Mirena?

  • Viestiketjun aloittaja Äityli 82
  • Ensimmäinen viesti
Äiti -83
Alkuperäinen kirjoittaja mmh:
Oletteko koittaneet tuntea kierukkaa vatsan läpi sormin painellen?
Minulla jatkuvaa turvotusta mahassa ja alavatsakipua. Kipu ei ole tuskaista, mutta tuntuu koko ajan alavatsassa ja olen miettinyt, että olisiko tulehdus vaiko ihan normaalia sitten. Minäkin olen yrittänyt painella mahaa, sillä välillä kivun yhteydessä tuntuu aivan kuin se kohta, missä kierukka on. Kai ajan kanssa menee pois? Ruokahalutkin ovat kyllä mielestäni kasvaneet, kuten paino myös.
 
ehkäisyä mirenalla
Mirena ollut vuoden. Laittaminen sattui he...sti, tiputteluvuotoa oli reilut puoli vuotta koko ajan ilman taukoja. Viimeiset menkat kaksi kuukautta sitten, silloin noin kolmen päivän vuoto/tiputtelu. Hiivatulehdukset usein riesana. Tänään gynelle munasarjat ultraamaan, saas nähdä jääkö härveli paikalleen :)
 
tamppi
Ootteko uskaltaneet käyttää tamponeja Mirenan kanssa?
Mulle lääkäri sanoi asennuksen yhteydessä, ettei hän ole koskaan kuullut että keltään olisi kierukka niin irronnut. Mulla ainakin vielä tuntuu ne langat tosi pitkinä, ehkä sitten kun oon käyny tarkastuksessa ja on toivottavasti todettu sen olevan kunnolla paikallaan, niin uskaltais käyttää..
Nimittäin vuotaa taas ihan törkeesti ja noi siteet on tosi syvältä....
 
tampille
Tamponin käyttöä ei minulle gyne suositellut, eikä myöskään kuukuppia (jota ennen käytin), vaikka langat on katkaistu niin lyhyeksi etteivät ne tunnu ollenkaan. En siis uskaltanu käyttää silloin kun tuota vuotoa oli. Kannattaa keskustella lääkärin kanssa asiasta tarkastuksen yhteydessä.
 
mamma40
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti -83:
Alkuperäinen kirjoittaja mmh:
Oletteko koittaneet tuntea kierukkaa vatsan läpi sormin painellen?
Minulla jatkuvaa turvotusta mahassa ja alavatsakipua. Kipu ei ole tuskaista, mutta tuntuu koko ajan alavatsassa ja olen miettinyt, että olisiko tulehdus vaiko ihan normaalia sitten. Minäkin olen yrittänyt painella mahaa, sillä välillä kivun yhteydessä tuntuu aivan kuin se kohta, missä kierukka on. Kai ajan kanssa menee pois? Ruokahalutkin ovat kyllä mielestäni kasvaneet, kuten paino myös.
Mulla ollu Mirena nyt 4 viikkoa ja sama homma alavatsa ristiselkä kipua ja turvotusta ihan niinku olis raskaana masu pyöreenä,paino noussu kilon miltei viikossa,vaikka liikun kovasti.
Onko kellään kokemusta tasaantuuko tää painon lisääntyminen ja vatsanturvotus missä vaiheessa?
Harkitsen jo koko härvelin pois ottoo.
Kerryttääkö kenties nestettä?
Mulla ei näy lankoja lainkaan ,kun kävin ultrassa eilen ovat kuulemma vetäytyneet sisälle
 
ENS
Ei kyllä tosiaan kannata edes parin kuukauden jälkeen luovuttaa Mirenan kanssa, jos ei se mitään hirveitä kipuja aiheuta. Mulle laitettiin Mirena joulukuussa ennen kun kuukautiset oli synnytyksen jälkeen alkaneet ja vuotoa kesti jonnekin heinäkuulle asti enemmän tai vähemmän... Eikä todellakaan ollut mitään tiputtelua, vaan enimmäkseen ihan kunnon vuotoa, välillä aika runsastakin. Vuotopäiviä enemmän kuin ei-vuotopäiviä, vaikka oli kyllä välillä "jopa" viikon-pari taukoja. Kontrollissa kaikki ok, muutama kuukausi myöhemmin soittelin uudestaan ja neuvottiin taas odottelemaan, kun ei mitään kipuja yms. ollut (aiemmin pahat kuukautiskivut).

Olin jo kesäkuussa ihan kypsä, mutta jotenkin lääkäriajan varaaminen jäi ja sitten vuoto yhtäkkiä loppuikin heinäkuussa. Jonkinlaiset "kuukautiset" on tullut kerran sen jälkeen, normaalien kuukautisten keston mukaan, mutta vuoto lähes olematonta. Jos tällaisena jatkuu, niin olen tosi tyytyväinen!

Mulla on siis auttanut alusta asti kuukautiskipuihin ja näköjään loppujen lopuksi myös runsaisiin kuukautisiin. Epäilen, että tuo vuodon jatkuminen saattaa (osittain?) johtua imetyksestä, lopetin imetyksen vähitellen alkukesästä.

Kuukuppia olen käyttänyt melkein koko ajan (muuten en varmaan olisikaan tuota jatkuvaa vuotoa kestänyt noin kauan), koska en ymmärrä, miten kierukan "siimat" muka voisi tarttua silikoniseen kuppiin. Varsinkaan jos ovat ihan lyhyet, mulla kyllä langat tuntuu, mutten usko silti niiden edes osuvan kuppiin. Tamponiin tarttumisen vielä jotenkin voin uskoa olevan mahdollista.
 
tulehdusriski
Ei kyse ole tarttumisesta vaan tulehdusriskistä. Tamponin tai kuukupin mukana emättimeen ja kohtuun voi mennä pöpöjä. Ei kuulemma ekojen menkkojen aikana kannata käyttää.
 
Mää
Mulle laitettiin Mirena kolmisen viikkoa sitten ja nyt olisi tiedossa ihana viikonloppu kylpylässä, MUTTA - siis eihän tiputtelun kanssa altaaseen hypätä!!?? Onko kukaan käyttänyt tamppoonia näin pian kierukan asennuksen jälkeen?? Rannallekaan en haluais jäädä ruikuttamaan :´(
 
Hehkis
...ja hyvältä tuntuu.

Tyttö 8,5kk ja nyt kierukka ollut n. viikon. Asentaminen oli täysin kivuton esim. PAPAn rinnalla ja minkäänlaisia vuotoja ei ole ollut. Lääkäri sanoi toimenpiteen onnistuneen niin hyvin, koska kuukautisvuotoa oli vielä reilusti "liukastamassa" toimenpidettä.

Minkäänlaisia tuntemuksia ei ole ollut ja illalla viikon varuajan jälkeen sitten koekäyttö edessä. ;) Miestä pelottaa asia enemmän, koska kuvittelee noiden poistolankojen pistelevän sukukalleudet piloille... ;) Saas nähdä kuinka käy, vaikka lääkäri vakuuttelikin niiden lankojen "imeytyvän" sisään ja pistelyn olevan mahdotonta...

Ainakin toistaiseksi kierukasta hyvillä mielin ja nyt odottelenkin seuraavaksi kuukautisten poisjääntiä. ;)
 
40 plus ja vihainen akka
Mulla on ollut Mirena kierukka vajaa viikon ja asentaminen sattui niin että vedet tulivat silmiin. Siitä asti ollut alavatsassa pientä kipua (voi verrata kuukautuskipuihin mutta lievemmin) ja mielestäni vatsani on turvonnut. Olen pieni ja hoikka ja liikun paljon joten jos vatsa jatkuu turvonneena, poistatan kierukan! Suositeltiin koska minulla oli kamalat vuodot (veriklimppejä ja mikään vaippa ei pitänyt). Lääkäri kertoi että koska olen vielä fertiilissä iässä, en saa Kelalta korvausta. Kävin terveyskeskuksessa ja yleislääkäri laittoi kierukan. Olen myös ollut normaalia ärtynyt ja hermostunut tämän viikon aikana, toivottavasti ei ole psyvä olotila!

Kuvittelin että kierukka poistaa PMS oireet eikä päinvastoin lisää niitä! Muuten en tunne koko kapistusta joten toivotaan että turvotus laskee kun keho tottuu ja ärtymys poistuu.
 
-Ayla-
Tamponeja saa käyttää vaikka olisikin hormonikierukka käytössä. Kysyin asiaa lääkäriltä eikä ole estettä asiaan. Minulle laitettiin kierukka 2 vkoa sitten ja vuoto/tiputtelu on loppunut. Ongelmia en ole juurikaan huomannut, iho on ehkä rasvaisempi kuin aiemmin (ei finnejä, onneksi...) ja miehen mielestä rinnat ovat isommat. Tällä hetkellä tuntuu, että olen löytänyt ehkäisykeinon, joka sopii minulle, vihdoinkin! Kierukkaa ei ole pakko asentaa juuri kuukautisten aikana, vaikeaahan se on saada aika osumaan juuri kuukautisten aikaan, kun lääkäriaikojakin on rajallisesti saatavilla!!!
 
Mirena -84
Ketjun luettuani ajattelin myös kertoa omia kokemuksia tuosta kierukasta. Alunperin ajattelin kokeilla kierukkaa, koska pillerit eivät sovi (useita merkkejä kokeiltu), menkat on todella runsaat ja todella kivuliaat ja pitkät ja on kuitenkin säännöllisen ehkäisyn tarve. Synnytyksiä ei ole.
Ajan kierukan laittoon sain todella nopeasti. Soitin terveyskeskukseen syyskuun alussa ja jo syyskyyn loppupuolella oli kierukka laitettu. Helsingissä on ainakin sellainen käytäntö että tuo ensimmäinen kierukka on ilmainen (en tiedä sitten onko vaatimuksena "sairauden hoito", eli tässä tapauksessa nuo kivuliaat ja runsaat kuukautiset)
Kierukan laittaminen sattui aika lailla, mutta vihlonta on hetkellistä, eli kestää n. minuutin ajan. Koko homma raskaustesteineen yms. tutkimuksineen on ohi 15 minuutissa. Kierukkahan on optimaalisinta laittaa menkkojen aikana, mutta esim. mulla kierukka laitettiin kierron 10:nä päivänä, eli menkat olivat jo 3 päivää aikaisemmin loppuneet.
Vuoto kesti 1,5 vrk, kipuilua on vielä jonkin verran. Olen aika säännöllisesti ottanut ibuprofeenia. Pienimuotosta menkkakipujen tapaista kipua, joka tosin ei haittaa päivittäistä elämää juuri ollenkaan. Muista sivuvaikutuksista ehkä aavistuksen lisääntynyt valkovuoto ja ruokahalu mainitsemisen arvoisia.
Toistaiseksi siis ihan tyytyväinen, vaikkakin aika sitten näyttää miten pelittää.
Nyt vaan odottelen ensimmäisiä kuukautisia ja mitä ne tuo tullessaan. :)
 
piipahtaja
minulle laitettiin hormoonikoerukka eilen ja olo on kuin ois jyrän alle jäänyt. tiputtelu vuotoa on ja tuntuu, että paikat ovat tosi kipeenä. asentaminen sattui aika paljon, en ole synnyttänyt. otin buranan noin tuntia ennen toimen pidettä. nyt alavatsa tuntuu kipeälle ja muutenkin on sellainen olo, että tietää, että jotai on tehty. mutta jospa tämä tästä helpottaisi.
 
suhina1979
Onko muilla mirenan ottaneilla välillä todella ärtynyt fiilis??

Itselleni kyseinen kapistus laitettiin n.5kk sitte jälkitarkastuksen yhteydessä.
Olen huomannut että saan välillä ihan käsittämättömiä raivonpuuskia...Tuntuu että pää halkeaa kun suututtaa niin paljon ja syyn ei tosiaankaan tarvitse olla mikään iso.

Olenkin miettinyt että voiko tuo hormoonikapistus tosiaan aiheuttaa tällaista mielialojen myllerrystä?? En kyllä muista että tällaisia olisi ollut ennen kierukkaa.

Perheessämme on ihana 3v. tytteli jonka uhma koettelee kaikkien hermoja ja 8kk poju. Välillä sitten tulee kimahdettua tytölle ihan pikku asioista.
 
Tiputtelija
Minulla jatkui tiputteluvuoto yli puolitoista kuukautta asentamisen jälkeen ja monta kertaa mietin, että käyn ottamassa sen typerän kapistuksen pois, kun piti jatkuvasti side tai pikkuhousunsuoja housuissa kulkea. Mutta nyt on vuoto loppunut ja olen tyytyväinen, että sinnittelin.
 
Mää
..ollut Mirena ja tänään taas sellainen päivä, että tekis mieli suoraa päätä mennä otattaan koko väkkyrä pois! Alusta saakka mulla on ollut tuota tiputtelua ja jotenkin siihen vaan on tottunut, mutta rassaa kun se on niin epämääräistä. Runsaat kuukautiset taitaa olla taakse jäänyttä elämää (ONNEKSI), mutta pääseekö tuosta tiputtelusta??Lisäksi nyt pari päivää sitten alkoi ilmestyä kaulan ja rinnan alueelle näppylöitä (finnejä?!). Ja kaiken lisäksi tukka rasvottuu sikanopeasti eli joka ainut päivä on pestävä, enää en pärjää kahta päivää pesemättä, en sitte milllään. Funtsin jo tässä kans, että jos jälkitarkastuksessa otattaisin koko kierukan pois... Luulin, että pahimman ongelmat on aluksi, vähitellen helpottais, mutta eikö mitä! Osaisko kukaan tsempata...........
 
ammatin puolesta
hei, kierukkaa ei mirenaa eikä tavallista kuparikierukkaa voi tuntea vatsan päältä, koska se on kohtuontelossa kohdun sisällä. Jos vuodot runsautuvat /tulevat uudelleen /muuttuvat,on syytä käydä gynekologin luona tarksitamassa asia.Lisäksi, jos papasta aikaa, tulee sekin ottaa
 
ei-synn. 35v
Tuossa lääkelaitoksen linkissä on lueteltu melkein kaikki oireet mitä mulla on mirenan kanssa ollut (ollut kohta vuoden, sitä ennen oli sopimaton kuparikierukka)
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/125214.shtml

En tiedä itkeäkö vai nauraa ja ottaako pois vai ei. Kallista kokeilua tämä..

Painoa tulee väkisin, ristiselkäkipu rasittava, supistelee ja vuotaa kun tykkää ( n. 2 vko:n välein vähän "yllättävää" vuotoa) yhtään en enää tiedä missä vaiheessa normaali kierto olisi menossa... Mielialavaihtelut, hiustenlähtö, haluttomuus...

Mutta ehkäisy kuitenkin pakollista, kun ei lapsia aio hankkia. (Miehen lapset jo aikuisia). Kuparikierukka oli kuitenkin painajainen tähän verrattuna ja muu hormonaalinen ehkäisy ei sovi aivoinfartiriskin ollessa kohdallani suuri.
 
pallomaha
Mulla on hormoniierukka nyt viidettä päivää. Naureskelin aluksi kun vatsa alkoi turpoamaan heti laiton jälkeen, kivutkin olivat kovat (olen synnyttämätön), joten ajattelin turvotuksen johtuvan aristuksesta.

Pian alkaa kuitenkin huumori loppumaan tän turvotuksen kanssa. Olen hoikka ja liikun paljon, ja turvotus ei todellakaan ole mitään pientä, vaan aivan tajutonta. Mulla on myös laktoosi-intorelanssi ja vaikka olisin miten paljon syönyt maitotuotteita, mun vatsa ei ole ikinä turvonnut tälläiseksi. Farkut ahdistaa ja näytän todellakin siltä kuin olisin raskaana. Kauankohan tätä kestää? Loppuuko ollenkaan vai poistatanko kierukan suosiolla heti? Kivut on myös olleet aika kovat, mutta päivän olen jo pärjännyt ilman buranaa.

Söisin miellläni pillereitä, joihin olin vuosia tyytyväinen, mutta mullakin tuo aivoinfarkitiriski, enkä siksi saanut enää uutta reseptiä.
 
sekopää
Mulla ollut kanssa Mirenasta sivuoireita: haluttomuutta, mielialanvaihteluita, karvan kasvua, turvotusta. Olen arponut nyt monta viikkoa poistanko sen vai en, koska toisaalta vaikea sanoa mikä johtuu mistäkin. Tässä synnytyksen jälkeen hormonimuutoksia on muutenkin, jotka vaikuttaa mielialaan. Ja kun hyvää vaihtoehtoakaan ei ole, toista lasta emme ainakaan vielä halua ja kortsua tuskin tulee säännöllisesti käytettyä jos vanhat merkit pitää paikkansa.. Eli koitan vielä sinnitellä vähän aikaa ja toivoa, että sivuoireet vähenisivät. Ainut hyvä puoli, että menkat katosi ensimmäisen kuukauden tiputtelun jälkeen kokonaan.
 
klocko
Kiinnostavaa luettavaa kun itse mietin Mirenan käyttöä. Noin kymmenen vuotta sitten söin pillereitä mutte ne ei sopinut minulle, tuli itkukohtauksia ym. Nyt kaksi lasta synnyttäneenä olisi kiva kokeilla muuta kuin kortsua. Gynekologi kuitenkin suositteli Mirenaa.
Kortsu vie kyllä halut mutta nin ehkä Mirenakin...
Kuukautiskivut ollut siedettävät eikä kauhean runsaat joten mietin tässä jon todellakin kannataa kokeilla? Onko kenelläkään samantyyppisiä kokemuksia?
 
minsku66
Minulle laitettiin Mirena hormoonikierukka 3 päivää sitten.. No vaikea tässä vaiheessa vielä ylistää toimivuutta.. Asentaminen sattui ihan simona mutta kipu helpotti heti kun saivat asennettua kierukan paikoilleen. Laitettiin neuvolassa ja aivan ihana lääkäri, kertoi kaiken aikaa mitä tekee..Vuotoa oli hiukan asennuspäivänä, nyt ei ole ollut mitään vuotoja saatika kipuja.
Minulle suositeltiin Mirenaa runsaisiin kuukautisiin ja tietenkin ehkäisyyn. Olen 42 vuotias ja epäilin omaa raskautumistani tässä iässä. Lääkäri oli toista mieltä asiasta. Lapsia minulla on, nuorin 3 vuotias.
Maksoin 157 euroa kierukasta, toivon että positiiviset kokemukset jatkuvat tulevaisuudessakin. Aika kallis sijoitus mutta jos toimii niin eipä se viideksi vuodeksi ole lainkaan kallis sijoitus, päinvastoin.

Tulen kertomaan aika ajoin sopivuutta ja elämää Mirenan kanssa : )..Vaikka laittaminen tekikin kipeää, suosittelen..

Oikein hyvää tätä alkanutta vuotta teille kaikille!
 
äiti vm-72
Itselläni oli kuparikierukka viisi vuotta ennen ensimmäistä lastamme. Kun otatin kierukan pois, tulin heti raskaaksi. Gynegologi suositteli seuraavaksi kierukaksi Mirenaa ja minä suostuin, vaikka itse olisin ollut kuparikierukan kannalla. Minulla oli Mirena kaksi vuotta eikä tänä aikana menkkoja ollut. Nyt otatin Mirenan pois. Menkkoja ei näy, ei kuulu, vaikka poistatin Mirenan jo 6 vkoa sitten. Harmittaa todella paljon, ettei tällaisesta mahdollisuudesta mainita missään tuoteselosteissa, että menkat eivät palaudukaan Mirenan poiston jälkeen. Päinvastoin, kaikissa selosteissa mainitaan, että menkat palautuvat heti ja raskaaksi tulemisen mahdollisuus palautuu heti. No ei palaudu, jos ei menkatkaan ala. Suututtaa. Jos olisin tiennyt, olisin otattanut kierukan jo aikaa sitten pois.
 

Yhteistyössä