Mä teen jauhelihakastikkeen niin, että laitan yhden pussikastikkeen (ruskea kastike) jossa käytetty jotain aivan muuta kuin jauhoja ja rasvaa. Sitten pilkon mukaan tomaatteja ja laitan vielä tomaattimurskaa. Puolet jauhelihasta korvaan vihreillä tai punaisilla linsseillä
Terveellisyyttä ja makuelämystä tästä ruoasta varmasti saa hakea. Itse olin kerran ystäväni luona, joka muuten on ammatiltaan kokki ja lisäksi restonomi. Mulla oli jauhelihapaketti mukana, kun tapanani on aina viedä taloon jotain, kun menee yökylään. Sanoin hänelle, että taioppa sinä tuosta jauhelihasta kastike, kun osaat paremmin. Ja mitä hän tekikään? Veti valmispussin viherpippurikastiketta jauhelihan joukkoon. Ja hyi ällö, miten keinotekoista oli. Pilalle meni sekin ruoka.
Sillä reissulla opin, että nykyajan kokit ei enää osaa valmistaa ruokaa, koska kaikki tulee keittiöönkin valmiina ja pussikastiketta sitten vaan lisäillään joukkoon, tai jotain valmislientä. Hän itse jopa myönsi, ettei keittiöillä enää tehdä mitään kastikkeita itse.
Valmiskastikkeet pussista on niin yök yök. Ja vaikken terveysintoilija olekaan, niin terveellisyys on niistäkin varmaan kaukana. Ainakin kauempana kuin perus ruskeakastikkeesta.
Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27897235:
Kuka ihme tekee nykyään ruskeaa kastiketta?
...
Olemme 30-40-vuotiaita, koulutettuja perheenäitejä, ja ainakin minä teen melkein kaiken ruoan alusta loppuun.
Minä. Ja jos koulutus tähän liittyy, niin ihan FM-tasolla olen. Minä teen sitä hyvin moneen ruokaan. Suurimpia herkkujani ovat mm. nakkistroganoff, makkarakastike, jauhelihakastike/lihapullat kastikkeessa ja stroganoff.
kastikkeen johon laitoin
naudan paistijauhelihaa + mausteet lihaan
pari tölkkiä paseerattuja tomaatteja
yhden tölkin valkosipulitomaattimurskaa
paahdettua sipulia
muutama naudanliha fondi fond du chef
vettä reippaasti niin paljon että kastike näytti kastikkelta eikä tomaattimurskalta
ja on hyvää.
Vaikea kuvitella että tuo ap:n kuvailema kastike on hyvää. Kuulostaa ihan terveysintoilija-boheemimamman kastikkeelta. 3 tölkkiä kun vetää jauhelihan joukkoon (olkoon vaikka 800 grammaa, tuskin edes niin paljoa) tomaattimurskaa ja vettä, niin voi jo aika hyvällä omallatunnolla sanoa kasvisruokavalioksi tuota. Siihen kun vedetään jotain fondia, niin avot, mahtaa olla makuelämys.
Veden ja ravintoarvoltaan 0 olevan tomaattilitkun mauttomuus korvataan lihafondilla. Mahtavaa! Tämähän on suorastaan terveellistä.
Oikea jauhelihakastike syntyy meidän talossa edelleenkin jauholla suurustettuna. BTW, et ilmeisesti tiennyt, että ei siihen rasvaa tarvita. Lihassa itsessään on sen verran rasvaa, että ne jauhot voi nakata ihan siihen ruskistetun lihan joukkoon.
Ja onhan se hirveää, jos 800 grammaan lihaa nakkaa sekaan pari ruokalusikkaa jauhoja. Ennemmin niin ja otan sitten 2 makaroonia vähemmän, niin saadaan hiilihydraattipitoisuus annoksesta alennettua sinun tasolle
Joskus teen tomaattikastikkeen mutta vain ja ainoastaan joskus ja vain makaroonin kanssa. Ja perus ruskeakastikkeessa voi käyttää myös porkkanaraastetta "jatkeena".