"Minähän en samassa vessassa neekerin kanssa asioi."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ettälläistä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27932318]Itse asiassa minua tämä ei haittaa ollenkaan. Sanoinpa vain, että jos joku kokee tämän vääryytenä, on hänellä täysi oikeus puuttua asiaan. Siis _asiaan_. Hän voi perustella miksi se on väärin ja miten asia tulisi korjata.

Moni näyttää perustelevan omia rasistisia ajatuksiaan sillä, että "on rasismia muuallakin", "se ja se teki sitä ja tätä". Tällaista voisi odottaa alakouluikäisiltä, mutta aikuisen pitäisi osata pysyä asiassa ja ymmärtää, että vääryyteen ei tarvitse vastata vääryydellä.[/QUOTE]

Juu, en tarkoittanut sinua. Lainasin vain viestiä lisäksi, koska monesti ihmettelen, tätäkin asiaa. :)

[QUOTE="vieras";27932333]
Te jotka väitätte kaikkia kriittisesti mamuja kohtaan puhuvia tulkistsette sen automaattisesti rasistiseksi, ei se sitä ole. Yrittäkää nyt tajuta.[/QUOTE]

Kuka tällaista väittää?

Kirjoitukset ei monesti ole kirjoitettu tarpeeksi selvästi persukansalle, niin, että sinne olisi laitettu tarpeeksi esim. JOTKUT, EI KAIKKI, JOSKUS jne.. Ilman näitä sanoja, persusuomalaiset ottavat nämä jutut heti itseensä. Miksiköhän? En minä ainakaan osaa näitä juttuja ottaa henk. koht. Tosin, kun joku persu väittää, että kaikki mamut on sitä ja tätä, mamu tarkoittaa sitä ja tätä, sehän on täys fakta -persun mielestä siis. "Mamut ovat rikollisia raiskaajia ja tappajia" = persufakta. "Suomalaiset ovat rasisteja" = rasismia tavallisia eli vain kantasuomalaisia kohtaan. Tämä on siis palstalta opittua. ;) Kertausta :)

Eniten hämmästyttää se, jos kertoo tällaisista rasistisista jutuista ja kohtaamisista, monilla on kauhea tarve väheksyä asiaa, haukkua valehtelijaksi jne. Miksi?

Ööö...ok. Miten tuo persupuheesi liittyy minuun?

En minä pidä kaikkia maahanmuuttajia rikollisina, vaikka osa heistä onkin. Mielestäni on myös väärin leimata suomalaiset rasisteiksi, vaikka osa meistä onkin. Oikeasti sun pointti meni multa nyt vähän ohi.

Varmaan jokainen maahanmuuttaja kohtaa rasismia. Toki myönnän epäilleeni eräiden ihmisten rasismikokemuksien määrää. Rasismin kohtaamisen yleisyydessä tuntuu olevan kovasti eroa yksilöiden välillä, joten joskus tulee miettineeksi, mistä se johtuu. Onko kenties niin, että jotkut näkevät rasismia myös siellä, missä sitä ei ole eli ovat herkempiä tulkitsemaan asioita rasismiksi. Sehän ei aina ole itsestäänselvää, onko joku teko rasistinen vai ei.

[QUOTE="ohikulkija";27932422] Onko kenties niin, että jotkut näkevät rasismia myös siellä, missä sitä ei ole eli ovat herkempiä tulkitsemaan asioita rasismiksi. Sehän ei aina ole itsestäänselvää, onko joku teko rasistinen vai ei.[/QUOTE]

Totta, puolin jos toisinkin. Tässäkin vaan on tullut monesti ilmi jos kertoo jostain selkeästi rasistisesta solvaamisesta tms., sitäkin halutaan vähätellä. Jos itse en ole kokenut jotain asiaa, mutta naapurini kertoo kokeneensa sellaista, jotain ikävää, en minä ole heti sanomassa "mitä sä tuollaisia valehtelet!". Jos on puhe rasistisista tapauksista, oudon monella on tarve reagoida juuri noin. Uhri on tyhmä tai ylireagoi.

[QUOTE="vieras";27932387]Moni tässä ketjussa. Ja monessa muussakin ketjussa. Kannattaa lueskella niitä.[/QUOTE]

Eiköhän se ole aika selvä, että olen lueskellut. ;) En vaan muista lukeneeni kenenkään väittäneen, että kaikki kritisointi on rasismia? Esim. sinä taas näet sitä paljonkin näissä jutuissa?

Koko rasismin käsite on mulle hiukan hämärä. Kadulla kävelee tummaihoinen ihminen ja jokin huonosti voiva ihmisenkuvatus sanoo hänelle ohimennen "vi...n neek..i". Jos samalla hetkellä kävelijä olisikin ollut tummaihoisen sijaan vaikkapa kehityvammainen tai lihava, olisi jälkimmäinen sana vaihtunut kehariksi tai läskiksi. Huutajalla siis oli tarve ylipäänsä siirtää pahaa oloaan ohikulkijaan. Eikö tämä silloin ole yleistä suvaitsemattomuutta rasismin sijaan?

Tietenkin jos huutajalla on takanaan aate, jonka takia tummaihoiselle huutelee, tilanne on yksiselitteisesti rasistinen. Mutta mistä nämä motiivit voi erottaa? Sinänsä huutelun kohteena olevan tummaihoisen kokemusmaailmassa kumpikin tuntuu yhtä pahalta, totta kai. Mietin vain siis lähinnä sitä, paljonko koetusta rasismista on oikeasti "vain" suomalaisten yleistä huonoa käytöstä ja suvaitsemattomuutta kaikkea erilaisuutta kohtaan. Lähipiirissäni on kehitysvammainen, joka on kohdannut monenmoista huutelua, haukkumista, naureskelua, häirintää jne. Puhelinnumerokin oli häirinnän vuoksi laitettava salaiseksi. Tämä ihmisryhmä ei vain osaa ajaa asiaansa julkisuudessa yhtä voimakkaalla äänellä kuin maahanmuuttajat. Onko heidän kokemusmaailmansa kuitenkin suomalaisista samankaltainen?

[QUOTE="vieras";27932272]Vääryys ei oikeuta vääryyttä. Jos sinusta on väärin, että muslimeilla on omia uimavuoroja, voit yrittää puuttua asiaan. Ja huomaa: _asiaan_, ei ihmisiin. Asioihin puuttuminen on demokratiaan kuuluva oikeus. Käytä sitä. Demokratiaan kuuluu muuten myös toisten ihmisten kunnioittaminen.[/QUOTE]

Muslimit näkevät suomalaiset niin alhaisina olentoina etteivät halua uida samaan aikaaan. Surullista.:(

[QUOTE="ohikulkija";27932473]Kadulla kävelee tummaihoinen ihminen ja jokin huonosti voiva ihmisenkuvatus sanoo hänelle ohimennen "vi...n neek..i". Jos samalla hetkellä kävelijä olisikin ollut tummaihoisen sijaan vaikkapa kehityvammainen tai lihava, olisi jälkimmäinen sana vaihtunut kehariksi tai läskiksi. Huutajalla siis oli tarve ylipäänsä siirtää pahaa oloaan ohikulkijaan. Eikö tämä silloin ole yleistä suvaitsemattomuutta rasismin sijaan?

[/QUOTE]

Miksi sitten esim. minua tai meitä haukkuneet eivät ole muita siinä samalla solvanneet? Kukaan minulle urputtamaan alkanut ei ole alkanut solvaamaan kaikkia muitakin ympärillä olijoita. Tekeekö se siitä haukkumisesta jotenkin vähemmän hyväksytympää kun kyse onkin "suvaitsemattomuudesta" eikä VAIN rasistista solvausta?

En usko tällaista mielipidekirjoituksessa kerrottua rasistista välikohtausta tapahtuneen. Se on liian kliseinen ja huomi0hakuinen, kuvastaa kirjoittajaansa.

Kirjoittaja kirjoitti "tapauksen" ensin blogiinsa ja sitten Keskisuomalaisen mielipidekirjoitukseksi. Hieman samantyyppisillä vesillä liikutaan kuin se koulukiusausjuttu Enkeli Elisa, jossa 15-vuotias tyttö oli tehnyt itsemurhan, valtava kohu, joka johti ties mihin, lopulta paljastui keksityksi.

Samanmoinen asia tässä eli yhteiskunnallisesti ongelmallinen ja hyvä nostaa esiin, tapa väärä.

ps. Blogistin kirjalliset ansiot ovat vähäiset, kuten pari muutakin jo sanoi. Virheetöntä suomea, mutta erittäin tylsä tapa kertoa ja todella paljon käytössä muilta lainattuja tyylikeinoja, sisällöllisesti ja pohdinnallisesti köyhää.

[QUOTE="vieras";27932503]Muslimimiehet pelkäävät suomalaisten miesten vievän heidän naiset ja siksi eivät salli naistensa uivan yleisellä vuorolla.:D[/QUOTE]

Jaa...tuolla mainitsemassani vuorossa on kyllä muitakin kuin muslimeja, kuten sanoin, naisten uintivuoro. Naiset, jotka tiedän etteivät halua käydä uimahallissa, he eivät itse halua olla lähes alasti tuntemattomien miesten edessä. Onko tuollaisessa ajatuksessa muka jotain väärää?

Totta, puolin jos toisinkin. Tässäkin vaan on tullut monesti ilmi jos kertoo jostain selkeästi rasistisesta solvaamisesta tms., sitäkin halutaan vähätellä. Jos itse en ole kokenut jotain asiaa, mutta naapurini kertoo kokeneensa sellaista, jotain ikävää, en minä ole heti sanomassa "mitä sä tuollaisia valehtelet!". Jos on puhe rasistisista tapauksista, oudon monella on tarve reagoida juuri noin. Uhri on tyhmä tai ylireagoi.

Ymmärrän turhautumisesi asiasta.

Tosin suhtaudun yleensä tietyllä varauksella ihmisten, niiden naapurienkin, tarinoihin ylipäänsä. Ihmiset näkevät ja kokevat asiat luonnollisesti omasta näkökulmastaan inhimillisiä arviointivirheitä tehden. Monet ihmiset myös liioittelevat asioita, muuttavat kertomuksia hiukan omiin tarkoitusperiin sopiviksi ja jotkut jopa suoraan valehtelevat. Sellaisia ihmiset nyt vain ovat. Vaikka hiukan epäilisinkin naapurin kertomusta, en minä hänelle epäilyäni todennäköisesti ilmi toisi. Korkeintaan saattaisin yrittää tuoda hienovaraisesti toista näkökulmaa asiaan esille, jos naapuri olisi riittävän läheinen ihminen minulle. Jos joku netissä kertoisi kokemansa samoilla sanoilla, kertoisin avoimemmin oman kantani asiaan. Netissä siis varmaankin helpommin tuodaan noita epäilyjä kokemusten todenperäisyydestä helpommin esille.

Minua vähän harmittaa maahanmuuttajien puolesta se, että juuri Hannan kirjoittamasta jutusta nousi niin suuri haloo. Kyseinen nainen kun ei ole ehkä kaikista luotettavin lähde monien mielestä, hänen juttujaan epäillään luonnollisesti enemmän kuin jonkun toisen kirjoittajan. Tästä saa nyt mielestäni kärsiä muut maahanmuuttajat eli heidänkin kertomuksiaan epäillään.

Jaa...tuolla mainitsemassani vuorossa on kyllä muitakin kuin muslimeja, kuten sanoin, naisten uintivuoro. Naiset, jotka tiedän etteivät halua käydä uimahallissa, he eivät itse halua olla lähes alasti tuntemattomien miesten edessä. Onko tuollaisessa ajatuksessa muka jotain väärää?

Turhat ennakkoluulot ja fobiat ovat aina väärin, lisää suvaitsevaisuutta hyvä ihminen.:)

Miksi sitten esim. minua tai meitä haukkuneet eivät ole muita siinä samalla solvanneet? Kukaan minulle urputtamaan alkanut ei ole alkanut solvaamaan kaikkia muitakin ympärillä olijoita. Tekeekö se siitä haukkumisesta jotenkin vähemmän hyväksytympää kun kyse onkin "suvaitsemattomuudesta" eikä VAIN rasistista solvausta?

Ehkä siksi, että on nähnyt teidät ja ottanut sillä hetkellä maalitaulukseen? Tuskin kehitysvammaista läheistänikään haukkuneet ovat samalla hetkellä haukkuneet lähistöllä olevat lihavat ja tummaihoiset.

Ja ei tietenkään tee hyväksytympää. Minä nimenomaan kirjoitin näin: "Sinänsä huutelun kohteena olevan tummaihoisen kokemusmaailmassa kumpikin tuntuu yhtä pahalta, totta kai."

Pohdin siis nyt vain "ääneen" sellaisia asioita, joita olen pohtinut. Yritin kirjoittaa kiihkottomasti, mutta jos viestisi sävyä oikein tulkitsen, ilmeisesti sinua loukkasin. Anteeksi siitä. Minusta olisi tärkeää, että näistä asioista voitaisiin keskutella rauhallisesti ilman kiivastumista, joka tekee mahdottomaksi toisen ihmisen ajatuksenkulun ymmärtämisen.

[QUOTE="ohikulkija";27932523]
Minua vähän harmittaa maahanmuuttajien puolesta se, että juuri Hannan kirjoittamasta jutusta nousi niin suuri haloo. Kyseinen nainen kun ei ole ehkä kaikista luotettavin lähde monien mielestä, hänen juttujaan epäillään luonnollisesti enemmän kuin jonkun toisen kirjoittajan. Tästä saa nyt mielestäni kärsiä muut maahanmuuttajat eli heidänkin kertomuksiaan epäillään.[/QUOTE]

Minusta hänen kirjoitus oli lottovoitto, sai meidät kaikki näkemään, miten eri tavoin ihmiset suhtautuvat näihin asioihin ja kuinka yleistä toisen väheksyminen Suomessa on, aivan syyttäkin. Ei kyse ole aina maahanmuuttajista, hyvin usein ihan suomalaisista, varsinkin lapsista.

[QUOTE="ohikulkija";27932545]Ehkä siksi, että on nähnyt teidät ja ottanut sillä hetkellä maalitaulukseen? Tuskin kehitysvammaista läheistänikään haukkuneet ovat samalla hetkellä haukkuneet lähistöllä olevat lihavat ja tummaihoiset.

Ja ei tietenkään tee hyväksytympää. Minä nimenomaan kirjoitin näin: "Sinänsä huutelun kohteena olevan tummaihoisen kokemusmaailmassa kumpikin tuntuu yhtä pahalta, totta kai."

Pohdin siis nyt vain "ääneen" sellaisia asioita, joita olen pohtinut. Yritin kirjoittaa kiihkottomasti, mutta jos viestisi sävyä oikein tulkitsen, ilmeisesti sinua loukkasin. Anteeksi siitä. Minusta olisi tärkeää, että näistä asioista voitaisiin keskutella rauhallisesti ilman kiivastumista, joka tekee mahdottomaksi toisen ihmisen ajatuksenkulun ymmärtämisen.[/QUOTE]

En minäkään väheksy muiden kokemia solvauksia ja haukkumisia, minuakin on lapsena koulukiusattu rajusti, mutta en sen takia väheksy muiden kokemuksia. Jos joku käskee minun lapseni painumaan helv**** Suomesta, koska ovat väärän värisiä, eiköhän se ihan selvä ole, mitä haukkuja ajattelee. Onhan sitten samanlainen kaikille muillekin tai ei, tuo on rasistista solvausta. Siitähän näissä jutuissa on ollut kyse, mutta ei. Ei saa haukkua rasistiksi turhaan tällaista ihmistä "kun se haukkuu kuitenkin kaikkia". Et ole minua mitenkään loukannut, en ole herkkähipiäinen, en loukkaannut turhasta.

[QUOTE="vieras";27932552]Ne mitkä teillä muslimeilla on.:)[/QUOTE]

Mitähän ne taas on? Itse en tiedä, mitä esim. yläkerran muslimirouva pelkää tai mistä tykkää, joten miten se voi olla sama kuin minulla?

Minusta hänen kirjoitus oli lottovoitto, sai meidät kaikki näkemään, miten eri tavoin ihmiset suhtautuvat näihin asioihin ja kuinka yleistä toisen väheksyminen Suomessa on, aivan syyttäkin. Ei kyse ole aina maahanmuuttajista, hyvin usein ihan suomalaisista, varsinkin lapsista.

Minusta se lisäsi vastakkainasettelua ("te" ja "me"), joka on sekä turhaa että vaarallista. Tietenkin myös surullista.

Sen huomaa jo meidän välisessä viestin vaihdossa. Suhtaudun sinuun oikeasi myönteisesti, enkä ole pyrkinyt olemaan jotenkin eri puolella. Tietenkin voi olla, että en ole osannut tätä oikein tuoda ilmi, vaikka olen itse niin kuvitellut. Haluan vain pohtia näitä asioita, saada vastakaikua ajatuksilleni ja muodostaa/muokata omia näkemyksiäni. Minusta kuitenkin tuntuu, että suhtaudut viesteihini kuin hyökkäyksiin. :(

[QUOTE="vieras";27932558]Pelkäätte erilaisuutta. :)[/QUOTE]

Nainen pelkää erilaisuutta jos ei halua olla pelkässä uimapuvussa miesten keskuudessa tai alasti tuntemattomien naisten kesken? Aika erikoinen käsite! :D

Yhteistyössä