Mirena?

  • Viestiketjun aloittaja Äityli 82
  • Ensimmäinen viesti
Eka M käytössä
Kierukka kannattaa kyllä laittaa kuukautisten aikana, muuten on suurempi riski, että valahtaa alas, väärään paikkaan kohdussa. Näin oli minulle käynyt ekan kuparisen kanssa, joka laitettiin puoli vuotta synnytyksestä ennen kuukautisten alkua. Kuukautisten alettua on 7 vrk aikaa laittaa vekotin paikalleen, eli ekana vuotopäivänä soitto lekurille. On ne gynet kuukautisiin tottunut (ja paljon pahempaankin), turha sitä on kainostella.

Kuukautiskuppia voi käyttää, mulle ei puhuttu mitään tampooneistakaan, mutten niitä kyllä muutenkaan käytä.

Eka Mirena laitettiin viikko sitten ja kyynelehtimisen olen huomannut, samoin finnejä tuli alapäähän, on ollut ennenkin, muttei pitkään aikaan. Gyne sanoi, että kuukauden on rinnat kipeät ja 2 kk vuotoja, sitten 3 kk kohdalla jälkitarkastus, jolloin näkee, miten sopii.

Meinaan kyllä seuraavaksi hakeutua sterilisaatioon, jos tämä ei sovi 3 kk totuttelun jälkeen. En jaksa näiden hormonien kanssa enää yhtään sählätä. Mies saisi mennä, muttei suostu, kun pelkää vaikutuksia seksielämään ;). On silläkin vaikutuksia seksielämäämme, jos lihon, saan jatkuvasti finnejä ja itkukohtauksia! No, katsotaan nyt syksyyn ensin tämän kanssa.

 
Kierukka-Liisa
Apuva. Olen menossa vaihdattamaan kuparikierukan Mirenaan ylihuomenna ja ketjun luettuani alkoi ahdistaa. Kuparinen on sopinut sinällään ihan hyvin, mutta runsaat vuodot alkoivat rassaamaan. Vaikka ne reilussa puolessa vuodessa ovat vähentyneet, ja hemoglobiinikin oli ihan ok, niin sain niistä tarpeekseni. Pari päivää kuukaudessa vuotaen kuin seula alkoi ärsyttää.

Pillerit ja rengas ovat olleet kokeilussa ja niistä olo tuli jotenkin niin apean autistiseksi, etten sellaista harmaata oloa halua. Kuparikierukan kanssa mieli on ollut kirkas ja iloinen, tunteet kyllä välillä heitelleet naisellisesti välillä, mutta yleisvire on ollut huomattavasti parempi. Toivottavasti Mirenan edut ovat suuremmat kuin haitat.

Ärsyttää tämä naisen vuoristorata: ehkäistä, olla raskaana (voida pahoin ja turvota ja joutua vuodelepoon ym), synnyttää, toipua synnytyksestä, taistella imetyksen kanssa, ehkäistä taas, haluta toinen lapsi, saada toinen lapsi (kaikki edellä mainittu toistuen), ehkäistä taas ja varmaan kun sopivan ehkäisymuodon vihdoin löydän niin sitten jo alkaakin vaihdevuodet kolkutella... ikää tosin on vasta 33. Mutta silti joskus on rasittavaa olla nainen. Jos olisin täysin varma, etten kolmatta lasta koskaan halua niin antaisin laittaa piuhat solmuun.
 
Kierukka-Liisa
Nyt se Mirena on sitten ollut kohta viikon, asettaminen ei sattunut ei tullut suuremmin vuotojakaan ja kaikki on siis mennyt hyvin. Paitsi että mieliala on jotenkin ärsyyntynyt ja kireä. En tiedä johtuuko Mirenasta vai lasten viikon kestäneestä sairastelusta, flunssaa ja ilmeisesti nyt myös korvatulehdus. Lääkäriin ollaan menossa lasten kanssa tänään. Yöt on olleet aika levottomia nuhanenien kanssa.

Katsotaan, häipyykö ärsyyntynyt olotila kun lasten kanssa päästään palaamaan taas arkirytmiin.
 
uusi mirenalainen
lisää mirenalaisia kehiin, olin kanssa jo asennuksen perua kun luin näistä sekalaisista vuodoista, joudun työni vuoksi aika ajoin käymään uimahallissa eikä kovin kivaa jos vuotoa on....mutmut mulle ei ollu paljoo vaihtoehtoa. Nykyäänjos on aurallinen migreeni, yhdistelmäpillereitä ei voi antaa (aivoinfarktiriski niin iso). Minipillereistä vuotoa 2 viikkoo putkeen ja katsotaan nyt mitä tää mirena tekee. Laitto ei ollut kamala, vähän vihloi. Nyt on sit 5 pv tiputellu hieman, ja 4pv oli noita alavatsakipuja, tänään ei. Kyllä meitsillä on kanssa sit strerilisaatio seuraava vaihtoehto...mut ei oo helppo toimenpide sekään: kuulemmasta viikon saikku ja nostelukielto ym.?

Ai niin ja tamponia käski gyne välttään just ettei kierukka tuu ulos.

Mut siis voiko kierukan paikalla olemista kokeilla jostain naruista vai??? Pitäskö ne tuntua jotenki?
 
ainokainen
Alkuperäinen kirjoittaja anskuli79:
Mulle sanottiin sillon kun kierrukan otin et tampoonia ei tulisi käyttää kierrukan ollessa, mutta kannattaa kysyä terveydenhoitajalta tms. osaa varmasti sanoa paremmin :)
Kysyin tästä asiasta ystävältäni, joka on naistentauteihin erikoistuva lääkäri. Hän sanoi, että tamponeja voi käyttää Mirenan kanssa. On kuulemma käytännössä ihan mahdotonta, että tamponi tarttuisi lankoihin ja vetäisi kierukan ulos. Ei se sieltä niin helposti lähde. Hän sanoi, ettei ole koskaan törmännyt työssään sellaiseen, että joltain asiakkaalta olisi tamponin käytön vuoksi kierukka lähtenyt irti. Taitaa olla vain urbaanilegendaa!

 
vierailijana
Itselleni Mirena asennettiin tänään, toivon parannusta siihen mitä kapselin kanssa oli, jatkuvat menkat: joka toinen viikko tuli reilua vuotoa muutama päivä kuivempaa ja taas.. Gyne suositteli kierukkaa vuotohäiriöihin ja en muuta olisi voinut veritulppavaaran takia ottaakaan.
Mietityttää vaan tamponien suurkuluttajana lankojen kiinnijääminen, gyne itse ei varsinaisesti kieltänyt ensimmäisten kuukautisten jälkeen käyttämästä, (ei siis ensimmäisten kuukautisten kanssa asennuksen jälkeen, tulehdusriski suurempi...) mutta jos ei vuotoa ole paljoa pitäisikö muka käyttää sidettä??
Synnyttämättömänä asennus oli kivulias ja ei menkatkaan osuneet kohdalle joten paikat tiukasti kiinni, nyt supistelee ja kovin supisteleekin, tuntuu ettei mikään auta..

Mutta toivon helpotusta vuotohäiriöihin, mutta onko kellään kokemuksia lisääntyneestä aknesta? Jo kapselin kanssa sanottiin aknesta, ja tulihan se, mutta onko jollain jo ennen ollut akne pahentunut kierukan mukana?

ps.kuinka yleisiä ja nopeasti muodostuvia nuo kystat ovat? Koska löydetty asennuksen jälkeen?
 
Kierukka-Liisa
Bongasin jälleen keskustelun ja ajattelin kertoa fiiliksiä. Kokemusta Mirenasta on tosin vasta reilu kuukausi ja yhdet kuukautiset. Ne olivat niukat, mutta pitkät. Tuhrua ensin muutama päivä, niukahkoa verivuotoa viikko, lopuksi vielä tuhrua muutama päivä. Kesto yhteensä varmaan parisen viikkoa. Mirena laitettiin kesken kierron, joten saattoi johtua siitäkin, luulisin. Ja kuulemma kestää muutaman kuukauden, ennenkuin elimistö sopeutuu kierukkaan ja kierto ym. tasaantuu.

Elämä on kuitenkin huomattavasti siedettävämpää kuin kuparisen kanssa. Tähän astisten kokemusten perusteella voisin suositella kapinetta.

Joku niistä langoista kyseli. Minulla ainakin tuntuu kohdunsuun ulkopuolella langat, jotka on varmaankin puolitoistasenttiset. Kuvittelen ainakin, että jos ne on aina samantuntuisen mittaiset, niin kierukka on pysynyt paikoillaan.
 
uusimirenalainen
jaaha, mä en oo sitten vielä koko lankoja tuntenutkaan. PItäisköhän tutkia asiaa :)

Kierukka ollu nyt kuukauden. Nuppi on kestäny eikä oo mitään ihomuutoksia ym tullu ja tosiaan tuntuu ihan selväjärkiseltä olo. Pillereillä kun tuli aina "hulluksi". Mut tätä tiputtelua on ollu jatkuvasti, ehkä muutama pv aina välissä puhdasta, sit taas alkaa nippailut ja juiliminen alavatsassa ja sit niukkaa vuotoa parille päivälle. Eli ei oikein ilman pikkuhousunsuojaa uskalla elää. Toiveissa elän että josko tää tästä tasaantuis. Kuuluukohan nää nippailut ja juilimiset asiaan vieläkin? Välillä tosiaan on ihan oireetonta mut sit kun taas alkaa kirkkaampi vuoto niin sitä ennen kyllä kunnolla tuntuu alavattassa. Plaah.
 
Lnessi
Ootteko muut maksaneet Mirenasta ton 80€, niinkuin joku kirjoitti?
Meikkis nimittäin pulitti 157€... Vai olisiko reseptin sitten pitänyt olla esim runsaisiin menkkoihin, eikä "pelkästään" ehkäisyyn?
Vtuttaa tommonen hinta...

Huomenna asennus, nyt ahistaa!!
 
2 kk kokemuksella
Mäkin maksoin 157 e, kun laitettiin ehkäisy tarkoituksessa. Mulla on nyt ekat 2 kk ollut tiputteluvuotoa JOKA ikinen päivä. Ensimmäiset 3 vk oli myös alavatsakipua ja nyt enää satunnaisesti. Odotan vaan, että toi tiputtelu loppuisi. Ärsyttävää käyttää koko ajan suojaa.
 
2 kk kokemuksella
Mäkin maksoin 157 e, kun laitettiin ehkäisy tarkoituksessa. Mulla on nyt ekat 2 kk ollut tiputteluvuotoa JOKA ikinen päivä. Ensimmäiset 3 vk oli myös alavatsakipua ja nyt enää satunnaisesti. Odotan vaan, että toi tiputtelu loppuisi. Ärsyttävää käyttää koko ajan suojaa.
 
uusi mirenalainen taas
samat oon maksanu, kovan hinnan. Tuhruttelee edelleen, nyt siis kohta 2kk laitosta. Alavatsajuilimiset ehkä hieman vähentyneet. Nyt on tuhru muuttunu ruskehtavaksi, ei kuitenkaan haise mitenkään pahalle ja jotain hyytymän näköstä / jotain klimppiä tuli tänään ihan pientä mut kuiteski. Muistaako kukaan mikä oli sen emätinpuikon nimi jota voi ostaa ilman reseptiä ph tasaukseen tmv???? Jos tää olis nyt semmonen ongelma.
 
Ilmaiseksi!!!
Olen saanut molemmat hormonikierukat ilmaiseksi kun annoin kandin laittaa. Edellinen oli vuoden ja olin todella tyytyväinen siihen, mutta poistin kun piti esikoiselle saada kaveri. Pikkusisko on nyt 4 kk ja toinen hormonikierukka ollut kohta kuukauden. Ei ollut sillä hetkellä varaa tuohon hintaan niin soitin ja kyselin taas niitä "kandiaikoja". Ihan hyvin meni, tosin jännitin kovasti, kuten aina gynegologisissa tutkimuksissa, vaikka olenkin kaksi lasta synnyttänyt alakautta :)
 
Ilmaiseksi vielä
Tosta vuodosta, nyt ei ollut kuukautiset vielä alkaneet synnytyksen jälkeen eikä ole ollut mitään vuotoja (valkovuotoja vain tms) yhden päivän kestänyttä tyhjennysvuotoa lukuunottamatta. Imetän vielä. Edellisellä kerralla oli tiputteluvuotoa ehkä n 8 kk, jonka jälkeen loppui kokonaan.
 
jo kolmas mirena...
Minulle asetettiin kolmas mirena keväällä. Kaksi edellistä ovat olleet reilut viisi vuotta molemmat. Aluksi on ollut vuotoja kuten nytkin eli noin kolmisen kuukautta. Mutta sen jälkeen on helpottanut: Kuukautisia ei tule joka kuukausi ja jos tulevat, niin kestävät pari päivää... Sen myötä myös alavatsakivut, päänsäryt ja mielialanvaihtelut ovat vähentyneet. Ystävättäreni sanoin " Saa panna kuin tulpatonta mopoa eikä ole vaaraa käynnistymisestä"
 
kysyjä´´
Alkuperäinen kirjoittaja pumpulipom:
Onko tuo vehje tippunut keneltäkään? Mulla otettini papa ja hoitsu sanoi, että koko kierukasta ei kyllä näy mitään! Ja nyt olen menossa lääkärille johonkin skannaukseen.. kivaa.
MItes kävi?
 
Eka M käytössä
Minulla on nyt ollut reilut 2 kk tämä Mirena ja näyttää jo valoisammalta. Aluksi oli ainakin kk tuhrua ja vatsakipuja vähän joka välissä. Iho meni aivan kamalaksi, olin ihan finneillä joka paikasta. Tukka rasvoittui.

Nyt tukka on ok ja iho hyvin paranemassa. Tuhruilu on loppunut, tulee veristä vuotoa välillä, mutta kestää vain muutaman päivän. Epäsäännöllistä edelleen. Toivottavasti tämä tästä.
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Eka M käytössä:
Minulla on nyt ollut reilut 2 kk tämä Mirena ja näyttää jo valoisammalta. Aluksi oli ainakin kk tuhrua ja vatsakipuja vähän joka välissä. Iho meni aivan kamalaksi, olin ihan finneillä joka paikasta. Tukka rasvoittui.

Nyt tukka on ok ja iho hyvin paranemassa. Tuhruilu on loppunut, tulee veristä vuotoa välillä, mutta kestää vain muutaman päivän. Epäsäännöllistä edelleen. Toivottavasti tämä tästä.
Tuota, millaista laitto oli? sattuiko? Minulla resepti tuosta lojuu pöydällä, enkä uskalla mennä. Niin, eihän synnytyksen jälkeen se missään tunnu, moni sanoo, mutta kyllä minä olen ihan yhtä kipuherkkä kuin ennen synnytystä..
 
imettävä mama
Alkuperäinen kirjoittaja Kierukka-Liisa:
Nyt se Mirena on sitten ollut kohta viikon, asettaminen ei sattunut ei tullut suuremmin vuotojakaan ja kaikki on siis mennyt hyvin. Paitsi että mieliala on jotenkin ärsyyntynyt ja kireä. En tiedä johtuuko Mirenasta vai lasten viikon kestäneestä sairastelusta, flunssaa ja ilmeisesti nyt myös korvatulehdus. Lääkäriin ollaan menossa lasten kanssa tänään. Yöt on olleet aika levottomia nuhanenien kanssa.

Katsotaan, häipyykö ärsyyntynyt olotila kun lasten kanssa päästään palaamaan taas arkirytmiin.
Tuota ärtyisyyttä alkoi esiintymään Mirenan myötä,negatiivista asennetta ja alavireisyyttä ...Ennen kirukan laittoa virkeä ja positiivinen...harvemmin ärtyisä.Lisäksi naamaan tuli aknea ja reisiin hormoninäppylöitä ja lopuksi eripuolelle kehoa märkäpaiseita...pahoinvointiakin ja huimausta esiinty ajoittain,aiemmin niin terve ja hyvä olo ja ihokin hyvä raskauden aikana,ennen ja jälkeen. Positiivista Mirenassa oli ettei ollut vuotoja..huom!kuukautiset ei ollut alkanut synnytyksen jälkeen kun kierukka asennettiin...(10vk synnytyksestä-->Mirena)Nyt 4. päivä ilman Mirenaa..ihan kun olisin herännyt pahasta unesta...mieli ja olo virkeämpi pikkuhiljaa..aluksi itketti mutta nyt naurattaa=) Seuraavaksi kokeilen "kuparihärveliä" toisille se ei sovi mutta koetan onneani...Hormoni ehkäisy on kyllä niin syvältä..ja muka Mirena vaikuttaaa paikallisesti,pöty puhetta...mutta tämä oli minun kokemus..paljon olen lukenut hyvää MIrenasta sen takia uskalsin kokeilla=/ Hyvää kesän jatkoa kaikille!)
 
Nin-a
Alkuperäinen kirjoittaja ap 1:
Kiitos kovasti kaikille kokemuksista! Itellä asennut muutaman päivän päästä ja näin aluksi ehkä tosiaan pelkään eniten sitä, että se sattuu. Mulla aina sattunut jo pelkkä gynegologinen tutkimuskin:( Toivotaan, että tämä ehkäisykeino soveltuisi. Pillereitä koitin 5 eri merkkiä ja niistä sain niin kovat migreenit monta kertaa viikossa, että lääkäri jo sanoi sen olevan suorastaan vaarallista.
Muista että minipillerit (mm. Mini-pill) ajavat saman asian, siis sisältävät vain yhtä hormonia ja aiheuttavat vähemmän sivuvaikutuksia kuin yhdistelmäpillerit. Ovat myös todella edulliset (8e/3kk). Ainoa haitta on että ottaminen on tarkkaa. Muistettava ottaa samaan aikaan joka päivä.
 
Mamma Mia-56
Kirjoitin tänne jo sivulle 1, kun minulle laitettiin joulukuussa 2008 ensimmäinen Mirena. Olen 52 vuotias. Syynä oli siis jatkuvat vuodot, tosi runsaat. Tammikuussa tiputteli hieman, viimeinen tiputtelupäivä kalenterissani on 7.2. ja sen jälkeen ei ole tullut pisaraakaan verta! Olen niin onnellinen! Olen heittänyt jo pois kaikki siteet ja tamponit. Voin elää niinkuin haluan, mennä uimaan ja olla vapaa! Tammikuun oli rinnat todella kipeät, mutta se loppui ja nyt ei tunnu yhtään mitään missään. Olen kuin silloin alle 16-vuotiaana, ennenkuin nuo kamalat menkat alkoivat. Elämä on ihanaa! Varasin juuri etelänmatkankin tammikuulle, eikä tarvinnut laskea hysteerisesti allakan kanssa, että milloin voi mahdollisesti kuukautiset alkaa ja pilaako ne matkan. EI PILAA, ei ala! Suosittelen lämpimästi kaikille vuoto-ongelmaisille!
 
40v
heips,mulle laitettiin mirena eilen nukutuksessa ja vuodot loppui tänään.Pientä kuukautiskivun tapaista kioua kylläkin on.
nii millo nää haitat alkaa näkyy ,siis jos niist tulee jotain aknee,lihoomista,valkovuotoi,haluttomuuksii??
saako niit finnei millää hoidettuu ??-tai pidettyy kurissa?
 
Lalla
Minulla lojuu myös Mirena resepti pöydällä. Jälkitarkastuksessa sen sain. Otin myös Pilleri reseptin (onneksi), sillä etenkin tätä ketjua lukiessa, en ole enää yhtään varma tuosta Mirenasta. Itsdelläni on aina olut todella niukat kuukautiset, 2-3 päivää kerrallaan, enkä ole siteitä ostanut, kuin synnytyksen jälkeiseen aikaan, joskus käytän pikkuhousun suojia. Tästä syystä lääkäri kyselikin, miksi haluan juuri hormonikierukan, enkä kupari kierukkaa. Niin miksi? kun ei ole runsaita vuotoja, niin pitäisikö harkita kuparikierukkaa? En kyllä halua vuotojen olevan tulevaisuudessakaan sen runsaampia... Pillereitä en muista ottaa (esikoinen sai alkunsa tästä...) ja lapsiluku on nyt toistaiseksi täynnä, joten mitä vaihtoehtoja tässä jää...
 
Janae
Mulla on mirena ollut nyt kolmisen kk, aluksi tuli tiputteluvuotoa, sitten on tullut normaaleja kuukautisia, mutta tuntuu että niukkaa vuotoa tulee tosi pitkään, viikon ajan (ennen 3-5 pv) . Iho on jonkin verran huonontunut, toivon, että se vielä tasoittuu tästä.

PMS oireet on pahempia, varsinkin psyykkiset, en ole ennen ollut tällainen raivotar.
Hyvä puoli on seksihalut, jotka on paaljon paeremmat kuin pillereillä. Muuten olo on hyvä, paitsi ennen kuukautisia.

Laittaminen ei sattunut yhtään, jopa papa on joskus sattunut enemmän. Ja mulle kierukan laittoi harjottelija, joka oli ennen minua laittanut vain yhden! Yhteenvetona positiivisia puolia on enemmän kuin negatiivisia. Ei tarvi muistaa pillereitä, ei tarvi käyttää kortsuja, ja kestää 5 vuotta ennen kuin pitää miettiä jatkoa!
 

Yhteistyössä