Mitä mieltä kolmen tunnin työmatka-ajasta jatkossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mikäs siinä mutta kuka ne matkat, bensat maksaa? Jumalauta että on tyhmää! En ole työtön mutt viduttaa muitten puolesta.
Että sielä toisella paikkakunnalla ei muka ole yhtään työttömiä jotka voisivat käydä duunissa kotipaikkakunnalla eikä ajattaa sinne ihmistä satojen kilometrien päästä.

Mä sanon että toi on jo silkkaa vittuilua.

[QUOTE="vieras";29015557]Mikäs siinä mutta kuka ne matkat, bensat maksaa? Jumalauta että on tyhmää! En ole työtön mutt viduttaa muitten puolesta.
Että sielä toisella paikkakunnalla ei muka ole yhtään työttömiä jotka voisivat käydä duunissa kotipaikkakunnalla eikä ajattaa sinne ihmistä satojen kilometrien päästä.

Mä sanon että toi on jo silkkaa vittuilua.[/QUOTE]

Yhdellä kädellä vaaditaan pitempiä työmatkoja ja toisella kädellä nostetaan liikkumisen kustannuksia.

[QUOTE="vieras";29015557]Mikäs siinä mutta kuka ne matkat, bensat maksaa? Jumalauta että on tyhmää! En ole työtön mutt viduttaa muitten puolesta.

Mä sanon että toi on jo silkkaa vittuilua.[/QUOTE]

Ei kai sun ajatuksenjuoksu oikeasti ole näin yksinkertaista? Otetaan esimerkki: pienessä kylässä, jossa asukkaita 2000 ihmistä, ei ole tällä hetkellä lähihoitajalle töitä. Marja asuu kylässä ja on lähihoitaja. Tampereella on lähihoitajille tarjolla enemmän töitä mitä kaupungissa lähihoitajia. Tampereellakin on kyllä työttömiä, mutta ei tarpeeksi työttömiä lähihoitajia. Marja menee töihin Tampereelle.

Teille, jotka kirjoitatte työn perässä muuttamisesta... jos kyse on perheellisestä, niin pitäisikö siis muuttaa erilleen perheestä? Vai pitäisikö koko muun perheen muuttaa yhden ihmisen työpaikan takia - eli puoliso sanoutuu irti omastaan ja toivoo löytävänsä uuden työn uudelta paikkakunnalta (ja mahdollisesti saa karenssin sitä odotellessa), sitten puoliso saa taas työn jostain 3 tunnin matkojen päästä... taasko perhe sitten muuttaa yhden työn perässä?

Täysin älytön ajatuksenakin. Mutta oikeasti ei kukaan odota kenenkään oikeasti ottavan mitään kioskimyyjän paikkaa tuollaisten matkojen takaa. Ideana on varmaan se, että tamperelaisille työttömille tarjotaan matalapalkkatöitä Seinäjoelta ja päinvastoin (ei siis vahingossakaan tarjota samaa työtä omalta paikkakunnalta), ja kun sitten kaikki joutuvat kieltäytymään, heille voidaan antaa karenssi, mikä on ollut koko ajan tarkoituksenakin säästöjen vuoksi.

Sitten taas, jos joku oikeasti tuollaiseen ryhtyy, niin aika helposti palaa loppuun. Mielenkiintoista, millaiseksi tätä yhteiskuntaa ollaan kehittämässä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";29015676]Valtaosa nytkin työssä käistä ihmisistä maksaa työmatkakulunsa ihan siitä omasta palkastaan. Yllätys???[/QUOTE]

Mutta jos se palkka on vaikka 1200 euroa (miinus verot) ja työmatkat vaikka 35 eur /pvä, niin voi olla ettei työ ihan kauheasti innosta.

[QUOTE="vieras";29015676]Valtaosa nytkin työssä käistä ihmisistä maksaa työmatkakulunsa ihan siitä omasta palkastaan. Yllätys???[/QUOTE]
Ei ole yllätys, koska itsepä bensani maksan. Mutta oikeasti. Otetaan tamperelainen työtön ja osoitetaan hänelle työpaikka Seinäjoen Ruukintien
Ärrältä. Pääsee nätisti junalla, n. 500/kk. MIKÄ järki tässä on?

tuon ei luulisi tuottavan ongelmaa kun perhe voi todellakin muuttaa. Mitä järkeä on asua seinäjoella jos työt on ihan muualla. Muuttaa sitten sinne tamperellee tai kokkolaan jotta edes toisella on lyhyemmät työmatkat..

Kokkola-Tampere väli kestää junalla yli kaksi tuntia joten siihen kosahti sitten tämäkin. Ja meinaatko ihan tosissasi, että työttömille löytyy vakitöitä ihan tuosta vaan? Mihinkäs muutetaan jos kummallakin puolisolla on määräaikainen työsuhde eri suunnissa? Mikä ratkaisee paikan? Vai muutetaanko sitä ympäri
Suomen koko perhe muutaman kuukauden välein?

Mulle on sitten ihan turha urputtaa, että työttömät vikisee,minulla on kolmas vuosikymmen työelämää menossa ja puolisolla tulee täyteen 40v samassa työpaikassa lähikuukausina.

Hei työttömät saatte tienata 400e tai hups pistetäänkin 300e ..oho tuli laskuvirhe saattekin tehdä ilmaiseksi työtä..voi voi meneekin liian helposti laitetaankin työt 300 km päähän,oi voi jokuhan vois sinne lähtee ja siitähän vois tienata.. laitetaankin ilmaiset työt 300 kilometrin päähän, no nii jykä oisko nyt hyvä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29015800:
Mutta jos se palkka on vaikka 1200 euroa (miinus verot) ja työmatkat vaikka 35 eur /pvä, niin voi olla ettei työ ihan kauheasti innosta.
Alkaa innostamaan jos vaihtoehtona on nälkä ja sillan alla asuminen. Tähän astihan Suomessa ei ole tarvinnut moista murehtia kun yhteiskunnan turvaverkossa on ollut kiva öllötellä ja surffailla kotona laajakaistayhteydellä vatsa täynnä päivät pitkät.

[QUOTE="vieras";29015339]Sitten pitää keksiä jokin muu ratkaisu IHAN ITSE. Ei voida olettaa valtion hoitavan kaikki ihmisten ongelmat. Sitten pitää muuttaa sinne paikkakunnalle missä on töitä tai palkata kotiin hoitaja tai lähteä toiselle alalle, josta löytyy töitä lähempää.[/QUOTE]

Pienipalkkasilla ei ole varaa palkata kotiin hoitajaa lapselle. Perhettä ei myöskään niin vain rikota. Monissa perheissä tarvitaan kahta vanhempaa, jos vaikkapa toinen käy vuorotöissä. Ei pieniä lapsia voi jättää illaksi tai öiksi kotiin. Eka- ja tokaluokkalaisille ei edes ole mitään kunnallista vuorohoitoa tarjolla.

Hallitus tuntuu vain turvautuvan keppiin. Missä on porkkanat? Miksei keskitytä työpaikkojen luomiseen? Kireät yritysverot ja älyttömät sivukulut työntekijöistä estävät tehokkaasti pienyrityksiä laajenemasta. Samoin lapsista aiheutuvat kustannukset pitäisi jakaa molempien vanhempien työantajien kesken. Miksei päättäjät keskity tällaisiin muutoksiin?

Mielestäni koko ongelman ydin on siinä, ettei työttömille anneta Suomessa sähköshokkeja. Jos annettaisiin, niin ei olisi enää pahemmin varaa laiskotella ja viiden tunninkin päivittäisiin työmatkoihin suostuttaisiin ilomielin.

Sähköshokit käyttöön ja kansantaloutemme pelastuu.

Alkuperäinen kirjoittaja öllöttely loppuu;29015967:
Alkaa innostamaan jos vaihtoehtona on nälkä ja sillan alla asuminen. Tähän astihan Suomessa ei ole tarvinnut moista murehtia kun yhteiskunnan turvaverkossa on ollut kiva öllötellä ja surffailla kotona laajakaistayhteydellä vatsa täynnä päivät pitkät.

näin puhuu vain ja ainoastaan hyvä onninen ihminen joka ei ole kokenut itse tätä. se on mukava nollata muut niin kauan kuin itsellä on asiat hyvin.kyllä kait sitä huonoa itsetuntoa voi nostaa noinkin mutta lieneekö pitemmän päälle terveellistä.

• Tykkää
Reactions: hipsterström
lapset klo 6 viimeistään pk:hon,minä 6.30 junaan klo 8 työt alkaa.klo 16 työt loppuu klo 16.30 junaan. klo 18 hakemaan lapset ja tämä vain silloin kun aikataulut pelaa ja osuvat sopivasti. saisi olla melkoinen työpaikka että kukaan tähän alkaisi .

Ongelmia voi tulla, jos liikenneyhteydet ovat huonot. Asun 50km päässä Helsingistä. Olen sairaanhoitaja. Oletetaan, että jään työttömäksi, enkä saa omalta paikkakunnalta vakituista työtä heti. Mulle tarjotaan työtä Helsingistä. Tilanne on ok, jos saan päivätyön, mutta vuorotyö olisi ongelma. Meillä paikallisbussit lakkaa kulkemasta yhdeksältä illalla, eli en pääse linja-autoasemalta julkisilla kotiin. Kesällä voi pyöräillä, mutta entä talvella?

[QUOTE="johan";29016269]lapset klo 6 viimeistään pk:hon,minä 6.30 junaan klo 8 työt alkaa.klo 16 työt loppuu klo 16.30 junaan. klo 18 hakemaan lapset ja tämä vain silloin kun aikataulut pelaa ja osuvat sopivasti. saisi olla melkoinen työpaikka että kukaan tähän alkaisi .[/QUOTE]Tällä aikataululla minä olen töissä käynyt viimeiset neljä vuotta. Eikä ole mikään maailman ihmeellisin duuni.

Kyllä on helvetin röyhkeää asennetta vielä paljon tässä maassa. Eiköhän se muutu ja hymy hyydy kun aletaan napsimaan tukia pois niiltä jotka eivät ole valmiita tinkimään omasta mukavuudestaan.

[QUOTE="huoh";29016339]Tällä aikataululla minä olen töissä käynyt viimeiset neljä vuotta. Eikä ole mikään maailman ihmeellisin duuni.

Kyllä on helvetin röyhkeää asennetta vielä paljon tässä maassa. Eiköhän se muutu ja hymy hyydy kun aletaan napsimaan tukia pois niiltä jotka eivät ole valmiita tinkimään omasta mukavuudestaan.[/QUOTE]

Mitä helvetin röyhkeyttä siinä on jos ajattelee lastensa parasta?
Kenen helvetin etu on pitää lapset 12-13 tuntia vuorokaudesta päiväkodissa?
Perheettömälle ihmisellehän se on aivan sama vaikka työmatkat kestäis 12 tuntia jos sitä haluaa.

[QUOTE="huoh";29016339]Tällä aikataululla minä olen töissä käynyt viimeiset neljä vuotta. Eikä ole mikään maailman ihmeellisin duuni.

Kyllä on helvetin röyhkeää asennetta vielä paljon tässä maassa. Eiköhän se muutu ja hymy hyydy kun aletaan napsimaan tukia pois niiltä jotka eivät ole valmiita tinkimään omasta mukavuudestaan.[/QUOTE]

1) Kaikilla ei ole ajokorttia tai omaa autoa.
2) Kaikki eivät myöskään asu hyvien julkisten kulkuyhteyksien äärellä.
3) Mielestäni se on ihmisten orjuuttamista, jos ihmisellä teetätetään työtä siten, että siitä ei juuri jää elämiseen.

Muutamia saattaa motivoida ihan oikeasti hakemaan itse sitä työtä vähän lähempää.

Toki jos nämä ehdot ei miellytä, niin kukaan ei kai pakota olemaan työkkärin asiakas?

Alkuperäinen kirjoittaja ei järkeä;29015538:
Mutta on varaa hakea sitä kotona makaavaa työikäistä porukkaa ulkomailta ja elättää se sitten täällä,että hahhaa vaan.
Tämä työmatkajuttu sitten taas nyky byrokratialla menee niin että kokkolassa asuva käy töissä jossain 200 kilometrin päässä siivoamassa ja täältä 200 kilsan päästä oleva käy kokkolassa siivoomassa.Täytyyhän sitä jotain haastetta olla elämässä ettei tipahda raha liian helpolla tilille.
jos oikeasti pääsee tienaamaankin ja on vakityö niin sitten toi matka on ihan ok,mutta en kyllä matalapalkka aloilla näe etteikö sitä siivojaa löytyisi lähempää.
no näinpä. En ymmärrä missä/millä aloilla tällainen työvoimapula piilee, ettei niitä työntekijöitä vain löydy lähempää.
Jos ei sitten tarkoituksena ole vain kiusata ja tiputtaa päivärahoilta.
Itse aikoinaan jouduin kulkemaan työllistämistukipätkissä naapurikaupungissa. Verotuksesta ei tietenkään saanut matkakulujakaan takaisin, koska omavastuutkaan eivät täyttyneet, kun puolen vuoden työpätkä jakautui kahdelle vuodelle yleensä. Ei olisi kannattanut kyllä näin jälkikäteen katsottuna.
Onneksi ei ole mun päänsärky enää, voi vaan huokaista taas.

[QUOTE="vieras";29016511]
3) Mielestäni se on ihmisten orjuuttamista, jos ihmisellä teetätetään työtä siten, että siitä ei juuri jää elämiseen.[/QUOTE]

Muta jos kieltäydyt työstä vuosi toisensa jälkeen, rahatilanne ei tule koskaan kohentumaankaan. Totta kai alkuun palkka on huonompi -siitä meistä jokainen on liikkeelle lähtenyt- mutta työvuosien myötä palkka kyllä nousee.

Miksi jotkut työttömät, joilla ei ole liioin koulutusta saati työkokemusta, olettavat, että heidän pitäisi päästä heti johtajan palkoille tai ei viitsitä tehdä hommia ollenkaan? :O

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29015797:
Teille, jotka kirjoitatte työn perässä muuttamisesta... jos kyse on perheellisestä, niin pitäisikö siis muuttaa erilleen perheestä? Vai pitäisikö koko muun perheen muuttaa yhden ihmisen työpaikan takia - eli puoliso sanoutuu irti omastaan ja toivoo löytävänsä uuden työn uudelta paikkakunnalta (ja mahdollisesti saa karenssin sitä odotellessa), sitten puoliso saa taas työn jostain 3 tunnin matkojen päästä... taasko perhe sitten muuttaa yhden työn perässä?

Täysin älytön ajatuksenakin. Mutta oikeasti ei kukaan odota kenenkään oikeasti ottavan mitään kioskimyyjän paikkaa tuollaisten matkojen takaa. Ideana on varmaan se, että tamperelaisille työttömille tarjotaan matalapalkkatöitä Seinäjoelta ja päinvastoin (ei siis vahingossakaan tarjota samaa työtä omalta paikkakunnalta), ja kun sitten kaikki joutuvat kieltäytymään, heille voidaan antaa karenssi, mikä on ollut koko ajan tarkoituksenakin säästöjen vuoksi.

Sitten taas, jos joku oikeasti tuollaiseen ryhtyy, niin aika helposti palaa loppuun. Mielenkiintoista, millaiseksi tätä yhteiskuntaa ollaan kehittämässä.

Kyllä, sitten asutaan viikot erillään perheestä tai koko perhe muuttaa. Sellaista se elämä on. Aina ei ole kivaa. Aina ei saa kaikkea mitä haluaa. Muualla maailmassa ihan normaali ajatus, Suomessa ollaan sitä mieltä, että valtion pitää maksaa, että kaikilla on aina kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei järkeä;29015538:
Täytyyhän sitä jotain haastetta olla elämässä ettei tipahda raha liian helpolla tilille.

Sitä haastetta elämässä on aivan tarpeeksi ja rahojen eteen on tarpeeksi tehnyt töitä, kun ihminen on töissä. Mutta sitten on näitä erittäin ahneita ihmisiä, joille mikään ei riitä.

[QUOTE="huoh";29015451]Niin, koska kotona lorvijoiden mielestä todellinen hyvinvointiyhteiskunta on sellainen jossa kuka tahansa saa maleksia kotona ja heidän elättämiseensä tarvittava raha tulee maagisesti jostain yhteiskunnan ehtymättömästä rahalähteestä suoraan tilille joka kuukausi.[/QUOTE]

Kansanedustajat ovat säätäneet itselleen loppuiän sopeutumiseläkkeet, muutenkin huippueläkkeet ja vielä kaikkia muita kivoja verovapaita etuja. On ilmaisia työmatkalippuja, taksinkäyttöoikeutta, kakkosasuntoetua, päivärahoja jne.

Näyttäisivät ensin itse esimerkkiä.

Yhteistyössä