Oletko "vanhanaikainen"?

Mä oon sit vissiin palstan vanhanaikasin.

Mun mielestä mies on perheen pää. Naisen tehtäviin kuuluu pitää koti kunnossa ja hoitaa lapset (kotona), miehen taas kuuluu tuoda leipä pöytään.

Valittettavasti edes näin ajatteleva ihminen ei välttämättä pysty tällä tavalla elämään.

Sit on nää perus käytös- ja ruokapyötätavat. Mä myös ajattelen niin, että julkinen alastomuus on häpeällistä. Niin se ei kuitenkaan tässä maailmassa enää ole, vaan sitä löytyy joka tuutista. Minkäs teet.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
"Mira"
Mielestäni suurin osa tämän ketjun "vanhanaikaisuuksista" on pelkästään hyviä tapoja, jotka pitäisi olla kaikille itsestäänselviä asioita. Itse olen siinä vanhanaikainen, että en ymmärrä oman elämänsä levittelyä netissä. Esitellään koti (joka kolkka vessaa myöten), lähiympäristöinen, lapset, lemmikit, vaatekaapin sisällöt, jne... en ole edes facebookissa. Ja yhteyttä ystäviin voi pitää muutenkin kuin sosiaalisen median kautta. :)
 
"..."
[QUOTE="neljän äiti";25814477]No mä en kans tajua tuota loputonta avoliitossa/kihloissa oloa enkä varsinkaan sitä että pariskunnilla on erilliset rahat ja esim lastenkin memot maksetaan puoliksi TAI pahempaa nainen maksaa yksin kaikki (yhteisen) lapsen kulut.[/QUOTE]

Mä en tajua sitä, miksi ihmiset eivät kouluttaudu ja hanki kunnon työpaikkoja, niin että molemmat tienaavat sitä rahaa sen verran, että ei tarvitse sen tähden naimisiin mennä tai muutenkaan laskea kuka maksaa mitäkin.
 
"tiipii"
[QUOTE="Mira";25816393]Mielestäni suurin osa tämän ketjun "vanhanaikaisuuksista" on pelkästään hyviä tapoja, jotka pitäisi olla kaikille itsestäänselviä asioita. Itse olen siinä vanhanaikainen, että en ymmärrä oman elämänsä levittelyä netissä. Esitellään koti (joka kolkka vessaa myöten), lähiympäristöinen, lapset, lemmikit, vaatekaapin sisällöt, jne... en ole edes facebookissa. Ja yhteyttä ystäviin voi pitää muutenkin kuin sosiaalisen median kautta. :)[/QUOTE]
Tähän peesi! Juurikin tolla, että mieluummin laitan onnittelukortin postin viemänä kuin tekstarilla tai meilinä, tarkoitinkin sitä, että kaikki yhteydenpito on liian "mediaseksikästä".. Ja kun nyt mainitsit, niin hokasin, että juu u, mähän en ole edes FB; ssä, että dinosaurus siinäkin kohtaa..
 
La Paset
Kyllä minulla on tuolla selkäytimessä kotoa opitut käytöstavat. Kyläreissuille ja juhliin pukeudutaan asiallisesti. Farkuissa ei lähdetä. Pöytätavat/ käytöstavat on hallittava. Olemme opettaneet myös jälkipolvelle namä taidot.
En kannata avoliittoa, mutta kukin saa taablata tyylillään.
Pidän vanhoista huonekaluista, en huolisi kotiini mitään modernia.
Unohdin...seksiasiat kuuluvat sänkykamariin. Niistä en puhuisi edes siskoni kanssa. Suuteleminen yleisellä paikalla ei onnistuisi.
 
Kodinhoito kuuluu minulle. Ihan sama mitä muut naiset tekevät, itse tahdon olla oman kotini hengetär. En hoida hommaa aina täydellisesti, mutta omin sen silti. Herkut joita meillä syödään, ovat minun leipomia. Ei tulisi kuuloonkaan tarjota kaupan pullaa ( joskus ostan salaisesti omaan käyttöön) vaikken paheksukaan jos muut näin tekevät. Yleensä leivon kun joku tulee käymään. Pienen lapsen paikka on kotona. Meillä ei lapset syö ikinäkoskaanmilloinkaan eineksiä saati purkkiruokia, eli kotiruoka on meille se juttu.
Minullekin kelpaisi tuo 'mies maksaa'-juttu, mutta lähinnä rahallisista syistä :D Ja en varmaan koskaan mene naimisiin, koen sen lähinnä paperilapuksi jonka hinnalla lähden mieluummin vaikka thaimaaseen. Kihloissa ollaan silti.
 
Hurjan paljon on minulla samoja, mitä on jo tullut. Paitsi NUUKUUS! Sellainen oikein pula-ajan nuukuus. Sitä minä arvostan ja toteutan myös, tosin en aivan joka asiassa (en esim. käytä vessapapereita uudestaan tmv iljettävää). Turhaa tavaraa ei hankita, kaikki käytetään loppuun, teen perinteistä halpaa suomalaista ruokaa (jota ei mene tippaakaan roskiin).
Minua pöyristyttää ja oikein suututtaa nykyajan törsäily! Ruokaa roskikseen miljoonia kiloja, sen pitäisi olla rikos ainakin kaupoille. Jatkuvasti uutta ostettavaa ja pakkoja. Pakko matkailla, pakko hankkia uusi puhelin, pakko sitä sun tätä. Ihmine tarvitsee ravitsevaa ruokaa ja katon päänsä päälle. Eikä juuri muuta.
 
Ken guru
En ole kyllä kauhean vanhanaikainen. Kohtelias pitää tietenkin olla, mutta on niin paljon erilaisia ihmisiä ja tilanteita, etten tähänastiseen elämänkokemukseen mennessä voisi kuvitellakaan etten hyväksyisi eirlaisuutta. Itselleni on ihan sama kuinka kauan kihlaus kestää, ja meneekö joku naimisiin ennen lasten tekoa, tai edes sen jälkeen.

Ahdistaa ajatuskin miehen perheen päänä olemisesta tms.
 
Ken guru
Ja joulukortit-aivan sama lähettääkö joku sellaisen vai tekstiviestin.

En oikeastaan edes kestä sellaista että pitää olla jotain jonkun muun vuoksi, vaikka itse ei jaksaisikaan suoriutua. Mutta pakko vaan on, ja siitäkös kaikki saakin kauheat joulustressit ja kevätsressit aikaiseksi- kun pitää tehdä jotain mitä on "aina ennenkin tehty". No thanks. Ihanaa kun saa elää oman näköistä elämää!!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Ja joulukortit-aivan sama lähettääkö joku sellaisen vai tekstiviestin.
Tämäkin, niinkuin monet muutkin vanhanaikaiset jutut on minulle ainakin enemmän sellaisia kivoja, mutta ei mitenkään pakollisia. Onhan kortti ihana saada, mutta kyllä se tekstiviestikin mukavasti lämmittää.

Ja täytyy kyllä olla samaa mieltä Luniksen kanssa noista perheen pää -höpinöistä. Kukin saa toki olla sellainen kynnysmatto kuin itse haluaa.
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate ja rtee
miekin
-Miehen kuuluu maksaa aina ravintolassa

-Kuulun kirkkoon, eikä aikomustakaan erota, koska olen ev.lut. ja arvostan mm. kirkkohäitä, kastejuhlaa (en ymmärrä näitä maistraattivihkimisiä, nimiäisiä yms)

-Teitittelen aina vanhempia/iäkkäitä ihmisiä

-En pidä kännyköistä, ts. olemisesta aina tavoitettavissa ("unohdan" monesti kännykän kotiin) :)
 
Suurin osa ketjussa mainituista asioista on vain hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole vanhanaikaisia. Kuuluu yleissivistykseen osata käyttäytyä erilaisissa julkisissa/sosiaalisissa/yleisissä tilaisuuksissa. On hölmöä mainita erikseen vanhojen ihmisten kunnioitus - kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa, iästä riippumatta (no, on muutamia poikkeuksia, joita joutaisi puukottaa naamaan tai potkaista kierrepotkulla päähän, mutta ne eivät kuulu tähän).

Muuten mä kyllä olen erittäinkin moderni, jos vertaan omia arvojani ja mielipiteitäni tässä ketjussa mainittuihin. Mulle on ihan sama, vaikka ihmiset tekevät lapset avioliiton ulkopuolella. Mun puolesta porukat saa olla kihloissa vaikka neljäkymmentä vuotta jos siltä tuntuu. Erosin itse kirkosta heti 18-vuotiaana. Ravintolassa maksaa se, jolla on rahaa. Avioliitosta lähdetään, jos siinä v*tuttaa olla. Perheessä ei ole "päätä", vaan kaksi tasa-arvoista kumppania (tai voi siinä olla vaikka kolme tai neljäkin tasa-arvoista kumppania, jos kaikkien osapuolten kesken niin sovitaan!). Osittainen tai täydellinenkään alastomuus, julkinen tai yksityinen, ei haittaa eikä hävetä. Tosi iso osa mun elämästä on siellä FB:ssä ja muutenkin virtuaalimaailmassa.

Mut, me ollaan erilaisia, ja sitä pitää kunnioittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen kai.. sillain valikoivasti ;) ainakin nipo joissain asioissa. Käytöstavat pitää olla. Vanhempia ihmisiä teititellään, kaikkia katsotaan päin puhuteltaessa ja tervehditään. Lakki otetaan pois päältä sisätiloissa, pöytätavat hallitaan ja syödään ainoastaan keittiössä tai ruokailuhuoneessa. Vaatetus on yleisilmeeltään siisti (lähinnä sitä tarkoitan että persvako ei kellään vilku, eikä muutenkaan vilautella liikaa). Mä en voi käsittää myöskään meikkaavia miespuolisia, enkä syljeskeleviä ja v**tua viljeleviä ihmisiä.
Toisaalta susiparina elellyt ja olellut... enkä päivääkään katunut sitä. Kotona saatan silloin tällöin spontaanisi pieraista ja päästellä sammakoita, mutta ihmistenilmoilla koitetaan ainakin olla kunnolla.
 
Beep
Musta nimitys vanhanaikainen moraaliasioista ja arvoista on ihan väärä, sillä mielestäni ne on edelleen voimissaan (tai sitten elän kuplassa), sillä media vääristelee... toisaalta en tunne x-sukupolvea tarpeeksi hyvin, eli mistä mä tiedän miten löyhämoraalisia ne loppujen lopuksi on.

Eli toiset varmasti ajattelisi että mussa on paljon vanhanaikaista.
 

Yhteistyössä