt tuollaiseen! Ja kyllä itse olisin epäluuloinen, jos vaadittaisiin nimenomaan luottokortti eikä esim. käteismaksu kävisi. Siis siinä tilanteessa, kun olen jo paikalla ja ottanut huoneen vastaan. Ja mikä tuo matkavakuutusjuttu oikein on? Mistä niitä saa ilmaiseksi?

Kuule, minun ei ole ikinä tarvinnut antaa hotellissa luottokorttia. Passia on pyydetty, ja siitä on otettu tiedot ylös, mutta luottokorttia ei ole kysytty koskaan - ei kotimaan eikä ulkomaan hotelleissa. Ja ihan omatoimimatkoilla olen käynyt, en pakettimatkoilla. Onko tuo joku pankkien liikkeelle pistämä urbaanilegenda vai mistä olet saanut tuon päähäsi?
Ei meiltäkään ulkomailla ole luottokorttia kysytty, tosin usein hotelli on jo valmiiksi näissä tapauksissa maksettuna luottokortilla, joten luottokortin tiedot heillä jo on. Mutta kotimaan hotelleissa, oli sitten Hilton tai Sokos hotelli, luottokortti on kysytty aina viime vuosina ellei luottokortin numeroa ole jo varauksen yhteydessä annettu varmennukseksi tai luottokortilla huonetta etukäteen maksettu.Luottokortti on pyydetty höylättäväksi myös siinä tapauksessa, että huone on maksettu etukäteen verkkopankissa. Ei sillä luottokortilla tarvitse huonetta tietenkään maksaa, mutta se on hotellille vakuus siltä varalta, että asiakas lähtee maksamatta, juo minibaarin tyhjäksi siitä ilmoittamatta tai tekee jotain tuhoa huoneessa.

Vähän aikaa sitten mietin, että eipä ole Scandiceissa aikoihin luottokorttia kyselty, mutta sitten tajusin, että sehän johtuu vaan siitä, että verkkomaksumahdollisuutta ei heidän varausjärjestelmässään enää ole ja itse lähes aina maksan huoneen etukäteen, koska hinta on siten huomattavasti edullisempi.

Ai niin, mutta Omanahoteillleissa ei luottokorttia kysellä, että onhan aina se vaihtoehto jos luottokortti puuttuu....

Niin ja matkavakuutus tosiaan tulee "kaupan päälle", kun Mastercardilla matkat maksaa. Vieläpä hyvin kattava sellainen, joten tottakai edun hyödynnän.
 
Ei meiltäkään ulkomailla ole luottokorttia kysytty, tosin usein hotelli on jo valmiiksi näissä tapauksissa maksettuna luottokortilla, joten luottokortin tiedot heillä jo on. Mutta kotimaan hotelleissa, oli sitten Hilton tai Sokos hotelli, luottokortti on kysytty aina viime vuosina ellei luottokortin numeroa ole jo varauksen yhteydessä annettu varmennukseksi tai luottokortilla huonetta etukäteen maksettu.Luottokortti on pyydetty höylättäväksi myös siinä tapauksessa, että huone on maksettu etukäteen verkkopankissa. Ei sillä luottokortilla tarvitse huonetta tietenkään maksaa, mutta se on hotellille vakuus siltä varalta, että asiakas lähtee maksamatta, juo minibaarin tyhjäksi siitä ilmoittamatta tai tekee jotain tuhoa huoneessa.

Vähän aikaa sitten mietin, että eipä ole Scandiceissa aikoihin luottokorttia kyselty, mutta sitten tajusin, että sehän johtuu vaan siitä, että verkkomaksumahdollisuutta ei heidän varausjärjestelmässään enää ole ja itse lähes aina maksan huoneen etukäteen, koska hinta on siten huomattavasti edullisempi.

Ai niin, mutta Omanahoteillleissa ei luottokorttia kysellä, että onhan aina se vaihtoehto jos luottokortti puuttuu....

Niin ja matkavakuutus tosiaan tulee "kaupan päälle", kun Mastercardilla matkat maksaa. Vieläpä hyvin kattava sellainen, joten tottakai edun hyödynnän.
Mullakin on master card, mikä matkavakuutus siis???

Itse olen kyllä yöpynyt jossain Scandicissa enkä missään vaiheessa käyttänyt tai näyttänyt luottokorttia. Olisi vaikea uskoakaan, että täällä meillä voisi olla niin, että hotelliin pääsisi vain luottokortilla. Onkohan sen luottokortin vaatiminen sitten asiakaskohtaista??? Kai se sitten on uskottava, että joiltain sitä vaaditaan, jos täällä kerran sellaisia kokemuksia on. Mutta koska on myös päinvastaisia kokemuksia, niin ei se mikään yleinen käytäntö voi olla. Johtuuko se pärstäkertoimesta?
 
Googlasin äkkiä tuota luottokorttia - otin nyt esimerkiksi Scandicin- ja ainoa kohta, jossa se mainittiin oli tämä: "Huonetta pidetään varattuna saapumispäivänä klo 18.00 asti. Jos saavut myöhemmin, on sinun taattava huone luottokortilla. Jos et takaa huonetta luottokorttitiedoin myöhäistä saapumista varten tai et ole maksanut huonetta ennakkoon, peruu hotelli varauksesi klo 18.00." Mutta missään ei lukenut, että "voidaksesi majoittua hotelliin, sinulla tulee olla luottokortti". Tapana on tällaiset kuitenkin ilmoittaa, ettei käy niin, että ihminen matkustaa lapsineen toiselta puolen Suomea ja seisoo viittä vaille kuusi hotellin respassa vain kuullakseen, että joutuu nukkumaan ulkona. Joten eipä taida tuollaista käytäntöä olla.
 
-75
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";29635411]En mitään, kai se ihan kelpo kortti on. Tosin minusta on kyllä hiukan omitusta, jos aikuinen ihminen ei hallitse rahankäyttöä muuta kun electronilla.[/QUOTE]

HÄH, nyt en ymmärrä. Miten se rahankäyttö vaikuttaa siihen onko Electron vai jotain muuta? Itselläni on Electron pääasiallisena korttina ja ikää on kohta 40v. Mä en ole tiennytkään että sitä ei sais aikuiset ihmiset käyttää? Löytyy pussista luottokorttikin toiseen pankkiin, mut harvemmin sitä tulee käytettyä. Paljon näppärämpää kun rahat menee heti eikä tarvi odotella millainen lasku tulee.
 
M.o.t.
Mulla on myös electron- kortti ja vain siksi, että siitä lähtee reaaliajassa raha tililtä (vähintään katevarauksen muodossa). Pankkikortissa tuli aina ikäviä yllätyksiä kun saattoi mennä kolmekin päivää ennen kuin raha lähti tililtä. En ikinä ollut kartalla, että paljonko tilillä on käytettävissä.

Aika erikoinen tuo mielikuva, ettei osaa käyttää rahojaan jos käyttää electronia. Ainakin minä olen hyvinkin tarkka rahoistani, elän säästeliäästi jne.
Sillä joka osaa käyttää rahojaan, on aina sen verran tilillä rahaa että ihan sama lähteekö joku veloitus tänään vai ylihuomenna. Jos koko ajan joutuu katsomaan sentin päälle ettei vaan ylitä tiliään, kertoo se nimenomaan siitä että ei ole oikein talous hallinnassa vaan eletään kädestä suuhun senttejä laskien.
 

Yhteistyössä