Miksi %#¥$:ssa kaikkien muiden vauvat nukkuvat hyvin ja meillä vaan heräillään!??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoleman väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Jälleeen kerran erittäin huonosti nukutun yön jälkeen ilmoittaudun ketjun jatkoksi. Lapset on 4 v ja 2,5 v, mutta tuo pienempi aloitti taas kekkaloinnin yöpimeällä. Loputtoman kiehnäämisen jälkeen minä muutin muualle nukkumaan ja mies siirtyi tulilinjalle, käytti pojan pissalla ja komensi viereen. Ei ollut nukkunut, mutta olipa edes hiljempaa ja rauhallisemmin.

Aamusitsemältä se olisi saattanut nukahtaa, mutta sitten heräsi neljä vee.

Kun on kaksi lasta, niin miten ne voikin uuvuttaa ihmiset huonoilla öillään. Ne valvoo vuoronperään ja me meinataan nuutua olemattomiin!

Pienimmän huonot yöunet voivat selittyä hoitavilla astmalääkkeillä, joissa on nyt pari viikko jouduttu menemään tupla-annostuksilla flunssan takia. Se ei ollut nukkunut eilen päiväuniakaan!

Rankkaa on teilläkin :( Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jälleeen kerran erittäin huonosti nukutun yön jälkeen ilmoittaudun ketjun jatkoksi. Lapset on 4 v ja 2,5 v, mutta tuo pienempi aloitti taas kekkaloinnin yöpimeällä. Loputtoman kiehnäämisen jälkeen minä muutin muualle nukkumaan ja mies siirtyi tulilinjalle, käytti pojan pissalla ja komensi viereen. Ei ollut nukkunut, mutta olipa edes hiljempaa ja rauhallisemmin.

Kun on kaksi lasta, niin miten ne voikin uuvuttaa ihmiset huonoilla öillään. Ne valvoo vuoronperään ja me meinataan nuutua olemattomiin!

Pienimmän huonot yöunet voivat selittyä hoitavilla astmalääkkeillä, joissa on nyt pari viikko jouduttu menemään tupla-annostuksilla flunssan takia. Se ei ollut nukkunut eilen päiväuniakaan!

Mutta tiedätkö että aavistus siitä, miltä sitten taas tuntuu kun saa nukkua ihan oikeita öitä on jo saatu! Ja voi luoja miten onnellinen sitä osaakin olla siitä että saa vaikka kaksi hyvin nukuttua yötä peräkanaa! Ehkä joskus niitä öitä vielä tulee viikko ja kuukausikin yhtämittaa, ehkä...

Pitää vaan jaksaa ja uskoa <3

Alkuperäinen kirjoittaja kuoleman väsynyt:
Tuntuu, että kaikkien ystävien vauvat nukkuu suurin piirtein 8 tuntia putkeen yöllä. Ainakin minun sisarusteni lapset. Mutta ei vaan meillä! Meillä valvotaan. Voi v*ttu minen jaksa enää! Mitä hittoa me tehdään väärin?! Rytmit on, ulkoilua jne jne jne. Ihan kaikkemme yritetään, mutta ei.

Kaksi lasta, 4-vuotias ja 4kk. 4v herää joka yö 3-5 krt, saattaa valvoa useita tunteja. Lääkärit on käyty, testit tehty, ruokavalioita kokeiltu, mutta diagnoosi on vain, että meillä vaan on huonosti nukkuva lapsi.

Ja sit tämä 4kk. Tunnin välein itkee öisin. Välillä rauh. tutilla, välillä rinnalla. Kasvaa hienosti. Silti aion kohta aloittaa kiinteät, jos auttaisi. Esikoiselle ei auttanut.

Pelottaa. Kuolen kohta tähän unen puutteeseen. Samoin mies. Rakastan näitä lapsia enemmän kuin mitään, mutta välillä kaduttaa, että "tehtiin" ne. Rakastan mielettömästi, haluaisin enemmän lapsia, mutta en enää uskalla. Viime yönkin vain itkin ja valvoin.

Sympatiani. Meillä esikoinen alkoi nukkua yönsä vasta 6 vuotiaana, jolloin syntyi tämä nuorimmainen. Hän jatkoi sitten esikoisenkin puolesta valvottamaan. Nyt nuorimmalla ikää 2,5 v ja hiljalleen on alkanut nukkumaan yönsä. Välillä on olut täysin unettomiakin öitä, kun taas on aamu koittanut ja työhön lähtö. Meillä esikoinen oli koliikki, molemmat korvalapsia, ja unissa kävelijöitä. Nämä on ollut siis syynä meidän yövalvomisiin.

Ilmoittaudun joukkoon tummaan...
Meillä isommat lapset nukkuivat ensimmäisen yön kokonaan, kun nuorempi heistä oli 2 ja 1/2 vuotias ja vanhempi 4 vuotias. Nyt kolmonen on reilun vuoden ja heräilee 3-15 kertaa yössä. Odotan nelosta syntyväksi marraskuussa ja pienoinen paniikki nostaa päätään... Yli vuoteen en ole yhtään kokonaista yötä nukkunut ja kohta on toinenkin yöherääjä valvottamassa... Yritin juuri ottaa päikkäreitä, mutta aina joku lapsista juoksee vaatimassa/kysymässä jotain yms. Ja lopulta kun saan ne tajuamaan, että haluan nukkua niin nelonen alkaa hillittömän kieppumisen ja potkimisen. Itku meinasi päästä, kun väsyttää ja ei saa nukuttua. (Mies kyllä nukkuu makeasti kolmosen vieressä...)
Arkisin jätän siivot ym. tekemättä jos vain on mahdollisuus päästä edes hetkeksi nukkumaan. Pinna on kyllä välillä äärettömän kireällä...
Jaksamisia meille kaikille!!!

Et varmasit ole ainoa joka on kuoleman väsynyt. Meillä neiti ei nukkunu ekaan 5 viikkoon öisin ollenkaan, sen jälkeen tosi levottomasti ja yömaidostakin vierotin vasta yli vuoden iässä. Nyt kun puolitoistavuotias niin nukkuu jo ihan mukavasti. Kyllä se teidänkin tiitiäinen vielä nukkumaan alkaa, koitahan jaksaa vielä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Olen myös ihmetellyt, mistä muut tilaavat niitä hyvin nukkuvia vauvoja/taaperoita/pikkulapsia. Lasten teini-ikää odotellessa :whistle:

Teini-iässä ne vata valvookin mutta aamulla sit uni maistaa, saa väkisin kiskoa ylös.
Lopullisesti helpottaa kun kotoa lähtevät.
Jas mulla ollut hybvin nukkuvat lapset, pieninä.

Ap:lle täältäkin kovasti voimia! Tosi raskaalta kuulostaa nuo teidän yöt :(

Meillä lapset 2,5v ja 2,5kk. Esikoinen aloitti yöhulinat 5 kk:n iässä ja rauhoittui vain tissillä takaisin nukkumaan. Imetin sitten n kertaa yössä, usein 8 kertaa. 9 kk:n iässä mulla meni kuppi nurin ja pidettiin unikoulu, jonka yhteydessä lopetettiin yösyömiset. Unikoulu tuotti nopeasti tuloksia ja yöt rauhoittuivat, vaan sitten tulivat kuvioihin toistuvat korvatulehdukset ja yöt meni taas ihan sirkukseksi.
Yli 2-vuotiaaksi tyttö heräili ja välillä valvoskeli parin tunnin ajan. Mä odotin toista lasta ja olin ihan lopussa :( Väsymys tuntui koko kropassa ja raskaus vaati veronsa. Nukuin aina kun suinkin mahdollista mutta eihän ne torkut yhtenäistä, kunnon yöunta korvaa. Olin välillä niin ahdistunut, etenkin yöllä tytön heräillessä vähän väliä että kuvittelin oikeasti itseni johonkin lataamoon, jonne joutuminen tuntui olevan vain ajan kysymys :xmas:

Toinen lapsi syntyi 2,5 kk sitten ja hämmästyttävää kyllä, esikoinen on siitä pitäen nukkunut täysiä öitä :o Vauveli syö kyllä kaiket yöt mutta kainalossa kun annan nukkua, saan yleensä nopeasti unen päästä kiinni syötettyäni.

Jonkinlainen lohtu se on kun kuvittelee elämää eteenpäin ja sitä tilannetta, kun kaikki nukkuvat tässä talossa yönsä. Jonakin kauniina päivänä se koittaa... Mutta niinä pitkinä tunteina kun lapsi valvoo ja päässä jyskyttää jumalaton väsymyksestä johtuva jysäri, tuntuu helposti todella toivottomalta. Ja illallakin saa jännittää että miten tuleva yö menee...

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ap:lle täältäkin kovasti voimia! Tosi raskaalta kuulostaa nuo teidän yöt :(

Meillä lapset 2,5v ja 2,5kk. Esikoinen aloitti yöhulinat 5 kk:n iässä ja rauhoittui vain tissillä takaisin nukkumaan. Imetin sitten n kertaa yössä, usein 8 kertaa. 9 kk:n iässä mulla meni kuppi nurin ja pidettiin unikoulu, jonka yhteydessä lopetettiin yösyömiset. Unikoulu tuotti nopeasti tuloksia ja yöt rauhoittuivat, vaan sitten tulivat kuvioihin toistuvat korvatulehdukset ja yöt meni taas ihan sirkukseksi.
Yli 2-vuotiaaksi tyttö heräili ja välillä valvoskeli parin tunnin ajan. Mä odotin toista lasta ja olin ihan lopussa :( Väsymys tuntui koko kropassa ja raskaus vaati veronsa. Nukuin aina kun suinkin mahdollista mutta eihän ne torkut yhtenäistä, kunnon yöunta korvaa. Olin välillä niin ahdistunut, etenkin yöllä tytön heräillessä vähän väliä että kuvittelin oikeasti itseni johonkin lataamoon, jonne joutuminen tuntui olevan vain ajan kysymys :xmas:

Toinen lapsi syntyi 2,5 kk sitten ja hämmästyttävää kyllä, esikoinen on siitä pitäen nukkunut täysiä öitä :o Vauveli syö kyllä kaiket yöt mutta kainalossa kun annan nukkua, saan yleensä nopeasti unen päästä kiinni syötettyäni.

Jonkinlainen lohtu se on kun kuvittelee elämää eteenpäin ja sitä tilannetta, kun kaikki nukkuvat tässä talossa yönsä. Jonakin kauniina päivänä se koittaa... Mutta niinä pitkinä tunteina kun lapsi valvoo ja päässä jyskyttää jumalaton väsymyksestä johtuva jysäri, tuntuu helposti todella toivottomalta. Ja illallakin saa jännittää että miten tuleva yö menee...

Niin tutulta kuulosta... Nytkin on mielessä, että jospa vaan ensi yönä... No kunhan ovat teinejä! Kyllä me varmasti sitten 20 vuoden päästä ;) Onneksi teillä on esikoinen alkanut nukkua!

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:
Olen myös ihmetellyt, mistä muut tilaavat niitä hyvin nukkuvia vauvoja/taaperoita/pikkulapsia. Lasten teini-ikää odotellessa :whistle:

Teini-iässä ne vata valvookin mutta aamulla sit uni maistaa, saa väkisin kiskoa ylös.

Mutta kun ne sentään valvovat itekseen ;) Itse voi vetää unta palloon.

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Ilmoittaudun joukkoon tummaan...
Meillä isommat lapset nukkuivat ensimmäisen yön kokonaan, kun nuorempi heistä oli 2 ja 1/2 vuotias ja vanhempi 4 vuotias. Nyt kolmonen on reilun vuoden ja heräilee 3-15 kertaa yössä. Odotan nelosta syntyväksi marraskuussa ja pienoinen paniikki nostaa päätään... Yli vuoteen en ole yhtään kokonaista yötä nukkunut ja kohta on toinenkin yöherääjä valvottamassa... Yritin juuri ottaa päikkäreitä, mutta aina joku lapsista juoksee vaatimassa/kysymässä jotain yms. Ja lopulta kun saan ne tajuamaan, että haluan nukkua niin nelonen alkaa hillittömän kieppumisen ja potkimisen. Itku meinasi päästä, kun väsyttää ja ei saa nukuttua. (Mies kyllä nukkuu makeasti kolmosen vieressä...)
Arkisin jätän siivot ym. tekemättä jos vain on mahdollisuus päästä edes hetkeksi nukkumaan. Pinna on kyllä välillä äärettömän kireällä...
Jaksamisia meille kaikille!!!

Jaksamista sinulle ja onnea tulevaan synnytykseen! Mullakin loppuraskaudessa alkoi paniikki iskeä. Toivottavasti teille tulisi hyvin nukkuva vauva *bd*

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Ei ole kyllä normaalia jos 4-vuotias heräilee monta kertaa yössä.
Näkeekö hän painajaisia? Vai mistä kiikastaa? Jännittää jotain?

Niin sen kun tietäisi! Aina nukkunut huonosti. Ennen vielä huonommin kuin nyt. Olen kysynyt painajaisista, muttei muista.

Alkuperäinen kirjoittaja viiden äiti:

Mutta kun ne sentään valvovat itekseen ;) Itse voi vetää unta palloon.

Kyllä vaan kannattaa vanhempien valvoa ja odottaa nuoriaan kotiin ja tarkastaa että kunnossa tulevat. Jos vanhemmat nukkuvat voivat alkaa vaikka käyttää viinaa, polttaa.
Viikonlopulla ainakin on annettava olla myöhempään ja huoneessaan valvovat kauan.
Minä en ole osannut nukkua ennen lapsiani ja kaikkein väsynyt olin teinien kanssa.
Vielä yksi esimurkku kasvamassa ja pian se alkaa, vähän jo esimakua.
Vauvoina ja lapsina kaikki nukkuneet hyvin.

Itselläni esikoinen nukkuu hyvin, mitä nyt ne muutamat heräily-jaksot hampaaiden tulon ja uusien taidojen oppimistä myöten. Ihan normaalit valvomiset.
Mutta tämä meidän aivan ihana 1v2kk kuopuksemme on todella huono nukkuja ollut alusta lähtien. Pahin vaihe taisi olla juuri siinä 4-6kk vaiheella, kun poika nukkui yöt 30min pätkissä... Nykyäänkin on hyvä yö, jos poika herättää VAIN 3-5krt ja nukahtaa suht nopeasti. Vasta toissa yönä kitistiin ja vikistiin klo 2.30-4.30..... Tää väsymys on jotain todella kamala...

Jaksamista ja tsemppia teille!

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mies piti unikoulua, auttanut on kovasti. Ei enää ole ollut ensimmäisten öiden jälkeen yöheräilyjä pahemmin.

Hieno juttu! :D Koitetaan pitää kuopukselle unikoulua kunhan on tarpeeksi vanha. Mutta sittenhän se jo nukkuu yöt läpeensä ihan itse? ;) toivotaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Meillä esikko vielä 5v heräsi noin viisi kertaa yössä (alta 2 tunnin välein siis) huutamaan äitiä. Eikä mitään syytä. Nyt sitte tuo kuopus saattaa jopa nukkua yön läpi, toisinaan herättää kerran yössä. Pienenä heräili tunnin välein, paloin ihan loppuun. Unenpuute on pelottavin asia ku miettii et yrittäisikö vielä lisää lapsia.....
Voimia!!! :hug:

Niin on, meillä nyt 1v ja heräilee monta kertaa yössä, tai ulvahtelee tms. ei välttämättä herää itse mutta meidät herättää. Voi olla huonossa asennossa, pää sängyn laitaa vasten jne. ja pitää siirtää alemmas kun ei itse osaa vänkäytyä alespäin. Tai herää itkeskelemään ja nukahtaa kun ottaa viekkuun. Meillä oli "suunnitelmissa" toista nyt syksyllä yrittää - mutta ei, ei, ei!!! ei jaksaisi. Katsotaan joskus myöhemmin tai sitten jää ainoaksi. Mä olin ihan rätti kesällä ja mies jatkoi vauvan kanssa nukkumista, minä siirryin toiseen huoneeseen ja kärsin unettomuudesta pitkään ennekuin rytmi alkoi palautua että sai unenpäästä kiinni. Nyt jatketaan vuorettelulla ettei mies mee ihan sippiin, tuo unettomuus on ihan uskomaton kun luulis että kun saa nukkua, nukkus ku tukki. Mutta sehän menee kunnolla yli se väsy kun siirtyy tuohon vaiheeseen :(

Jaksuja ap.lle ja kaikille meille väsyneille. Jospa josku helpottaa, mutta eipä se tässä päällä olevassa väsyssä kyllä auta...se toiveajatus siis. Kyllähän sitä ihminen tätä hetkee fyysisesti elää ja jos kroppa ja mieli on kuitti, se on.

Mulla oli kans esikoisen vauva-aikana tuota, että väsymys meni niin yli, etten saanut unta vaikka en ollut nukkunut aikoihin yhtään. Aivot kävi ylikierroksella. Sanotaan, että uni tulee jos on tarpeeksi väsynyt. Totta tiettyyn rajaan asti. Sen jälkeen on vaan totaalipysähdys.

Pitkään mietittiin uskalletaanko yrittää toista lasta. Mutta sitten mietin, että miten katuisin 10 vuoden, saati sitten 30 v päästä sitä ettei uskallettu. Suuri ilo näistä rakkaista on nytkin väsymyksen aikana!

Alkuperäinen kirjoittaja slpy:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Se on myös vanhempien asenteesta kiinni.
Itseä rasittaa itkuinen vauva, mutta kun muut ovat seuranneet vauvaa, niin väittävät, ettei ole sen itkuisempi kuin muutkaan vauvat.

Eli jos tunnin välein vauva herää, niin oikealla asenteella sen jaksaa?

Ehkä se oikea asenne ainakin auttaisi? Koittaisi sinnikkäästi vaan ajatella ettei se lopunelämää kestä ja ei vauva tahallaan heräile/huuda vain vanhempia kiustakseen.

Ei kai kukaan kuvittelekaan vauvan kiusallaan huutavan? On vaan *%tun vaikeaa harrastaa positiivista ajattelua, kun pää särkee ihan jatkuvasti väsymyksestä, pikkuasiatkin saa ajoittain aikaan ihan hillittömiä itkunpuuskia eikä jaksa tehdä muuta, kuin istua koomassa naputtamassa tätä he*#etin konetta päivisin. Onneks on edes tämä keino purkaa pahaa oloa.
Ei se loppuelämää kestä ei, mut välillä ei jaksais enää sitä yhtäkään päivää. Onneks mies auttaa edes joskus, vaikka pitkiä työpäiviä tekeekin. Ja mitä näitä vastauksia nyt olen lukenut, niin tää voi kestää paljon pidempään, ku olin kuvitellut... :(

Jaksamista :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja tulikellukka:
:hug: Ei nuku,vaikka sitä aina vaan niin luulee.Meidän 9 kk heräilee 3-4 krt yössä vähintään,vaikka en enää syötä öisin.On kaikki meidän lapset heräilleet sinne 1 vuotiaaksi asti.Vauva heräilee ja joka yö joku näistä kolmesta muusta herättää jostain syystä.Olenkin luvannut tarjota kakkua sellaisen yön jälkeen kun äiti on saanut nukkua koko yön heräämättä.Yhden kakun olen tehnyt ,se oli heinäkuussa...ja näköjään seuraavaa saa odottaa.
Karsea puristus päässä koko ajan,kun väsyttää.Sit vielä kun flunssa iskee itelle ja vielä muksuille,niin kyllä väsyttää ihan vietävästi.Ja mä olen suoraan verrannollinen kiukkuinen väsymyksen määrään,harmi :ashamed:

Toivottavasti teillä kohta syötäis kakkua joka päivä ;) Jaksuja sinullekin.

Mutta tiedätkö että aavistus siitä, miltä sitten taas tuntuu kun saa nukkua ihan oikeita öitä on jo saatu! Ja voi luoja miten onnellinen sitä osaakin olla siitä että saa vaikka kaksi hyvin nukuttua yötä peräkanaa! Ehkä joskus niitä öitä vielä tulee viikko ja kuukausikin yhtämittaa, ehkä...

Pitää vaan jaksaa ja uskoa <3

Kyllä varmasti taas joskus nukutaan. Pakko uskoa.

Yhteistyössä