Mita tehda anopin kans????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Mulla on ihana anoppi joka rakastaa lapsen lapsiaan ylikaiken :)
Mutta ongelman nimi on tama:
Meilla on kaksi lasta, 7 vuotias poika ja 5 vuotias tytto. Ja mieheni veljella on 8 vuotias poika. Me olemme erittain menevainen perhe, harrastamme paljon, meilla on jatkuvasti lasten koulukavereita leikkimassa ( asumme Irlannissa niin taalla aloitetaan koulu 4-vuotiaana).
Tama mieheni perhe onkin sitten ihan toista maata, viihtyvat kotona, eivat tykkaa vieraista tai matkustelusta, elikka aika erakkoita ovat. Mutta eihan siina mitaan koska ovat itse onnellisia :)
Mutta nyt on anoppi saanut jostain paahansa etta meidan pitaisi ottaa tata serkkupoikaa meidan mukaan aina kun mennaan jonnekin. Ja suuttuu joka viikonloppu kun kuulee etta me mennaan jonnekin eika taaskaan pyydetty tata serkkua mukaan. Mina en edes yksinkertaisesti kasita miksi meidan pitaisi raahata tata serkkua meidan mukana.
Alkaa olemaan tosi rasittavaa tama ja raastaa aikalailla perhe suhteitakin enka oikein tieda mita tehda kun suoraan sanominenkaan ei auta anopille :(
Jos jollain ois ehdotuksia niin ois kiva kuulla

Siis tottakai me otetaan aina silloin talloin yoksi tata serkkua, mutta mun lapset on eri koulussa kuin tama serkku ja heilla on oma kaveripiiri joiden kanssa haluavat leikkia.
Talla serkulla ei ole kavereita koulussa, en tieda varmasti miksi mutta ilmeisesti aika paljon on asialla tekemista etta hanen vanhempansa ei halua heille vieraita lapsia leikkimaan.
Ja taytyy myontaa etta kylla se on alkanut itseakin rassaamaan etta me ollaan niita jonne serkku tuodaan mutta koskaan ei tule vasta palveluksia ( hapean ilkeytta )

[QUOTE="vieras";23869392]Asun myos Irlannissa :) Tilanteesi en oikein osaa sanoa mitaan, mita tama serkku itse tuumaa, jos olisi vaikka mukana aina silloin talloin?[/QUOTE]

Serkkuhan olis meidan kanssa vaikka joka viikonloppu jos hanelta sita kysyttais ja ilmeisesti siksi se anoppikin kitisee tasta asiasta kun serkku valittaa :(

no anoppi haluaa että kaikilla lapsenlapsilla on asiat hyvin.ja kun serkut ovat lähs samanikäisiä, niin jos tällä 8v ei ole kavereita, niin haluaisi että on edes serkkujen kanssa kaveri.

Mutta sinä et halua yrittää tulisiko heistä hyvät kaverit, jso näkisivät paljon viikonloppuisin.
ei sinun ole pakko.
anopille voisi sanoa, että yrittäisi puhua 8v vanhemmille, josko he kutsuisivat heille kylään. tai anoppi voisi kutsua omaan kotiinsa 8v ja tämän kavereita?

no anoppi haluaa että kaikilla lapsenlapsilla on asiat hyvin.ja kun serkut ovat lähs samanikäisiä, niin jos tällä 8v ei ole kavereita, niin haluaisi että on edes serkkujen kanssa kaveri.

Mutta sinä et halua yrittää tulisiko heistä hyvät kaverit, jso näkisivät paljon viikonloppuisin.
ei sinun ole pakko.
anopille voisi sanoa, että yrittäisi puhua 8v vanhemmille, josko he kutsuisivat heille kylään. tai anoppi voisi kutsua omaan kotiinsa 8v ja tämän kavereita?

Tottakai ymmarran etta anoppi vaan tarkoittaa hyvaa, mutta han on itse sanonut etta ei puhuminen auta taman serkun vanhemmille. Eli on nyt sitten ilmeisesti keksinyt uuden keinon, meidan painostamisen :( Ei sekaan kivaa ole koska minun mielesta minun lapsilla on oikeus valita kaverinsa. Tama serkku ei oikein osaa leikkia normaalisti ja siksi hanen vierailunsa ovat tosi haastavia. Eihan se tietenkaan taman serkun vika ole,mutta en halua etta minun lapseni siita karsii.

Hankala tilanne. Anoppi tarkoittaa hyvää, tahtoo tälle serkkupojallekin aktiivisemman arjen ja sosiaalisen elämän, mutta tapa jolla sitä yrittää saada aikaan on väärä ja luo jännitteitä.

En nimittäin tosiaankaan itse haluaisi "raahata" mukana esim. siskoni poikaa joka on jossain määrin sosiaalisesti rajoittunut eikä osaa käyttäytyä aina tilanteissa luontevasti. Voisin hyvin kuvitella oman mummoni ehdottavan jotain vastaavaa järjestelyä, ja kiltteyttäni tekisinkin toiveensa mukaan jonkin aikaa, mutta lopulta päätyisin ensin tänne kirjoittelemaan kuinka olen puun ja kuoren välissä, sitten päätyisin ratkaisemaan tilanteen oman mieleni mukaan. Ja aina joku loukkaantuu.

Hankala tilanne. Anoppi tarkoittaa hyvää, tahtoo tälle serkkupojallekin aktiivisemman arjen ja sosiaalisen elämän, mutta tapa jolla sitä yrittää saada aikaan on väärä ja luo jännitteitä.

En nimittäin tosiaankaan itse haluaisi "raahata" mukana esim. siskoni poikaa joka on jossain määrin sosiaalisesti rajoittunut eikä osaa käyttäytyä aina tilanteissa luontevasti. Voisin hyvin kuvitella oman mummoni ehdottavan jotain vastaavaa järjestelyä, ja kiltteyttäni tekisinkin toiveensa mukaan jonkin aikaa, mutta lopulta päätyisin ensin tänne kirjoittelemaan kuinka olen puun ja kuoren välissä, sitten päätyisin ratkaisemaan tilanteen oman mieleni mukaan. Ja aina joku loukkaantuu.

Kiitoksia kun ymmarrat :)
Sehan on se pointti juuri etta anoppi on tajunnut kuinka taman serkun elama on rajoitteista ja ilmeisesti serkku on itsekkin siita maininnut. Mutta tama serkku on tosiaan aika mahdoton tapaus valilla varsinkin yleisilla paikoilla, nakee selvasti etta ei ole tottunut liikkumaan. En sano etta omani olisivat enkeleita mutta on tosi haastavaa taman serkun kans.
Mutta miten hemmetissa saan anoppini lopettamaan ennen kuin menetan lopullisesti malttini ja saatan sanoa jotain mita kadun loppu elamani :(

Mitä jos ehdotatte, että totta kai serkku on tervetullut vanhempiensa kanssa meidän mukaan. Ja perään mietitte miten mukavaa olisikin koko porukalla viettää välillä yhteistä aikaa.
Sanokaa suoraan, että mukaan pääsee vanhempian kanssa. Jos vanhemmat kerran eivät ole menvää sorttia, tuskin montaa kertaa mukaan änkeävät. Ja vaikka tulisivat ei sinulle tulisi lisää vastuuta lisälapsesta :)

[QUOTE="plop";23869656]Mitä jos ehdotatte, että totta kai serkku on tervetullut vanhempiensa kanssa meidän mukaan. Ja perään mietitte miten mukavaa olisikin koko porukalla viettää välillä yhteistä aikaa.
Sanokaa suoraan, että mukaan pääsee vanhempian kanssa. Jos vanhemmat kerran eivät ole menvää sorttia, tuskin montaa kertaa mukaan änkeävät. Ja vaikka tulisivat ei sinulle tulisi lisää vastuuta lisälapsesta :)[/QUOTE]

Empa muuten koskaan tullu ajatelleeksi tuota!!!! Kiitoksia kovasti :) Kokeilen heti ens perjantaina koska taman serkun vanhemmat ei todellakaan lahtisi mukaan telttailemaan ;)

Kuinka omat lapsesi serkupoikaan suhtautuu? Onko hän teillä olleesaankin enemmän yksinään vai ottavatko lapsesi häntä mukaan leikkeihin tms., onko se väkinäistä? Jos lapsesi viihtyvät kuitenkin serkkunsa kanssa itse pyrkisin varmasti ottamaan häntä mahdollisimman paljon mukaan.

Hmm... Jotenkin käy sääliksi tuo serkkupoika. Varmasti hänen sosiaalisten taitojen puute johtuu juuri siitä, että ei pääse tarpeeksi oman perheen kanssa näkemään ja kokemaan. Joten varmasti teette suuren palveluksen lapselle, aina kun jaksatte häntä mukaan ottaa. Mutta ei teitä siihen kukaan saa velvoittaa eikä painostaa. Kannattaisi käydä ihan rehellinen vilpitön keskustelu anopin kanssa siitä, miltä asia sinusta tuntuu. Kyllä hän varmasti ymmärtää, kun selität. Ja sano, että voitte aina välillä ottaa tuota poikaa mukaan juttuihin, mutta vain joskus, ja silloin kun itse haluatte pojan kutsua. Pyydä, ettei painostaisi teitä asiassa.

Hmm... Jotenkin käy sääliksi tuo serkkupoika. Varmasti hänen sosiaalisten taitojen puute johtuu juuri siitä, että ei pääse tarpeeksi oman perheen kanssa näkemään ja kokemaan. Joten varmasti teette suuren palveluksen lapselle, aina kun jaksatte häntä mukaan ottaa. Mutta ei teitä siihen kukaan saa velvoittaa eikä painostaa. Kannattaisi käydä ihan rehellinen vilpitön keskustelu anopin kanssa siitä, miltä asia sinusta tuntuu. Kyllä hän varmasti ymmärtää, kun selität. Ja sano, että voitte aina välillä ottaa tuota poikaa mukaan juttuihin, mutta vain joskus, ja silloin kun itse haluatte pojan kutsua. Pyydä, ettei painostaisi teitä asiassa.

Voikun mun anoppi ois yhta ymmartavainen kuin sina. Mutta han on todella perhe laheinen ihminen eika ymmarra yhtaan miksi me ei oteta serkkua joka paikkaan mukaan. Hanen mielesta se on meidan velvollisuus pitaa huoli serkunkin elamasta vaikka silla on omatkin vanhemmat. Ja tottakai minusta tuntuu pahalta serkun puolesta mutta minulla on oma perhe enka voi ottaa vastuuta toisen perheen lapsesta koko aikaa.
Mulla alkaa tosissaan pinna kiristyyn enka todellakaan halua etta tama muuttuis sodaksi :(

Voikun mun anoppi ois yhta ymmartavainen kuin sina. Mutta han on todella perhe laheinen ihminen eika ymmarra yhtaan miksi me ei oteta serkkua joka paikkaan mukaan. Hanen mielesta se on meidan velvollisuus pitaa huoli serkunkin elamasta vaikka silla on omatkin vanhemmat. Ja tottakai minusta tuntuu pahalta serkun puolesta mutta minulla on oma perhe enka voi ottaa vastuuta toisen perheen lapsesta koko aikaa.
Mulla alkaa tosissaan pinna kiristyyn enka todellakaan halua etta tama muuttuis sodaksi :(

Valitettavasti aina ei pysty siihen että miellyttää toista jos ja kun haluaa tehdä asiat itselle parhaalla tavalla ja oman mielensä mukaan. Perusteellisen keskustelun varmasti kävisin anopin kanssa. Miksi hän katsoo teidän velvollisuudeksi aina ottaa poikaa mukaan, voisiko anoppi tai joku muu sukulainen välillä kehittää pojalle mielekästä tekemistä. Voiko ainakin osittain kysymys olla kulttuuri eroista perheen määritelmässä, tiiviydessä, velvollisuuksista ja vastuusta muita perheenjäseniä kohtaan?

Kyllä sun sitten vaan täytyy tehdä selväksi, että et voi toisten poikaa ottaa vastuullesi, eikä anopilla ole oikeutta sua/teitä sellaiseen velvoittaa. Sun täytyy vaan käydä se vaikea keskustelu ja tehdä sun kanta selväksi. Esitä asia anopille niin, että ymmärrät hyvin hänen kantansa, mutta että se poika on kuitenkin omien vanhempiensa vastuu, ettekä te voi niin paljoa ottaa hänestä vastuuta, kun anoppi haluaisi. Yritä löytää tapoja esittää asia niin, että annat tavallaan kehuja ja myönteistä palautetta ensin, että kuinka ihailet sitä, miten hän haluaa lapsille parasta ja yrittää tuoda sisältöä sen serkkupojan elämään. Ja yritä sitten selittää oma kantasi niin, että hän ymmärtää, miksi et voi ottaa niin paljoa pojasta vastuuta. (Korosta kuitenkin, että välität pojasta). Eli älä asetu anopin kanssa "napit vastakkain", vaan käy keskustelu sillä lailla että hän pystyy sympatisoimaan sinua ja ymmärtämään kantasi asiaan.

Viimeksi muokattu:
Kyllä sun sitten vaan täytyy tehdä selväksi, että et voi toisten poikaa ottaa vastuullesi, eikä anopilla ole oikeutta sua/teitä sellaiseen velvoittaa. Sun täytyy vaan käydä se vaikea keskustelu ja tehdä sun kanta selväksi. Esitä asia anopille niin, että ymmärrät hyvin hänen kantansa, mutta että se poika on kuitenkin omien vanhempiensa vastuu, ettekä te voi niin paljoa ottaa hänestä vastuuta, kun anoppi haluaisi. Yritä löytää tapoja esittää asia niin, että annat tavallaan kehuja ja myönteistä palautetta ensin, että kuinka ihailet sitä, miten hän haluaa lapsille parasta ja yrittää tuoda sisältöä sen serkkupojan elämään. Ja yritä sitten selittää oma kantasi niin, että hän ymmärtää, miksi et voi ottaa niin paljoa pojasta vastuuta. (Korosta kuitenkin, että välität pojasta). Eli älä asetu anopin kanssa "napit vastakkain", vaan käy keskustelu sillä lailla että hän pystyy sympatisoimaan sinua ja ymmärtämään kantasi asiaan.

Kiitos Debra :)
Jostain kumman syysta anoppi vertaa sen lasten lapsien elamaan, mika aina tulee tuottamaan ihmettelya kaikkien perheiden vailla. Ja mun mielesta jokaisella perheella on oikeus elaa just niin ku haluaa muista riippumatta :)
Ja taman serkun vanhemmat elaa just niin ku ne haluaa ja se eikuulu mulle.
Ja kylla ymmarran etta tama kyseinen serkku on jopa yksinainen ja ehka vahan tietamaton miten saada kavereita,mika on ikavaa :(
Mutta jostain kumman syysta mun anoppi on paattany etta ' koska hanen perheensa jakaa kaiken' on mun vastuulla myos tama serkku!!!

Yhteistyössä