Minusta karppaus ei OLE ERITYISRUOKAVALIO

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jep";24223007]Sitä varmaan ÄLLÖTTÄÄ pelkkä karppauksesta lukeminenkin, joten tuskin se voi. Ja sitä samaa aiheeseen tutustumista ennen väittelyyn ryhtymistä voisin suositella muutamille muillekin tässä ketjussa.. esim se joku shimmu vai mikä lie, jonka mielestä karppaus on idioottien hommaa.[/QUOTE]

Juuri näin. Noissa kirjoissa on hyvin selitetty karppaus ja viitetty erilaisiin tutkimuksiin. Ja molemmat kirjailijat ovat lääkäreitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24223022:
Sä olet salakarppaaja :D Mä en ole, vaikka lisättyä sokeria vältänkin ja käytän pääasiassa tummia viljatuotteita. Mutta mä syön niin suuret määrät marjoja ja hedelmiä, että karppaus on musta kaukana.

:D
Salakarppaaja,teen sen jopa itseltäni salaa..
Ei vaan..
Mä en oo luopunut mistään kokonaan..eli kyllä joskus syön pastaa ja joskus riisiä..perunaa todella harvoin..
Ja joskus on aivan pakko saada ruisleipä tai kaksi...
Mutta välttelen kaikkea hiilihydraattipitoista jossa ei ole ravintoarvoa nimeksikään...

Ihmisen kehityshistorian ravitsemustutkijat esittävät näkemyksenään, että nykyihminen on keholtaan yhä kivikautinen keräilijäkalastajametsästäjä, joka elää täysin erilaisissa oloissa kuin mihin hänen elimistönsä on sopeutunut pitkän kehityshistorian aikana. Merkittävimmät muutokset ovat seuranneet maanviljelyksen myötä noin kymmenen tuhatta vuotta sitten ja teollisen vallankumouksen alettua parisen sataa vuotta sitten.

Viimeisen sadan vuoden aikana elinikä on noussut, mutta yhä useampi sairastuu sivilisaation mukanaan tuomiin ns. elämäntapasairauksiin, jotka ovat yleistyneet erityisesti viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana. Elämänrytmi on kiivas, ja vuorokauden ja vuodenaikojen rytmejä levon ja unen tarpeelle ei oteta huomioon. Ateriointi on muuttunut täysin.

Ihmisen kehityshistorian huomioon ottavat tutkijat varoittavat seurauksista. Säästöliekillä palavan kivikautisen kehon työstettäväksi syötetään yhä enemmän sille vieraita ruoka-aineita eikä sille anneta sitä, mitä se on tottunut käyttämään. Kalan ja riistan sekä vihreiden kasvisten ja marjojen syöjästä yritetään tehdä viljoja syövää märehtijää. Aikanaan eloon jäämisen mahdollistaneista säästögeeneistä ja mukautumisesta kalan ja riistan syömiseen on sivilisaation myötä tulossa terveysongelma.

Lukuisat tutkimukset osoittavat tyypin 2 diabeteksen lisääntyvän kaikissa maissa. Sairaus alkaa tavallisesti vuosia ennen kuin se havaitaan, ja monet tapaukset jäävät diagnosoimatta. Sairastumisriski lisääntyy iän myötä, ja riskitekijöiksi mainitaan pitkäaikainen ylipaino, vartalotyyppinen lihavuus, liikunnan puute, insuliiniresistenssi eli kudosten vähentynyt kyky ottaa vastaan glukoosia ja hyperinsulinemia eli insuliinin liiallinen erittyminen. Diabetes puhkeaa, kun verensokeri jää pysyvästi koholle.

[QUOTE="vieras";24222998]Hiilihydraattitietoinen ruokavalio näkyy jo leipäteollisuudessa,miten lienee perunoiden kohdalla.
Virallisia suosituksia hilataan pikkuhiljaa hyväkarppauksen suuntaan.[/QUOTE]
Eikä mikään ihme. Viralliset suositukset pohjautuvat pitkälti aikaan, jolloin työ oli ruummillista työtä eikä ihmiset kulkeneet parin kilometrin matkoja autolla tai bussilla. Kansa lihoo ja DB 2 lisääntyy. Siinä on suuri kansanterveydellinen pommi, joka ei ole ihan halpaa lystiä veronmaksajille.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
Itselleni tulee huono ja turvonnut olo kahdesta ruisleivästä. Tosin onhan sekin enemmän kuin vaikkapa yksi ruisleipä... Olen kyllä hurja mässäilemään, aika kamala :D

Miulla ei oo virallisesti keliakiaa,mutta en kyllä mielellään pistele vehnä/ohra/ruispohjaisia tekeleitä suuhuni -niin järkyt ilmavaivat ja vatsakivun sekä nivelkivut niistä saa. Maha on vähintään viikon ihan pois normaalista toiminnasta. En kuitenkaan karppaa,syön jonkinverran gluteenittomia tuotteita, mutta sekin tuntuu aina vaan vähenevän.

Juhliin joko otan jotakin sopivaa mukaan, kysyn etukäteen löytyykö tai sit jos iskee jonkiinasteinen mielenhäiriö(kuten vaikka voileipäkakun kohdalla joskus:ashamed:) kärsin niistä järkyistä vatsakivuista....

Sukurasite... Joo, sukurasitteena on verenpaine sekä sydän- ja verisuonitaudit + 2-tyypin diabetes, mutta koska en itse halua sairastua siihen diabetekseen tai saada sydäriä, mä karppaan. Verenpaine on laskenut, kilot karisseet, kolesteroliarvot parantuneet.

Miksi ihmeessä turhien hiilihydraattien karsiminen olisi humpuukia? Selittäkää mulle mihin ihminen tarvitsee välttämättä sokeria, valkoisia pitkälle prosessoituja jauhoja ja pastoja, tärkkelystä? Kertokaa nyt, te vastustajat ja hölmöksi hommaksi haukkujat.

Vahvistaa vaan käsitystä kirjoittajasta: Minä, Minä, Minä.

Jos kukaan ei muutenkaan siihen "salaattin" koskenut, niin oispa ollut vaikeaa tehdä se karppina. Kyllä mä ainakin oon sen verran VIERAANVARAINEN, jotta huomioin vieraani.

arvatkaas muuten mitä meillä syötiin tänään? jostain kumman syystä broilerrisottoa, mistä lie sain senkin ruoan päähäni :p

ja oli meinaa hyvää ja aion illalla syödä sitä kylmänä, salaatinkastikkeen kera :saint:

En oo ennen tätä kuullut sellaisista juhlista, missä vieraiden pitää tarjoutua TAI EDES EHDOTTAA ottavansa omat eväät mukaan...
Mä olen. Varsinkin iäkkäämpi sukupolvi eli yli 70 veet eivät välttämättä osaa käyttää kaurakermoja yms tai tehdä kakkuja ilman kananmunaa, joten moniallergisten on yksinkertaisempaa ehdottaa tuuovansa omia eväitä kuin että mummelit alkaisivat kyläkaupoista kysellä erikoisvalmisteita ja sitten yrittää laittaa niistä tarjottavia.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24223485:
Mä olen. Varsinkin iäkkäämpi sukupolvi eli yli 70 veet eivät välttämättä osaa käyttää kaurakermoja yms tai tehdä kakkuja ilman kananmunaa, joten moniallergisten on yksinkertaisempaa ehdottaa tuuovansa omia eväitä kuin että mummelit alkaisivat kyläkaupoista kysellä erikoisvalmisteita ja sitten yrittää laittaa niistä tarjottavia.
Meidän mummo ainakin osaa vaikka ikää on reilusti yli 70.

[QUOTE="vieras";24223276]
Miksi ihmeessä turhien hiilihydraattien karsiminen olisi humpuukia? Selittäkää mulle mihin ihminen tarvitsee välttämättä sokeria, valkoisia pitkälle prosessoituja jauhoja ja pastoja, tärkkelystä? Kertokaa nyt, te vastustajat ja hölmöksi hommaksi haukkujat.[/QUOTE]

No, milloinkaan ns, virallisterveellinen ruokavalio ei ole kannustanut syömään sokeria, valkoisia jauhoja tai vastaavaa. :D Joten jos se sun mieltä helpottaa että niitten pois jättämiselle keksitään joku kiva nimi ja tehdään hommasta hankalaa, niin siitä vaan.

Itse haukun hölmöksi mitä tahansa hysteeristä dieettiä. On se sitten kaalisoppadietti, sairaaladieetti tai vaikka kiihkokarppaus. Ihminen tarvitsee kaikkia aineita, niin proteiinia, hiilihydraattia kuin rasvaakin. Himokarppaajat vain tuntuvat ajattelevan että kasvirasva =paha sekä hiilari = sokeri ja TÄSSÄ se homma menee metsään.

Palatakseni ketjun alkuperäiseen aiheeseen niin olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Karppaus EI ole siinä mielessä erikoisruokavalio että heille pitäisi ehdoin tahdoin alkaa väsäämään oma spesiaaliannos. Itsekin olen muutamalle ruoka-aineelle allerginen, on muutama aine jota en voi sietää. En silti tee asiasta suurta numeroa, ellei minulle ole sopivaa syötävää olen ilman. Sekin tuntuu olevan liian vaikeaa eräille huomionhakuisille tyypeille. Hei kun MÄ sentään KARPPAAN niin toki pitää maailman pyörii MUN ympärillä, just MULLE pitää tehdä omat sörsselit . Voi oksetus.

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24223582:
No niin meidänkin mummo, vaikka on jo yli 80 v. Mutta hänellä onkin oma lapsenlapsi moniallerginen. Toista ovat nämä isotädit, jotka kerran elämässään joutuvat moisen ongelman eteen eikä ole edes nettiä, mistä voisi googlettaa jotain kakkuohjeita.
Periaatteessa ymmärrän, periaatteessa en. Meillä on ehkä kerran 10vuodessa yksi moniallerginen juhlissa, eli ei siis ole lähisuvussa ketään ja silti mummo taikoo hänelle tarjottavat ja ilman googlea.

Alkuperäinen kirjoittaja Lusikka tähänkin soppaan;24223561:
No, milloinkaan ns, virallisterveellinen ruokavalio ei ole kannustanut syömään sokeria, valkoisia jauhoja tai vastaavaa. :D Joten jos se sun mieltä helpottaa että niitten pois jättämiselle keksitään joku kiva nimi ja tehdään hommasta hankalaa, niin siitä vaan.

Ainakin minun saamissa raskausdiabetesohjeissa neuvottiin syömään kahvin kanssa pullaa.

Periaatteessa ymmärrän, periaatteessa en. Meillä on ehkä kerran 10vuodessa yksi moniallerginen juhlissa, eli ei siis ole lähisuvussa ketään ja silti mummo taikoo hänelle tarjottavat ja ilman googlea.
Ihmiset on erilaisia, vanhuksetkin. Mulla on parikin iäkästä tätiä, jotka varmasti epähuomiossa ottaisivat kaupasta soijakerman kaurakerman tilalta ihan vaan siksi, että siinä lukee "maidoton". Ja se soijakaan ei käy. Eikä kaikki vanhukset tiedä, että jos tuoteselosteessa lukee "hera", niin sekään ei sitten käy.

• Tykkää

Itse haukun hölmöksi mitä tahansa hysteeristä dieettiä. On se sitten kaalisoppadietti, sairaaladieetti tai vaikka kiihkokarppaus. Ihminen tarvitsee kaikkia aineita, niin proteiinia, hiilihydraattia kuin rasvaakin. Himokarppaajat vain tuntuvat ajattelevan että kasvirasva =paha sekä hiilari = sokeri ja TÄSSÄ se homma menee metsään.

Palatakseni ketjun alkuperäiseen aiheeseen niin olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Karppaus EI ole siinä mielessä erikoisruokavalio että heille pitäisi ehdoin tahdoin alkaa väsäämään oma spesiaaliannos. Itsekin olen muutamalle ruoka-aineelle allerginen, on muutama aine jota en voi sietää. En silti tee asiasta suurta numeroa, ellei minulle ole sopivaa syötävää olen ilman. Sekin tuntuu olevan liian vaikeaa eräille huomionhakuisille tyypeille. Hei kun MÄ sentään KARPPAAN niin toki pitää maailman pyörii MUN ympärillä, just MULLE pitää tehdä omat sörsselit . Voi oksetus.

Pakko peesailla, eikä todellakaan mennä mihinkään naamakirjaan jälkikäteen haukkumaan kun ei ollut mitään syötävää, jos on aikonut tuoda omat sapuskat.

Itse haukun hölmöksi mitä tahansa hysteeristä dieettiä.

Miten siitä on hankalaa tehty? :D Ja miten se sitten mikään hysteerinen dieetti on, jos se on sinusta kuitenkin vaan eri nimi samalle ruokavaliolle kuin mitä virallisterveellinenkin? Silloinhan karppaus ei olisi erityisruokavalio, vaan virallisterveellinen ruokavalio?

Mut joo, virallisterveellinen ei kyllä hirveästi kielläkään noita edelä mainitsemiani, eikö totta?

Himokarppaajat vain tuntuvat ajattelevan että kasvirasva =paha sekä hiilari = sokeri ja TÄSSÄ se homma menee metsään.

Ja metsään menee että rytisee :D jos mä jotain en voi ymmärtää, niin sitä että karppaus haukutaan maanrakoon asiasta mitään tietämättä.

Kasvirasvat on myös karppaajille se suositeltavin rasvan muoto, öljyn muodossa, ei kovetettuina kasvirasvoina. Voi tulee vasta kakkosena kasvirasvojen jälkeen.

Kyllä, sokeri on pelkkiä hiilareita, mutta ei todellakaan ainoa hiilareiden lähde.

Ja se, että joku tekee jumalattoman numeron syömisistään, ei johdu karppaamisesta vaan huonoista käytöstavoista. Kyseinen henkilö keksisi kyllä keinon tehdä numero itsestäään, karppaisi tai ei.

Mitä hysteeristä on karppaamisessa?! :D Ja miksi sitä kiihkeimmin vastustavat ne, jotka eivät edes tiedä mistä on kyse saati että olisivat sitä ikinä kokeilleet?

• Tykkää

Yhteistyössä