Mitä ajattelet aikuisesta jolla vielä visa electron?

  • Viestiketjun aloittaja aasiakas
  • Ensimmäinen viesti
Sillä joka osaa käyttää rahojaan, on aina sen verran tilillä rahaa että ihan sama lähteekö joku veloitus tänään vai ylihuomenna. Jos koko ajan joutuu katsomaan sentin päälle ettei vaan ylitä tiliään, kertoo se nimenomaan siitä että ei ole oikein talous hallinnassa vaan eletään kädestä suuhun senttejä laskien.
No ei välttämättä. Itselleni on kyllä useamman kerran käynyt niin, että olen ylittänyt tilin, kun en tiennyt siellä olevaa rahamäärää. Jos olisin tiennyt, olisin maksanut käteisellä tai toisella kortilla. Pidän vaan käyttötilinä tuota master cardiani, mutta itse asiassa enemmän rahaa minulla on toisaalla.
 
....
Itselläni kävi tänään tilanne että kävin eräässä kaupassa,
myyjä otti korttini ja laittoi siihen maksupäätteeseen tuumasi
-ai tämä on tämä electron kortti
No en siihen tajunnut sanoa mitään sillä eipä ole koskaan ennen tuollaista tilannetta tullut että joku sitä nyt ihmettelisi :O
(vaikka ikää minulla onkin kohta likemmä 40v)

Painelin tunnuslukuni ja laite ei saanut yhteyttä pankkiin?
Myyjä tuumasi vähän naureskellen että kuule nyt tuo sinun visa electron korttisi ei suostu jostakin
(tässä oikein hymähti) syystä myymään.

No ei siinä
sanoin että kävin kyllä automaatilla ja kortti siellä toimi mutta
kommentti
-joo joo, ja hymähdyksiä päälle.
No ei siinä,
maksoin osan ostoistani
(harmi vaan että tuossa kaupassa ne oli halvimpia sillä muutoin olisin jättänyt ne kaikki sinne ja jättänyt myyjän hymähtelemään)
käteisellä ja osan jotka nyt olikin heräte ostojani jätin kauppaan mihin ei käteiseni riittänyt.

Palautetta olisin voinut antaa heti suoraan mutta kun kiire painoi päälle ja olin aika hölmistynyt että ihan liikkeen omistaja eriarvoistaa ihmiset korttien perusteella.

Mutta nyt se on sitten nähty että vain opiskelijoillako tai koululaisillako voi olla electron kortti ja muilla sitten ihan tavan pankki/luottokortti.
Minulla on kun kyllästyin aina vahingossa tehtyihin tilinylityksiin. Nyt on pakko olla skarppina että elää tulojensa mukaan. Lähinnä periaatekysymys. Ei kiinnosta pätkääkään mitä joku siitä on mieltä.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29640834:
Mullakin on master card, mikä matkavakuutus siis???

Itse olen kyllä yöpynyt jossain Scandicissa enkä missään vaiheessa käyttänyt tai näyttänyt luottokorttia. Olisi vaikea uskoakaan, että täällä meillä voisi olla niin, että hotelliin pääsisi vain luottokortilla. Onkohan sen luottokortin vaatiminen sitten asiakaskohtaista??? Kai se sitten on uskottava, että joiltain sitä vaaditaan, jos täällä kerran sellaisia kokemuksia on. Mutta koska on myös päinvastaisia kokemuksia, niin ei se mikään yleinen käytäntö voi olla. Johtuuko se pärstäkertoimesta?
Mastercard Goldiin sisältyy tosi hyvä ja kattava matkavakuutus, tietoa esim. täällä: MasterCard Gold - Matkavakuutus

Ei minultakaan luottokorttia ole joka hotellissa aina kysytty, mutta käytäntö on koko ajan yleistymään päin. Ja mitä parempi hotelli, sitä varmemmin luottokorttia kysytään. Pidänkin luottokortin kysymättömyyttä jo nykyään huonona merkkinä, yleensä se tarkoittaa kulunutta huonetta ilman minibaaria.

Kyllä majoittuminen ilman luottokorttiakin varmasti jotenkin onnistuu, noloa vaan olisi ilmoittaa, ettei korttia löydy. Jossain paikoissa riittänee, että laittavat sitten minibaarin lukkoon, joissain ehkä vaativat panttia tai ainakin huoneen maksua etukäteen. En tiedä, ei ole siitä kokemusta, mutta tällaisia olen kuullut.
 
M.o.t.
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29640876:
No ei välttämättä. Itselleni on kyllä useamman kerran käynyt niin, että olen ylittänyt tilin, kun en tiennyt siellä olevaa rahamäärää. Jos olisin tiennyt, olisin maksanut käteisellä tai toisella kortilla. Pidän vaan käyttötilinä tuota master cardiani, mutta itse asiassa enemmän rahaa minulla on toisaalla.
Mutta tämähän nimenomaan kertoo siitä, että joko a) rahaa on niin vähän että se loppuu jos ei koko ajan laske sentin päälle tai b) et ole osannut ennakoida menoja ja siksi olet jättänyt käyttötilille liian vähän rahaa. Nimenomaan siis et ole osannut hoitaa talouttasi. Sä vaan todistit mun pointin :D.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29640876:
No ei välttämättä. Itselleni on kyllä useamman kerran käynyt niin, että olen ylittänyt tilin, kun en tiennyt siellä olevaa rahamäärää. Jos olisin tiennyt, olisin maksanut käteisellä tai toisella kortilla. Pidän vaan käyttötilinä tuota master cardiani, mutta itse asiassa enemmän rahaa minulla on toisaalla.
Miksi et sitten pidä enempää rahaa käyttötilillä? Nykyään korotkin on niin matalalla, että on ihan se ja sama, missä sellainen heti käytettävissä oleva puskurirahasto seisoo.

Olen minäkin kerran ylittänyt tilini. Se oli viime kesänä, kun ostettiin tontti ja käytin siihen melkein kaikki rahat käyttötililtä. Palkka oli tulossa eikä menoja sitä ennen tiedossa, mutta sitten tontin maksun jälkeen tililtä napsahtikin joku viikon takainen kauppareissu. Meni sitten tili miinukselle, mutta oli tilannekin hyvin poikkeuksellinen. Normaalisti kun en koskaan laske käyttötilin saldoa alle tonnin juuri siitä syystä, että en viitsi kyttäillä koska mikäkin ostos tililtä lähtee tai riittääkö rahat tavanomaisiin pieniin hankintoihin. Miehelle muuten ovat pankista laittaneet kysymättä tilille luottoa, eli tili saisikin mennä tonnin miinukselle ilman että ylitysmaksuja tulisi. Sellaista mahdollisuutta voisi varmaan tiedustella myös jos tilinylitykset on ongelma eikä jostain syystä halua käyttötilillä pitää yhtään ylimääräistä?
 
Mastercard Goldiin sisältyy tosi hyvä ja kattava matkavakuutus, tietoa esim. täällä: MasterCard Gold - Matkavakuutus

Ei minultakaan luottokorttia ole joka hotellissa aina kysytty, mutta käytäntö on koko ajan yleistymään päin. Ja mitä parempi hotelli, sitä varmemmin luottokorttia kysytään. Pidänkin luottokortin kysymättömyyttä jo nykyään huonona merkkinä, yleensä se tarkoittaa kulunutta huonetta ilman minibaaria.

Kyllä majoittuminen ilman luottokorttiakin varmasti jotenkin onnistuu, noloa vaan olisi ilmoittaa, ettei korttia löydy. Jossain paikoissa riittänee, että laittavat sitten minibaarin lukkoon, joissain ehkä vaativat panttia tai ainakin huoneen maksua etukäteen. En tiedä, ei ole siitä kokemusta, mutta tällaisia olen kuullut.
Tuo viimeinen lauseesi on olennainen - kokemusta ei ole, mutta "olet kuullut" :LOL:

Ja itselläni on aika erilaisia kokemuksia hotelleista. Enkä myöskään pidä minibaaria minkään "hienon" hotellin merkkinä :LOL:
 
Mutta tämähän nimenomaan kertoo siitä, että joko a) rahaa on niin vähän että se loppuu jos ei koko ajan laske sentin päälle tai b) et ole osannut ennakoida menoja ja siksi olet jättänyt käyttötilille liian vähän rahaa. Nimenomaan siis et ole osannut hoitaa talouttasi. Sä vaan todistit mun pointin :D.
Eikö pointtisi pitänyt olla, että tilin ylityksiä tapahtuu niille, jotka elävät senttejä laskien? Eihän tuossa ollut siitä kyse. Eikä ole kyse edes menojen ennakoinnista, ei mulla ole mitään erityistä systeemiä noiden tilien kanssa. Joten ei käynyt niin, etten olisi osannut ennakoida käyttörahoja, ei mulla mitään käyttöbudjettia ole /kk tms. Tarkoitin, että yleensä vaan käytän sitä mater cardia. Voisinhan yhtä hyvin käyttää toisellakin tilillä olevia rahoja.
 
Miksi et sitten pidä enempää rahaa käyttötilillä? Nykyään korotkin on niin matalalla, että on ihan se ja sama, missä sellainen heti käytettävissä oleva puskurirahasto seisoo.
Ei tuohon mitään erikoisempaa syytä ole, voisin tietysti pitää. Mutta kun miehen kanssa käytetään ristiin meidän rahoja, on ehkä voinut käydä niin, että on tullut siinä kuussa ostettua enemmän minun kortilta - tai mies on vaikka "lainannut" minulta johonkin omaan ostokseensa ja antanut myöhemmin rahan minulle käteisellä. Jotain tuollaista. Tai vaikka olen maksanut jonkun kaveriporukan jutun, josta muut ovat antaneet oman osuutensa käteisellä. Tällaista joskus on ollut.
 
Miehelle muuten ovat pankista laittaneet kysymättä tilille luottoa, eli tili saisikin mennä tonnin miinukselle ilman että ylitysmaksuja tulisi. Sellaista mahdollisuutta voisi varmaan tiedustella myös jos tilinylitykset on ongelma eikä jostain syystä halua käyttötilillä pitää yhtään ylimääräistä?
No ei noita nyt kovin usein ole käynyt. Äkkiä arvioiden ehkä 4-5 kertaa koko tänä aikana kun minulla on ollut kortti - ja ensimmäinen tuli ihan siksi, etten edes tiennyt sen olevan mahdollista. Eikä noista mitään maksua ole koskaan mennyt - ja olen heti asian huomattuani siirtänyt tilille rahaa, jolloin se ei ole enää ollut miinuksella.
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29641015:
Tuo viimeinen lauseesi on olennainen - kokemusta ei ole, mutta "olet kuullut" :LOL:

Ja itselläni on aika erilaisia kokemuksia hotelleista. Enkä myöskään pidä minibaaria minkään "hienon" hotellin merkkinä :LOL:
No eihän luottokorttia huvikseen respassa kysellä, joten jo maalaisjärjellä ymmärtää, että jotain toimenpiteitä seuraa, jos sitä ei ole pyydettäessä esittää.

Minibaari ei tietenkään tarkoita, että hotelli olisi laadukas, monenlaisissa loukuissa se saattaa olla. Mutta oletko joskus muka törmännyt vähintään premium tason huoneeseen laadukkaassa hotellissa tai perushuoneeseenkin viiden tähden hotellissa, jossa sitä ei olisi? Tavallisissa hotelleissa perushuoneissa se joko on tai ei ole, rotanloukuissakin saattaa olla, mutta paremmissa huoneissa ja hotelleissa se on aina. Ei me sitä niinkään sisältönsä puolesta kaivata, vaan jotta saisi lapsen maidon kylmään. ;)
 
lhä
^^^Kannattaa muuten tutustua MC Goldin muuttuneisiin vakuutusehtoihin. Mulla on ollut muiden korttien lisäksi Master jo vuosikaudet ja olen pärjännyt pelkästään kortin matkavakuutuksella. Uusissa ehdoissa on suljettu pois mm. eläinten puremien tai pistosten aiheuttamat taudit.

Esim. muutama vuosi sitten yhdellä autiosaarella Vietnamin rannikolla tuli riitaa apinoiden kanssa, jonka seurauksena purema olkavarteen. Goldin vakuutuksella kiireesti Hanoihin, jossa välittömästi rabies-rokote ja seuraavat rokotteet Suomessa Masterin vakuutuksen piikkiin. Nykyisten ehtojen mukaan vakuutus korvaa laastarin puremakohtaan ja siinä se. Sama juttu esim. malarian kanssa.

Mulla on edelleen MC Gold, mutta kaikki matkahommat pyrin hoitamaan Amex Goldilla. Siinä on vakuutus jopa aivan toista luokkaa mitä MC:ssä oli ennen. Peruutuksista ja pienistä (4h) myöhästymisistä tulee heti korvauksia ja jos pahempaa sattuu, niin korvauskattoa ei ole. Laskettelut, sukeltelut ja moni muu aktiivilaji kuuluu myösvakuutuksen piiriin.

Jotta ei menisi ohi aiheesta, eli Electronista, niin en luottaisi siihenkään, että se toimisi johonkin kolmanteen maailmaan pystytetyllä lääkäriasemalla. Harvalla matkavakuutuksellahan usein tekee yhtään mitään juuri sillä hetkellä kun tilanne on päällä. Kriisi hoidetaan luottokortilla (tai käteisellä) ja pölyn laskeuduttua katsotaan kuka maksaa. Se ei todellakaan toimi oikeassa elämässä niin, että matkustaja antaa pää kainalossa vakuutusyhtiön puhelinnumeron ja saa hoitoa mistä tahansa.
 
No eihän luottokorttia huvikseen respassa kysellä, joten jo maalaisjärjellä ymmärtää, että jotain toimenpiteitä seuraa, jos sitä ei ole pyydettäessä esittää.
Ei, vaan minulta on kysytty nimenomaan passia, luottokorttia ei ole koskaan kysytty. Ja luottopkorttikin olisi kyllä ollut, siitä ei siis ollut kyse.

Minibaari ei tietenkään tarkoita, että hotelli olisi laadukas, monenlaisissa loukuissa se saattaa olla. Mutta oletko joskus muka törmännyt vähintään premium tason huoneeseen laadukkaassa hotellissa tai perushuoneeseenkin viiden tähden hotellissa, jossa sitä ei olisi? Tavallisissa hotelleissa perushuoneissa se joko on tai ei ole, rotanloukuissakin saattaa olla, mutta paremmissa huoneissa ja hotelleissa se on aina. Ei me sitä niinkään sisältönsä puolesta kaivata, vaan jotta saisi lapsen maidon kylmään. ;)
Meilläkin on pikkulasten myötä tullut vaatimuslistalle jokin kylmäsäilytystila - joko jääkaappi tai vaikka minibaarikin, joten toki ymmärrän miksi se voi olla tarpeen. Mutta ihan off topic: tuota tähtiluokitusta ei aina kannata ihan hirveän orjallisesti tuijottaa, jossain paikassa voi kolmen tähden hotelli olla parempi kuin jonkun muun paikan viiden tähden. Tai riippuu tietysti, mitä haluaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lhä;29641482:
Jotta ei menisi ohi aiheesta, eli Electronista, niin en luottaisi siihenkään, että se toimisi johonkin kolmanteen maailmaan pystytetyllä lääkäriasemalla. Harvalla matkavakuutuksellahan usein tekee yhtään mitään juuri sillä hetkellä kun tilanne on päällä. Kriisi hoidetaan luottokortilla (tai käteisellä) ja pölyn laskeuduttua katsotaan kuka maksaa. Se ei todellakaan toimi oikeassa elämässä niin, että matkustaja antaa pää kainalossa vakuutusyhtiön puhelinnumeron ja saa hoitoa mistä tahansa.
Kolmanteen maailmaan matkustava varmaan selvittää tarkkaan etukäteen, mikä siellä toimii ja kuinka todennäköisesti. Ja ihan sama juttuhan tulee eteen, jos se elintärkeä luottokortti katoaa tai varastetaan - silloinkin on selviydyttävä jollain muulla. Käteinen nyt tietysti käy yleisesti, mikä on ihan hyvä pitää mielessä.
 
"asiakas"
-ai tämä on tämä electron kortti
No en siihen tajunnut sanoa mitään sillä eipä ole koskaan ennen tuollaista tilannetta tullut että joku sitä nyt ihmettelisi :O
Mä itse olen ollut töissä monta vuottaa konsultoinnissa pankkialalla.
Suoraan sanoen en mäkään pahemmin tiedä tuosta electoron-kortista. Olen aina luullut, et se on sama asia kuin pankkikortti. Nytkin on sit nykyään tuo debit-kortti.
Mulla itsellä ei ole luottokorttia, mutta on siis pankkikortti (debit-kortti). Eikö tuo eletyorin ole joku debit-kortin ominaisuus?

En mäkään ole mitnekään tajunnut hämmästellä, että onko mulla tuota electoron-korttia tai se olisi joku opiskelijoiden kortti.
 
Mulla on debit ollu jo muutaman vuoden. Itse teen aina niin et säilytän kuitin jokaisesta ostoksesta ja muutaman kerran viikos tsekkaan tililtä menneet rahat ja heitän kuitin pois aina kun raha on veloitettu, siten tiedän mitkä ostokset on veloittamatta ja pystyn seuraamaan rahatilannetta.
Ja ehkä sekin et mua kiinnostaa mun tilin saldo ja seuraan saldoa.
 
Sillä joka osaa käyttää rahojaan, on aina sen verran tilillä rahaa että ihan sama lähteekö joku veloitus tänään vai ylihuomenna. Jos koko ajan joutuu katsomaan sentin päälle ettei vaan ylitä tiliään, kertoo se nimenomaan siitä että ei ole oikein talous hallinnassa vaan eletään kädestä suuhun senttejä laskien.
Totta, että silloin kun pankkikortti oli käytössä, niin tuloni olivat huomattavasti pienemmät kuin nykyään. Mulla on sentään ollut electron käytössä yli 10 vuotta.

Silti pidän kamalan vaivalloisena seurata kuitteja ja laskiskella mitä tilillä olisi mahdollisesti rahaa ja mitä sieltä vielä ehkä menee. Nyt ei tarvitse: tililtä lähtee raha heti ja saldo on koko ajan reaaliajassa. Hirmu kätevää ja helppoa.
 
vierailija
No minä oon 30 vuotias työssäkäyvä vakituinen työpaikka ja en omista kuin visa electon kortin löytyy omistusasunto ja pankkilaina siitä autolainaakin joskus ollut mutta Visa korttia en ole toistaiseksi tarvinnut ainakaan vielä siis. yritän elää ilman turhaa lainan ottamista asuntolaina ja autolaina nyt eri asia mutta muita turhia lainoja niin helpottaa tuota asiaa kun ei hommaa edes tuollaista korttia,
 
vierailija
Hmm joku nosti vanhan topicin mutta joskus olen miettinyt tuota hotellien käytäntöä vaatia luottokortti että kuinkas sitten nuoret saavat hotelleja varattua itse muistan että monilla tutuilla oli visa electon kortit käytössä sinne 25+ vuotiaiksi saakka yhdelläkin tutulla on se vieläkin käytössään vaikka on työssäkäyvä ja vakituisessa työssäkin oleva ikää ehkä nyt sen 27 v tuolla tutulla. ja alle 25 vuotiailta taas varmaan electorn on tai ollut yleisin kortti.
 

Yhteistyössä