Mirena?

  • Viestiketjun aloittaja Äityli 82
  • Ensimmäinen viesti
ELEI
Onko teillä kenelläkään hormonikierukka aiheuttanut hiustenlähtöä?

Minulla on h.kierukka ollut nyt 3 kk ja aknen lisäksi vaivana valtava hiustenlähtö - tosin en tiedä johtuuko se edelleen raskaudesta/synnytyksestä, sain kuopukseni 6 kk sitten (edellistenkin raskauksien jälkeen hiuksia lähti, mutta ei muistaakseni kestänyt näin pitkään), kylmää vain jos johtuukin tuosta kierukasta eikä lopu.... Ja onko kenelläkään tuo akne helpottanut vai jatkuuko sekin forever (alkaa jo 40 lähestyvänä tympäistä)?

Muutoin kierukka ollut ok, laitettiin hana-kuukautisten takia ja auttoi kyllä aivan heti; mielialaankin vaikuttaa ehkä vähän (siis huonontavasti =)), mutta mistäpä sitä aina tietää, mikä johtuu mistäkin... ja ne vaihtoehdot, kun ei sitä täydellistä tunnu olevan - harkitsin jo takaisin pillereihin/renkaaseen siirtymistä, mutta taitais mennä ojasta allikkoon..? Aikanaan söin pillereitä (Diane Nova) monta vuotta ja harmituksina niissäkin akne ja mieliala; ehkäisyrenkaassa ei selvästikään niin paljon haittavaikutusta, tosin sen kanssa tulleiden käyttöongelmien vuoksi (unohtelin laittaa tai ottaa pois ja vaikka muistinkin käyttää säännöllisesti, alkoi tiputella) käväisin juuri laittamassa tutia suuhun....
 
Jasniini
Hiustenlähtösi todennäköisesti johtuu synnytyksestä. Mulla on toinen hormonikierukka menossa, muuta vaihtoehtoa ei enää ole. Hirveän runsaat kuukautiset loppuivat kokokaan. Tiputteluvuotoa oli alussa monta kuukautta, mutta senkin olisi saanut kuriin, kun olisi pyytänyt lääkäriltä reseptin, muistaakseni keltarauhashormonia?? Tiputtelu kuitenkin oli pieni vaiva tavalliseen vuotoon verrattuna, joten en hommannut mitään. Anemian rajoilla keikkunut hemoglobiini on noussut 110:sta noin 135:een. Se jo tuntuu olossa ja jaksamisessa!
 
nalle22
olis kiva kuulla edelleenkin kokemuksia tästä mirenasta. mulla se laitettu kaksi viikkoa sitten, ja eka tuli tosi pahoja itkukohtauksia ihan ilman mitään syytä (ne onneksi loppuneet toistaiseksi, kop kop), alavatsa ja alaselkä olleet koko kaksi viikkoa kipeät, verenpaine on noussut, siis alapaine 100, kun se yleensä on alle 80 niinkuin pitäiskin...sitten mulle on nyt ilmestynyt rintalastan alueelle ja pitkin naamaa pieniä finnejä ja myös kaulalle...niitä kun ei aiemmin ole ollut kuin yksittäisiä joskus teininä, niin ärsyttää aikalailla.
mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia lisää jos vaan viititte. mulla rupee menee kohta hermot, lähinnä ehkä näiden kipujen ja finnien takia. ainiin, vuotoa ei juuri ole ollut, mulle mirena laitettiin nukutuksessa, sitä ennen söin melkein 4kk keltarauhashormonia jatkuvasti eikä menkkoja ollut sen aikana (mulla endoepäily).
 
menossa piakkoin ottamaan mirenan
mulle sanottiin kun soitin oman terveyskeskuksen ehkäisypolille, että kierukka laitetaan kuukautisten aikana ja jos ei satu just sinä päivänä vuotoa olemaan, niin pitää tehdä aamulla kotona raskaustesti ennen polille tuloa.
Aika inhottavaa kun pitää mennä haisevan vuodon aikana sinne vieraalle lääkärille levittelemään.
Luuleeko ne että sitä kierukan laittoa joku käyttäisi ehkäisykeinona vai onko tuo yleissääntö että laittaminen tapahtuu kuukautisten aikana?
 
heinis07
Kyllä se on ihan yleinen käytäntö. Joko alle 6kk synnytyksestä, tai sitte menkkojen aikaan. Se on ainoa hetki, kun kohdunkaula on auki niin että kierukan saa paikoilleen.
 
mites kun
Mutta miten sen ajan tietää varata etukäteen, mulla ainakin kuukautiset tulee niin epäsäännöllisesti että en voi yhtään sanoa, koska on seuraavat. Vai pitääkö soittaa sinä päivänä kun kuukautiset alkaa, että nyt ne alkoi, löytyykö tälle päivälle vapaata aikaa?

Synnytyksestänion vasta 2kk (yhdet kuukautiset tosin jo ollu) eli voikohan ne laittaa paikoilleen ilman kuukautisia? Onko kohdunkaula nyt jotenkin vielä auki?
 
heinis07
Paikat on hyvin vielä auki noin 6kk synnytyksestä. Sitten ei enää suostuta ainakaan meillä päin laittamaan paitsi menkkojen aikana. Ja täällä meilläpäin neuvottiin sitä menkkojen aikana laittamista (neuvolassa) että arviolta sitä aikaa ja yleensähän menkat ilmottelee yhen päivän vähä nihkeemmin, joten siinä on ainaki pari päivää aikaa laittaa. Tais nyt tulla selitettyä vähä vaikeesti... =)
 
Entu82
Mulle laitettiin mirena 3 kuukautta synnytyksen jälkeen kuukautiset eivät olleet silloin vielä alkaneet (eivät ole vieläkään vauva 4 1/2kk), eli voi laittaa. Ennen asennusta vaan pitää varmistaa ettei ole raskaana, meillä käytäntönä on, että asennusaamuna pitää käydä labrassa jossa verestä tehdään testi.

Tiputtelua mulla ei ollut kuin kolme viikkoa, alamahan turvotusta oli suunnilleen saman aikaa. Asennuksen yhteydessä alkoivat "kuukautiskivut", jotka kestivät pari päivää. Tyytyväinen olen kyllä ollut ja onhan tämä todella huoleton ehkäisykeino, kun ei tarvitse erikseen muistaa mitään.
 
Mulle meni helposti
Mä laitatin kierukan 11kk synnytyksen jälkeen ja menkat ei ollu alkanut vielä. Lääkäri vain kysyi, että oletko ihan varma että et ole raskaana. Hän vielä ultrasi kohdun raskauden varalta ja laittoi sitten kierukan. Hyvin oli kuulemma kohdunkaula vielä auki.
Tiputteluvuoto kesti 1,5kk ja nyt tuntuu olevan ohi. Pari päivää oli menkkakipua.
Mä laitatin yksityisellä gynellä.
 
pumpulipom
Onko tuo vehje tippunut keneltäkään? Mulla otettini papa ja hoitsu sanoi, että koko kierukasta ei kyllä näy mitään! Ja nyt olen menossa lääkärille johonkin skannaukseen.. kivaa.
 
Sheltti
Minulla on ollut sama kierukka nyt jo 8 vuosi menossa.Ei mitään ongelmia, loistava, sopii minulle täydellisesti.Ainut ongelma se piti uusia tänä vuonna ja riensin heti ostamaan uuden koska olen ollut niin tyytyväinen.Mutta lääkäri olikin sitä mieltä ei vielä vaihdeta toimii vielä ja sitten olenkin jo sen ikäinen ettei sitä tarvita.Harmittaa hintava paketti tarpeettomana.
 
Taukku
Mulla oli viisi vuotta hormonikierukka ja tyytyväisempi en olisi voinut olla. Alussa oli tiputteluvuotoa useamman kuukauden ajan, mutta viimeisten neljän vuoden aikana ei minkäänlaista vuotoa. Kierukka muuten laitettiin kesken kierron eli ei tarvitse olla kuukautiset, jos laittaja on tarpeeksi osaava (juniori oli reilusti yli vuoden ikäinen, kun kierukka laitettiin). Ylimääräisenä plussana vielä sekin, että kierukan poiston jälkeen kierto palasi ennalleen nopeasti ja kolmas muksu sai alkunsa neljännessä kierrossa (joista kaksi vähän vähemmällä yrittämisellä)
 
.a.
Kierukka mulle laitettiin, ku poika oli 7 kk ja imetin silloin. Imetys ei este.Imetin viel laiton jälkeen useita kuukausia ja hyvin pojalle maito maistui. Raskaaksi tulemisesta, hormoonikierukka on kai jotain pillereiden luokkaa varmuudessa. Ainut tietty jos kierukka ei ole paikoillaan ja tulee ulos omineen(aina ei kuulemma itse ole huomannut ulostuloa, siksi langat jätetään, et voi varmistua paikoillaan olosta), silloin raskaaksi kai helpostikin?
Mulla ei ollut kerennyt alkaa edes menkat, kun kierukka laitettiin ja ei koskenut kun vähän.Tiputteluvuotoa vajaan viikon ja sen koommin ei menkkoja ole tullut.
 
nalle22 ei kirj
hormonikierukan ehkäisyteho vastaa sterilisaation luotettavuutta, ja ensimmäisen käyttövuoden aikana 1 nainen 1000:sta on tullut raskaaksi.
eli parempi teho kuin pillereissä.
ja ihan luottavaisin mielin voi imettää vaikka hormonikierukka olisikin.
 
m~
Onko kukaan Mirenan omaava uskaltautunut käyttämään tamponia menkkojen aikana?
Mulla hormonikierukka ollut nyt noin 6kk, vuotoa on jonkin verran edelleen. Nyt olisi reissu kylpylään tiedossa menkkojen aikaan, mutta uskallanko käyttää tamponia, kuten ennen?
 
ainokainen
Mä harkitsen Mirenan ottoa. Olisin erityisesti kiinnostunut sen vaikutuksesta ihon kuntoon. Mulla oli aikoinaan Yasmin-yhdistelmäpillerit, jotka sopivat mulle loistavasti. Iho oli tosi hyvässä kunnossa. Sitten jouduin lopettamaan ne, koska poltan ja verenpaine koholla. Siirryin siis minipillereihin, ja niistä mulle on tullut finnejä aika ajoin.
Miten teillä muilla, joilla on taipumusta akneen: Oletteko huomanneet, että Mirena pahentaisi tilannetta?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
 
anskuli79
minulla kerkesi mirena olla reilun vuoden kun päätin otattaa sen pois... alkuun vuoto oli todella runsasta kesti kk:n putkeen piti pienen tauon ja alko taas... sit kun kuukautiset tasottu niin se oli 2 vk vuotoa ja n 2 vk taukoa... ei järin hauskaa... vuoden sitä jaksoin... toinen haitta puoli oli se että paino nousi rajusti (n.15kg) muutamien ensimmäisten kk aikana... kolmas haitta todella kovat kuukautis kivut... voin sanoa et ei toiste tule minulle... mutta kun sen sopivuuskiin on ihan yksilö kohtainen... minun äidillä se jätti kuukautiset kokonaan pois tosin kiloja toi hänellekin...
 
anskuli79
Mulle sanottiin sillon kun kierrukan otin et tampoonia ei tulisi käyttää kierrukan ollessa, mutta kannattaa kysyä terveydenhoitajalta tms. osaa varmasti sanoa paremmin :)
 
siksi että
se suositus on ihan sen takia, että kierukan langat voi tarttua tampooniin ja näin tampoonia pois ottaessa myös kierukka voi tulla ulos.
jokaisen omalla vastuulla siis, tulis vaan aika kalliiks toi tampoonin käyttö jos näin sattuis käymään.
 

Yhteistyössä