Mitä aiotte tänä kesänä säilöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tai olette jo säilöneet? Tulipahan vaan mieleeni. kun just pilkoin viimeiset chilikurkut salaatin sekaan. Itse en ole vielä tehnyt mitään, huomenna olisi tarkoitus lähteä ostamaan ainekset ja jotain uutta olisi kiva kokeilla :p

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Jos viskaisit jonkun ihanan sipuli ja valkosipuli ohjeen, niin niitä. :p
Mä toivoin uusia ohjeita itselleni :D :D Mutta joo, idean nyt sain kuitenkin...tänks....huomenna ostan siis ainakin pieniä sipuleita ja koitan keksiä jonkun uuden repsun niitä varten.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tai olette jo säilöneet? Tulipahan vaan mieleeni. kun just pilkoin viimeiset chilikurkut salaatin sekaan. Itse en ole vielä tehnyt mitään, huomenna olisi tarkoitus lähteä ostamaan ainekset ja jotain uutta olisi kiva kokeilla :p

mitens noita chilikurkkuja tehdään? :p

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Jos viskaisit jonkun ihanan sipuli ja valkosipuli ohjeen, niin niitä. :p
Mä toivoin uusia ohjeita itselleni :D :D Mutta joo, idean nyt sain kuitenkin...tänks....huomenna ostan siis ainakin pieniä sipuleita ja koitan keksiä jonkun uuden repsun niitä varten.

Sori :D mutta kun olen The Tumpelo köökissä. :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja sukahu:
mitens noita chilikurkkuja tehdään? :p
Habanerokurkut
8 avomaankurkkua
2 habanero-chiliä
4 pientä sipulia
2 tl sinapinsiemeniä
20 kokonaista mustapippuria
1 dl suolaa
5 dl väkiviinaetikkaa
5 dl vettä
2,5 dl sokeria
kruunutilliä
(Atamon -säilöntäainetta)

Pese kurkut huolellisesti ja kuivaa ne. Leikkaa kurkut noin 5 mm paksuisiksi viipaleiksi. Silppua sipulit ja habanerot.

Kaada väkiviinaetikka, vesi, sokeri, suola ja mustapippurit kattilaan ja keitä lientä noin 10 minuuttia. Liota Atamon-jauhetta suhteessa 1 dl vettä: 1 tl Atamonia toisessa kattilassa ja anna kiehahtaa. Kaada Atamon-lientä puhtaisiin lasipurkkeihin, sulje kansi ja ravista. Kaada Atamon-liemi pois.

Laita lasipurkkiin vuorotellen kurkkuviipaleita, habanero-silppua, sipulisilppua, kruunutilliä ja sinapinsiemeniä. Kun purkki on täynnä, kaada etikkaliemi kurkkujen päälle ja sulje purkki huolellisesti.

Tarjoa lisukkeena minkä tahansa ruuan kanssa tai leivän päällä.

HUOM! Habanerot sisältävät erittäin paljon kapsasiinia ja saattavat ärsyttää ihoa, joten käytä kertakäyttöhansikkaita käsitellessäsi habaneroja. Älä missään tapauksessa hiero silmiäsi käsillä, joilla olet koskenut habaneroihin.

Jos et tykkää kunnon tujusta, korvaa habanerot tavallisilla punaisilla chileillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm.. hillotetut pihlajanmarjat, hillotut syyssienet ja ranskalaiset kurkut.. ite oon kokeillut vain hillotettuja pihlajanmarjoja :p
Onko sulla repsua pihlajanmarjoille? Ne vissiin kannattaa kerätä vasta ekojen pakkasten jälkeen? Sieniä aion kokeilla, koska kollega ystävällisesti lupautui lähtemään mun kanssani syksymmällö sienimetsään...minä kun en juuri tunnista sienistä kuin punaisen kärpässienen, korvasienen ja kanttarellin :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hmm.. hillotetut pihlajanmarjat, hillotut syyssienet ja ranskalaiset kurkut.. ite oon kokeillut vain hillotettuja pihlajanmarjoja :p
Onko sulla repsua pihlajanmarjoille? Ne vissiin kannattaa kerätä vasta ekojen pakkasten jälkeen? Sieniä aion kokeilla, koska kollega ystävällisesti lupautui lähtemään mun kanssani syksymmällö sienimetsään...minä kun en juuri tunnista sienistä kuin punaisen kärpässienen, korvasienen ja kanttarellin :ashamed:

toivottavasti oot kollegas kanssa hyvissä väleissä.... ettei se vippaa sun koppaas muutamaa myrkkyseitikkiä

:D

Elämä maalla on ihmeellistä. Jos saan tänäkin vuonna hinkillisen vihreitä tomaatteja, niin teen niistä sipulin kanssa pikkelssiä. Haapasieniä ja kangassieniä laitan mausteliemeen aikanaan. Omenoita ja mustikoita kuivaan müsliin, suppilovahveroa yleiseen ahdistukseen.

Aikanaan yritän metsästää lähitilalta edes pienen määrän valkosipulia, jotta voin joulun tullen tehdä makean etikkaisen, neilikalla ja kanelilla maustetun liemen, jossa valkosipulin kynnet lilluvat. Näitä joululahjaksi.

Jos vadelmia joku saa keräiltyä, niin kotilikööriä varmaan valmistuu parin leijonaviinapullon, vadelmien ja sokerisulan verran. Lakkados kiinnostaisi myös (lakkoja, viinaa ja sokeria purkkiin, ikkunalaudalle ja aikanaan jääkaappiin) mutta saa nähdä saadaanko meille vielä vaikka noin litra lakkoja.

Marjoja eri muodoissa on jo, ja lisää tipahtelee päivittäin pakastimeen.

Piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Elämä maalla on ihmeellistä. Jos saan tänäkin vuonna hinkillisen vihreitä tomaatteja, niin teen niistä sipulin kanssa pikkelssiä. Haapasieniä ja kangassieniä laitan mausteliemeen aikanaan. Omenoita ja mustikoita kuivaan müsliin, suppilovahveroa yleiseen ahdistukseen.

Aikanaan yritän metsästää lähitilalta edes pienen määrän valkosipulia, jotta voin joulun tullen tehdä makean etikkaisen, neilikalla ja kanelilla maustetun liemen, jossa valkosipulin kynnet lilluvat. Näitä joululahjaksi.

Jos vadelmia joku saa keräiltyä, niin kotilikööriä varmaan valmistuu parin leijonaviinapullon, vadelmien ja sokerisulan verran. Lakkados kiinnostaisi myös (lakkoja, viinaa ja sokeria purkkiin, ikkunalaudalle ja aikanaan jääkaappiin) mutta saa nähdä saadaanko meille vielä vaikka noin litra lakkoja.

Marjoja eri muodoissa on jo, ja lisää tipahtelee päivittäin pakastimeen.

Piika-äiti

Tänks...tuosta sainkin ideoita. Marjat on täällä niin järkyttävän kalliita, että nyt syödään se, mitä tuoreena saa ja talvella ollaan ilman tai ostetaan kaupan pakastealtaasta.

Chili-hillo

10 jalapenoa
2 paprikaa
3,5 dl etikkaa
13,5 dl sokeria
vajaa 1 dl sitruunamehua (halutessa vihr. karamelliväriä)
½-1 dl hillosokeria

1. Soseuta paprikat ja jalapenot, keitä etikan kanssa n.10 min.
2. Lisää sokeri ja sitruunamehu, anna kiehahtaa.
3. Purkita.

Marinoidut valkosipulinkynnet

3-4- kokonaista valkosipulia
vettä

Liemi:
1,5 dl etikkaa
1 dl vettä
1,5 dl sokeria
pala inkivääriä
6-8 musta/valkopippuria
1 laakerinlehti
1 tl suolaa
0,5 dl öljyä
oreganoa

1. Kiehauta valkosipulit ja kuori kynnet.
2. Kiehauta liemen aiheet ilman öljyä ja oreganoa.
3. Lisää joukkoon valkosipulin kynnet.
4. Anna kiehua viisi minuuttia.
5. Siirrä kynnet tölkkeihin, poista liemestä mausteet.
6. Kaada myös se tölkkeihin.
7. Lisää myös öljy ja oregano.
8. Anna maustua viikon verran välillä ravistellen.

Mustaherukkahyytelö

7,5 dl vahvaa mustaherukkamehua
3,5 dl sokeria
1 pss punaista Melatinia

Mustaherukkamehu:
(7-8 pullollista)

10 l mustaherukoita
1,5 dl sokeria

1. Huuhdo herukat ja valuta mehustimen siiviläosassa.
2. Ripottele marjojen päälle sokeri ja peitä kannella.
3. Höyrytä 30-40 minuuttia.
4. Valuta ensimmäinen pullollinen mehua takaisin marjojen päälle.
5. Pullota sen jälkeen sitä mukaa, kun mehua muodostuu.
6. Täytä pullot aivan täyteen ja sulje heti.

Hyytelö:
1. Valmista mehu höyrystimessä ohjeen mukaan.
2. Kaada mehu kattilaan.
3. Sekoita Melatin 1 dl:aan sokeria.
4. Sekoita loppu sokeri kuumaan mehuun ja anna kiehua muutama minuutti.
5. Lisää melatiiniseos ja sekoita kunnes sokeri on liuennut.
6. Anna kiehahtaa ja ota kattila liedeltä.
7. Annostele hyytelö pieniin, hyvin pestyihin purkkeihin ja vie viileään.

Hapanimelät punasipulit

4 punasipulia
3 dl kasvislientä
1 rkl balsamiviinietikkaa
2 tl sokeria
2 valkosipulin kynttä
1 tl timjamia
0,5 tl suolaa
(mustapippuria)

1. Leikkaa sipulit pituussuunnassa viipaleiksi.
2. Hauduta sipuleita balsamiviinietikalla ja sokerilla maustetussa kasvisliemessä noin 15 minuuttia.
3. Lisää mausteet.
4. Anna hautua vielä hetki ja tarkista maku.
5. Tarjoa lämpimänä lisäkkeenä.

--> säilytä viileässä

Sipulihilloke
(n. 4 dl)

4 keskikokoista punasipulia
3 rkl öljyä
1½ dl punaviinietikkaa
2 dl punaviiniä
1 dl sokeria
½ tl suolaa
ripaus valkopippuria
ripaus neilikkaa

1. Hienonna sipulit kuutioiksi kattilaan, lisää öljy ja kiehauta pehmeiksi.
2. Älä ruskista.
3. Lisää muut aineet ja keitä ilman kantta noin 20-30 min. kunnes neste haihtuu ja imeytyy sipuleihin.
4. Tölkitä.

Kesäkurpitsa-sitruunahillo
2 kg tuoretta kesäkurpitsaa
3 sitruunaa
0,5 kg hillosokeria
0,5 dl vettä

Hillon purkitukseen tarvitset kannellisia lasipurkkeja ja voipaperia.

1. Pese ja kuori kesäkurpitsa(t).
2. Leikkaa kurpitsa(t) pieniksi paloiksi.
3. Pese sitruunat huolellisesti lämpimällä vedellä.
4. Leikkaa sitruunat puoliksi ja purista puolikkaista mehu.
5. Raasta sitruunoiden kuori.
6. Kätevimmin se käy seuraavasti: leikkaa leivinpaperista raastinraudan sivun kokoinen pala, paina pala kiinni raastinraudan sivuun, ota puristettu sitruunan puolikas ja raasta.
7. Kuoriraaste jää huisin näppärästi paperiin kiinni.
8. Sitten vain irrotat paperin raastimesta ja kaavit vaikkapa veitsellä raasteen irti paperista.
9. Laita kattilaan kesäkurpitsapalat, sitruunoiden mehu ja kuoriraaste, hillosokeri ja vesi.
10. Keitä kohtuullisella lämmöllä, kunnes seos alkaa saostua ja kurpitsa on kypsää.
11. Soseuta hillo sauvavatkaimella.
12. Otat puhtaat lasipurkit esille ja kuumenna ne uunissa (tämä varmistaa hillon säilymisen).
13. Täytä purkit ja leikkaa voipaperista purkkien suuta hieman suurempia ympyröitä.
14. Peitä purkkien suut paperiympyröillä ja väännä kannet kiinni.
15. Hillo on erityisen hyvää paahdetun leivän kanssa.

Tee pihlajanmarjoista pakkasen jälkeen vahvaa mehua mehumaijalla. Aikanaan tästä mehusta tulee juhlava, aikuiseen makuun sopiva vispipuuro, jota tarjotaan juhlissa jälkiruokana punssilla maustetulla kermavaahdolla somistettuna.

Tai agarin ja sokerin kanssa siitä voi keittää joulun aikaan lisäaineettomia marmeladimakeisia.

Piika-äiti

joo mä oon kerännyt pihlajanmarjat aivan ihan loppusyksystä melkein jo siinä vaihees ku ne on tippumas maahan, semmosia pakkasenpuremia. noihin hillotettuihin pihlajanmarjoihin tarvitaan 3 litraa pihlajanmarjoja, ne keitetään 4 dl vettä n. 15 minuuttia. keittämisen jälkeen lisätään 6 dl sokeria minkä jälkeen seosta keitetään hiljakseen n. 25 min. sitte marjat on saatu keitettyä niin pitää poistaa kaikki vaahto mitä keitokseen on syntynyt jonka jälkeen seokseen lisätään 3/4 dl konjakkia.. ei oo pakko noin paljo pistää. sitte seos on valmis purkitettavaksi.. lopputulos on sellainen vähän hapan mut miellyttävä :p strömsön sivulla on muutes tosi kivoja säilöntäjuttuja! ainakin ruusunterälehdistä ja kuusenkerkistä...

Säilöminen saattaa jäädä vähiin, mutta pakkasessa on mansikoita satsi sokerin kanssa survottuna. Mustikoita olen poiminut ja pistänyt siltään pakkaseen, niitä täytyy mökillä poimia vielä lisää.

Äiti on kerännyt lakkoja ties miten paljon, aion pyrkiä apajille ja saada jotain omaankin pakkaseen. :)

Myöhemmin syksyllä sitten puolukkametsään, vadelmia ei näytä meidän seudulla kovin paljon olevan tänä vuonna, harmi.

Yhteistyössä