miksi ihmiset tekee rasvaisia kastikkeita kun..

• Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti
kahvikirahvi
Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27897235:
Kuka ihme tekee nykyään ruskeaa kastiketta? En ole ikinä tehnyt, eikä suurin osa kavereistakaan, kun kerran porukalla asiasta puhuttiin. Yksi kaveri opetteli vähän aikaa sitten tekemään ruskeaa kastiketta, kun piti huolta sairaasta mummostaan, ja arveli että tuskin olisi ikinä muuten tehnyt.

Olemme 30-40-vuotiaita, koulutettuja perheenäitejä, ja ainakin minä teen melkein kaiken ruoan alusta loppuun.
Mää oon +20 ja teen ruskeaa kastiketta. Se on hyvää :p Välillä teen valkokastikettakin.

kahvikirahvi
[QUOTE="vieras";27897399]Muistatko ne kolmionmalliset sulatejuustopalat koulun alaluokilla, sellaiset missä oli ohut foliokuori, Viola taisi olla nimi. Sillä olisi voinut leikkiä kuin superpallolla. Mutta se piti tietty syödä, eikä se levinnyt näkkärille, vaan jäi köntiksi... Se pilasi sulatejuustot minulta lopuksi ikää.[/QUOTE]

Mää tykkäsin noista, muistan kun ne oli koulussa suurta herkkua ja söin niitä pelkälteen (onko toi oikea sana?) :D

Mun tekemässä ruskeassa kastikkeessa (margariini, vehnäjauho, mausteet, sipuli ja tumma soijarouhe) on niin vähän jauhoja ja margariinia ettei se mielestäni mitään myrkkyä ole vaan ihan maukasta silloin tällöin syötynä. Teen kyllä tomaattipohjaisia kastikkeita ilman jauhoa ja margariinia mutta ne sopivat vain pastan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27897475:
Ihan oikeasti tulee huono olo ajatuksestakin. Mutta eipä meidän kaikkien tarvitsekaan tykätä samoista asioista.
Ei tarvitsekaan.

En mäkään tykkää kookoksesta. Melkein kaikki muu meneekin.
Kyllä meilläkin syödään varmaan tässä seuraavan viikon sisään vielä ainakin espanjalaista tortillaa, hevosen fileetä punaviinikastikkeessa, kasvissosekeittoa, uunilohta, erilaisia salaatteja ja ties vaikka mitä. Mutta myös läskisoossia.
Koska mummuni parasta perintöä ehdottomasti on reseptit ja rakkaus sellaisiinkin ruokiin kuin esimerkiksi läskisoossi ja tilliliha. Ja aion niitä jatkossakin tehdä ja syödä. Jos nyt sitten joku kaltaisesi osuu oven taakse just sellaisena päivänä, niin saa jyrsiä kynsiään, jos ei ruoka kelpaa.

vm.-79
oih ne kumikolmiot oli just hyviä! söin niitä sellaisenaan minäkin, kun eihän sitä saanut näkkärille levitettyä. Mut hyvää se oli, olen etsinyt vastaavaa kaupasta mut ei ole löytynyt..

"vieras"
Ite tein eilen ehtaa läskisoosia. Käristin kylkipaloja ja sipulia pannulla, ja heitin sekaan hieman voita ja annoin jauhojen käristyä tummanruskeaksi. Hyvää oli! Totta puhuakseni en tee kastikkeita kovin usein, mut sit kun teen niin se on usein tyyliin valkokastiketta tai läskisoosia, bolognese kastikkeeseen en käytä jauhoja.

Loppakorva
Ruskeankastikkeen, siis läskisoosiin tai lihasoosiin teen öljy+jauho+vesi. Yleensä mausteeksi riittää suola, kokonaiset pippurit ja laakerinlehti. Ja meillä syödään usein tuolla tavalla tehtyä. Hyvää, tavallista ruokaa.

minäminäminä
Mä teen jauhelihakastikkeen niin, että laitan yhden pussikastikkeen (ruskea kastike) jossa käytetty jotain aivan muuta kuin jauhoja ja rasvaa. Sitten pilkon mukaan tomaatteja ja laitan vielä tomaattimurskaa. Puolet jauhelihasta korvaan vihreillä tai punaisilla linsseillä
Terveellisyyttä ja makuelämystä tästä ruoasta varmasti saa hakea. Itse olin kerran ystäväni luona, joka muuten on ammatiltaan kokki ja lisäksi restonomi. Mulla oli jauhelihapaketti mukana, kun tapanani on aina viedä taloon jotain, kun menee yökylään. Sanoin hänelle, että taioppa sinä tuosta jauhelihasta kastike, kun osaat paremmin. Ja mitä hän tekikään? Veti valmispussin viherpippurikastiketta jauhelihan joukkoon. Ja hyi ällö, miten keinotekoista oli. Pilalle meni sekin ruoka. Sillä reissulla opin, että nykyajan kokit ei enää osaa valmistaa ruokaa, koska kaikki tulee keittiöönkin valmiina ja pussikastiketta sitten vaan lisäillään joukkoon, tai jotain valmislientä. Hän itse jopa myönsi, ettei keittiöillä enää tehdä mitään kastikkeita itse.

Valmiskastikkeet pussista on niin yök yök. Ja vaikken terveysintoilija olekaan, niin terveellisyys on niistäkin varmaan kaukana. Ainakin kauempana kuin perus ruskeakastikkeesta.

Kuka ihme tekee nykyään ruskeaa kastiketta?
...
Olemme 30-40-vuotiaita, koulutettuja perheenäitejä, ja ainakin minä teen melkein kaiken ruoan alusta loppuun.
Minä. Ja jos koulutus tähän liittyy, niin ihan FM-tasolla olen. Minä teen sitä hyvin moneen ruokaan. Suurimpia herkkujani ovat mm. nakkistroganoff, makkarakastike, jauhelihakastike/lihapullat kastikkeessa ja stroganoff.

kastikkeen johon laitoin

naudan paistijauhelihaa + mausteet lihaan
pari tölkkiä paseerattuja tomaatteja
yhden tölkin valkosipulitomaattimurskaa
paahdettua sipulia
muutama naudanliha fondi fond du chef
vettä reippaasti niin paljon että kastike näytti kastikkelta eikä tomaattimurskalta
ja on hyvää.
Vaikea kuvitella että tuo ap:n kuvailema kastike on hyvää. Kuulostaa ihan terveysintoilija-boheemimamman kastikkeelta. 3 tölkkiä kun vetää jauhelihan joukkoon (olkoon vaikka 800 grammaa, tuskin edes niin paljoa) tomaattimurskaa ja vettä, niin voi jo aika hyvällä omallatunnolla sanoa kasvisruokavalioksi tuota. Siihen kun vedetään jotain fondia, niin avot, mahtaa olla makuelämys. Veden ja ravintoarvoltaan 0 olevan tomaattilitkun mauttomuus korvataan lihafondilla. Mahtavaa! Tämähän on suorastaan terveellistä.

Oikea jauhelihakastike syntyy meidän talossa edelleenkin jauholla suurustettuna. BTW, et ilmeisesti tiennyt, että ei siihen rasvaa tarvita. Lihassa itsessään on sen verran rasvaa, että ne jauhot voi nakata ihan siihen ruskistetun lihan joukkoon.

Ja onhan se hirveää, jos 800 grammaan lihaa nakkaa sekaan pari ruokalusikkaa jauhoja. Ennemmin niin ja otan sitten 2 makaroonia vähemmän, niin saadaan hiilihydraattipitoisuus annoksesta alennettua sinun tasolle ;)

Joskus teen tomaattikastikkeen mutta vain ja ainoastaan joskus ja vain makaroonin kanssa. Ja perus ruskeakastikkeessa voi käyttää myös porkkanaraastetta "jatkeena".

lucifer
ai että mikä sen parempaa kuin ensin ruskistaa siankylkeä, oikein rasvasta, erottaa siitä ne lihat syrjään ja ruskistaa jauhot siinä oikeassa sianrasvassa. vettä ja kermaa päälle ja lihat sekaan. nam. kunnon läskikastike.

ja jauheliha ym kastikkeet tulee just että kunnon voita ja jauhoja oikein kunnolla käristetään. ja aina kermaa.
:popcorn:

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
"huoh"
Kuka ihme tekee nykyään ruskeaa kastiketta? En ole ikinä tehnyt, eikä suurin osa kavereistakaan, kun kerran porukalla asiasta puhuttiin. Yksi kaveri opetteli vähän aikaa sitten tekemään ruskeaa kastiketta, kun piti huolta sairaasta mummostaan, ja arveli että tuskin olisi ikinä muuten tehnyt.

Sama täällä. En ole elämässäni kertaakaan tehnyt ruskeaa kastiketta! En tajua miksi kastike pitäisi tehdä pannulla käristäen rasvaa ja jauhoja, yök!
Ja muuten, tomaatimurskasta ja jauhelilasta saa todella maukkaan kastikkeen joka sopii myös perunan kanssa enemmän kuin hyvin. Se on meidän yksi lempiruokamme.

Tuntuu vaan että tosi harva osaa tehdä ruokia ilman jotain valmispusseja lisukkeena tai lihaliemikuutioita mausteena. Ällöttävän teennäistä. Opetelkaa ihmiset maustamaan.

"huoh"
ai että mikä sen parempaa kuin ensin ruskistaa siankylkeä, oikein rasvasta, erottaa siitä ne lihat syrjään ja ruskistaa jauhot siinä oikeassa sianrasvassa. vettä ja kermaa päälle ja lihat sekaan. nam. kunnon läskikastike.

ja jauheliha ym kastikkeet tulee just että kunnon voita ja jauhoja oikein kunnolla käristetään. ja aina kermaa.
Miten arvelen että painoindeksisi ei ole normaali?

lucifer
[QUOTE="huoh";27897705]Sama täällä. En ole elämässäni kertaakaan tehnyt ruskeaa kastiketta! En tajua miksi kastike pitäisi tehdä pannulla käristäen rasvaa ja jauhoja, yök!
Ja muuten, tomaatimurskasta ja jauhelilasta saa todella maukkaan kastikkeen joka sopii myös perunan kanssa enemmän kuin hyvin. Se on meidän yksi lempiruokamme.

Tuntuu vaan että tosi harva osaa tehdä ruokia ilman jotain valmispusseja lisukkeena tai lihaliemikuutioita mausteena. Ällöttävän teennäistä. Opetelkaa ihmiset maustamaan.[/QUOTE]kuten sanoit harva osaa tehdä kunnon kastikkeen.

Ööh
Ei tarvitsekaan.

En mäkään tykkää kookoksesta. Melkein kaikki muu meneekin.
Kyllä meilläkin syödään varmaan tässä seuraavan viikon sisään vielä ainakin espanjalaista tortillaa, hevosen fileetä punaviinikastikkeessa, kasvissosekeittoa, uunilohta, erilaisia salaatteja ja ties vaikka mitä. Mutta myös läskisoossia.
Koska mummuni parasta perintöä ehdottomasti on reseptit ja rakkaus sellaisiinkin ruokiin kuin esimerkiksi läskisoossi ja tilliliha. Ja aion niitä jatkossakin tehdä ja syödä. Jos nyt sitten joku kaltaisesi osuu oven taakse just sellaisena päivänä, niin saa jyrsiä kynsiään, jos ei ruoka kelpaa.
Ihan miten vain. Jos meillä sattuu olemaan kookosruokapäivä, toivotan kyllä sinut tervetulleeksi ja yritän järjestää pöytään jotakin sinullekin mieleistä, ettei tarvitse ihan kynsiä jyrsiä.

"lintunen"
Mä teen ruuat ihan aidoista ehdoista tuotteista - olkoon sitten voita tai kermaa. Salaisuus vaan piilee annoskoossa. Puolilautasta salaattia ja kasviksia. Neljännes vaikka sitten perunaa ja neljännes kastiketta.

Ruuan täytyy maistua ja totta, tomaattikastikekin on hyvään KUN SITÄ EI TEE MISTÄÄN tölkkipaska soseista. Mä kesäisin keitän yleensä isompia satseja tomaattisosetta kun suomalaiset tomaatit on edullisia ja mulla on pakkasessa sosetta valmiina.

Ja meillä ollaan tällä metodilla normaalipainoisia ja veriarvot kondiksessa. Rasvan järjetön yököttely on ihan älytöntä. Ensin yökitte ruskean kastikeen rasvan perään ja sitten vedätte pussin sipsejä, eineksiä tms ja syötte ihan sitä samaa ihraa, vaan piilotettuna oivasti. Kohtuu kaikessa.

• Tykkää
Reactions: Kurjenkello
"lintunen"
Ja kysymys teille yökkijöille vielä: Montako kertaa te kuukaudessa syötte jauhelihakastiketta? Ymmärrän ruskean kastikeen kammoksunnan jos teidän ruokavalio pohjaa jauhelihakastikeeseen viikottain. Meillä jauhelihakastiketta on noin kahdesti kuukaudessa... rajansa senkin syömisessä

Yhteistyössä