Mirena?

  • Viestiketjun aloittaja Äityli 82
  • Ensimmäinen viesti
nainen 46v
Voikohan jumppaliikkeet tai vähän rajummanpuoleinen seksi saada aikaan jotain ärsytystä siellä kohdussa ja siitä sitten tulla kipuja ja/tai vuotoja....?
Muutaman viikon päästä aikomus ottaa Mirena hormonikierukka (ensimmäinen hormoniehkäisykeino tai ensimmäinen kierukka ikinä).
 
peikko-86
Mulle laitettiin mirena kolme päivää sitten. lääkäri sanoi, että voi sattua, ota buranaa alle. Päätin, että jos kerran sattuu niin otetaan buranaa sitten reippaalla kädella 1200mg. No eipä tollanenkaan määrä mitään auttanut. Sattui niin paljon ettei mitään järkeä. Koko operaation jälkeen poltteli ja koski kuin pahimmissa menkkakivuissa. Lääkäri joutui tökkäämään kolme kertaa tujua lääkettä pakaralihakseen, jotta en olisi hajonnnut siihen sen pöydälle. Vietin siellä sitten kolme tuntia täristen ja uikuttaen. Toistaiseksi maailman kamalin kokemus.
Nyt sitten olen tässä edelliset kolme päivää syönyt buranaa ja panacodia kaksin käsin, kun vatsaan sattuu niin paljon, ettei sanat riitä kuvailemaan.
Onko kellään muulla tullut näin kamalia kipuja kierukan asentamisesta? Kauanko ne kesti?
Päädyin siks kierukkaan ku en voi pillereitä syödä ku kärsin ihan kauheista migreeneistä ja menee opiskelut päin mäntyä, kun joutuu koko ajan hajoilemaan sängyn pohjalla.
 
minsku66
Pari eka viikkoo meni tosi hyvin, ei kipuja eikä vuotoja.. sit alkoi eka menkat jotka olivat hyvin niukat muttamutta, vuodan edelleen niukalti.. No katsellaan mitä aika tuo tullessaan. Vieläkin tyytyväinen käyttäjä.

Peikko-86.. Jos noin kovat kivut sulla suosittelisin käymään tsekkauttamassa kierukan paikka, onko kohdallaan..
 
Hömssy
Mirena ei ole sopinut minulle alun positiivisten kokemusten jälkeen. Ensimmäinen puoli vuotta meni hyvin mutta sen jälkeen vuotoa vähän väliä. Kuukautiskierto n.30 pv mutta välivuotoa kahdessa otteessa siinä välissä... joten enemmän vuodan kuukaudessa kuin en... Migreenit ovat kyllä vähentyneet, se +++.

Ystäväni sai vähän aikaa sitten mirena vauvan eli tuli raskaaksi kierukasta huolimatta. Joten ei toiminut hänellä odotusten mukaisesti.
 
..jännittää..
Olen laitattamassa Mirenaa, kunhan saisin kuukautiset ja pääsisin lääkärille. MInulla jännittää, miten tuo kierukka toimii kovassa kestävyys treenissä. Treenaan pyöräilyä ja juoksua kymmenisen tuntia viikossa ja pelkään, että kierukka jotenkin hankaa kohdussa.

Kävin kerran gynellä, mutta hän ei suostunut tuota härveliä laittamaan, koska imetys oli kesken ja kohtu siitä syystä ihan pieneksi supistuneena. Sovittiin, että menen kun imetys loppuu ja on kuukautiset.

Voiko se härveli olla tuntumatta?
 
Peppiina74
Mulla oli Mirena 2,5-vuotta. Lääkäri suositteli sitä mulle endometrioosin vuoksi. Mulla oli siis runsaat ja kivuliaat kuukautiset, jotka todella haittasivat normaalia elämää ja työssäkäyntiä.

Ensimmäinen 4-5kk kierukan laiton jälkeen oli sellaista tiputtelua, että meinasin jo luopua koko härvelistä. No, onneksi olin sitkeä, koska sitten tilanne rauhoittui ja kuukautiset loppui kokonaan, joka oli ihanaa. Kaikki kivut myös hävisivät kuukautisten myötä.

Poistamisen jälkeen kuukautiset alkoi normaalisti ja seuraavasta kierrosta raskauduin.

Minulla ainakin toimi ehkäisynä hyvin vaikka olen helposti raskautuva (kaksi raskautta heti ekasta kierrosta, kun ehkäisy on jätetty pois). En yleistäisi tuota, että kierukan aikana voi tulla raskaaksi. Niin voi tulla pillereilläkin. Tiedän kolme tapausta tuttavapiiristäni, jotka ovat raskautuneet, vaikka e-pillerit on otettu säännöllisesti.

Nyt aion ottaa Mirenan uudelleen sitten kun kuukautiset synnytyksen jälkeen uudelleen alkavat. Olen siis tyytyväinen käyttäjä alun ongelmista huolimatta. Täytyy antaa elimistölle aikaa tottua...
 
??????!!!!!!!!!!!!!
Itse olin viime viikolla jälkitarkastuksessa ja kerroin että haluan Mirenan seuraavaksi ehkäisykeinoksi. Eipä kirjottanut reseptiä heti, vaan sanoi että pitää olla 4-6 kk synnytyksestä ennen kuin laitetaan, koska kohdun limakalvot ovat vielä liian ohuet ja kierukka saattaa tulla läpi jos laitetaan liian varhain.

Onkohan tää nyt jotain ihan uutta tietoa tää väliaika, lääkäri oli aika nuori joten voisin kuvitella että opinnoissa olis saanut tuoretta tietoa?
 
BobaFett
Itselleni asetettiin Mirena noin 1,5kk:ta sitten. Asennus tuntui huomattavasti inhottavammalta kuin "nipistykseltä", jollaiseksi lääkäri sitä etukäteen kuvaili. Itkuhan siitä kivusta tuli, vaikka olinkin 2 Burana 600mg:sta ottanutkin ennen laittoa.
Mirena asennettiin kohtuuttomien kuukautiskipujen ja vuodon takia; jouduin ennen laittoa syömään normaalisti yhden levyllisen BuraCapsia päivässä menkkojen kahtena ensimmäisenä päivänä ja makasin vain sängyssä sikiö-asennossa, kylmän hien virratessa.
Viime viikolla sain ensimmäiset menkat asennuksen jälkeen ja vaikka kipuilua on ollut, olen selvinnyt parilla Buranalla päivässä. Nyt on kuitenkin jo kuudes päivä menossa (ennen menkkojen kesto 3-5 päivää) ja kohtu supistelee edelleen kivuliaasti aina heräämisen jälkeen. En tiedä pitäisikö soittaa ehkäisyneuvolaan ja kysyä, onko tämä normaalia. Vai pitäisikö vaan odottaa muutama kuukausi ja katsoa, josko se tästä asettuisi.
Itselleni ei mainittu mitään 3kk:n tarkastuskäynnistä, mutta ehkä se olisi ihan hyvä varata...
 
jepjep..
.. tää härveli lähtee ensi viikolla pois. Henkilökohtainen kokemus on mulla tosi huono koko laitteesta, mutta suosittelen kokeilemaan, reagoihan jokainen ihan omalla tavallaan eri ehkäisymenetelmiin.

Itselläni ollut nyt Mirena vuoden ja viimeiset kuukaudet olleen entistä pahempia. Mirenan laitettiin minulle synnytyksen jälkeen jäkitarkastuksen yhteydessä.
Heti asennuksen jälkeen rupesin vähän väliä voimaan pahoin, sekä mieliala muuttui todella paljon jotenkin alakuloiseksi. Kävin tutkimuksissa ja verikokeissa ym ei ollut mitään, joten ilmeisesti Mirena sen aiheutti ja aiheuttaa. Luulin eka että menkat pysyivät poissa kiitos Mirenan, mutta se olikin kohdallani imetys, joka auttoi. 9kk jälkeen, kun imetys loppui, alkoivat menkat ja siitä asti on kierto ollut ihan mitä sattuu, mekat kestävät melkein 2viikkoa, ja väliä niillä on tuskin viikko kun taas alkavat. Olen 30 vuotias, ja koskaan sekä ehkäisyn kanssa että ilman ei minulla ole ollut näin epäsäännöllistä vuotoa.

Pahin kohdallani on mielialan vaihtelut! Niin kun joku aikaisemmin kirjoittanut oli laittanut, että olo on kun raivottarella. saatan räjähtää ihan pienestäkin asiasta ja itkeä tuhertaa. En edes synnytyksen jälkeen moisesta kärsinyt ja nyt kun elämä on mallillaan, lapsi nukkuu ja voi hyvin ja muutenkin asiat ovat ok, olen silti masentunut ja alakuloinen positiivisesta ajattelusta huolimatta.

Soitin neuvolaan, ja menen ensi viikolla poistamaan koko kapistuksen. se on tehnyt elämästäni kyllä vain vaikeamman..
 
pallero*
Itsellä laitettiin Mirena n. 3kk synnytyksestä. Synnytyksen jälkeen kohdun limakalvo on ohut, joten suosittelen laittoa kokeneella gynekologilla, jos laittaa näin nopeasti synnytyksen jälkeen. Kokematon laittaja voi sen vuoksi olla haluton edes laittamaan kuten jollekin ketussa oli ilmeisesti käynyt. Itse laitto ei mielestäni sattunut juuri lainkaan enkä joutunut syömään ollenkaan kipulääkettä. Sivuvaikutuksia ei varsinaisesti ole ollut lainkaan, tiputteluvuotoa tosin kesti niukkana useampia kuukausia.
 
onnellinen odottaja 43 v.
hei,
minulla on ollut Mirena-kierukka ja olin siihen oikein tyytyväinen. Parissa - kolmessa kuukaudessa kuukautiset jäivät kokonaan pois ja elämä oli helppoa ja huoletonta. Kovasti urheilinkin yms., enkä huomannut mitään sivuvaikutuksia ja asettaminen hieman vain nippasi. Kupari-kierukka aiheutti valtavat vuodot ja ei sopinut siis ollenkaan.
Mutta toinen Mirena -kierukkani petti kolmen vuoden jälkeen (vaikka tehon pitäisi olla viisi vuotta) ja en edes ymmärtänyt olevani raskaana, kun ne menkatkin olivat hävinneet kokonaan. Kierukka oli ihan hyvin paikoillaankin. Ikää minulla oli silloin 41 v. Täydellinen yllätysraskaus päättyi kuitenkin keskenmenoon, sikiön sydänäänet ja kehitys pysähtyivät viikolla kahdeksan. Yleensä Mirena on kyllä äärimmäisen luotettava, mutta jos olet erittäin helposti raskautuvaa tyyppiä, kuten minä ilmeisesti olen, raskaus voi olla mahdollinen.
Se hyvä tästä surullisesta kokemuksesta oli, että se nosti vauvakuumeen ja nyt olen jo onnellisesti odotukseni loppusuoralla, mutta itse en ehkä tuohon Mirenaan enää voi luottaa, vaikka olikin äärettömän helppo ja toimiva.
 
ei mirena enään
Luin tämän kirjoituksen ja oli aivan kuin minun kirjoittama. Aivan samat oireet olivat minulla ja niiden syystä alko korvien välissä sassaroittemaan. Tänään poistatin koko härvelin ja olen siihen todella tyytyväinen. Toivottavasti nyt alkaa uusi elämä...

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep..:
.. tää härveli lähtee ensi viikolla pois. Henkilökohtainen kokemus on mulla tosi huono koko laitteesta, mutta suosittelen kokeilemaan, reagoihan jokainen ihan omalla tavallaan eri ehkäisymenetelmiin.

Itselläni ollut nyt Mirena vuoden ja viimeiset kuukaudet olleen entistä pahempia. Mirenan laitettiin minulle synnytyksen jälkeen jäkitarkastuksen yhteydessä.
Heti asennuksen jälkeen rupesin vähän väliä voimaan pahoin, sekä mieliala muuttui todella paljon jotenkin alakuloiseksi. Kävin tutkimuksissa ja verikokeissa ym ei ollut mitään, joten ilmeisesti Mirena sen aiheutti ja aiheuttaa. Luulin eka että menkat pysyivät poissa kiitos Mirenan, mutta se olikin kohdallani imetys, joka auttoi. 9kk jälkeen, kun imetys loppui, alkoivat menkat ja siitä asti on kierto ollut ihan mitä sattuu, mekat kestävät melkein 2viikkoa, ja väliä niillä on tuskin viikko kun taas alkavat. Olen 30 vuotias, ja koskaan sekä ehkäisyn kanssa että ilman ei minulla ole ollut näin epäsäännöllistä vuotoa.

Pahin kohdallani on mielialan vaihtelut! Niin kun joku aikaisemmin kirjoittanut oli laittanut, että olo on kun raivottarella. saatan räjähtää ihan pienestäkin asiasta ja itkeä tuhertaa. En edes synnytyksen jälkeen moisesta kärsinyt ja nyt kun elämä on mallillaan, lapsi nukkuu ja voi hyvin ja muutenkin asiat ovat ok, olen silti masentunut ja alakuloinen positiivisesta ajattelusta huolimatta.

Soitin neuvolaan, ja menen ensi viikolla poistamaan koko kapistuksen. se on tehnyt elämästäni kyllä vain vaikeamman..
 
ei sopinut minulle
Itselläni Mirena oli noin 1,5 vuotta ja lähes joka päivä ajattelin, että nyt poistatan sen...sinnittelin aina kuitenkin eteenpäin. Alussa vuoden ajan tiputtelua miten sattuu, viimeiset puoli vuotta ei menkkoja lainkaan. Maha turvoksissa koko käytön ajan (kuin viimeisillään raskaana), karvoja kasvoi järkyttävästi, hirveä akne, valkovuotoa, jatkuvia hiivatulehduksia, paino nousi 12 kg... eilen poistatin sen, ja todella toivon että nämä "oireet" häviävät ajan myötä! Onko muuten kenelläkään paino laskenut poiston myötä?
 
Päätöksen tehnyt
En olekaan enää MIETTIVÄ, kaiken lukemani jälkeen luvoun koko ideasta. Viimeinen pisara oli se, että jos on taaksepäin kallistunut kohtu (mull on todellakin), on suurempi perforaation riski. Myös tuo mahan turvotus on nou nou. Laittaminen ei jännitä. Mull on sellainen synnytys takana, että umpparinkin poistaisin ilman narkoosia =)
 
Tyytyväinen kierukkaan
Mulle laitettiin Mirena tammikuussa. Pientä vuotelua oli varmaan pari-kolme-viikkoa. Ja varmaan ekan viikon olin jotenkin "tuntevinani" sen kierukan pienenä nipistelyjä esim. äkkiä käännähtäessä.

Sen jälkeen ei ole ollut vuotoja, eikä mitään muutakaan vaivaa tai tuntemusta. Toistaiseksi siis oikein tyytyväinen. (=

Kierukan ohjeissa sanotaan, et sen voi laittaa 6 vk synnytyksestä. Monesti kuitenkin odotetaan pidempään, koska raskauden jälkeen kohdun seinämä saatta olla vielä "höttöinen", mikä lisää riskiä siihen, et asetuksessa kohdun seinämä puhkeaisi ja pahimmillaan aiheuttaisi vaikka vatsakalvon tulehduksen. Toisekseen kierukka on helpompi laittaa vuodon aikana tai viikon sisään vuodon loppumisesta (osa lääkäreistä suorastaan vaatii tätä), jolloin kohdunsuu on väljempi ja toisaalta potilas ei ole tod.näk. raskaana.

Itse päädyin laitattamaan kierukan yksityisellä, vaikka se maksoikin ekstraa. Olen terveyskeskuksessa töissä päässyt näkemään jos jonkinlaista säätäjää kierukan laitossa, joten en halunnut ottaa riskiä, et kallis kierukka tulee huonosti paikalleen tai sohlotaan laitossa jopa kokonaan käyttökelvottomaksi. Näinkin on käynyt )=

Yksityinen varmisti vielä ultralla, että kierukka oli varmasti paikallaan.

Laittaminen ei juurikaan sattunut, vaikka etukäteen vähän hirvitti. Aikaa varatessa neuvottiin ottamaan esim. Buranaa etukäteen ja tietty muistin sen vasta lääkärin oven takana ilman särkylääkettä istuessani... Mut laiton aikana oikeastaan vihlaisi vain kahdesti ja sekin oli vielä ihan siedettävissä.
 
Peppiina74
Mirena laitettiin viikko sitten. Toisen kerran jo Mirena käytössä. Ekalla kertaa laittaminen sattui kovasti. Silloin en ottanut kipulääkettä alle. Tällä kertaa ei sattunut, mutta olin ottanut Buranaa noin tuntia ennen asennusta. Kuitenkin uskon, että on laittajasta kiinni, miten paljon sattuu tai ei satu.

Asennuspäivänä tiputteli. Sen jälkeen ei ole tiputellut.

Mulla ei siis kuukautiset olleet vielä alkaneet synnytyksen jälkeen. Imetän edelleen.
 
Peikko86
Kirjottelin tossa aikasemmin tammikuussa heti sen jälkeen kun oli kierukka asennettu. Kivut loppui viikossa ja menkkoja ei oo näkyny sitten tammikuun. JEE!

Vaikuttaisi hyvältä. Mutta... tossa kuukausi sitten mun päätä rupes kutittamaan ihan kamalasti ja hiukset alkoi rasvottua nopeasti. Iho on mennyt tosi huonoon kuntoon. Kävin ihotautiääkärillä ja se sanoi, että huono juttu jos diane novan vaihtaa kierukkaan, menee hormoonit sekaisin.

Onko kellä muulla ollu pahoja iho-ongelmia mirenan aikana?

Odottelen vielä vähän aikaa, mutta jos pahenee vaan ni pakko se on poistaa. Muuten niin loistava. Oon reppureissaa lähössä ni mitä luksusta on ku ei tuu menkkoi ollenkaan, voi huolettomasti rymytä viidakossa :)
 
Fellow maailmanmatkaaja
Mulla on ollut kuparinen 5 vuotta, tuli itsekseen hyytymässä pois tasan ajallaan kuin mikron kello olisi sanonut pling! Yksityinen gyne kirjoitti renkaat, kun en pillereitä suostu syömään huonojen kokemusten takia (enkä jaksais muistaa ottaakaan). Ei kuulemma voi synnyttämättömälle laittaa kierukkaa (johan mulla oli!!!) ja toisekseen "olen nyt parhaassa perheenlisäysiässä". Uskomatonta shittiä etten sanois. Loppuu sillä naikkosella käynnit tähän. Sen verran pitää itsemääräämisoikeutta olla, ettei gyne päätä, koska mä perhettä teen.

Ajattelin laitattaa Mirenan terkkarissa, mutta synnyttämättömänä joudun keskitettyyn neuvolaan ja niiden puhelinvaraus on ihan tukossa. Kättäriltä myös saa ilmasen, jos antaa opetuksessa laittaa. Sitten vaan on useampi silmäpari toosaani tuijottamassa ja parhaassa tapauksessa vielä tuttuja. Ei kauheen kiva ajatus omille opiskelukavereille kertoa teinivuosien kämmeistä...

No katsotaan. Oli muuten aika informatiivistä lukea tää ketju oppimisen tueksi. Mutta "virallisten tilastojen nojalla" sanoisin että tänne kirjottaa vähän enemmän ihmiset joilla on huonoja kokemuksia. Ovat mulle ainakin kertoneet viisaat gynet että 85% naisista tulee vuodottomiksi ja oireettomiksi vuodessa (tosin kai laskevat tähän myös suojaa tarvitsemattoman tiputtelun silloin tällöin, se sallittakoon).




" Iho on mennyt tosi huonoon kuntoon. Kävin ihotautiääkärillä ja se sanoi, että huono juttu jos Diane Novan vaihtaa kierukkaan, menee hormoonit sekaisin. "

Tähän sitä vaan että joo, onhan se niin että Diane Novalla sun oma hormonitoiminta on pantu lähes nollille.. Että jos "sekaisin" on luonnolliset omasi niin sitten. Toki akne usein paranee pillereillä ja noi asvottumiset kuuluu keltarauhashormoniehkäisyn haittoihin. Kierukalla kuitenkin vähemmät ku minipilsuilla. Toivottavasti tasoittuu. =)


"Odottelen vielä vähän aikaa, mutta jos pahenee vaan ni pakko se on poistaa. Muuten niin loistava. Oon reppureissaa lähössä ni mitä luksusta on ku ei tuu menkkoi ollenkaan, voi huolettomasti rymytä viidakossa :)"

Siellä viidakossahan sä voit ihan rauhassa kulkea rasvassa ja näppylöissä (itse ainakin aion). Varsinkin jos oot menkaton. Huonoissa hygieniaoloissa ja muutenkin liikekannalla mahtava ajatus. Toivottavasti saan itse Mirenani pian, että ehtisin sopeutua siihen ennen omaa matkaani. Jos nyt ei vuodottomaksi niin ainakin melkein. =)

 
Minna1234
Itse laitatin ekan kierukkani kolmisen viikkoa sitten ja olo ihan OK, kahtena päivänä olen tiedostanut "raivarin" olon, mutta minulle ollaan jo vuosia suositeltu kierukkaa kovien kuukautisvuotojen ja kipujen takia.

Jotenkin oloni on epävarma, eli olen nyt vuotanut koko kolme viikkoa, vain kolmena päivänä olen pärjännyt alushoususuojan kanssa, muutoin vuoto on ollut ihan kirkasta kuukautisvuotoa ........ Jotenkin kuvittelin että alkuun voi vuotaa vaikka 3 kk tai enemmänkin, mutta ajattelin että se on semmoista "toisenlaista: niukempaa vuotoa". Ajattelin kyllä maltilla katsella, mitään mahakipuja tai muuta ei ole ollut.

Mutta, asia mikä minua vaivaa eniten on se että neuvottiin kuukautisten jälkeen kokeilemaan esim. suihkussa onko kierukka pysynyt paikoillaan, että tuntuuko ne langat. En minä löydä tai osaa, kuitenkin kortissani lukee että langat olisi jätetty 2,5 cm, enkä edes tiedä minkä pituiseksi ne yleensä jätetään ? No, jatkuvan vuodon takia raskauspelkoa ei ole, tosin isäntä nyt eilen vähän yritteli ....., mutta ..... En tiedä uskaltaako seksiä harrastaa. Ootteko Te muut tunteneet ne langat itse hyvin ?

En siis edes ole enään ihan nuori tyttönen, vaan kohta 37 vuotta ja olen ollut ilman hormoonallista ehkäisyä kohta 8 vuotta, mutta kun nuo "kumiukotkin" riitti ja lapsiluku täys ....

Minkä pituiseksi ne langat yleensä jätetään ? Onko 2,5 cm paljon vai vähän ?
 
misulix
Lankojen tunnustelusta:
Mun todella kokenut gyne sanoi, että ei niitä tarvitse tunnustella, kun asiaa kyselin. Ihmettelin itsekin, miten ihmeessä voisin päästä niitä itse kokeilemaan... Luotan hänen mielipiteeseensä. Sanoi, että kyllä sen tuntee jos kierukka ei ole oikein paikoillaan. Ja jos painaa mahaa (kohtua) tietystä kohdasta, niin pomppaa ylös, niin paljon sattuu jos kierukka on pois paikoiltaan. Mieheni sanoi, että joskus yhdynnän alussa langat tuntuu. Mulle ei edes sanottu minkä pituiseksi langat jätettiin.

Mirena ollut nyt vuoden verran, laitettiin kun toisen lapsen syntymästä oli 6 vkoa aikaa. Ja siis yksityisellä. Pari kertaa vain nipisti, yritin olla mahdollisimman rentona, ja niin pystyy olemaan, jos luottaa laittajaan (kuten minä). Tiputteli tosi kauan ja "supistus"kipuja oli myös, mutta rauhoittui n. puolen vuoden kuluttua laitosta. Nyt tuntuu, että kuukautiset ovat jäämässä kokonaan pois. Mitään haittavaikutuksia en ole huomannut, paljon parempi vaihtoehto kuin pillerit, jotka aiheuttivat mulle migreenikohtauksia ja haluttomuutta.

Tuntuu hyvältä, taisin löytää oman ehkäisymuotoni... :)

 
Minna1234
Kiitos siis vastauksesta. Minulla on jälkitarkastus heinäkuun alussa, mutta kyllä tässä kuitenkiin tarkoitus olisi seksiä harrastella ennen sitä = )
Eli täytyy uskaltaa rohkeasti olla yhdynnässä ja odottaa miehen mielipidettä, tuntuisiko "ekalla kerralla". Minulle kyllä sanottiin että usein ensimmäisessä yhdynnässä langat tuntuvat, eli tavallaan työntyvät sitten pois "edestä".
Minusta tuo lankojen kokeileminen oli vaikeata eli kahtena kertana suihkussa yritin itse tunnustella, mutta kun on pakko tunnustaa entisenä tamponi fanina että olen aina käyttänyt asetillisia, eli ........
Taisi olla vain itselläni vähän hölmö vuoden aika laittaa tuo kierukka eli olin jotenkin luulossa että mahdollisesti sitä pahempaa vuotoa olisi maksimissaan se kolme kuukautta, mutta nyt olen paljon lukenut siitä että se puoli vuottakin voi olla. Olen lähdössä todella odotetulle matkalle elokuussa (monen vuoden tauon jälkeen) ja tosi kuumaan paikkaan, eli siteiden käytön ajatus ja se että ei pääse uimaan ahistaa = ( Täytyy vain toivoa että minulla helpottaisi 4 kk kohdalla. Toivoahan varmaan vielä on !

Ihanaa kesää ja kevättä kaikille !
 
Peikko86
Noista langoista:
En muista mitä gyne mulle niistä sanoi, mutta mä ainakin tunnen ne ku suihkus kokeilen. Isäntä ei niitä tunne seksin aikana ollenkaan.

Ja tosiaan vielä, tammikuussa kun kierukka laitettiin ni viikossa vuodot loppu kuin seinään ja vielä tähän mennessä ei oo tullu ees tiputtelua.
 
Minna1234
Eilinen päivä meni pikkuhoususuojalla ja oikeastaan olisin pärjännyt ilmankin, mutta .... mulla on nyt ollut yöstä asti hirmuiset mahakivut, vähän kuin menkkakivut mutta jotenkin erilaiset, tuntuu kuin koko maha olisi "tulehtunut" ja juuri ja juuri äskön kerkesin vessaan kun aloin vuotamaan ihan hirveästi = ( Siis, näitten kipujen kanssa en kyllä kauan voi ihmetellä. Alkoko mulla nyt oikeat menkat, kierto n. 22 päivää (ennen 27-29) vai onkohan mun kierukka lähtenyt kävelemään ....... Auts !
 
Rouva 48
Olen pahassa kierteessä. Reilu vuosi sitten alkoivat virtsatietulehdukset, joihin olen syönyt antibiootteja lähes joka kuukausi. Kesällä kävin gynellä ja se sai hepeulin, kun kuuli, että käytämme ehkäisynä vaahtoa. - Etkö tiedä, että suurin osa aborteista tehdään nuorille ja sinun ikäisillesi! Kun olin kuullut, että vaahto lisää vitrsatietulehdusten määrää, suostuin ottamaan pillerit. Sen seurauksena vuotoni kestivät pari kuukautta putkeen ja hemoglobiinini putosi 156:sta alle sadan. Lopetin pillerit. Lääkäri suostutteli Mirenan ottoon. vastustelöin, koska 30-vuotiaana levonova ei sopinut. Lopulta suostuin. Mirena asennettiin tammikuussa. Asennus sujui hyvin.
Mutta... kuukautiseni eivät ole vähentyneet, vuoto oli alkuksi kirkasta. Onneksi myös suhteellisen säännööistä, ei tiputtelua. Nyt oon ollut 3 päivää kovaa vuotoa, maksoittunutta taas, ja kova päänsärky. Kun tosiaan kielsivät tamponin käytön, olen luisunut ojasta allikkoon - suorastaan lätäkköön! Töissä on raskasta. Työsuhteeni päättyy elokuun lopussa ja uutta duunia pitäisi viehkona etsiä... Omat lapset ovat jo isoja, kohta 22, 19 ja 17. Kohdunpoistosta ei kukaan ole suostunut kanssani puhumaan, vaikka olen lukemattomilta itseäni hieman vanhemmilta naisilta kuullut, miten se onkaan heidän elämäänsä helpottanut! Kohta on taas _pakko_ tilata iak gyneltä.. ei vaan millään jaksaisi... taas.. nyyh.
 

Yhteistyössä