Miksi jotkut kosii vasta kihlojen jälkeen, eikö vasta kosinta johda kihlaukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipide-Maikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipide-Maikki

Vieras
Siis mitä se kihlaus sitten tarkoittaa, jos ei lupausta naimisiinmenosta?!? Mulle on aina ollut itsestään selvää, että asiat tapahtuu näin:

1) seurustellaan
2) kosinta joka tarkoittaa että nyt ollaan kihlauduttu
3) mennään jossain välissä naimisiin

Mitä se kihlaus oikein merkitsee, jos ei lupausta naimisiinmenosta? Miten jotkut voi olla kihloissa ja 'odottaa' kosintaa?

Ei mee järkeen. Tai ehkä olen vaan vanhanaikainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mielipide-Maikki:
Siis mitä se kihlaus sitten tarkoittaa, jos ei lupausta naimisiinmenosta?!? Mulle on aina ollut itsestään selvää, että asiat tapahtuu näin:

1) seurustellaan
2) kosinta joka tarkoittaa että nyt ollaan kihlauduttu
3) mennään jossain välissä naimisiin

Mitä se kihlaus oikein merkitsee, jos ei lupausta naimisiinmenosta? Miten jotkut voi olla kihloissa ja 'odottaa' kosintaa?

Ei mee järkeen. Tai ehkä olen vaan vanhanaikainen.

Kyllä, itse odotan näin. Olemme kihloissa olleet jo kohta 4 vuotta. Odotan, että mieheni joka kihlasi minut myös vie minut alttarille, hän tekee myös siihen aloitteen. Kihlaus on lupaus avioliitosta, totta. Mielestäni se vain on miehen juttu pyytää morsmaikukseen.

No eiks se just noin mee, että kosinnasta alkaa kihloissa oleminen ja kihlaus on lupaus avioliitosta. Eli kun se sormus on sormessa niin on sovittu että naimisiin mennään.

Ja kaikkihan ei virallisesti edes kihlaudu, mutta kihloissa ollaan viimeistään siitä hetkestä kun selvitetään onko avioliitolle esteitä. Eli silloin tavallaan sovitaan että mennään naimisiin. Tais olla vähän vaikeeselkoista, mut näin se kait "virallisesti" menee.

Ei kaikille (kuten mulle ) kihlaus automaattisesti tarkoota sitä, että mennään naimisiin. Se on yksi sitoutumisen muoto eikä kuulu kenellekään muulle, että mennäänkö kihlauksen jälkeen naimisiin vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Ei kaikille (kuten mulle ) kihlaus automaattisesti tarkoota sitä, että mennään naimisiin. Se on yksi sitoutumisen muoto eikä kuulu kenellekään muulle, että mennäänkö kihlauksen jälkeen naimisiin vai ei.

Suomen avioliittolaissa lukee näin: "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet".

Jos te ette ole sopineet menevänne avioliittoon keskenänne, te ette siis ole kihloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Suomen avioliittolaissa lukee näin: "Nainen ja mies, jotka ovat sopineet menevänsä avioliittoon keskenään, ovat kihlautuneet".

Jos te ette ole sopineet menevänne avioliittoon keskenänne, te ette siis ole kihloissa.

Mitä sitten. Kyllä tasan tarkkaan olen ollut kihloissa vaikka ei sovittukaan, että mennäänkö naimisiin vai ei. Piste.

Näin se juuri menee.
Me sovimme aikanaan kihlautuessamme myös hääpäivän seuraavalle kesälle. Ollaan niin vanhanaikaisia =)

Mitä sitten. Kyllä tasan tarkkaan olen ollut kihloissa vaikka ei sovittukaan, että mennäänkö naimisiin vai ei. Piste.

Sinä et nyt taida ymmärtää pointtia ollenkaan. Kyse ei ole siitä, mitä sinä asiasta ajattelet...

No sitten sulla on joku oma määritelmä kihlautumiselle, joka ei ole Suomen lain mukainen. Suomen lain mukaan et ole ollut kihloissa, jos et ole ollut aikeissa mennä naimisiin.
En vaan tajua miksi sitä pitää kutsua kihlautumiseksi, jos siitä ei ole kyse. Voihan sitä jotain sitoutumissormuksia pitää ilman kihlautumistakin.

Me mentiin aika nopeesti ensitapaamisesta kihloihin. Se oli jo silloin meille molemmille merkki siitä että sitten jossain vaiheessa joskus mennään naimisiin, enemmänkin sellainen "me ollaan oikeesti vakavissaan tässä suhteessa". Kosiminen tuli sitten myöhemmin, ja sen jälkeen alettiin ihan oikeasti suunnitella häitä.

Meillä kihloihin mentiin siinä vaiheessa kun alettiin puhumaan että naimisiin tässä päädytään. Häävalmistelutkin oli jo pitkällä ennen kuin mieheni halusi "suorittaa" tämän virallisen kosinnan romanttisuuksineen :D

Itse asiassa kirkkokin on hiffannu sen että kihlaus ei tänä päivänä ole enää samanlaista kuin aikaisemmin. kun aikaisemmin käytiin toimittamassa kihlaus kirkossa heti sen tapahduttua, niin tänä päivänä kihlaus kuulemma on parempi toimittaa vihkimisen yhteydessä . Koska (erästä pappia lainaten): "Kihlauksia tulee ja menee ja ne ei enää automaattisesti johda avioliittoon, niin parempi hoitaa kihlaus siinä vaiheessa kun ollaan jo kirkossa vihkimistä hoitamassa." :D

Mielestäni kihlauksen merkitys on nykypäivänä hieman muuttunut. Kihloihin voidaan mennä yhteisestä päätöksestä ja mies kosii sitten siinä vaiheessa kun halutaan sopia siittä hääpäivästä. Ja tuo laki nyt on aika turha, siis jos ihmiset sanoo menneensä kihloihin niin silloin he ovat kihloissa, ei sitä tarvitse mitenkään todistella tai perustella, ei ole merkitystä onko hääpäivää päätetty tai onko mies kosinut missä kohtaa, kihloissa silti ovat.

Itselleni kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta hääpäivää ei vielä tarvitse päättää.

Alkuperäinen kirjoittaja :D:
tänä päivänä kihlaus kuulemma on parempi toimittaa vihkimisen yhteydessä . Koska (erästä pappia lainaten): "Kihlauksia tulee ja menee ja ne ei enää automaattisesti johda avioliittoon, niin parempi hoitaa kihlaus siinä vaiheessa kun ollaan jo kirkossa vihkimistä hoitamassa." :D

Nyt minä tipuin totaalisesti kärryiltä...

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja :D:
tänä päivänä kihlaus kuulemma on parempi toimittaa vihkimisen yhteydessä . Koska (erästä pappia lainaten): "Kihlauksia tulee ja menee ja ne ei enää automaattisesti johda avioliittoon, niin parempi hoitaa kihlaus siinä vaiheessa kun ollaan jo kirkossa vihkimistä hoitamassa." :D

Nyt minä tipuin totaalisesti kärryiltä...

Oho ois vissii pitäny sanoa että meillä oli ortodoksivihkiminen ja siinä ennen vihkimistä on oltava kirkollisesti kihloissa. Aikaisemmin tämä siis tehtiin heti kihlauduttua mutta nykyään papitkin toivovat että tämä tapahtuisi vihkimisen yhteydessä =)

No sitten sulla on joku oma määritelmä kihlautumiselle, joka ei ole Suomen lain mukainen. Suomen lain mukaan et ole ollut kihloissa, jos et ole ollut aikeissa mennä naimisiin.
En vaan tajua miksi sitä pitää kutsua kihlautumiseksi, jos siitä ei ole kyse. Voihan sitä jotain sitoutumissormuksia pitää ilman kihlautumistakin.

Suomen laissa ei kyllä enää tänäpäivänä ole mitään mainintaa kihlauksesta :D

Me mentiin kihloihin ilman että sovittiin hääpäivästä tai edes sen tarkemmin naimisiinmenosta. Minä pahoitin mieleni suuresti parin täysin tuntemattomien henkilöiden kysymyksistä asuuko parin kuukauden ikäisen vauvani isä myös meidän kanssamme ja pohdin miehelle, että pitäisiköhän alkaa käyttää sormusta nimettömässä, jotta välttyisi noilta. Mies hommasi sormukset salaa ja "sovittiin kihlautumisesta". Joku aika sitten keskustetiin naimisiinmenosta ja päätettiinkin jo, että mentäisiin syksyllä. Huomattiin olevamme auttamatta myöhässä paikkojen varaamisen suhteen ja päätettiin siirtää kevääksi, mutta kummallakaan ei ole mitään kiinnostusta juhlien järjestämiseen, joten ei niiden eteen ole uhrattu ajatustakaan enää.

Meille kihlaus on siis merkki siitä että olemme yhdessä ja aiomme olla yhdessä jatkossakin ja nimenomaan niin, että sen näkee muutkin.

Me ollaan miehen kanssa vanhanaikaisia :D Hän kihlasi mut kirkon rappusilla, ja hääpäivä lyötiin lukkoon samalla. Avioliitto on molemmille "tahdon asia" ja papin eteen mennään vain ja ainoastaan kerran elämässä.

kyllä me ainakin mentiin kihloihin ja näin luvattiin että mennään naimisiinkin. Mutta luultavasti siihen menee vielä vuosia. joten kyllä varmaan itsekin odotan "kosintaa", vähän niinkuin sellainen viimeinen silaus kun mies kysyy että noni, mennääks ny alttarille.

Eli valitettavaa teille naisille jotka ovat jo kihloissa,totuus on että teitä on jo kosittu! Tai olette itse sen tehneet :D Jos ette sitten sitä ole tajunneet niin kosinta on ilmeisesti ollut vain kysymys "mennäänkö kihloihin?" :D

Yhteistyössä