Miksi %#¥$:ssa kaikkien muiden vauvat nukkuvat hyvin ja meillä vaan heräillään!??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoleman väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja slpy:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaa:
Se on myös vanhempien asenteesta kiinni.
Itseä rasittaa itkuinen vauva, mutta kun muut ovat seuranneet vauvaa, niin väittävät, ettei ole sen itkuisempi kuin muutkaan vauvat.

Jaa asenteesta kiinni, ettei jaksa tunnin välein herätystä??? Totahan tunnin välein herätystähän on käytetty kidutuskeinona iät ja ajat. Meistä äideistä sais aika kestävää kidutusainesta.... :)

Meillä heräilee puolvuotias kanssa kerran tunnissa tuttia huutamaan ja kuukauden jatkuvan valvomisen jälkeen alkaa olemaan elämästä ilo kaukana. Vaikee on nauttia mistään, kun väsymys painaa ja iltaa kohti kasvaa jo valmiiksi pelko tulevasta yöstä. 5kk asti nukkui sentään 2-3 heräämisellä yönsä.
:hug:

Ratkaisin tuon tutinhuutamisen sillä et hommasin sängyn täyteen tutteja. Niitä oli varmasti kaksitoista siellä. Vauva löysi tutin ku hetken haroi ja jatkoi sitte unia. Ei tarvinnu mun nousta.

Jälleeen kerran erittäin huonosti nukutun yön jälkeen ilmoittaudun ketjun jatkoksi. Lapset on 4 v ja 2,5 v, mutta tuo pienempi aloitti taas kekkaloinnin yöpimeällä. Loputtoman kiehnäämisen jälkeen minä muutin muualle nukkumaan ja mies siirtyi tulilinjalle, käytti pojan pissalla ja komensi viereen. Ei ollut nukkunut, mutta olipa edes hiljempaa ja rauhallisemmin.

Aamusitsemältä se olisi saattanut nukahtaa, mutta sitten heräsi neljä vee.

Kun on kaksi lasta, niin miten ne voikin uuvuttaa ihmiset huonoilla öillään. Ne valvoo vuoronperään ja me meinataan nuutua olemattomiin!

Pienimmän huonot yöunet voivat selittyä hoitavilla astmalääkkeillä, joissa on nyt pari viikko jouduttu menemään tupla-annostuksilla flunssan takia. Se ei ollut nukkunut eilen päiväuniakaan!

Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Alkuperäinen kirjoittaja slpy:
Itseä rasittaa itkuinen vauva, mutta kun muut ovat seuranneet vauvaa, niin väittävät, ettei ole sen itkuisempi kuin muutkaan vauvat.

Jaa asenteesta kiinni, ettei jaksa tunnin välein herätystä??? Totahan tunnin välein herätystähän on käytetty kidutuskeinona iät ja ajat. Meistä äideistä sais aika kestävää kidutusainesta.... :)

Meillä heräilee puolvuotias kanssa kerran tunnissa tuttia huutamaan ja kuukauden jatkuvan valvomisen jälkeen alkaa olemaan elämästä ilo kaukana. Vaikee on nauttia mistään, kun väsymys painaa ja iltaa kohti kasvaa jo valmiiksi pelko tulevasta yöstä. 5kk asti nukkui sentään 2-3 heräämisellä yönsä.
:hug:

Ratkaisin tuon tutinhuutamisen sillä et hommasin sängyn täyteen tutteja. Niitä oli varmasti kaksitoista siellä. Vauva löysi tutin ku hetken haroi ja jatkoi sitte unia. Ei tarvinnu mun nousta.

Tota mulle neuvolassa suositeltiin, mutta ei toimi täällä ainakaan toistaiseksi. Ei edes yritä etsiä itse, vaan huutaa kädet suorana ja päätä heiluttaen. Meillä ei tuttia kaivata muulloin, kuin nukkumaan mentäessä ja se varmaan vaikuttaa siihen, ettei osaa edes yrittää tuttia yöllä suuhunsa. Muutaman päivän olen nyt pitänyt tuttia nauhassa, käden ulottuvilla yötä päivää, josko vaikka jossain vaiheessa keksis, että siinä se on itse otettavissa. Toistaiseksi on jonkun kerran sitä päivällä hereillä ollessaan käsissään pyöritellyt, mut ei kauhean kiinnostunut ole, ainakaan suuhun laittamaan. Nukkumaan mennessä annan tutin käteen ja saa itse laittaa suuhunsa. Katsotaan nyt tuottaako tää kokeilu tulosta jonain päivänä.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:

Eli jos tunnin välein vauva herää, niin oikealla asenteella sen jaksaa?

Ehkä se oikea asenne ainakin auttaisi? Koittaisi sinnikkäästi vaan ajatella ettei se lopunelämää kestä ja ei vauva tahallaan heräile/huuda vain vanhempia kiustakseen.

haista sinä pitkä p'ska! Idiootti.

Alkuperäinen kirjoittaja petomamma:
Meillä esikko vielä 5v heräsi noin viisi kertaa yössä (alta 2 tunnin välein siis) huutamaan äitiä. Eikä mitään syytä. Nyt sitte tuo kuopus saattaa jopa nukkua yön läpi, toisinaan herättää kerran yössä. Pienenä heräili tunnin välein, paloin ihan loppuun. Unenpuute on pelottavin asia ku miettii et yrittäisikö vielä lisää lapsia.....
Voimia!!! :hug:

Niin on, meillä nyt 1v ja heräilee monta kertaa yössä, tai ulvahtelee tms. ei välttämättä herää itse mutta meidät herättää. Voi olla huonossa asennossa, pää sängyn laitaa vasten jne. ja pitää siirtää alemmas kun ei itse osaa vänkäytyä alespäin. Tai herää itkeskelemään ja nukahtaa kun ottaa viekkuun. Meillä oli "suunnitelmissa" toista nyt syksyllä yrittää - mutta ei, ei, ei!!! ei jaksaisi. Katsotaan joskus myöhemmin tai sitten jää ainoaksi. Mä olin ihan rätti kesällä ja mies jatkoi vauvan kanssa nukkumista, minä siirryin toiseen huoneeseen ja kärsin unettomuudesta pitkään ennekuin rytmi alkoi palautua että sai unenpäästä kiinni. Nyt jatketaan vuorettelulla ettei mies mee ihan sippiin, tuo unettomuus on ihan uskomaton kun luulis että kun saa nukkua, nukkus ku tukki. Mutta sehän menee kunnolla yli se väsy kun siirtyy tuohon vaiheeseen :(

Jaksuja ap.lle ja kaikille meille väsyneille. Jospa josku helpottaa, mutta eipä se tässä päällä olevassa väsyssä kyllä auta...se toiveajatus siis. Kyllähän sitä ihminen tätä hetkee fyysisesti elää ja jos kroppa ja mieli on kuitti, se on.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Ehkä se oikea asenne ainakin auttaisi? Koittaisi sinnikkäästi vaan ajatella ettei se lopunelämää kestä ja ei vauva tahallaan heräile/huuda vain vanhempia kiustakseen.

Auttaa tiettyyn pisteeseen, mutta kun se on biologisesti mahdotonta elää pitkiä aikoja univelan kanssa ilman, että se vaikuttaa mielialaan ja fyysiseen olotilaan.

Ei kai kukaan kuvittelekaan vauvan kiusallaan huutavan? On vaan *%tun vaikeaa harrastaa positiivista ajattelua, kun pää särkee ihan jatkuvasti väsymyksestä, pikkuasiatkin saa ajoittain aikaan ihan hillittömiä itkunpuuskia eikä jaksa tehdä muuta, kuin istua koomassa naputtamassa tätä he*#etin konetta päivisin. Onneks on edes tämä keino purkaa pahaa oloa.
Ei se loppuelämää kestä ei, mut välillä ei jaksais enää sitä yhtäkään päivää. Onneks mies auttaa edes joskus, vaikka pitkiä työpäiviä tekeekin. Ja mitä näitä vastauksia nyt olen lukenut, niin tää voi kestää paljon pidempään, ku olin kuvitellut... :(

Niin muuthan ne yleensä tietää asiat parhaiten. Ihan niinku kaikki vauvat itkis tietyn määrän. Meillä on pojat niin erilaisia olleet kuin yö ja päivä. Eka itki pienimmästäkin, toinen ei itkenyt juuri yhtään. Varmasti tällainen kommentti auttaa ap:ta yhtään.

Voitteko ottaa vanhempaa lasta samaan huoneeseen (jos ei jo nuku siellä ). Vois siinä sitten valvoa ja te nukkua ja olette kuitenkin lähellä. Ja vauva viereen. Jaksamista teille ja paljon. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:

Niin muuthan ne yleensä tietää asiat parhaiten. Ihan niinku kaikki vauvat itkis tietyn määrän. Meillä on pojat niin erilaisia olleet kuin yö ja päivä. Eka itki pienimmästäkin, toinen ei itkenyt juuri yhtään. Varmasti tällainen kommentti auttaa ap:ta yhtään.

Voitteko ottaa vanhempaa lasta samaan huoneeseen (jos ei jo nuku siellä ). Vois siinä sitten valvoa ja te nukkua ja olette kuitenkin lähellä. Ja vauva viereen. Jaksamista teille ja paljon. :hug:

Meilläkin neljä muksua ja on tosi isoja eroja nukkumisessa ym.

Se mitä muut on mieltä, on ihan sama. Ittehän siinä täytyy jaksaa eikä puistotutun.

Anteeksi, jos vaikutti siltä että kettuilen :( Ei todellakaan ollut tarkoitus. Minullakin on alle vuoden ikäinen lapsi ja välillä tuntuu, että jos asenne on perseellään (en jaksa,en jaksa kaikki menee päin helvet*iä jne) niin jaksan huonommin. Jos ajattelen positiivisemmin (lapsen halusin ja tiesin että en voi olla enää ykkönen ja tehdä mitän haluan, ei tämä loputtomiin kestä, ja ammennan niistä ihanista hetkistä voimaa) jaksan PALJON paremmin.

-> aina ei tietenkään jaksa olla positiivinen, se on selvä. Vetää sitten sinnillä. Toinen hyvä ja huomionarvoinen vaihtoehto on tosiaan se, että miehen kanssa vuorottelee yöt. Ja nukkuu siis eri huoneessa vaikka korvatulppien kera kun on vapaayö! Jos ei meinaa uni tulla, on tärkeää, että edes lepää ja rentoutuu kunnolla, sen jälkeen alkaa unirytmitkin löytyä varmasti.

Anteeksi, jos vaikutti siltä että kettuilen :( Ei todellakaan ollut tarkoitus. Minullakin on alle vuoden ikäinen lapsi ja välillä tuntuu, että jos asenne on perseellään (en jaksa,en jaksa kaikki menee päin helvet*iä jne) niin jaksan huonommin. Jos ajattelen positiivisemmin (lapsen halusin ja tiesin että en voi olla enää ykkönen ja tehdä mitän haluan, ei tämä loputtomiin kestä, ja ammennan niistä ihanista hetkistä voimaa) jaksan PALJON paremmin.

-> aina ei tietenkään jaksa olla positiivinen, se on selvä. Vetää sitten sinnillä. Toinen hyvä ja huomionarvoinen vaihtoehto on tosiaan se, että miehen kanssa vuorottelee yöt. Ja nukkuu siis eri huoneessa vaikka korvatulppien kera kun on vapaayö! Jos ei meinaa uni tulla, on tärkeää, että edes lepää ja rentoutuu kunnolla, sen jälkeen alkaa unirytmitkin löytyä varmasti.

Tiedätkö olen kanssasi paljolti samaa mieltä tuosta asenteesta. Päivät jaksaa paljon paremmin kun vaan painaa sinnillä. Mutta sitten tulee aikoja kun tuntuu, ettei jaksa enää yhtään. Rintaa puristaa, ahdistaa, paniikki nousee. Tuntuu niin kamalalta valittaa tästä kun meillä asiat kuitenkin ovat hyvin. Ollaan kaikki terveitä. Mutta kun miettii kuin kauan tätä vielä kestää. Esikoinen nukkui vauvana yhtä huonosti kuin kuopus. Ei pidä ajatella liian pitkälle.

Mies ei pysty mua auttamaan öiden kanssa. Se nukkuu/valvoo esikoisen kanssa. Nukkuu patjalla esikon huoneen lattialla kun ei jaksa rampata tuhatta kertaa yössä siellä huoneessa. Enihuu, imetän kuopusta, eipä mies vauvaa edes voi syöttää, että voisin nukkua. Tällä hetkellä vauva vaan huutaa kunnes saa rintaa. Esikoinen sitten herää siihen.

Joku kysyi miten esikoinen heräilee yöllä. Esikoinen yleensä herää itkemään ja itkee kunnes joku menee luo. Joskus jää sitten valvomaan. Makaa itsekseen sängyssä pimeässä huoneessa eikä vain nuku. Ei siinä aina mieskään (aiemmin minäkin) osaa nukkua. Kuulee ja aistii kun lapsi on hereillä.

Vastailen kohta lisää teidän viesteihin. KIITOS kun olette kirjoitelleet! Kiitos vertaistuesta ja kun yritätte auttaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsuliina:
Kokeileppa ton neljä vuotiaan kanssa jutella, että jos nukkuu koko yön kiltisti, eikä heräile, niin saa tarran. Ja vaikka kymmenestä tarrasta saa jotain. Taitaa olla 4 vuotiaalla jäänyt vaan tapa, että kun herää, niin ei saa nukahdettu/malta nukahtaa uudestaan.

Tiedän, että on raskasta, kun lapsi herättää monta kertaa yössä. :hug:

Tuo tarrasysteemi on käytössä.. Ennen kuhelsi ylhäällä monesti yössä. Tarrojen avulla ei nouse sängystä, mutta itkee sit vaan siellä :/ Eli ei siitä nyt apua ole kun joku joutuu kuitenkin huoneeseen menemään. Siksi mies nyt nukkuu lattialla. Vähän helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Neeanäiti:
Aika usein tuo teidän 4-vuotias kyllä herää. Olisko sittenkin päiväunet syynä?

Eihän sellaista tunnin välein heräilyä kukaan jaksakaan. Meillä heräilivät vauvanakin 2-3 h välein, imetin silloin. Toivottavasti joku jolla usein heräileviä osaa auttaa. Täytyyhän siihen joku syy olla jos noin usein heräilevät.

Niin esikoinen ei siis nuku päiväunia.

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
-Meillä eka lapsi ei nukkunut öitään. Jatkuvaa heräilyä, rauhoittui vain autolla ajaessa ja kun kannettiin kotiin heräsi taas. Heräilyt loppuivat siinä 3-vuotiaana.
-Toinen lapsista heräili jatkuvasti, ei nukkunut päiväuniakaan kuin minuuteissa.
Siinä 2-3 vuotiaana alkoi helpottamaan.
-No tämä kolmas sitten heräili tunnin kahden välein vielä 4-vuotiaanakin ja sitten kun vauva syntyi, niin yöheräilyt loppuivat kuin seinään.
-Tämä neljäs lapsi onkin sitten nukkunut laitokselta asti yönsä heräämättä ja nukkuu pitkiä päiväunia.

Mä oon sitä mieltä, että se on vaan lapsen luonteesta kiinni, eikä siihen vippaskonstit auta.
Meillä kun kaikki mahdolliset keinot käytiin läpi ja mikään ei auttanut.
En tiedä lohduttiko vai ahdistaako kirjoitukseni, mutta sinulle ihan kauheasti voimia aapee :hug:

On teillä ollut raskasta :o :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja voi sua..:
Mitä tää 4 vee tekee ku herää yöllä? kirjotit että valvoo..itkeekö,valittaako mitään? raapiiko itteään? paheniko se kun vauva synty?

Herää siis itkien. Rauhoittuu ja nukahtaa kun joku menee luo. Itkee siihen asti. Ei valita, ei raavi. Paheni hetkellisesti kun vauva syntyi. Aina se on heräillyt ja valvonut, mutta yöt meni ihan kamaliksi kun vauva tuli. Esikoinen valvoi joka yö tunteja. Nyt se on rauhoittunut tuohon 3-5 krt/yö heräilyyn ja satunnaisiin (3 krt/vk) valvomisiin. Paitsi jos vauva itkee kovin niin herää siihen ja valvoo :(

meillä herättiin 3-12 kertaa joka yö sinne 1v 10kk ikään asti. lapsi oli tuolloin yön naapurissa jotta mä san nukkua edes yhden yön kunnolla, oli nukkunut naapurissa yön heräämättä ja sen jälkeen nukkui kotonakin! (tietty heräilee nyt 4v jos esim. on korvatulehdus tai oksennustauti, muuten ei). voisiko olla mahdollista vanhempi lapsi pistää vaikka mummolle yökylään? jos auttais teilläkin. sitten se että jos teillä valvotaan, heräillään kuitenkin ni eikös sitä voisi siirtyä perhepetiin joksikin aikaa?

Alkuperäinen kirjoittaja mimmu:
Aika hurjalta kuulostaa tuo 4-vuotiaan heräily. Mulla lapsi alkoi nukkumaan yöt suhteellisen hyvin n.2-vuotiaana. Sitä ennen oli kaiken maailman velliä ja maitomukia mihin lapsi sitten tottui, että pitää yölläkin heräillä vaatimaan. Tuttipullot jäi pois 10kk:n iässä ja tutti 1v3kk. Sitten oli vielä vellimuki ja maitomuki, nekin ois kannattanu jättää heti pois ja totuttaa lapsi nukkumaan ilman mitään ylimääräistä palvelua. Ei teillä kuitenkaan taida sen 4-vuotiaan kanssa olla kyse enää mistään yöllisestä palvelusta? Nyt lapsi on 2,5v ja nukkuu yöt omassa sängyssä heräämättä. Toivottavasti tämä ei vain masentanut.. Itsekin ajattelin siinä vaiheessa kun lapsi oli melkein 2v eikä rauhallisista öistä ollut tietoakaan, että en ikinä jaksa tätä valvomisrumbaa uudestaan.. Kovasti voimia!!

Ei ole palveluja. Jos ei sit palveluksi lue sitä, että mennään luo kun herää ja itkee. Mutta pakko mennä kun ei muuten rauhoitu ja menee hysteeriseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
meillä herättiin 3-12 kertaa joka yö sinne 1v 10kk ikään asti. lapsi oli tuolloin yön naapurissa jotta mä san nukkua edes yhden yön kunnolla, oli nukkunut naapurissa yön heräämättä ja sen jälkeen nukkui kotonakin! (tietty heräilee nyt 4v jos esim. on korvatulehdus tai oksennustauti, muuten ei). voisiko olla mahdollista vanhempi lapsi pistää vaikka mummolle yökylään? jos auttais teilläkin. sitten se että jos teillä valvotaan, heräillään kuitenkin ni eikös sitä voisi siirtyä perhepetiin joksikin aikaa?

On joskus harvoin mummolassa. Mummo ei jaksa enempää kun valvottaa niin kovasti... *kulmien nostelua* Eli nukkuu huonosti sielläkin. Perhepeti... Mitenkähän me mahduttais? Ja jos tuo herkkäuninen esikoinen heräisi vauvan joka inahdukseen samassa huoneessa? Ei taida onnistua.

:hug: Ei nuku,vaikka sitä aina vaan niin luulee.Meidän 9 kk heräilee 3-4 krt yössä vähintään,vaikka en enää syötä öisin.On kaikki meidän lapset heräilleet sinne 1 vuotiaaksi asti.Vauva heräilee ja joka yö joku näistä kolmesta muusta herättää jostain syystä.Olenkin luvannut tarjota kakkua sellaisen yön jälkeen kun äiti on saanut nukkua koko yön heräämättä.Yhden kakun olen tehnyt ,se oli heinäkuussa...ja näköjään seuraavaa saa odottaa.
Karsea puristus päässä koko ajan,kun väsyttää.Sit vielä kun flunssa iskee itelle ja vielä muksuille,niin kyllä väsyttää ihan vietävästi.Ja mä olen suoraan verrannollinen kiukkuinen väsymyksen määrään,harmi :ashamed:

Meillä alkoi 4v tulla yöllä maskuuhuoneen lattialle nukkumaan vauvan synnyttyä. Siirsimme sänkynsä makuuhuoneeseen vaikka oli ikänsä melkein nukkunut hyvin omassa huoneessa.
Vauva nukkui hyvin ja lopetti pian yösyönnit ja siirsimme pojat samaan huoneeseen ja dsiellä nukkuivat.
Kaikki ollut hyvin nukkuvia mutta silti jokaisella vauvalla kausia että saa tuttia yöllä työtää (ei siis yösyöttöä). Mullakin oli risi tutteja yöpöydällä ettei tartte yöllä etsiä, aamulla keräilin niitä.
Itse onneksi olen vähäuninen niin ei niin haittaa ja olen kuuhulluna tottunut valvontajaksoihin.
Voimia vain sulle, kyllä se siitä.

Yhteistyössä