Minulta hajoaa päähä, lapsi hoitoon 9kk ikäisenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tottakai saa sanoa, mutta sanois sitten suoraan ajattelevansa vain omaa etuaan, ei sen pienen vauvan/lapsen. Koska sitä ei todellakaan tuossa tapauksessa ajatella.

Omaa elämää ja omaa tahtoa, huh. Lapsi on kuin joku kahle, joka pullautetaan pois perheestä heti kun mahdollista. Onko se kovinkin suuri uhraus vanhemmalta, kun elää pari vuotta lapsensa kanssa kotona, ja antaa hänelle sitä tärkeintä - eli aikaa.

Sanoin jo tuolla aiemmin, ettet sä todellakaan muista miltä susta on tuntunut 8kk:n iässä kun sut on hoitoon jätetty. Miks puhutaan siitä, mitä lapselle voi siitä jäädä kun vie aikaisin hoitoon. Kun pitäisi puhua siitä, miltä lapsesta tuntuu silloin.

No jos sua lohduttaa niin lapsella alkaa muistoja olla vasta 3 vuotiaasta eteen päin joten eipä se kolme pari vuotta äitiysloman päälle nyt niin ihmeitä tee. Ja töihin mnemällä joku saattaa ihan oikeasti toimia alpsensa parhaaksi. Ihme asenne sullakin jos sä luulet et töihin meno ja oman elämän eläminen (ilman lasta esim. töissä ) on sitä et lapsi "heitetään" perheestä ulos.. Ja kun mä annan mun lapsille muutakin kun sen kolme hysteriavuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Tottakai isä on aivan yhtä tärkeä hoitaja kuin äitikin! Mutta ap:n tapauksessa ainakin hän ei voi kotiin jäädä.

No itse asiassa, jos oisitte perehtyneet tohon kiintymysteoriaan ees auttavasti, tietäisitte, että lapsella on yksi ensisijainen hoitaja eikä kahta "yhtä tärkeää". Vaikka tämä palsta ihan muuta väittäisi :) Ja mikään ei estä yrittäjää jäämästä kotiin muutamaksi kuukaudeksi - paitsi ehkä se kuuluisa "asenne".

No siinä oikein yrittäjyyden asiantuntija!! Onneksi et ole mun työntekijä! Ei se ole yrittäjälle mahdollista riippuen tietty alasta ja yrityksestä.

:D Eli ei ole yrittäjälle mahdollista, paitsi jos on? ;) Ja jos tuon ap:n tapauksessa hän olis se yrittäjä eikä lapsen isä, kaikki ois sitä mieltä että totta kai yrittäjä voi yhtä lailla jäädä perhevapaille kuin työntekijäkin.

Ketjua sen enempää lukematta: En minäkään jaksaisi välttämättä olla yhden lapsen kanssa kotona, siinä tylsistyisi. Mulla on kolme lasta ja rakastan olla heidän kanssaan kotona ja tarkoitus on olla vielä hoitovapaan jälkeenkin siihen asti kunnes kuopus menee kouluun. Ellei sitten olosuhteet muutu ja esim. mies joutuisi työttömäksi. Mulla on vakipaikka, sh, ja pomon kanssa suullisesti sovittu että tulen takaisin sitten kun rahat loppuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
Ketjua sen enempää lukematta: En minäkään jaksaisi välttämättä olla yhden lapsen kanssa kotona, siinä tylsistyisi.

Tää on muuten ihan totta, 1 lapsen kanssa muakin tylsistytti paljon enemmän kuin nyt kahden kanssa :)

Tottakai saa sanoa, mutta sanois sitten suoraan ajattelevansa vain omaa etuaan, ei sen pienen vauvan/lapsen. Koska sitä ei todellakaan tuossa tapauksessa ajatella.

Omaa elämää ja omaa tahtoa, huh. Lapsi on kuin joku kahle, joka pullautetaan pois perheestä heti kun mahdollista. Onko se kovinkin suuri uhraus vanhemmalta, kun elää pari vuotta lapsensa kanssa kotona, ja antaa hänelle sitä tärkeintä - eli aikaa.

Sanoin jo tuolla aiemmin, ettet sä todellakaan muista miltä susta on tuntunut 8kk:n iässä kun sut on hoitoon jätetty. Miks puhutaan siitä, mitä lapselle voi siitä jäädä kun vie aikaisin hoitoon. Kun pitäisi puhua siitä, miltä lapsesta tuntuu silloin.

No jos sua lohduttaa niin lapsella alkaa muistoja olla vasta 3 vuotiaasta eteen päin joten eipä se kolme pari vuotta äitiysloman päälle nyt niin ihmeitä tee. Ja töihin mnemällä joku saattaa ihan oikeasti toimia alpsensa parhaaksi. Ihme asenne sullakin jos sä luulet et töihin meno ja oman elämän eläminen (ilman lasta esim. töissä ) on sitä et lapsi "heitetään" perheestä ulos.. Ja kun mä annan mun lapsille muutakin kun sen kolme hysteriavuotta.

Mua lohduttaa se, että 3-vuotias ymmärtää päivähoidosta jotain. Hänen kanssaan voi keskustella, ja puhua asioista. Hän on omatoiminen ja kaipaa kavereita. Kyllä se pari-kolme vuotta todellakin tekee ihmeitä. Jos et ole sattunut tietämään niin lapsi kehittyy kolmen ensimmäisen ikävuotensa aikana eniten.

Ymmärrän lapsen hoitoon viemisen alle 1-vuotiaana, jos äiti on esim. henkisesti sairas. Mutta en todellakaan siksi, että hän haluaa edetä urallaan. Ne pari-kolme vuottako on tärkeämmät siellä työmaailmassa, kuin lapsen kanssa kotona? Ei paljon äiti arvosta itseään äitinä.

Alkuperäinen kirjoittaja mary:
älä nyt pahimpaan eroahdistusaikaan vie hoitoon, suosittelen odottamaan vielä muutaman kuukauden niin tulee helpompi päiväkodin alku vaikka kotona alkaiskin seinät kaatua niskaan niin ehdit kyllä vielä töihinkin. Ihan vakavasti, anna vielä muutama kuukausi aikaa teidän kiintymyssuhteen kehitykselle nimittäin toi on aika tärkeä vaihe perusturvallisuuden kehittymiseen. Vuoden ikäisenä ollaan jo hitusen kypsempiä asian kanssa.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tähän kyllä sanon vastalauseen: ei kaikilla vauvoilla ole mitään suurta eroahdistusta juuri 9kk ikäisenä. Joillain sellaista ei ole juuri lainkaan ja muilla niitä tulee tasaisin väliajoin. Ja ymmärtääkseni äiti kuitenkin viettäisi työajan ulkopuolisen ajan vauvan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Heinekeeni:
Alkuperäinen kirjoittaja mary:
älä nyt pahimpaan eroahdistusaikaan vie hoitoon, suosittelen odottamaan vielä muutaman kuukauden niin tulee helpompi päiväkodin alku vaikka kotona alkaiskin seinät kaatua niskaan niin ehdit kyllä vielä töihinkin. Ihan vakavasti, anna vielä muutama kuukausi aikaa teidän kiintymyssuhteen kehitykselle nimittäin toi on aika tärkeä vaihe perusturvallisuuden kehittymiseen. Vuoden ikäisenä ollaan jo hitusen kypsempiä asian kanssa.

En ole lukenut koko ketjua, mutta tähän kyllä sanon vastalauseen: ei kaikilla vauvoilla ole mitään suurta eroahdistusta juuri 9kk ikäisenä. Joillain sellaista ei ole juuri lainkaan ja muilla niitä tulee tasaisin väliajoin. Ja ymmärtääkseni äiti kuitenkin viettäisi työajan ulkopuolisen ajan vauvan kanssa.

Ja joillakin se tulee vaikkapa 10kk:n iässä. Arpapelillä vaan, katotaan miten vauvan käy.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Suomalaiset on sitten surkeaa kansaa, kun ne ei osaa mitään muuta tehdä kuin työtä. Kaikki toiminta pitää olla aina organisoitua, ja jonkun ohjauksessa. Mitään ei osata tehdä itse.

No mielummin minä töissä olen kun kotona 24/7. Kaipaan oikeasti sitä kiirettä ja stressiä mitä minun töissäni on. Kotona on suoraan sanottuna tylsää.

Riippuu paljon myös siitä, onko koti kerros-rivi vai omakotitalo. Puulämmitteisessä kakskerroksisessa, iso pihaisessa, lumet talvella itse aurattavissa jne, jne vai asuuko pienessä kerrostalo kopperossa kiviviidakossa, jossa ei tarvitse itse mitään kodin ja asumisen eteen tehdä. Tylsyys on usein mielikuvituksen puutetta.

Tässä kirjoitetaan täyttä asiaa!

Mua lohduttaa se, että 3-vuotias ymmärtää päivähoidosta jotain. Hänen kanssaan voi keskustella, ja puhua asioista. Hän on omatoiminen ja kaipaa kavereita. Kyllä se pari-kolme vuotta todellakin tekee ihmeitä. Jos et ole sattunut tietämään niin lapsi kehittyy kolmen ensimmäisen ikävuotensa aikana eniten.

Ymmärrän lapsen hoitoon viemisen alle 1-vuotiaana, jos äiti on esim. henkisesti sairas. Mutta en todellakaan siksi, että hän haluaa edetä urallaan. Ne pari-kolme vuottako on tärkeämmät siellä työmaailmassa, kuin lapsen kanssa kotona? Ei paljon äiti arvosta itseään äitinä.

Rivarissa asutaan. Ja kuten sanoin, kaipaan eniten juuri sitä kiirettä ja stressiä, niin oudolta kuin se kuulostaakin. Miten saan kotiäitinä kiirettä?

Jospa ottaisit sen asenteen, ettei nyt ole kiire minnekään ja opettelisit nauttimaan siitä. Vaikka lapsesi vuoksi.

Rivarissa asutaan. Ja kuten sanoin, kaipaan eniten juuri sitä kiirettä ja stressiä, niin oudolta kuin se kuulostaakin. Miten saan kotiäitinä kiirettä?

Jospa ottaisit sen asenteen, ettei nyt ole kiire minnekään ja opettelisit nauttimaan siitä. Vaikka lapsesi vuoksi.

Olen vain sellainen että en kestä sitä että on tylsää päivästä toiseen. Tunnen itseni turhaksi, ja sille en voi mitään.

Olen vain sellainen että en kestä sitä että on tylsää päivästä toiseen. Tunnen itseni turhaksi, ja sille en voi mitään.

Eli et haluakaan opetella. Kokemuksesta tiedän, että siihen voi oppia jos sitä oikeasti haluaa.

ymmärrän.
lasten kanssa pitää jaksaa vain olla ja ihmetellä ja kasvattaa omaa kärsivällisyyttä ja se on useimmille liian paljon vaadittu. siis kasvaminen ihmisenä.en paheksu ollenkaan. eivät miehetkään jaksaisi muita passata ja jättää omaa pätemistä vuosikausiksi syrjään.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
ymmärrän.
lasten kanssa pitää jaksaa vain olla ja ihmetellä ja kasvattaa omaa kärsivällisyyttä ja se on useimmille liian paljon vaadittu. siis kasvaminen ihmisenä.en paheksu ollenkaan. eivät miehetkään jaksaisi muita passata ja jättää omaa pätemistä vuosikausiksi syrjään.

:D

Alkuperäinen kirjoittaja .:
En ole sanonut missään vaiheessa etten kestäisi katsoa omaa lasta. Se on minulle rakkain koko maailmassa, vaikka menisinkin töihin. Sitä paitsi "pienimuotoinen harrastustoiminta" ei todellakakaan vastaa sitä millaista on töissä. Ja kaipaan juuri TÖITÄ.

Samaa mieltä! Kaikki eivät vaan ymmärrä, että toisten työ voi olla hyvinkin vaativaa ja mieltä stimuloivaa ja jopa nautittavaa! Tällainen työ minulla on :)

Niin minullakin. Mä en vaan välttämättä tarvitse siihen piällysmiestä.

Mitä? Luuletko, että työni on ihanaa esimieheni takia? :D :D Voi toista. Vaikutat hirveän fiksulta....:D

Miksi siihen pitää sitten mennä senkin uhalla, että peini lapsi on laitettava hoitoon? Kun on lukemattomia vastaavia asioita, joita voi tehdä itsenäisesti. Mutta kuten sanoin, tämän yhteiskunnan kasvatit ei siihen kykene. Teidät on jo lapsesta asti kasvatettu siihen, että aina ollaan jossakin laitoksessa. Jos ei ole jossakin laitoksessa kirjoilla, niin ei ole edes olemassa.

?? Tottahan toki minä teen muitakin asioita itsenäisesti kuin työtä! Elämäni on monipuolista, siihen kuuluu sekä perhe että työ, jolla elätän perheeni yhdessä mieheni kanssa.

Laitoksessa kirjoilla? Oletko ollut koskaan oikeasti töissä? Olisin olemassa, vaikka en töitä tekisikään; ei kai täällä kukaan ole väittänyt, että vain työ tekee ihmisestä arvokkaan? Jos on, niin missä niin on väitetty?

Katsos, kun tämä yhteiskunta ei toimi, jos ei työtä tehdä. Olis sinullakin kurjaa, kun et voisi meidän työntekijöiden maksamilla verorahoilla nostaa soskusta rahaa ja anoa Kelalta tukia. Vai mistä saat rahaa?

Toivottavasti opetat lapsesi pärjäämään omillaan! (HUOM! en tarkoita, että opetat heidät hakemaan vaan tukia....:))

Olen ollut töissä. Olen epäilemättä maksanut enemmän veroa valtiolle, kuin mitä olen siltä ottanut. Mutta vaikuttaa siltä, että sä olet yhteiskunnalle velkaa, kun koet niin suureksi velvollisuudeksesi työskennellä sille. Vai ilman opintotukiako olet korkeatasoisen ja henkisesti vaativan ammatin itsellesi opiskellut? Vai oletko kenties tarvinnut paljon hoitoja? Täytyy olla tosi paljon maksettavaa, jos ihan lapsen kustannuksella pitää yhteiskunnan tukipilarina olla. Myydä lapsensa yhteiskunnalle...

Alkuperäinen kirjoittaja aikanaan väsynyt:
Alkuperäinen kirjoittaja aikanaan väsynyt:
En ole sanonut missään vaiheessa etten kestäisi katsoa omaa lasta. Se on minulle rakkain koko maailmassa, vaikka menisinkin töihin. Sitä paitsi "pienimuotoinen harrastustoiminta" ei todellakakaan vastaa sitä millaista on töissä. Ja kaipaan juuri TÖITÄ.

No, toivottavasti näet sitten edes lapsenlapsiasi :)

Mä kirjotin jo tossa aiemmin sulle, että väistyisit takavasemmalle ennen kuin on liian myöhäistä. Ilmeisesti jokin osa lauseesta tai koko lause ei mennyt aivosopukkaan asti tai aivosolusi eivät pystyneet sitä tulkitsemaan. Jos sinulla on siinä mies tai niitä lapsia kouluikäisiä, niin pyydätkö käydä hakemaan ja lukemaan tuon e.o. lauseen, kiitos.

Toivottavasti sä olet ehtinyt opettaa lapsilles kotona muutakin kuin toisten ihmisten halveksuntaa

Miksi mun pitäisi täältä häipyä? Koska sä sanot niin? Oletko sä joku järjestyksenvalvoja? Ja tuo sun ensimmäinen lauseesi kuulosti uhkaukselta. Millä sä mua uhkailet?

Mä en sua uhkaile, lue lause niin kuin se on. Tarkoittaa, että sulle tulee sitä p....a niskaan kohta muutenkin

Mutta se ei mua haittaa. Totuuden pystyn hyväksymään, ja legendoista en välitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hihhuli:

No, toivottavasti näet sitten edes lapsenlapsiasi :)

Eihän tää ap niitäkään jaksaisi. Hän on ihminen joka ei uskalla eikä osaa avata silmiään, tutustua edes itseensä vaan määrittää itsensä yhteiskunnan ja työn kautta. Ahdistaa siis omat ajatukset kun on vaan kotona ja on vaan tylsää, aikuisuutta ja kypsyyttä olisi uskaltaa myös kohdat itsensä, tutustua itseensä. Ettei heti tule itku kun tulee tylsää. Mutta robottina on helppo elää ja kuolla. Kaikki eivät vaan tyydy siihen vaan jotkut tosiaan osaa katsoa elämää ilman oravanpyörääkin.

Tällaista se on nyt erikoistumisen aikakautena. Opiskellaan johonkin ammattiin, eikä muuta osata. Se onkin sitten ainoa keino kanavoida energiansa. Jos ei ole sitä, niin ei ole mitään muutakaan. Ihminen tympääntyy.

Alkuperäinen kirjoittaja jep jep:
Suomalaiset on sitten surkeaa kansaa, kun ne ei osaa mitään muuta tehdä kuin työtä. Kaikki toiminta pitää olla aina organisoitua, ja jonkun ohjauksessa. Mitään ei osata tehdä itse.

No mielummin minä töissä olen kun kotona 24/7. Kaipaan oikeasti sitä kiirettä ja stressiä mitä minun töissäni on. Kotona on suoraan sanottuna tylsää.

Ja itse et osaa mitään tehdä, vaan tarvitset siihen työnantajan?

ei, grow up! Jos kaikki ois sellaisia kuin sä, niin eihän tällaista yhteiskuntaa olis. Ilmeisesti melkoinen työtävieroksuja olet. Onneksi käyn töissä, niin voit olla kotosalla ilman velvoitteita

Eikö ap:ta velvoita pieni lapsi? Millainen ihminen laittaa 9-kuisen vieraalle hoitoon?

Siis varmaan monikin ihminen. Vanhempainvapaa loppuu siinä kun laps on 9 kk ikäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja joku:
ALLE 2-VUOTIAAN EI KUULUISI OLLA PÄIVÄKODISSA! Minun mielipiteeni isoilla kirjaimilla kirjoitettuna ettei joltain jää ymmärtämättä.

Mihin tämä mielipiteesi perustuu?

Minulla sama mielipide, ja se perustuu ihan siihen, että olen nähnyt alle 2-vuotiaita useissa eri päiväkodeissa. Ei ole kaunista katseltavaa. Ainakaan mun kaltaiselle humanistille. Mutta insinööri-tyyppisille uraäideille se on varmaan ihan ok.

Eihän kylmät ihmiset välitä mistään. Heille on tärkeintä, että heillä on se heidän työ. Ja sellaisten äitien onkin parasta laitaa lapsensa jonkun oikean ihmisen hoitoon. Lapsi-parka kärsii tylystä äidistään joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:

ei, grow up! Jos kaikki ois sellaisia kuin sä, niin eihän tällaista yhteiskuntaa olis. Ilmeisesti melkoinen työtävieroksuja olet. Onneksi käyn töissä, niin voit olla kotosalla ilman velvoitteita

Eikö ap:ta velvoita pieni lapsi? Millainen ihminen laittaa 9-kuisen vieraalle hoitoon?

Siis varmaan monikin ihminen. Vanhempainvapaa loppuu siinä kun laps on 9 kk ikäinen.

Kysyinkö mä lukumäärää? Ei täällä kyllä oikeasti voi olla kovin korkeasti koulutettua väkeä, kun ei kysymyksiinkään osata antaa oikeaa vastausta.

Kysyinkö mä lukumäärää? Ei täällä kyllä oikeasti voi olla kovin korkeasti koulutettua väkeä, kun ei kysymyksiinkään osata antaa oikeaa vastausta.

Siis meillä voi sanoa noin ja kyllä se ymmärrettään.
Ei taida sunkaan sivistys olla kohdillaan jos et keksi miksi "monetki ihmiset" joutuu laittaan vanhempainvapaan jälkeen lapsen hoitoon?

Siis meillä voi sanoa noin ja kyllä se ymmärrettään.
Ei taida sunkaan sivistys olla kohdillaan jos et keksi miksi "monetki ihmiset" joutuu laittaan vanhempainvapaan jälkeen lapsen hoitoon?

Meillä on niin fiksuja ihmisiä, että kyllä kaikki tietää syyt ja lukumäärät. Voi vaan kysyä, että MILLAINEN ihminen näin toimii.

Mua kanssa ihmetyttää, et missä vaiheessa Suomessa menee metsään kun lasten kanssa ollaan muuhun Eurooppaan verrattuna todella pitkään kotina ja silti huostaanotot ja lasten ja nuorten psykiatriset ongelmat eivät ainakaan vähene.

Onko se sit meriitti hoitaa lapsia kotona 3-7 vuotta ja sitten lykätä maailmalle tyytyväisenä siihen ajatukseen, että nyt sitten se perusturvallisuus on niin hyvä, ettei mikään horjuta sitä. Kiintymysteoriat nyt tulevat ja menevät eli kymmenenkin vuotta sitten asioista ajateltiin eri tavalla kuin nyt ja takuuvarmasti 20 vuoden päästä ajatellaan eri tavalla.

Vanhemmuus ei lopu päivähoitoon viemiseen eikä kotoa poismuuttamiseen...Riittää, että on riittävän hyvä vanhempi!