Onko isällä oikeus elatusmaksuun jos lapset ovat äidin luona kesän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En tiedä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja sinä olet se jolla on maksukykyä, jos isällä sitä ei ole, niin sinä olet 100% elatusvastuussa. Näin se lastenvalvojallakin katsotaan.

Se on aivan sama, että missä ne lapset asuu. Asia on kuitenkin näin.

Ne maksamasi rahat eivät välttämättä mene juuri sen kuun hankintoihin. Isälle saattaa tulla sähkölasku esim juuri nyt ja se pitää maksaa, tai ihan mitä tahansa (eikä ne kuulu sinulle)

Et vastannut kun kysyin, että paljonko maksat lapsista elatusmaksua? Jos maksat pelkästään minimin, ole vain tyytyväinen. Jos tienaat hyvin, niin summa voisi olla isompikin

Nää on niin älyttömiä asioita, eikö ihmiset vois vaan olla vähän ajattelevaisempia toisiaan kohtaan. Miettikää nyt, että isä ottaa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen, mahdollisesti saa myös asumistukea asumiseensa lasten kanssa (saa sen helposti jos on sössinyt raha-asiansa, ja lasten takia "joutuu" asumaan neliöltään yksineläjää väljemmin ja tasoltaan paremmin)- sitten vielä äidiltä elarit ajalta, jona lapset eivät ole isänsä luona lainkaan. Jos olisin isä en todellakaan kehtaisi elää noin härskisti kesää eksän rahoilla, sillä varmaahan on, että isä ei laita näitä kesän elareita minnekään sukanvarteen lapsia odottelemaan ja esim. satsaisi syksyllä koulun alkuun vaatteiden ja muiden tarvikkeiden ostolla- vaan äiti taas ostaa uusia kivoja vaatteita ja reput sun muut systeemit. Joku jo jupisi, että elareilla maksetaan niin paljon muutakin kuin vain ruoka ym menoja, että isällä on ihan oikeus elatusapu saada myös siltä ajalta (kesän kuukaudet) kun lapset eivät ole lainkaan isällään- niin harvapa niin isoja elatusrahoja saa, että sillä juurikaan esim. asumismenoihin on mitään tekoa. Kyllä se nimenomaan on se elatusapu siihen normi arkeen- ja ajatuksena ehkä se, että etä ei muuten ostele sitten näitä lapsen perustarpeita kuten vaatteita yms. jollei halua. Ja jos kesää ajattelee, niin meidän perheen loma-aika on ainakin sitä arki-aikaa aikapaljon kalliimpaa elämisen suhteen. Kun lapset eivät ole koulussa, jää kotiin tehtäväksi myös lounas, jonka lapset muuten syövät koulussa..Lisäksi monesti lomalla vähän reissutaan ja käydään huvipuistoissa ym. mitä luulette- osallistuuko ap.n eksä näihin lomailukustannuksiin. Enpä oikein usko. Itse varmaan olisin yhteydessä lastenvalvojaan ja kysyisin neuvoa- että meneekö tässä nyt ihan oikean kohteen elatukseen ne lapsien elatukseen tarkoitetut varat.

Nää on niin älyttömiä asioita, eikö ihmiset vois vaan olla vähän ajattelevaisempia toisiaan kohtaan. Miettikää nyt, että isä ottaa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksineen, mahdollisesti saa myös asumistukea asumiseensa lasten kanssa (saa sen helposti jos on sössinyt raha-asiansa, ja lasten takia "joutuu" asumaan neliöltään yksineläjää väljemmin ja tasoltaan paremmin)- sitten vielä äidiltä elarit ajalta, jona lapset eivät ole isänsä luona lainkaan. Jos olisin isä en todellakaan kehtaisi elää noin härskisti kesää eksän rahoilla, sillä varmaahan on, että isä ei laita näitä kesän elareita minnekään sukanvarteen lapsia odottelemaan ja esim. satsaisi syksyllä koulun alkuun vaatteiden ja muiden tarvikkeiden ostolla- vaan äiti taas ostaa uusia kivoja vaatteita ja reput sun muut systeemit. Joku jo jupisi, että elareilla maksetaan niin paljon muutakin kuin vain ruoka ym menoja, että isällä on ihan oikeus elatusapu saada myös siltä ajalta (kesän kuukaudet) kun lapset eivät ole lainkaan isällään- niin harvapa niin isoja elatusrahoja saa, että sillä juurikaan esim. asumismenoihin on mitään tekoa. Kyllä se nimenomaan on se elatusapu siihen normi arkeen- ja ajatuksena ehkä se, että etä ei muuten ostele sitten näitä lapsen perustarpeita kuten vaatteita yms. jollei halua. Ja jos kesää ajattelee, niin meidän perheen loma-aika on ainakin sitä arki-aikaa aikapaljon kalliimpaa elämisen suhteen. Kun lapset eivät ole koulussa, jää kotiin tehtäväksi myös lounas, jonka lapset muuten syövät koulussa..Lisäksi monesti lomalla vähän reissutaan ja käydään huvipuistoissa ym. mitä luulette- osallistuuko ap.n eksä näihin lomailukustannuksiin. Enpä oikein usko. Itse varmaan olisin yhteydessä lastenvalvojaan ja kysyisin neuvoa- että meneekö tässä nyt ihan oikean kohteen elatukseen ne lapsien elatukseen tarkoitetut varat.
Voihan sille lastenvalvojalle soittaa ja kysyä, mutta kun ei se auta. Jos äiti ei maksa elareita kesän ajalta, voi isä laittaa ne suoraan perintään, niin se vain on vaikka tuntuisi miten epäoikeudenmukaiselta. Äiti voi olla ottamatta lapsia luokseen jos ei halua tai haluaa säästää rahaa ( tiedän, kuka hullu niin tekisi, paitsi aika moni etävanhempi), eikä äidillä ole mitään velvoitetta ostaa lapsille mitään vaatteita tms., vaan ne kuuluu isän maksettavaksi.myös kesän ajalta.

Elatusmaksuja määrätessä (sovittaessa) on otettu huomioon päivät(yöt itseasiassa) joina lapset ovat KESKIMÄÄRIN etävanhemmallaan. Siitä saa sen naurettavan luonapitovähennyksen. Jos ei ole otettu huomioon niin varaat ajan lastenvalvojalta jonka kanssa lasketaan elatusapu uudelleen.

Vastaus kysymykseesi siis on että sinun pitää maksaa määrätyt elatusavut joka kuukausi tai lähivanhempi voi laittaa ne ulosoton kautta perintään.

Niin ne onkin älyttömiä. Kärsin itse niistä kun olin ensalkuun eron jälkeen etävanhempi mutta nyt samat säännöt pelaavat minun pussiini. Omalta osaltani voin sanoa ihan kirkkain silmin että ne lapsilisät+yh-korotus+elatusapu eivät todellakaan mene kokonaan lapsen elättämiseen, minun tapauksessani siis noin 450 euroa. Riittää ihan helvetin hyvin ja jää ylikkin.
Toki jos olisi kalliita harrastuksia/tai tulee kun lapsi kasvaa niin asia voi olla toinen, tosin sen kalliin harrastuksenkin voi laittaa etävanhemman maksamaan ainakin puoliksi - jos on hyvin tienaava niin kokonaa. Käräjäoikeuden kautta jos ei muuten usko.

Niin ne onkin älyttömiä. Kärsin itse niistä kun olin ensalkuun eron jälkeen etävanhempi mutta nyt samat säännöt pelaavat minun pussiini. Omalta osaltani voin sanoa ihan kirkkain silmin että ne lapsilisät+yh-korotus+elatusapu eivät todellakaan mene kokonaan lapsen elättämiseen, minun tapauksessani siis noin 450 euroa. Riittää ihan helvetin hyvin ja jää ylikkin.
Toki jos olisi kalliita harrastuksia/tai tulee kun lapsi kasvaa niin asia voi olla toinen, tosin sen kalliin harrastuksenkin voi laittaa etävanhemman maksamaan ainakin puoliksi - jos on hyvin tienaava niin kokonaa. Käräjäoikeuden kautta jos ei muuten usko.

Mutta sitten voit laskea sen myös niinkin, että jos lapsi ei asuisi luonasi, voisit asua paljon edullisemmassa ja pienemmässä asunnossa, sinun ei tarvitsis joka päivä laittaa ruokaa, voisit syödä miten tykkäät, vaikka makaronilaatikkoa koko viikon. Vesilaskusi olis pienempi, sähkölasku olis pienempi, sun ei tarttis ostaa välttämättä niitä kasviksia ja hedelmiä kaupasta, et tarttis välttämättä autoa jne.

Meillä lapsi muutti etän luokse juuri asumaan ja minä sekä mieheni suunnitellaan nyt pienemmän asunnon hankkimista, tässä vuokra 900 euroa ja saatais pienempi 700 eurolla, lapsen sänky viikonloppuja varten mahtuis sinne kuitenkin hyvin.

Minimihän on sen 150 euroa/lapsi ja se on siis minimi jonka maksaa pienituloinen.
Itse olen pienituloinen etävanhempi enkä todellakaan maksa 150€, ei mun tulot siihen riittäisi. Opiskelijana en maksanut senttiäkään vaan Kela maksoi. Oli tehty nollasopimus eikä Kela perinyt multa mitään. Nyt maksan osan elareista ja Kela maksaa loput, mitään ei Kela peri multa.

Mutta eikös sitä pidä hakea oikeuden kautta jos on elatussopimus jo tehtynä?

Oikeuden päätlöstä tarvitaan vain mikäli elatussopimus on vahvistettu oikeudessa.

Yleensä elatussopimus on virallistettu lastenvalvojan toimesta jolloin vanhemmat voivat keskenään sopia muutoksista ja tarvittaessa lastenvalvoja voi laatia uuden sopimuksen jossa luonnapitovähennys on huomioitu.

Avainsana tässä on sopimus. Maksut menee juuri niin kuin ap ja exä ovat sopineet. Apn olisi tosiaan kannattanut sopimuksen tekovaiheessa ottaa asia puheeksi ja vaatia merkittäväksi maksuasioista kesäaikana. Kannattaa toki pyytää lastenvalvojalla uutta sopimusta exältä, jossa olisi elareista maksuvapaus kesältä. Arvaan, ettei exä suostu. Sitten pitää käydä käräjillä asian kanssa ja katsoa mitä mieltä siellä ollaan.

se on ihan sama mikä on oikein ja väärin moraalisesti silloin kun on voimassaoleva sopimus. Oikein on se, mitä on sopimukseen kirjattu.

Oikeuden päätlöstä tarvitaan vain mikäli elatussopimus on vahvistettu oikeudessa.

Yleensä elatussopimus on virallistettu lastenvalvojan toimesta jolloin vanhemmat voivat keskenään sopia muutoksista ja tarvittaessa lastenvalvoja voi laatia uuden sopimuksen jossa luonnapitovähennys on huomioitu.
Paitsi jos osapuolet eivät pääse sovintoon, niin ainoa tie on oikeus.

Kannattaa toki pyytää lastenvalvojalla uutta sopimusta exältä, jossa olisi elareista maksuvapaus kesältä.
Jos lastenvalvoja tuollaiseen suostuu niin vähintään virkavirheen tekee. Hän valvoo että asiat menevät a) lasten kannalta oikein b) lain kannalta oikein ja nuo "maksuvapaakuukaudet" eivät ole kumpaakaan.
Ne otetaan huomioon luonapitovähennyksenä jotka lasketaan vuoden KESKIMÄÄRÄISISTÄ öistä/kk jotka lapset viettävät etävanhemmallaan.

Paitsi jos osapuolet eivät pääse sovintoon, niin ainoa tie on oikeus.
Siinä pitää muistaa kanssa että se pienituloinen/tuloton lähivanhempi saa oikeusavun kautta asianajajan ilmaiseksi kun taas töissä käyvä etävanhempi saa palkata itse ihan millaisen juristin haluaa omalla kustannuksellaan. Eli jos puhutaan mahdollisesta hyödystä mikä jää alle muutaman tonnin niin se asianajaja taitaa maksaa jo enempi.

Muistan taannoin kun täällä oli suht sama kysymys käänteisesti eli isä oli etä ja äiti lähi ja äiti kirjoitteli täällä kuinka isä vaatii ettei tarvi kesältä maksaa jne ja porukka oli täällä
kas kummaan ;)
silloinkin isän puolella ja ilmoitti äidille että kuinka tämä kehtaa lorvia exänsä rahoillaan ja kuinka se on oikein etteiisä maksa elareita ja lähinnä lapsilisätkin olisi koroituksineen pitänyt antaa isälle silloin kun lapset on isällä.

Maksan melkein viidesosan tuloistani elatusmaksua. Miten kukanenkin ajattelee, onko se reilua. Minullakin on menoja, kun maksan vuokran, sähkön, veden ja vakuutukset, ei tiliotteen katselu enää hymyilytä! Minun pitää syödä ja tarvitsen itsekin vaatteita, on muitakin kuin "pakollisia menoja", netti- ja puhelinlasku, Työmatkakulut. Joskus tekee myös mieli rentoutua, käydä kylpylässä tai kauneushoidossa. Sitten saan maksaa lapsille sen mitä ne tarvii. Ei isä rahoja lapsiin käytä, se on nähty monesti. Roikkuu työttömänä ja vinkuu vielä sosiaalitoimistosta rahaa! Jumalauta että joillakin helppoa. Minä saan tehdä työtä mistä pidän, mistä saan hyvän palkan ja elatusmaksun jälkeenkin vielä maksaa, koska isä ei sitä tee. Kuinka moni teistä pystyisi katsomaan vierestä kun omaa lasta kiusataan likaisista ja rumista vaatteista? Kuinka moni katsoisi kun omaa lasta pilkataan kun sillä on KÖYHÄ ISÄ joka ei osta lapselle puhelinta, suksia, luistimia, polkupyörää? Joo, sanokaa että isän ne kuuluu ostaa, vaan kun ei osta. Ja oma valintani että minä ostan, mutta minä en pysty katsomaan lapsien kiusaamista.

Oma mieheni maksaa 1900e nettopalkastaaan 450e elatusmaksuja exälleen. Eipä siinä paljoa hurrata 900e vuokran ja muiden menojen jälkeen.

Itse olen työttömänä ja emme saa edes asumistukea.

Oli kumpi tahansa kyseessä niin ei niiltä ajoilta makseta kun lapset ovat käymässä pidemmän aikaa.

Kuten joku tuossa jo sanoi, mikäli vierailut etävanhemmalla on sovittu ennakkoon ja kirjattu sopimukseen, ne on jo huomioitu elarissa. On se etä sitten isä tai äiti.
Eli jos ap tapaamis- ja elatussopimuksessa lukee, että lapset on kesällä hänellä, niin elarit maksetaan kaikilta 12 kuukaudelta. Jos sopimuksessa lukee vaikka että ovat äidillä 1kk ajan ja ovatkin 2kk, on oikeus tehdä tuo luonapitovähennys. Näin se menee. Ja vaikka itse olenkin lähiäiti, ihmettelen myös sitä, että jos isä kysyy tätä, täällä huudetaan maksa vaan, mutta kun äiti kysyy, sanoo monet, ettei tarvitse maksaa.

Jos lastenvalvoja on elarit laskenut ja jo sopimuksentekohetkellä on ollut tiedossa että lapset ovat luonasi kesän, eiköhän luonapitovähennykset ole huomioitu oikein. Ne on aika pienet, niillä on tarkoitus kompensoida vain ruoka- yms. juoksevia kuluja. Lähivanhemman kuuluisi siltä aina ostaa lasten vaatteet, maksaa harrastukset, tehdä muut pakolliset hankinnat.

Et sinä siis pääse elareista kesäksi eroon. Sinuna miettisin sellaista vaihtoehtoa, että muuttaisin jonnekin lähemmäs lapsia (jotta eivät joudu vaihtamaan koulua jne.) ja vaatisin itselleni lähihuoltajuutta. Ihan lasten edun vuoksi. Vaikka sinä nyt paikkailet tuota isän köyhyyttä ostelemalla lapsille kaikkea, et voi etävanhempana korjata lasten kurjaa asumistilannetta ja isän lähivanhempana antamaa huonoa esimerkkiä. Ei tietenkään minusta pidä toista vanhempaa työttömyyden ja köyhyyden vuoksi syrjäyttää lasten elämästä kokonaan, mutta sinulla olisi selkeästi paremmat edellytykset lähivanhemmuuteen. Vaikka et edes voisi/haluaisi muuttaa, silti voisi olla parempi että sinä olisit lähivanhempi, sillä eihän pelkästään kaverisuhteet ja sama koulu ratkaise sitä, mikä on lasten kannalta paras ratkaisu.

Riippuen lasten iästä, ajoitusta voisi miettiä niin että osuisi aikaan jolloin koulun vaihto on muutenkin edessä (esim. yläasteelle siirtyminen). Ja/tai tehdä muutoksen niin että ensin toinen lapsi siirtyisi asumaan pääasiassa sinun luonasi.

On siin muijalla otsaa
Mietippä hieman, ei se isä nyt niin huono ole jos vakkariin lapset hänen luonaan asuu
Uskomaton urpo olet

p.s. elarit kuuluu isälle kesältäkin

Jos näistä kesistä on sovittu jo sopimusta tehdessä, niin onhan ne laskettu sinne mukaan, vaikka joka kuukausi maksaakin tietyn summan lapsista. Yrittäkään nyt aikuiset tapella jostain muusta kuin niistä lapsista.

Ei tuo ap:n kuvaama tilanne kyllä todellakaan kuulosta reilulta. Itselläni ei ole kokemusta elatusmaksuista, mutta mitä täällä palstalla olen lukenut, niin kuulostaa vahvasti siltä, että koko elatusmaksujärjestelmä on perua niitöä ajoilta, joilloin etävanhempi (isä) ei illut ollenkaan tai lähes ollenkaan tekemisissä lastensa kanssa. Nykyisin tuo on jossain määrin vanhentunut järjestelmä, samoin kuin koko sosiaaliturva etävanhempien osalta.

Oma mieheni maksaa 1900e nettopalkastaaan 450e elatusmaksuja exälleen. Eipä siinä paljoa hurrata 900e vuokran ja muiden menojen jälkeen.

Itse olen työttömänä ja emme saa edes asumistukea.

Niin siis teillä jää rahaa ruokaan ja laskuihin 550 + sun työttömyyspäivärahat? Ei minusta kuulosta ihan hirveen vähältä. Jos tuntuu ettei rahat riitä, niin varmaan syytä miettiä edullisempaa asumista 900€/kk vuokra on kyllä ihan järjetön.

Niin siis teillä jää rahaa ruokaan ja laskuihin 550 + sun työttömyyspäivärahat? Ei minusta kuulosta ihan hirveen vähältä. Jos tuntuu ettei rahat riitä, niin varmaan syytä miettiä edullisempaa asumista 900€/kk vuokra on kyllä ihan järjetön.

Mutta onhan tuossa se ristiriita, että etävanhemman kohdalla katsotaan, että 550 eur on riittävä summa elämiseen ja jos ei pärjää, pitää etsiä halvempi asunto, kun taas lähivanhemman kohdalla ei tällaisia laskelmia tehdä. Ei lähivanhemmalle sanota, että muuta halvempaan. Ongelma on myös se, että kuulemma etävanhemman jäädessä hoitovapaalle ei elatusmaksua tarkisteta, eli etävanhemman elämäntilannetta ei huomioida samalla lailla kuin lähivanhemman.

Yhteistyössä