Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle karppaus aiheutti järjetöntä vuotoa. Vuosin niinkuin menkkojen aikaan yhtämittaisesti reilun kuukauden kunnes mulle riitti.
Yritin lisätä hiilareita, silti jatkui. Vasta kun siirryin "virasterveelliseen" ruokavalioon sain vuodon loppumaan.
Hormonit sekosi täysin. :(

Olisin kyllä halunnut karpata.

mitä vitun pellejä täällä on? Ei karpatessa tarvitse syödä "mielettömiä" määriä epäterveellistä rasvaa. Hyvät öljyt kunniaan ja kohtuudella aitoa kermaa, voita jne. Ei mitään pekoneita tms siis edes tarvitse!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24224385:
ahaa... eli myös pähkinöistä meni vatsa sekasin? no sitten ois vaan pitäny syyä enemmän lihaa ja kalaa ja kananmunia :D

mutta kuten sanottu, karppaus ei sovi kaikille eikä ne rasvamäärät sovi kaikille. varsinkaan sillon jos on ollu pidempään vähärasvaisella kasvisruokavaliolla. sillon se rasvamäärä pitää lisätä pikkuhiljaa, teelusikka silloin, toinen tällöin.

niin eihän sitä mikään ruokavalio kaikille sovi, itse en voi allergioiden takia syödä mitään pähkinöitä, en kanamunia enkä kalaa, vatsa ei kestä punaista lihaa ollenkaan, eikä myöskään rasvaa, en käytä näkyvää rasvaa missään, en leivän päällä enkä ruuanlaitossa, siis jos itse aion syödä. Mulla on ollut jo vuosia huippuhyvät kolesteroliarvot, tarvittavat rasvahapot saan pellavasiemenöljystä ja vehnänalkioöljystä. Leivonnaiset joita syön (jos syön) ovat sellaisia joiden valmistamiseen ei ole paljon rasvaa tarvittu ja mielellään maidottomia eikä kovin makeita koska yhdistelmä maito, sokeri, rasva ja vehnäjauho aiheuttaa paitsi vatsanväänteitä niin myös sydämetykytystä, vain hyvin pienen määrän voi syödä ilman oireita. Tiedä sitten mistä johtuu jotain yliherkkyyttä varmaan.

20 sivua! Upeaa mammat!
Ketju ei koske enää yhtä tietämätöntä lukihäiriöistä ummikkoa..
Scarlett ja muut läskit iniset kun toiset ovat laihtuneet karppaamalla ja pysyvät myös laihana syömällä kylläisesti.
Ihminenhän on lihansyöjä, ei ole tarkotuskaan syödä viljaa vaan antaa saalis eläimien syödä viljaa ja itse sitten niiden lihat.

Ihminen ei kyllä ole mikään lihansyöjä, vaan sekasyöjä. Edes ihmisen suolistoa ei ole tehty punaisen lihan sulatukseen.. ja onko hampaatkaan raateluhampaat, kysyn vaan.

ja mulla ainkin yököttää se RASVAMÄÄRÄ mitä karppaamalla pitää syödä, tulee paha olo jo ajatuksestakin.

Mä tosiaan en ole mikään himokarppaaja. Tuskin karppaaja ollenkaan. Mun ruokavalio on sellainen, joka sopii mulle (mahdollisimman vähän viljaa). Mutta en käytä kevyttuotteita, ellei sitten kaupasta ole täytynyt ostaa, ettei tavallista ole löytynyt. Mielummin vähän enemmän rasvaa kuin ne lisäaineet.
Ja itsellä ainakin pysyy näin hilse ja ihottumat kurissa.

ja muuten just kattoin että tuorjuustookaan ei vois syödä, eikä sulatejuustoa; kuinka moni karppi tietää sen. nisäkin on hiilihydraatteja. Aika mnessa tuotteessa on sitä hiilihydraatia jotne trkakna saa ola mitä voi syödä jos karppaa. Kyllä melkin kaikesta hyvästä saa luopua. Kaakaotakaan ei sais juoda ja se on hyvää kylmänä talvi-iltna ruisleivän kera.

Ei ole yhtä ainoaa hiilihydraattimäärältään grammalleen lakikirjoihin präntättyä karppausta. Voit myös syödä niitä tuorejuustoja ja juoda kaakaota. Karppaus on muutakin kuin sokeana numeroiden tuijottamista.

Ihminen, apinasta polveutunut, on vetänyt hedelmiä, marjoja, sieniä ynnä lihaa. Evoluution pitkänä aikana myös ruvennut viljelemään viljaa. Vittu ahistaa kaikki fanaatikot tämän karppauksen kanssa (nimenomaan ne jotka vetävät sen ihan äärirajoille). Ei ihminen oo vaa pelkkä lihansyöjä. Ei ne hiilihydraatit ole kuolemaksi, aivot niitä tarvitsevat. Ja suoli toimiakseen. Ja tosiaan, ideaalia on et ihminen paskoo n. 2kertaa pvässä! Nämä himokarppaajat muistuttavat ihan HIMOUSKOVAISIA! ja muuten sitten määkivät kun uskikset sitä ja tätä, tuputtavat koko ajan ja kehuvat omaa uskontoaan ainoaksi oikeaksi. Kaikki muu on väärin, paitsi se oma juttu.. Haloo?

[QUOTE="trolli";24219220]älä vaivaudu ees vastaamaan, noi tietyt tyypit vaan aina ottaa silmätikukseen. ihan niinkun sä et saisi mitään kritisoida rollon jutuista. ihan asiallisesti olet tähän kirjoittanut.

minä kirjoitin paljon "pahemmin" eikä nää ääliöt siihen takerru.

ROLLOLAINEN, mikä helkutin salaatti (KOKIN?? tekemänä) on kana/pakastevihannes/riisisotku?? miten sä kehtaat tota paskaa edes tarjota oman lapsesi JUHLISSA?? ootko ikinä kuullut kasviksista? tuoreista? täh?
ja vielä tuolla tietotaidolla ihmettelet ettet saa alasi töitä? edes shellin kuppilassa ei noin onnetonta salaatinkuvatusta huolittaisi listalle![/QUOTE]

Mä esimerkiksi en voi syödä raakoja vihanneksia, kuten en paljon hedelmiäkään eli Rollon risotto olisi maistunut ihan.

Ja metsään menee että rytisee :D jos mä jotain en voi ymmärtää, niin sitä että karppaus haukutaan maanrakoon asiasta mitään tietämättä.

Kasvirasvat on myös karppaajille se suositeltavin rasvan muoto, öljyn muodossa, ei kovetettuina kasvirasvoina. Voi tulee vasta kakkosena kasvirasvojen jälkeen.

En tiedä mitä karppaustyyliä sä noudatat mutta kyllä mulle voi tulee ykkösenä ja yritän välttää kasvirasvoja. Isot määrät öljyä ei todellakaan ole terveelllistä, tulee liikaa omega 6. Oliiviöljy ja kookosöljy ovat ainoita poikkeuksia, niissä ei ole juuri omega 6. Mutta esim. rypsiöljyssä on omega 6 todella paljon.

Mie kanssa mietin tuota kakkuasiaa... Siis kun mie kanssa tykkään, että ennemmin 1 kakku liikaa, kun 1 tai 2 vierasta kokonaan ilman kakkua.
Ja mie en tykkää seistä pöydän vieressä katsomassa, että kuka ottaa kakkua ja kuinka paljon - mie oon tyytyväinen, jos maistuu.
Tosin meillä se ”varakakku” menee heittämällä omassa porukassa vaikka seuraavana päivänä aina, mutta onhan noita lapsia Rollolaisellakin, että ei se varmaan ois hukkaan mennyt sekään.

Ja tuo salaatti kyllä kuulosti minusta aika... no... olisin siis ehkä olettanut, että se ois voinut olla vähän ”runsaampi”.
Ja sit vaikka se sellainen ”karppiversio”, jos kerran tiedossa oli, että vieraiden joukossa on karppaaja. Vaikka hän olisikin luvannut ottaa omat eväät, niin olisi varmaan ilahtunut siitä, että juuri hänetkin on otettu huomioon tarjoiluissa edes jotenkin.

Tietysti jokainen tyylillään ja niin-pois-päin, mutta minusta kutsujen järjestäjä kutsut laittaessaan tavallaan on ilmoittanut olevansa halukas vähän näkemään vaivaa vieraidensa eteen... yllätysvieraat on sit aina asia erikseen.

Onnitteut sulle siitä yhdennestätoista lapsukaisesta. Jostain luin moisen. Onnea!

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24224362:
Ei laita enää, joten nyt karppaus onnistuisi varmaan muuten ihan hyvin, mutten voi elää ilman tolkutonta määrää marjoja ja hedelmiä....voisin oikeastaan elää pelkästään marjoilla ja hedelmillä :D

Tuo ei ole pidemmän päälle kauheen terveellistä. Hedelmissä on paljon sokeria varsinkin jos määrät ovat suuria. Se sokerin fruktoosi ei ole hyväksi maksalle (ja voi jopa aiheuttaa rasvamaksaa). Tietty puhdistettu sokeri on PALJON pahempi, mutta kyllä siitä aika paljon sokeria tulee jos kilotolkulla hedelmiä vetelee. Samalla rahalla sais ostettua paljon vähähiilihydraattisia (ja HUOMATTAVASTI ravintorikkaampia) vihanneksia.

Marjat tosin on poikkeus, esim. mustikoissa ei ole hirveesti hiilaria ja niissä taas tosi paljon ravintoaineita. Mut toiselta puolelta maapalloa tuodut hedelmät ovat lähinnä vettä ja sokeria.

Tuo ei ole pidemmän päälle kauheen terveellistä. Hedelmissä on paljon sokeria varsinkin jos määrät ovat suuria. Se sokerin fruktoosi ei ole hyväksi maksalle (ja voi jopa aiheuttaa rasvamaksaa). Tietty puhdistettu sokeri on PALJON pahempi, mutta kyllä siitä aika paljon sokeria tulee jos kilotolkulla hedelmiä vetelee. Samalla rahalla sais ostettua paljon vähähiilihydraattisia (ja HUOMATTAVASTI ravintorikkaampia) vihanneksia.

Marjat tosin on poikkeus, esim. mustikoissa ei ole hirveesti hiilaria ja niissä taas tosi paljon ravintoaineita. Mut toiselta puolelta maapalloa tuodut hedelmät ovat lähinnä vettä ja sokeria.
Tiedän. Mutta kuolen mieluummin mansikat suupielistä pursuen 10 vuoden päästä kuin parsakaali poskissa pullottaen 20 vuoden päästä. Ja syön mä kyllä parsakaaliakin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24225317:
Tiedän. Mutta kuolen mieluummin mansikat suupielistä pursuen 10 vuoden päästä kuin parsakaali poskissa pullottaen 20 vuoden päästä. Ja syön mä kyllä parsakaaliakin :D

Joo, syö mielummin kotimaisia mansikoita kun jotain etelä-amerikan banaaneja (jotka on jalostettu n. 30 kertaa makeammaksi kuin alkuperäislajikkeet). Mulle ainakin kotimaisuus on tärkeää :)

Joo, syö mielummin kotimaisia mansikoita kun jotain etelä-amerikan banaaneja (jotka on jalostettu n. 30 kertaa makeammaksi kuin alkuperäislajikkeet). Mulle ainakin kotimaisuus on tärkeää :)
Mullekin kotimaisuus on aika tärkeää, mutta syön mä ulkomailla tuotettuja hedelmiäkin silloin, kun kotimaisia ei oikein saa eli lähinnä talvella, kun kesällä pakkaseen laitetut mansikat ja muut on jo syöty. Mutta en enää ajattele ruokani suhteen sitä, että mun pitäisi elää mahdollisimman pitkään ja mahdollisimman terveenä. Lapseni kun ovat jo aikuisia, niin loppuelämäni voin nauttia ilman omantunnontuskia.

kyllä kuule kummi kutsutaanpaikalle ja edelleenkin SISKO LUPASI OTTAA OMAT EVÄÄT, joten silloin myös oletin, että hänellä on ne eväät matkassa.
Nämä olivat MEidän juhlat ja Meidän näköiset. Ei siskon.

Eikö sulla Rollo tosiaankaan ole munaa sanoa siskollesi ihan naamatusten tätä samaa mitä täällä kirjoitat ja että asian näin ollessa hänen on turha marista tarjoilusta Facebookissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24222772:
Mulla kaatui taannoin karppauskokeilu juuri rasvaan. Mulla nimittäin suurin osa päivittäisestä energiastani tulee hiilareista. Okei, mustikassa on vain 6,4 g hh/100 g, mutta kun mä voin popsia niitä kilon päivässä, niin se onkin jo 64 g ja 440 kcal. Kun vähensin hiilareiden määrää, mulla väheni myös kalorimäärä niin, että hyvä jos sain 700 kcalia päivässä täyteen. Olisi pitänyt lurauttaa öljyä sinne, kuohukermaa tänne ja voita tonne. Ja mua alkoi yököttämään se rasvamäärä ja vatsakin oli jatkuvasti ruikulilla, joten lopetin karppikokeiluni.

Tästä karppaamisestakin tulee vuosien saatossa joku uusi kansantauti tai sitten diebetes vähenee, kun tarpeeksi moni siihen liittyy.

[QUOTE="vieras";24222852]Heh heh heh heh heh Penkki putos perseen alta pois heh heh heh heh[/QUOTE]

Ai niin, se olikin kylmää. Enpä tiedä olisinko kylmänä syönyt, mutta lämpimänä ihan hyvää.

Vastaisen varalle vinkkaan, et tee vaikka karppaus.infosta löytyvää kinkkupiirakkaa, jos tiedät, et siskosi on tulossa kylään. On ihan sika hyvää. :) Teen sitä itse yleensä aina suolaiseksi tarjottavaksi ja hyvin (vähän turhankin hyvin = ei oo meinannu enää riittää karppiruokaa syöville :D) on maistunut myös ei-karpeille. Erittäin kehuttu piirakka ollut meillä.

Ja pakko myös sanoa, että ei. Siskosi ei olisi voinut syödä kermaa kakusta, jos ja kun olet makeuttanut sen sokerilla. Seuraukset vaihtelee sen mukaan, miksi karppaa. Jos ois esim. kuten minä raskausaikana, että syy on sokeriheittely, tuo riittää tekemään tosi pahan olon. Tosin jos on pitkään vetänyt vähähiilarisella linjalla, pienestäkin sokerimäärästä tulee helposti paha olo ihan normaalistikin, ei vain diabeetikolla.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;24222957:
Karppaankohan mä sitten kuitenkin tavallaan,kun syön mahdollisimman vähän hiilareita..en vaan koskaan oo aatellut että karppaisin... :D

Samaa mietin tätä lukiessani, että 'skarppaankohan' ihan tietämättäni. Ruisleipää kyllä otan ruispalan puolikkaan aamukahvilla, siinäpä se. Muutenkin vähäruokainen, ei taida hiilaritaulukko paljoa ylittyä ja liikunkin paljon, ainakin pyöräilen kesät talvet työmatkat.

[QUOTE="vieras";24223999]Röppö, pakko kysyä: oletko ihan varma että rollolainen valittaa että rahasta on tiukkaa? Minusta hän ei valita, mainitsee kyllä ettei ole häävit tulot, mutta valittaako? Minusta tuntuu että ennemminkin rollolle valitetaan sen tuloista ja sätitään jos milloin mistäkin ostoksesta, että ei sais kun ei oo varaa.[/QUOTE]

Niin iso PEESI!

Jotne en tenhnty väärin kun en tehnyt siskoleni karppiruokaa, kun oli pojan ripppijuhlat. Ja jos on tarjolla lohi ja kinkkuleipiä, nisät vo karppi syödä ne päällise ja jättää leivän syömätä. Myös kakusta hän voi mielstäni syödä kermat ym, samoin vioileipäkakusta ne majoneesit ja koristeet. Myös broilersalalista hän olis voinut jättää ne riisit syömättä. poropiirkastakin olsi voinut syödä vain sen porotäytteen.

Minusta taas on.

Yhteistyössä