Mitä aiotte tänä kesänä säilöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mustikat ja vadelmat on pakastimessa, niistä tehdään kiisseleitä ja osasta voi tehdä hilloa, pääasiassa kuitenkin jugurtin sekaan. Kurkut säilön kun ovat kasvaneet, saa omasta maasta. Porkkanoita kuivattelen, lisään talvella keittoihin, perunankuorimaveitsellä teen suikaleita. Viinimarjoista mehua. Kesäkurpitsoitakin tulee niin paljon, että ei oikein tiedä mitä niistä tekisi. Ajattelin kokeilla tyrni-porkkanahilloa.

Nostelen, koska haluaisin todellakin löytää jonkin ohjeen sipuleille. Muistelen, että sinä Keittiönoita joskus laitoit wanhalla palstalla jonkinlaisen ohjeen johon tuli kolmea(?) sipulia, vai oliko siinä kahta,,

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Nostelen, koska haluaisin todellakin löytää jonkin ohjeen sipuleille. Muistelen, että sinä Keittiönoita joskus laitoit wanhalla palstalla jonkinlaisen ohjeen johon tuli kolmea(?) sipulia, vai oliko siinä kahta,,
Mä tein muutama vuosi sitten sipulisäilykkeitä, mutta enhän mä niiden repsua enää muista. Hatusta vedellen tein liemet ja ainakin niistä itämaiseen tapaan maustetuista tuli erinomaisia. Ei muuten äsken ollut Citymarketissa pieniä sipuleita :|

Keitetään mehuja viinimarjoista. Mansikoita, mustikoita ja vadelmia ois tarkoitus pakastaa. Suolasieniä tulee varmaan taas laitettua, jos kanttarelleja löytyy hyvin, niin niitä sitten pakkaseen. Ehkäpä teen kurkkupikkelssiä, se kun oli niin hyvää ja oli kätevä antaa purkit sitä joululahjaks naapureille ja tuttaville. :)
Omenahilloa vois tehdä jos tulee hyvin omenoita...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Mä tein muutama vuosi sitten sipulisäilykkeitä, mutta enhän mä niiden repsua enää muista. Hatusta vedellen tein liemet ja ainakin niistä itämaiseen tapaan maustetuista tuli erinomaisia. Ei muuten äsken ollut Citymarketissa pieniä sipuleita :|

Voi hitsi, pitää kehitellä joku oma repsu sitten, ellei äiteeltä löydy. Mä rakastan etikkaliemeen säilöttyjä sipuleita. :p

Olen pakastellut jo mansikoita, metsävadelmia ja muistikoita. Tarkoitus olisi lähteä poimimaan viikonloppuna lisää marjoja jos vaan suinkin sää sallii. Musta- ja punaherukkaa pakastan kokonaisina (mun äiti mehustaa, mun ei tarvitse :D ) ja ajattelin kokeilla, onnistunko tekemään mustaherukoista hyytelöä. Puolukkaa pakastan myös, ja kunhan suppilovahveroaika tulee, teen sienipikkelsiä kun viimevuotiset tuli syötyä loppuun jo helmikuun alkupäivinä :ashamed:

Muutakin toki, katsotaan miltä sato näyttää =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Keitetään mehuja viinimarjoista. Mansikoita, mustikoita ja vadelmia ois tarkoitus pakastaa. Suolasieniä tulee varmaan taas laitettua, jos kanttarelleja löytyy hyvin, niin niitä sitten pakkaseen. Ehkäpä teen kurkkupikkelssiä, se kun oli niin hyvää ja oli kätevä antaa purkit sitä joululahjaks naapureille ja tuttaville. :)
Mun omenapuussani näyttää olevan tasan 3 omenaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Mun omenapuussani näyttää olevan tasan 3 omenaa :(
Jaa-as sitpä taitaa jäädä omppuhillot tekemättä :/

Tuu meille omppuja keräämään, molemmat (valkeakuulas ja punakaneli) ihan täynnä raakiletta..

Eli omppusosetta ja -hilloa varmaan ainakin, sit herukoita ja niistä mehua, mansikoita eri muodoissa, tatteja ja kanttarelleja ihan "sellaisenaan"...

Yksi takuuvarma resepti minulla on: lasipurkkiin valkosipulin kynsiä ja päälle hunajaa. Purkki kiinni ja jääkaappiin. Hunaja pehmentää kynnet ja juoksettuu samalla. Miehen kanssa laitamme valkosipuleita leivän päälle ja liemen siis sen hunajan, käytän pikkuhiljaa lihakastikkeissa. Tässä herkussa on sekin hyvä puoli, että lapset eivät siitä pidä ja siitä siis riittää meille.

Yhteistyössä