Miksi sitä ihmetellään jos lapset ovat äidin sukunimellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Miksi sitä ihmetellään jos lapset ovat äidin sukunimellä? Meillä kummatkin lapset ovat minun sukunimelläni ja joskus joku jopa kehtaa kysyä onko ne mihen. Eihän kukaan tule kyselemään onko ne sinun jos äidillä on eri sukunimi!

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
tosin ovat vasta pieniä, kait sitä ehtii.

Saako kysyä minkätakia teillä laitettiin sun nimelle?

Meillä ihan sen takia,että mulla on kauniimpi sukunimi ja salaa tietty mietin että jos ukko lähtee omille teilleen niin ei lapsille jää sen sukunimeä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
tosin ovat vasta pieniä, kait sitä ehtii.

Saako kysyä minkätakia teillä laitettiin sun nimelle?

Meillä ihan sen takia,että mulla on kauniimpi sukunimi ja salaa tietty mietin että jos ukko lähtee omille teilleen niin ei lapsille jää sen sukunimeä..

Meillä ainakin sen vuoksi, että miehellä on täysin tusinanimi. Minulla ihan suomalainen, mutta hyvin harvinainen. Miehelle on tullut suoranaisia vaikeuksia tuon nimensä yleisyyden vuoksi. On esim. työterveydessä saanut vääriä lääkkeitä yms. Olemme naimisissa, eikä mieleeni tullut ottaa miehen sukunimeä. Meillä menee näin, ei kukaan ole koskaan kysellyt.

Ehkä se liittyy jotenkin siihen, että jos ei lapset oo isän nimellä ajatellaan, ettei ole isyyttä tunnustanut, on edellisestä avioliitosta tms.? Liittyy vanhakantaiseen ajatteluun, jossa esim. avioparilla on sama sukunimi tai vaimolla vähintäänkin yhdysnimi. Taitaa kuitenkin olla niin yleistä nykyään, ettei juuri ihmetellä. Mun tuttavissakin varmaan avoliitossa olevilla tms. n. 50/50 käytäntö...

En ole koskaan noita niin ajatellut. Jotkut haluaa lapset äidin nimelle, osa isän. Täkäläisistä tutuista itseasiassa aika monellakin on lapset äidin sukunimellä. Naapureilla esimerkiksi mies on suomalainen ja nainen ruotsalainen (asutaan ruotsissa) joten ihan luonnollisesti halusivat lapset äidin sukunimelle. Isä itse jo lapsena inhosi omaa sukunimeään vaikka suomenkielisenä sentään osasi lausua sen kunnolla, nämä lapset taas eivät suomea edes osaa joten turha kiusata heitä tällä nimellä. Jos joskus menevät naimisiin niin kaikki saavat pitää nykyiset sukunimensä.

ja muutenkin monissa perheissä tuntuu että nykyisin valitaan lapsille se kauniimpi tai muuten persoonallisempi sukunimi. ihan kiva vaan että on valinnanvapaus. Me kuitenkin laitettiin lapset isän sukunimelle. Mies halusi heidät nimelleen ja minustakin se oli helpointa. Oli myös aikomus mennä naimisiin jolloin olin itsekin ottamassa miehen sukunimen, joten ei tarvinut enää siinä vaiheessa noita vaihdella. Nyt siis ollaan jo kohta 3v oltu kaikki samalla nimellä.

Yhteistyössä