Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24219345]Riepu, sulla EI TODELLAKAAN OLE varaa käydä mitään tollasta selittämään!! Voitais sunkin pätevyydet kyseenalaistaa monin perustein![/QUOTE]

no hyvä juttu jos sun mielestä kokiksi kelpaa ihminen, joka osaa sulattaa hemapan ja keittää pussiriisin ja väittää sitä salaatiksi. :D
mun mielestä ammattitaito vaatisi vähän muutakin..

"Alkuperäinen kirjoittaja hiprushimmu
No sinähän se vasta saatanan fiksu oletkin."

[QUOTE="vieras";24219243]...kirjoittaa eräs, joka kirjoitti karpauksen olevan hömppää (vai mikä se termi kyseessä olikaan, no jotain vastaavaa kuitenkin)... :whistle:[/QUOTE]

Öö, tässähän just väität, että en ole fiksu/mielipiteeni ei ole fiksu. Vai mitäköhän nyt ajat takaa?

Joillekkin karppaus on todellakin ERITYISRUOKAVALIO. Mulla esim. on ruokavaliolla hoidettava 2 tyypin diabetes ja se ruokavalio on karppausta! ruokavaliota takana 6 vuotta eikä piikeille/tableteille oo vielä tarvinnu alkaa. diabeteshoitaja kannustaa jatkamaan samaa rataa....

• Tykkää
Reactions: Nyynä
No ei oo karppaus minustakaan mikään erityisruokavalio. Erityisruokavalio on minustakin sellainen joka liittyy johonkin allergiaan. Kasvissyönninkin lasken vielä siihen koska tiedän miten järkyttävää heistä voi olla joutua syömään lihaa. Mutta siis karppaaja ei kuole jos syö vähän hiilareita pari kertaa vuodessa enkä alkais heille juhliin mitään erikoisuuksia laittamaan. Monet niistä syö muutenkin joskus jotain hiilaripitoista ihan omasta tahdosta, esim. uusia perunoita kesällä. Minusta juhlia järjestäessä ei tarvi ottaa huomioon muuta kuin allergiat (ettei kukaan kuole tai joudu sairaalaan) , mutta ei siis mitään muuta, muutenhan sitä sais alkaa valmistaa tuhannen erilaista ruokaa.

Itse koen aiheuttavani turhaa vaivaa jo pelkillä allergioilla ja siksi en yleensä juhlien järjestäjälle edes ilmoita moisia, koska haluan että he saavat laittaa sitä mitä tykkäävät. Kysyn yleensä sitten paikan päällä että missä ei oo sitä ja tätä ja otan sitten sellaista, pelkkä teekin kyllä riittää.

[QUOTE="trolli";24219327]etkö huomaa eroa tuon esimerkkisalaatin ja rollolaisen kuvotuksen välillä? vinkki, toisessa on oikeasti jotain terveellistä ja hyvänmakuista. siis ei pelkkää pakastepaskaa "vihreänä". siis ei tuon linkin salaatissa vaan tuossa mitä kuvailit.[/QUOTE]

no eipä tuossa suurtakaan eroa ole, ja muuten missä vaiheessa Rollo sanoi ettei salaatissa ollut yhtään mitään muuta kuin kanaa, riisiä ja HMP-sekoitusta

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24218507:
eli se oli ns. risotto hemapalla ja kanalla?

mie olen useastiki tehny riisi- tai pastapohjasia salaatteja, ne tuo sitä ruokaisuutta eli en ihmettele lainkaan että ap tämmöstä halus tarjota. mie olisin kuitenki lisänny siihen vielä kurkkua ja tomaattia ja jos ei pitkään ois joutunu seisomaan niin salaattiakin.

Riisi ei tee siitä "ns. risottoa"..

Mua vieläkin kiinostaa se kakkuasia, et minkäkokoinen kakku oli oikeen varattu jos se kerta loppui kesken? Meilläkin nimittäin on paljon kakunsyöjiä mutta kakut ei ole ikinä loppunu kesken. Yleensä jää aina 1 koskematon kakku. Miksei niitä kakkuja vois oikeesti tehä sen verran että vanhuksillekin ois riittäny, yks kakku Rollon tuntien ei oikeesti ois maksanu kuin 5 euroa. Ja tuskin nää tytöt ois jaksanu toista kakkua vetää, eiköhän se raja tuu jossain vaiheessa vastaan ihan jokaselle.

Samaa mieltä,ettei ole erit.ruokavalioon kuuluva.Itse olen karpannut 3v enkä koskaan edes pyydä erityistä tarjottavaa vaan valkkaan syötäväni taikka syön mitä tarjolla.Ei siihen yhteen kertaan kuole ja säästää monelta päänvaivalta,kun ei asiaa mainitse.

Mie kanssa mietin tuota kakkuasiaa... Siis kun mie kanssa tykkään, että ennemmin 1 kakku liikaa, kun 1 tai 2 vierasta kokonaan ilman kakkua.
Ja mie en tykkää seistä pöydän vieressä katsomassa, että kuka ottaa kakkua ja kuinka paljon - mie oon tyytyväinen, jos maistuu.
Tosin meillä se ”varakakku” menee heittämällä omassa porukassa vaikka seuraavana päivänä aina, mutta onhan noita lapsia Rollolaisellakin, että ei se varmaan ois hukkaan mennyt sekään.

Ja tuo salaatti kyllä kuulosti minusta aika... no... olisin siis ehkä olettanut, että se ois voinut olla vähän ”runsaampi”.
Ja sit vaikka se sellainen ”karppiversio”, jos kerran tiedossa oli, että vieraiden joukossa on karppaaja. Vaikka hän olisikin luvannut ottaa omat eväät, niin olisi varmaan ilahtunut siitä, että juuri hänetkin on otettu huomioon tarjoiluissa edes jotenkin.

Tietysti jokainen tyylillään ja niin-pois-päin, mutta minusta kutsujen järjestäjä kutsut laittaessaan tavallaan on ilmoittanut olevansa halukas vähän näkemään vaivaa vieraidensa eteen... yllätysvieraat on sit aina asia erikseen.

Mä en muuten ole koskaan kuullut juhlista, missä kakku olis loppunut kesken.

Mä tein mun veljen synttäreille 3 täytekakkua kun veli oli teini. En muista paljonko vieraita oli, mutta 1 kakku jäi ja veli söi sen yksin, kerrallaan.

Ei ole karppaus erityisruokavalio, enkä pidä sellaisena kasvisruokavaliotakaan. Pelkkiä valintoja. SILTI mä kuitenkin juhlissa, johon itse olen tiettyjä ihmisiä kutsunut, pidän huolta siitä, että kaikille löytyy jotain suuhun pantavaa. Mun mielestä tuo on itsestään selvää.

Tulee väkisin mieleen, mikä motiivi on järjestää esimerkiksi rippi-/ylppärijuhlat, johon kutsuu porukkaa ja sitten vaan toteaa, että "en mä sulle mitään syötävää tehnyt, toi sun elämäntapasi on pelkkää pelleilyä, et sä nyt yhteen pihviin/kakkupalaan kuole". Jättäisitte noi pelleilijät sitten kutsumatta, niin ei olisi niin vaikeaa.

Ja ei, mä en ole itse karppi, mutta esimerkiksi jokaisille lasten synttäreille väännän sopivaa ruokaa niin keliaakikolle, karpille, diabeetikolle, laktoosi-intolerantikolle kuin kala-allergikollekin. Jos mä kutsun heistä jonkun kylään/juhliin (ja tiedän etukäteen ruokavalioistaan), niin kyllä mun mielestäni kuuluu ihan peruskäytöstapoihin loihtia kahvipöytään sellaisia tarjottavia, että kaikki voivat syödä edes jotain.

en määkään voinut syyä eilisissä juhlissa mitään suolaista. Toinen leipä oli kalaleipä jolle allerginen ja toisessa oli punaistalihaa jota en syö. Kakkuja en voinut syyä kun kerma ei ollut hyla ja kun en kahvia enkä teetä juonut ja mehunkin oli sokerilitkua jota diabeteksen vuoksi juo niin saimpas juua vettä ja yhden pikkuleivän söin. Onneksi lähtiessä söin oikean ruuan kotona.

[QUOTE="trolli";24219363]no hyvä juttu jos sun mielestä kokiksi kelpaa ihminen, joka osaa sulattaa hemapan ja keittää pussiriisin ja väittää sitä salaatiksi. :D
mun mielestä ammattitaito vaatisi vähän muutakin..[/QUOTE]

Sulla näköjään vaikeuksia luetun ymmärtämisessä.

Olin kasvissyöjä 8 vuotta enkä ikinä odottanut että minulle tehdään erikseen tarjottavat. Paitsi äitin luona, mutta se nyt on sanomattakin selvää että äiti sen tekee, siitä lähtien kun sai tietää kasvissyönnistä se alkoi kokeilemaan erilaisia kasvisreseptejä ja ovatpa ottaneet joitakin ihan peruskäyttöönkin. Jouluaterioillakin olen käynyt kasvissyöjänä ja aika heikkoa tekee, varsinkin kun en oikein välitä laatikkoruuistakaan (nykyään lanttulaatikko sentään maistuu). Grillijuhliin toin aina omia eväitä.

Olen myös laktoosi-intolerantti, mutta en ole ikinä vaatinut tai nurissut että minulle pitäisi olla tarjolla hylaa. Paikan päällä sitten kysäisen ihan itse, enkä murjota naama norsunvitulla jos siinä kakussa onkin laktoosia. Olen myös käynyt juhlissa silloin kun olen laihduttanut, ja olen silloin pitänyt "vapaa-päivän" tai ihan itse ollut ahmimatta kaikkea mitä siellä on, niin ei tarvi jälkikäteen itkeä kuinka paska emäntä ei tehnytkään mitään vähäkalorista tai vähähiilihydraattista.

Itse rakastan ruokaa ja vaikka kyllä suoraan sanottuna joskus petyn jos olen nälkäinen ja tarjolla onkin jotain mitä en saata syödä, niin en ikinä kehtaisi mennä nurisemaan niistä tarjottavista mihinkään. Viimeistään juhlan jälkeen voi käydä itse hakemassa jotain suuhunsa. Missään juhlissa ei myöskään ole olleet niin onnettomat tarjottavat, että minun tarvitsisi emännän kokkaustaitoja alkaa arvostelemaan.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Wicked Mary
Varsinkin kun kyseessä on läheinen ihminen, niin ei tuottaisi kauheasti vaivaa tehdä jotakin hänellekkin sopivaa. Esim cocktailsiilin ja dippiä.

_MUTTA_! Kun on ILMOITTANUT TUOVANSA OMAT EVÄÄT, niin on turha valittaa.
VARSINKAAN missään Facebookissa. Varsinkaan siitä ETTEI MAHA TULLUT TÄYTEEN..

Voi herran jestas nykyajan ihmisiä. Että juhliin pitää mennä syömään napa ruskamaan, onhan se kiva jos onnistuu mutta vaikka se syöminen on siinä ohessa, niin ei se ole juhlien päätapahtuma jota varten pitää viikko paastota.
(Täysin OffTopic jo, mutta itse huomasin, että mahaa on hankala saada "täyteen" kun ei syö viljoja/perunaa, ei tule sellaista ähkyä, mutta se voi olla ihan henkilökohtaista)

Tässä ketjussa on jo poikettu niin ohi aiheen (mm. kuka syö kuinkakin paljon) (mutta sallittakoon se, tämähän on keskustelupalsta) että kuitenkin korostan nämä faktat tähän
-Tarjoiluissa ei ollut mitään karppaavalle sopivaa
-Vieraista vain yksi tiedetysti karppi
-Ruokarajoitteinen ilmoittanu ottavansa omat eväät!!XOXOXO!!
-Ruokarajoitteinen joka ilmoittanut ottavansa omat eväät haukkui tarjoilut ja määrän Facebookissa?!XOXOXO!!! (12v?)

sehän on "kiva" närkkiä poropiirakasta ne lihanpalat ym anna mun kaikki kestää..:)
Siis tosi vaikeetahan se on esim laittaa itsepalvelu pöytä. Siinä ois voinu olla lohta, leikkeleitä, tomaatti, kurkku, salaatti ym.. siis niiden voileipien osalta tämmöinen itsepalvelu osuus..
ja sit joku salaatti..mä en oikeesti ymmärrä muutenkaan miks salaattiin pitää tunkea riisiä ??

no kyllä noita kana/pakastevihannes/riisisalaatteja muutkin näköjään tekee,
Reseptit > ruokaohje: Kanasalaatti - Kotikokki.net
mä olen tehnyt jopa tonnikalasalaattia niin että siinä on riisiä ja HMP-sekoitusta ja tonnikalaa, olisko ollut pätkä kurkkua ja salaattikastike, lisäksi tarjolla keittettyä kanamunaa lohkoina ja tehnyt myös kinkku/makaroni/HMP-salaattia olisko ollut jopa purjoa ja salaattikastiketta siinä, ja kehtasin tarjota sellaista paskaa vieraille, hyvin kelpasi eikä kukaan tietääkseni kuollut järkytykseen sen enempää kuin ruokamyrkytykseenkään

Taytyy kylla sanoa etta ihmeellisia sotkuja suomalaiset syovat ja viela vierailleenkin tarjoavat.

[QUOTE="Jonna";24219487]Riisi ei tee siitä "ns. risottoa"..[/QUOTE]

no nimenomaan ns. risottoa, eli niinsanottua risottoa (= ei oikea risotto). jos siinä on vain riisiä, hemapaa ja kanaa niin se on minun mielestäni ns. risotto. sinun mielestä se voi olla vaikka chateaubriand mutta MINUN mielestäni se on ns. risotto. ymmärrätkö?

ja hälle joka sanoi että kasvisruokavaliokaan ei ole erityisruokavalio. se voi todellakin olla juuri erityisruokavalio kala-allergiselle jolla on nivelreuma (=eikä voi syödä lihaa) tai kala-allergiselle joka on allerginen myös lihan sisältämille myrkyille (=tehotuotettu scheisse johon tungetaan ties mitä antibiootteja ja rehun mukana saatavia myrkkyjä).

minulla on lähipiirissä ihminen joka on kalalle allerginen ja on allerginen myös lihalle. luomuna voi lihaa syyä mutta kuinka suuri mahdollisuus on että missä tahansa juhlissa ois tarjolla luomulihaa? jotenka hän on sitten pääosin kasvissyöjä joka syö silloin tällöin lihaa mutta juhlissa ei voi lihatuotteisiin koskea.

mikä näissä asioissa on niin vaikeeta ymmärtää? eikö voi koskaan ajatella vähän laajemmin?

tiesittekö muuten sen että esim. viljagluteeni voi aiheuttaa skitsofrenisiä oireita?

Yhteistyössä