Oletko "vanhanaikainen"?

Beep
Mä oon sit vissiin palstan vanhanaikasin.

Mun mielestä mies on perheen pää. Naisen tehtäviin kuuluu pitää koti kunnossa ja hoitaa lapset (kotona), miehen taas kuuluu tuoda leipä pöytään.

Valittettavasti edes näin ajatteleva ihminen ei välttämättä pysty tällä tavalla elämään.

Sit on nää perus käytös- ja ruokapyötätavat. Mä myös ajattelen niin, että julkinen alastomuus on häpeällistä. Niin se ei kuitenkaan tässä maailmassa enää ole, vaan sitä löytyy joka tuutista. Minkäs teet.
Hei, mulla on samansuuntaisia ajatuksia!!! Et sä ainut ole. Ja tosiaan, tää nykymaailma ei tosiaankaan ole ihanteellinen mielestäni.
 
On hölmöä mainita erikseen vanhojen ihmisten kunnioitus - kaikkia ihmisiä pitää kunnioittaa, iästä riippumatta (no, on muutamia poikkeuksia, joita joutaisi puukottaa naamaan tai potkaista kierrepotkulla päähän, mutta ne eivät kuulu tähän).
Ei se ole hölmöä. Kuten monet ovat sanoneet, niin teitittely on sellainen asia, jota monet vanhukset arvostaa, mutta ei muita tarvi teititellä. Ja yleensäkin siis se, että kunnioittaa ikää ja sen tuomaa kokemusta. Eli siis jaksa kuunnella vanhemman sukupolven (joiden ei tarvitse olla suoraan vanhuksia) neuvoja.

Ja kyllä minä ihan eri tavalla annan reilusti itseäni vanhempien höpistä oman sukupolvensa juttuja, kun nuoremmalle taas sanoisin vastaan. Mummot saa ihmetellä vaikkapa kasvissyöntiä ja yrittää tuputtaa sitä makkaraa, en siitä loukkaannu tai ala paasaamaan, mutta toki voin mielipiteitäni tai tapojani kysyttäessä myös perustella - kohteliaasti. Jos taas joku minun ikäiseni samalla tavalla isoon ääneen ihmettelee ja tuputtaa toiselle lihaa, niin katson kyllä silmät pyöreänä, että kuinka vajukki ja käytöstavaton tyyppi tämä on. Yhtälailla tenavana uskottiin vieraitakin aikuisia, eikä itseään vanhemmille isoteltu.

Iässä on siis eräänlainen hierarkia. Ei se sitä poista että ihmisiä pitäisi yleensäkin kunnioittaa ja kohdella hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Jaa kiitti vaan! :LOL:
Mikähän aivopieru toi nyt oli toi mun kommentti, en tarkoittanut ihan noin. :D
Anteeksi!

Mitähän asioita mä ajattelisin vanhanaikaisesti...en kyllä pidä itseäni vanhanaikaisena, mutta tietyt asiat mussa voi toki olla jonkun toisen mielestä vanhanaikaisia.
Kapeakatseinenkin varmasti olen. :D

Mun mielestä kihlaus on lupaus avioliitosta, ja itseasiassa ajattelen, että kun kihlaudutaan pitäisi samalla sopia hääpäivä.
Eli ei kihlauduta ajatellen, että mennään sitten joskus naimisiin vaan naimisiin menon pitäisi tapahtua about vuoden sisällä kihlautumisesta.
Itse en tosin halaja kihloihin ja naimisiin, mutta jos niin tehdään niin tehdään sitten "oikein". :D

Vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa. "Vanhemmat ihmiset" tarkoittaa mulle tässä yhteydessä lähinnä vanhuksia.
Lisäksi mun mielestä nuoremman sukupolven tulee huolehtia vanhemmasta sukupolvesta.
Muutenkin lähimmäistä ja sukua jeesataan mahdollisuuksien mukaan, myös taloudellisesti jos tarpeen on.

Nainen ja mies kuuluu yhteen. Vaikkakin suhtaudun muunlaisiin valintoihin pariutumisessa neutraalisti.

Seksi on tunteiden fyysinen jatke, ei vain fyysinen tarve jota tyydytetään kenen kanssa sattuu.

Hmmm...onkohan näitä muita. Ei nyt ainakaan tule mieleen. :D
 
En pidä itseäni vanhanaikaisena.
Tietysti vähä riippuu, mitä käsitetään vanhanaikaisella ja uudenaikaisella.

Tykkään kyllä, että mies avaa naiselle oven tai kantaa painavat tavarat naisen puolesta.
Ja sit se, että haluan hoitaa lapset kotona, ja pidän pienelle vauvalle äidin läsnäoloa hieman tärkeämpänä kuin isän läsnäoloa. En osaa ajatella tätä kuitenkaan vanhanaikaisena.
 
Viimeksi muokattu:
Sulla oli eroamisesta joku mun mielestä vanhanaikainen mielipide :D
Ai niin. :D

Mun mielestä jos on lapsia niin erota pitäisi vain siinä tapauksessa jos perheessä on fyysistä ja/tai henkistä väkivaltaa ja/tai muuta laiminlyömistä.
Eli jos on perhe perustettu niin se pitäisi pyrkiä pitämään kasassa "viimeiseen asti" ja mun mielestä "rakkaus loppui" on erittäin surkea syy rikkoa perhe.

Ai niin ja mä ajattelen myös niin, että jos jompikumpi vanhemmista haluaa erota ja näinollen jättää kumppaninsa, hän jättää tuossa myös perheensä.
Eli jos vaikkapa mun äiti tai isä haluaisi erota, niin kokisin tuon myös loukkauksena mua kohtaan, eli pidän perhettä aika suuressa arvossa ja vahvana symbioosina. :D

En myöskään halua lapselleni sisarusta/sisaruksia joilla on eri isä kuin hänellä.
Mun mielestä lapset tehdään saman ihmisen kanssa, ellei kyseessä ole leski.

Tarkoititkohan näitä?
Onko tarpeeksi vanhanaikaista? :D
 
Ai niin. :D

Mun mielestä jos on lapsia niin erota pitäisi vain siinä tapauksessa jos perheessä on fyysistä ja/tai henkistä väkivaltaa ja/tai muuta laiminlyömistä.
Eli jos on perhe perustettu niin se pitäisi pyrkiä pitämään kasassa "viimeiseen asti" ja mun mielestä "rakkaus loppui" on erittäin surkea syy rikkoa perhe.

Ai niin ja mä ajattelen myös niin, että jos jompikumpi vanhemmista haluaa erota ja näinollen jättää kumppaninsa, hän jättää tuossa myös perheensä.
Eli jos vaikkapa mun äiti tai isä haluaisi erota, niin kokisin tuon myös loukkauksena mua kohtaan, eli pidän perhettä aika suuressa arvossa ja vahvana symbioosina. :D

En myöskään halua lapselleni sisarusta/sisaruksia joilla on eri isä kuin hänellä.
Mun mielestä lapset tehdään saman ihmisen kanssa, ellei kyseessä ole leski.

Tarkoititkohan näitä?
Onko tarpeeksi vanhanaikaista? :D
Joo, just tuota ensimmäistä. Nuo kaks muuta olikin uutta tietoa :D
 
En pidä itseäni vanhanaikaisena.
Tietysti vähä riippuu, mitä käsitetään vanhanaikaisella ja uudenaikaisella.

Tykkään kyllä, että mies avaa naiselle oven tai kantaa painavat tavarat naisen puolesta.
Ja sit se, että haluan hoitaa lapset kotona, ja pidän pienelle vauvalle äidin läsnäoloa hieman tärkeämpänä kuin isän läsnäoloa. En osaa ajatella tätä kuitenkaan vanhanaikaisena.
Sama. Tosin en miellä tuota myöskään vanhanaikaiseksi, koska on ihan tutkittukin juttu, että 0-4-vuotiaalle lapselle äidin läsnäolo on tärkeää ja isän rooli vahvistuu 4-12-vuotiaana ja lapsi peilaa/hakee hyväksyntää isältään tuossa vaiheessa.
Eli molemmilla yhtä tärkeä rooli, mutta vähän eri vaiheessa. :)

Mä näkisin sen niin, että äiti on lapselle sellainen "perusturva" ja pilari johon nojata, isä taas sellainen "spessumpi" henkilö. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Orion-
Beep
Ai niin. :D

Mun mielestä jos on lapsia niin erota pitäisi vain siinä tapauksessa jos perheessä on fyysistä ja/tai henkistä väkivaltaa ja/tai muuta laiminlyömistä.
Eli jos on perhe perustettu niin se pitäisi pyrkiä pitämään kasassa "viimeiseen asti" ja mun mielestä "rakkaus loppui" on erittäin surkea syy rikkoa perhe.

Ai niin ja mä ajattelen myös niin, että jos jompikumpi vanhemmista haluaa erota ja näinollen jättää kumppaninsa, hän jättää tuossa myös perheensä.
Eli jos vaikkapa mun äiti tai isä haluaisi erota, niin kokisin tuon myös loukkauksena mua kohtaan, eli pidän perhettä aika suuressa arvossa ja vahvana symbioosina. :D

En myöskään halua lapselleni sisarusta/sisaruksia joilla on eri isä kuin hänellä.
Mun mielestä lapset tehdään saman ihmisen kanssa, ellei kyseessä ole leski.

Tarkoititkohan näitä?
Onko tarpeeksi vanhanaikaista? :D
Onhan sullakin sit näitä muka-vanhanaikaisia juttuja... jotka tosin mielestäni on vain hyviä arvoja ja hyvää moraalia, ei sen kummepaa. :D

Aivopieru, hihi, hitto mua naurattaa aina toi sana!!! :D :D :D
 
Näitä luettua saa vähä sellasen kuvan, että sitä vanhanaikaisen vastakohtaa pidetään melkosen negatiivisena. Kuten että nykyään on käytöstavat ihan yleisesti hukassa, vaikka moni arvostaakin niitä.
 
Beep
Mikähän aivopieru toi nyt oli toi mun kommentti, en tarkoittanut ihan noin. :D
Anteeksi!

Mitähän asioita mä ajattelisin vanhanaikaisesti...en kyllä pidä itseäni vanhanaikaisena, mutta tietyt asiat mussa voi toki olla jonkun toisen mielestä vanhanaikaisia.
Kapeakatseinenkin varmasti olen. :D

Mun mielestä kihlaus on lupaus avioliitosta, ja itseasiassa ajattelen, että kun kihlaudutaan pitäisi samalla sopia hääpäivä.
Eli ei kihlauduta ajatellen, että mennään sitten joskus naimisiin vaan naimisiin menon pitäisi tapahtua about vuoden sisällä kihlautumisesta.
Itse en tosin halaja kihloihin ja naimisiin, mutta jos niin tehdään niin tehdään sitten "oikein". :D

Vanhempia ihmisiä tulee kunnioittaa. "Vanhemmat ihmiset" tarkoittaa mulle tässä yhteydessä lähinnä vanhuksia.
Lisäksi mun mielestä nuoremman sukupolven tulee huolehtia vanhemmasta sukupolvesta.
Muutenkin lähimmäistä ja sukua jeesataan mahdollisuuksien mukaan, myös taloudellisesti jos tarpeen on.

Nainen ja mies kuuluu yhteen. Vaikkakin suhtaudun muunlaisiin valintoihin pariutumisessa neutraalisti.

Seksi on tunteiden fyysinen jatke, ei vain fyysinen tarve jota tyydytetään kenen kanssa sattuu.

Hmmm...onkohan näitä muita. Ei nyt ainakaan tule mieleen. :D
Kihlaus-avioliitto ei mulle ihan noin tärkeä oo, pääasia että sitoudutaan kunnolla kun lapsia tehdään.

Vanhuksia tulee kunnioittaa, sillä ne on kituneet (haha) täällä jo niin kauan, että jo sitä täytyy vähän kattoo ylöspäin. Tosin kusipää on kusipää vanhanakin, mihinkäs se siitä muuttuis? ;)

Ensisijaissti nainen ja mies kuuluu avioliittoon, mutta en ole mitenkään homovastainen. Mun kaveripiiriin on kuulunut paljon homoja ja lepsojakin, joten eivät ole mitenkään outo tai pelottava asia. Homoklubit on tuttuja myös.

Mun mielestä ehkä omituisinta tänä päivänä on se että kaikki pitää julkistaa, varsinkin kun asioihin liittyy aina ulkopuolisia joiden asiat tulevat samalla julki. Sellanen on jotenkin noloa.

Niin ja huolestuttavia on nämä "gallupit" joissa käy ilmi että nuoriso haluaa mieluummin julkkikseksi kun varakkaaksi/muuten menestyneeksi. Tai tämä brittitutkimus, jossa kävi ilmi että nuoriso haluaisi mieluummin isot tissit kun korkean älykkyyden.
 
Voi olla monen mielestä hyviä arvoja ja hyvää moraalia, mutta ei se sitä mihinkään muuta, että te ootte vanhanaikaisia :D
Joo mutta suhtaudun silti muiden valintoihin aika neutraalisti. :D
Ja ei toi mun "vanhanaikaisuus" vai oisko se konservatiivisuuttakin(?) huou musta kovin kauas vai huokuuko? :D
(Sä siis kun olet mun kanssani useaan otteeseen livenäkin keskustellut..hmm..oli muuten huikeen sivistyneitä ne meidän keskustelut viimeksi siellä kahvilassa! :LOL: )
 
wanha
Ai niin. :D

Mun mielestä jos on lapsia niin erota pitäisi vain siinä tapauksessa jos perheessä on fyysistä ja/tai henkistä väkivaltaa ja/tai muuta laiminlyömistä.
Eli jos on perhe perustettu niin se pitäisi pyrkiä pitämään kasassa "viimeiseen asti" ja mun mielestä "rakkaus loppui" on erittäin surkea syy rikkoa perhe.

Ai niin ja mä ajattelen myös niin, että jos jompikumpi vanhemmista haluaa erota ja näinollen jättää kumppaninsa, hän jättää tuossa myös perheensä.
Eli jos vaikkapa mun äiti tai isä haluaisi erota, niin kokisin tuon myös loukkauksena mua kohtaan, eli pidän perhettä aika suuressa arvossa ja vahvana symbioosina. :D

En myöskään halua lapselleni sisarusta/sisaruksia joilla on eri isä kuin hänellä.
Mun mielestä lapset tehdään saman ihmisen kanssa, ellei kyseessä ole leski.

Tarkoititkohan näitä?
Onko tarpeeksi vanhanaikaista? :D
-Yes samaa mieltä lisäksi aviorikos-laki pitäisi saada takaisin, aviorikoksen tekijät naamat lehteen ja sunnuntaina torille syljettäväksi heh no ehkä kärjistin mutta siis pettäminen olisi minulle maailmanloppu sanotaanko näin!
- uusio perheet menee yli mun ymmärryksen?
- kotiruokaa puhtaista ja laadukkaista raaka-aineista, mieluiten lihat tila-teurastamoilta ja itse kasvattaen kasvit ja juurekset. Lähiruokaa jos mahdollista esim.munat ostamme läheisestä lattia kanalasta. :) Leivän leivon itse jne...
- käytöstavat vanhempia kunnioitetaan, omia vanhempia myös, edes teini-ikä ei ole mikään tekosyy huonolle käytökselle tai kiroilulle.

Monet wanhat konstit on parempia kuin pussiliset uusia...
 
Joo mutta suhtaudun silti muiden valintoihin aika neutraalisti. :D
Ja ei toi mun "vanhanaikaisuus" vai oisko se konservatiivisuuttakin(?) huou musta kovin kauas vai huokuuko? :D
(Sä siis kun olet mun kanssani useaan otteeseen livenäkin keskustellut..hmm..oli muuten huikeen sivistyneitä ne meidän keskustelut viimeksi siellä kahvilassa! :LOL: )
No ei kyllä, siks tuo ero-juttu jäikin mun mieleen kun olin niin yllättynyt, että sinä oot tuollaista mieltä :D

:LOL: :LOL: Mehän ollaan ihan huikean sivistyneitä ja näytetään se koko ajan joka paikassa varsinkin lauantai-iltaisin ;)
 
Beep
Öö, mä oletin sun viestin perusteella, että olet fortun kanssa samaa mieltä noista asioita ja se nyt vaan on vanhanaikaista, sillä nykyään taitaa aika harva noin ajatella ja ennen ajatteli useampikin. Se nyt on ainaki mun määritelmä vanhanaikaiselle.
Mä en oo ainakaan pahimmasta päästä konservatiiveja, mutta kyllä mussa paljon on. Tosi paljon sit ehkä kuitenkin. Mun mielestä nämä asiat ei edes oo vanhanaikaisia, vaan mä inhoan ylipäänsä kovin ahtaita lokeroja, mihin ihmisiä aina yritetään tunkea milloin kenenkin toimesta, mielipiteen, ulkonäön, työpaikan, varakkuuden, asuinalueen you name it-mukaan...
 
Mä en oo ainakaan pahimmasta päästä konservatiiveja, mutta kyllä mussa paljon on. Tosi paljon sit ehkä kuitenkin. Mun mielestä nämä asiat ei edes oo vanhanaikaisia, vaan mä inhoan ylipäänsä kovin ahtaita lokeroja, mihin ihmisiä aina yritetään tunkea milloin kenenkin toimesta, mielipiteen, ulkonäön, työpaikan, varakkuuden, asuinalueen you name it-mukaan...
No mun määritelmän mukaan ne on vanhanaikaisia, sulla voi olla erilainen määritelmä. Enhän mä nyt oikeasti tarkota, että sinä ihmisenä olisit vanhanaikainen, jos sinulla on vanhanaikaisia mielipiteitä. Mutta kyllähän ihmisen arvot kertoo paljon ihmisestä.
 
Beep
No mun määritelmän mukaan ne on vanhanaikaisia, sulla voi olla erilainen määritelmä. Enhän mä nyt oikeasti tarkota, että sinä ihmisenä olisit vanhanaikainen, jos sinulla on vanhanaikaisia mielipiteitä. Mutta kyllähän ihmisen arvot kertoo paljon ihmisestä.
Niin kertoo. Siksi mä tykkään Fortunatesta varmaan koska oon napannut sieltä täältä jotakin ja ajatellut et onpa siinä harvinaisen komia plikka noin nuareksi. (Suomeksi: fiksuja ajatuksia)

T: wanha (kasvaa harmaitakin jo päässä mulla)

:D
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
No ei kyllä, siks tuo ero-juttu jäikin mun mieleen kun olin niin yllättynyt, että sinä oot tuollaista mieltä :D

:LOL: :LOL: Mehän ollaan ihan huikean sivistyneitä ja näytetään se koko ajan joka paikassa varsinkin lauantai-iltaisin ;)
Juu, mä oon sen verran villi luonteinen ja suollan välistä niin korkealentoista juttua, että monikin yllättyy että mun(kin) anuksesta löytyy vanhalle mädälle ja konservatiiville haiseva putki poikittain. :D

Sivistyneisyys siis peittää sen hyvin. :saint:
 
  • Tykkää
Reactions: rtee

Yhteistyössä