Tuosta sukunimikeskustelusta, miten laittaisitte korttiin tms. kirjeeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virtanen-korhonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

virtanen-korhonen

Vieras
jos perheessä on kolmea eri sukunimeä, tyyliin (keksityt nimet):
Pirjo Virtanen-Korhonen
Marko, Mikko ja Minna Korhonen
Petra Peltonen (jommankumman lapsi ed. liitosta) ?

Itse laitan yleensä nimet tähän tyyliin Äiti, Isä, Lapset vanhimmasta nuorimpaan, Sukunimi. Mutta kun on noita useampia sukunimiä niin olen välillä ongelmissa että miten ne kuuluu laittaa? Entäs tilanne, jossa äidillä yhdysnimi ja muilla sama nimi, joskus olen saanut noottia kun olen laittanut kaikki samalla sukunimellä. Helpointa olisi vaan laittaa Pirjo Virtanen-Korhonen ja Marko Korhonen +lapset, mutta haluaisin kyllä mainita lapsetkin nimellä koska mielestäni se on kohteliasta huomioimista. Sekava kirjoitus, mutta niin on mulle tää nimiasiakin. Onko tähän jotain sääntöä kuka/ketkä ensin?

Ehkä korrektia olisi laittaa isän tai äidin nimi (kumpi on läheisempi) ja "perheineen". En pidä siitä, että anoppi röyhkeästi nimeää sukunimeni uudelleen lähettäessään meille esim. kortteja. Minulla on siis eri nimi aviomieheni kanssa.

Niin ja yksi variaatio jota olen käyttänyt, on
Pirjo Virtanen-Korhonen ja Marko Korhonen & Mikko, Minna ja Petra (kun en ole ollut varma kenen sukunimi lapsilla on).

Pistäisin sen lähimmän henkilön nimen ja "perheineen". Esim. Mikko Korhonen perheineen. En yleensäkään kirjoita kaikkien nimiä korttiin, vaikka olisi yksi sukunimi, koska ei siihen nimiviivalle vaan mahdu "Pirjo, Marko, Mikko, Minna ja Petra Korhonen".

Siihen kortin teksipuolelle voisin sitten vaikka kirjoittaa "Hyvää joulua Pirjolle, Markolle, Mikolle, Minnalle ja Petralle" tms.

No jos se Pirjo on se läheisin niin laittaisi: Pirjo Virtanen-Korhonen + Marko, Mikko, Minna ja Petra. Nuo mahtuu kyllä siihen osoitekenttään. Näin meillekin tuli aina kirjeet ja kortit, kun perheessä oli kolmea sukunimeä.

Meillä on sukunimet just noin ja on saatu kortteja/kirjeitä vähän joka tyylillä :D Mulle on aivan sama, miten ne laitetaan. Kyllä se selväksi tulee, että koko jengille on tarkoitettu. Itse käytän tyyliä perhe Korhonen-Peltonen, kattaa koko sakin :D Ei meillä ovessakaan lue mun tyttönimeä eli kaksoisnimen ekaa. Turhaa mun mielestä. Enkä vedä hernettä nenään, jos se kortista jää pois. Ja aika usein jääkin.

Äiti Sukunimi ja Isä Sukunimi perheineen.

Jos äidillä ja isällä sama sukunimi, niin sitten vain Äiti ja Isä Sukunimi perheineen. Näin ei tule mikään nimi väärin ja mahtuu kaikki kuoreen hyvin ja toisaalta kattaa koko poppoon. Olishan se kiva mainita kaikki omalla nimellä, mutta se nyt ei vain ole mahdollista. Mielestäni noin on parempi kuin käyttää väärää sukunimeä.

meillä on vähä tollai, mu lapset edellisestä liitosta, mulla mun tyttönimi ja mun miehellä oma sukunimi, lapsilla heidän isän sukunimi, ovessaki lukee 3 eri sukunimeä mun kortit ja kirjeet tulee jskus lasten sukunimellä ja jos tarkotettu koko perheelle luke mun nimi lasten sukunimi perheineen, ihan sama se on miten on laitettu kunhan perille tulee :D

Yhteistyössä