Milloin keskenmenoriski pienenee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mites se nyt olikaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mites se nyt olikaan?

Vieras
Eli tiedän ettei keskenmenoriski koskaan häviä kokonaan, mutta puhutaan maagisesta 12 viikosta jolloin keskenmenoriski laskee selvästi. Tarkoittaako se siis, että 12+0 riski laskee selvästi vai vasta 12+6 eli kun viikko 12 on lähes loppu?

No onko sen nyt niin väliä? Käytännössä on kai niin, että kun sykkeet on kuultu, on hyvät mahdollisuudet että lapsi syntyy. Ei se keskenmenoriski yhtäkkiä jonain päivänä pienene. Keskenmeno on sitä paitsi voinut tapahtua jo aiemmin ja selvitä vasta eka ultrassa.

Siis mä olen ollut 2x ultrassa, rv6+6 ja nt ultrassa rv10+6 ja kaikki on hyvin. Pitkä lapsettomuus taustalla niin kyllä se jotain merkitsee, en osaa selittää miksi. Kun sykkeet on kuultu on raskaudella noin 10% mahdollisuus jatkua loppuun asti, tämä prosentti pienenee oleellisesti rv12 (ilmeisestikkin siis lopussa). Riskin pieneneminen perustuu siihen, että tärkeimmät elimet on jo muodostuneet.
Toisille tietyt "rajat" on raskaudessa tärkeitä. Eli sykkeiden kuuleminen ei pienennä niin paljon keskenmenoriskiä kuin ihmiset luulee.

Tarkoitit kai, että kun sykkeet on kuultu, on 90 % todennäköisyys että raskaus jatkuu loppuun asti ja että prosentti kasvaa oleellisesti rv 12? Ymmärrän että tietyt rajat voi olla tärkeitä mutta ei näitä myöskään kannata liikaa tieteellistää, se rv 12 on vaan laskennallinen, ei voida sanoa että rv 12+6 keskenmenoriski on nyt sitten minun lapsellani vaikka 3 % kun se vielä eilen oli 8 %... Sitä tarkoitin kun kirjoitin että onko sen nyt niin väliä.

Mulle sanottiin neuvolassa, että rv13 asti keskenmenoriski on suurempi. Rv 9-13 on kuulemma "kriittisimmät" viikot sikiön (aluksi alkion) kehityksen kannalta. Ei se keskenmenoriski tosiaankaan päivässä tai ihan yhtäkkiä pienene. On vaan laskettu todennäköisyydet raskauden jakumiselle loppuun asti. Tietenkin joku aina kuuluu siihen muutamaan prosenttiin joka lapsensa esim rv19 menettää. Mä olen ajatellut, että aina täytyy toivoa parasta eikä sitä pahinta kannata liikaa miettiä. Nautinnollista odotusaikaa! =)

Mun gyne sanoi joskus, että kun syke saadaan näkyviin, on sen jälkeen keskenmenoriski samaa luokkaa, kuin on itsellä riski jäädä auton alle. Mutta jos pelottaa, niin ehkä joku raja on hyvä ajatella. Monella varmaan helpottaa huomattavasti viimeistään sitten, kun alkaa tuntemaan liikkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Siis mä olen ollut 2x ultrassa, rv6+6 ja nt ultrassa rv10+6 ja kaikki on hyvin. Pitkä lapsettomuus taustalla niin kyllä se jotain merkitsee, en osaa selittää miksi. Kun sykkeet on kuultu on raskaudella noin 10% mahdollisuus jatkua loppuun asti, tämä prosentti pienenee oleellisesti rv12 (ilmeisestikkin siis lopussa). Riskin pieneneminen perustuu siihen, että tärkeimmät elimet on jo muodostuneet.
Toisille tietyt "rajat" on raskaudessa tärkeitä. Eli sykkeiden kuuleminen ei pienennä niin paljon keskenmenoriskiä kuin ihmiset luulee.

Mulla oli runsaita verenvuotoja raskauden aikana ja ravasin usein ultrassa. Lääkäri sano, ett normaalissa raskaudessa, jos viikon 9 lopussa löytyy syke, on keskenmenon riski enää 2-3%.

Yhteistyössä