miksi ihmiset tekee rasvaisia kastikkeita kun..

• Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti
Kokkailija
Minä en ole tottunut syömään ruskeaa jauhokastiketta, kun kotona sitä ei juuri koskaan laitettu. Äiti ei tykännyt siitä, kun oli kuulemma lapsena joutunut jatkuvasti syömään.
Jauhelihakastikkeen teen ruskistamalla jauhelihan, maustamalla kevyesti, sitten vähän vettä, sopivasti suolaa ja haudutus. Tehdään siis käristyksen tyyliin. Hyvää tulee ja maistuu perunoitten kanssa.
Tomaattiversio sopii pastan kanssa.

"Tille"
Kastikkeen perimmäinen idea on toimia lisukkeena, eikä täyttää lautasta. Joten tarkkaan ottaen hyvä kastike on täyteläinen ja arkiruokana myös ruokaisa.En sen takia päässyt sisälle ap:n ajatukseen, että vain tomaattipohjainen olisi hyvää. Minä kyllä tykkään tomaattipohjaisista kastikkeita ja suosittelen kokeilemaan italialaisia tai espanjalaisia reseptejä. Toimii meidänkin arjessa :) Mutta mitä mummoni opetti, niin 4 hlön jauhelihakastikkeen voi tehdä veteen, muhittaa sen kokoon. lisätä ruokalusikallinen kermaa ja maustaa suolalla, pippurilla ja sinapilla. Se on yksinkertaisen selkeä ohje, eikä rasvaa ollenkaan. Joten kannattaa vaan opiskella alaa enemmän? Ja se mummon nakkikastike. Aaaaah! Mummo se aina sanoi, että jos on ihmisellä makunystyrät kunnossa saa herkkua vaikka kaarnasta vuolemalla.

• Tykkää
Reactions: chrissy
Joo, ei sillä kastikkeella tosiaan tarvitse lotrata. Kun annoskoko pysyy sopivana ja syö kasviksia tai salaattia lisukkeena, voi kastike olla vähän rasvaisempaa. Eikä niitä kastikeruokia tarvitse joka päivä olla. Mä tykkään myös tomaattipohjaisesta kastikkeesta, mutta välillä teen voista ja kermasta, enkä käytä mitään pussikastikkeita.

"Vieras"
Suomessahan on tämä ihana tapa tehdä ruoka _kastikeeseen_. Eli jauhelihaa, sipulia, herkkusieniä, ruokakermaa, vettä ja tomaattimurskaa jotka kaikki sötätään kaksi kiloa painavaksi mössöksi pannulle.

Maut maistuisivat erikseen jos käristäisi jauhelihan erikseen, kuullottaisi sipulirenkaat tilkassa voita ja kastike olisi vain haudutettua paseerattua tomaattia yrtein maustettuna.

kahvikirahvi
[QUOTE="vieras";27898081]Ei todellakaan ole. EI TODELLAKAAN. On vain se yksi ainoa oikea, se sama mikä on tämän ketjun aloittajalla. Ja Rollolaisella tottakai![/QUOTE]

:D

Minä en tee ruskeaa kastiketta, koska en yksinkertaisesti osaa. Siitä tulee joka ainoa kerta paakkuista. Meillä ei sitten syödä kastikkeita, muuten kuin pastojen kanssa juuri noita tomaattipohjaisia. Tai joskus niitä pussikastikkeita, mutta varmaan kerran vuodessa. Yleensä ruoka on sitten jotain, mihin ei tarvitse kastiketta.

mitää prkl pussikastikkeita.. ne maistuu teolliselle. Meillä ei esim mies eikä tyttö syö mitään tomaattipohjaisia kastikkeita eli jauhelihasoosi niin perunoille kuin spagetille tehään jauhoihin ja voihin.

Kermaa ei laita joukkoon. joskus oon maizenalla yrittäny suurustaa mut siit tuli ihan kauheeta.

AInoo mihin käytän pussivalmisteita on lihapulliin, joko sipulikeittopussi tai valmis lihapullamix.

"vieras"
Minä en tee ruskeaa kastiketta, koska en yksinkertaisesti osaa. Siitä tulee joka ainoa kerta paakkuista. Meillä ei sitten syödä kastikkeita, muuten kuin pastojen kanssa juuri noita tomaattipohjaisia. Tai joskus niitä pussikastikkeita, mutta varmaan kerran vuodessa. Yleensä ruoka on sitten jotain, mihin ei tarvitse kastiketta.
Hurauta sauvasekoittimella kastike sileäksi jos on paakkuja.

kfkfkf
En mäkään ikinä voisi syödä PELKKÄÄ pussikastiketta, mutta jos sitä on yksi pussillinen kattilallisessa kastiketta niin ei se siellä enää juurikaan maistu, sama kuin lykkäisi maizenaa tms joukkoon.

Silloin jos tulee paakkuja niin kastikkees on liikaa jauhoja. Mulla oli sama juttu ja sit joku kerto et mis on menny pieleen nii jo rupes onnistumaan.

Eli sen voi-jauhoseoksen pitäs olla sellasta tahnaa ja aika löysää tahnaa niin ei tuu paakkuja. kokeile vaikka!

kastikkeen johon laitoin

naudan paistijauhelihaa + mausteet lihaan
pari tölkkiä paseerattuja tomaatteja
yhden tölkin valkosipulitomaattimurskaa
paahdettua sipulia
muutama naudanliha fondi fond du chef
vettä reippaasti niin paljon että kastike näytti kastikkelta eikä tomaattimurskalta

ja on hyvää.
No hyvä että teille maistuu. Minulle tällainen resepti sen sijaan edustaa jotain oksennuksen kaltaista sotkua. Vettä ja tomaattimurskaa? Voi saatana!
Purkkitomaattimurska kuuluu samaan yrjökategoriaan roiskeläppäpitsojen kanssa.

minna ap
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27898478:
No hyvä että teille maistuu. Minulle tällainen resepti sen sijaan edustaa jotain oksennuksen kaltaista sotkua. Vettä ja tomaattimurskaa? Voi saatana!
Purkkitomaattimurska kuuluu samaan yrjökategoriaan roiskeläppäpitsojen kanssa.
Miksi te jotkut pistätte niin kovasti vastaan edes kokeilematta?
Tämä kastikkeeni on terveellistä ja todella hyvää, en syö sitä vain terveyden takia-

Ja joku pauhasi kastikkeeni ravintoarvoista :O paljon paremmat kuin voijauhokakalla. :D

Miksie kevyt voisi olla hyvää? Parasta? Siksikö ettei siinä ole ihraa kilo ja jotain jauhomössöä?

Kannattaisi kokeilla ennen kuin tuomitsee..

Virtaa
Perunat ja lihapullat
Perunat ja nakit
Perunat ja kalapuikot

Kuulostaa hyvin kuivalta.
Kyllä kastikkeet kuuluu suomalaiseen ruokaa.
Ei lapsetkaan syö noi kuivaa ruokaa.

"vieras"
Tämä kastikkeeni on terveellistä ja todella hyvää, en syö sitä vain terveyden takia-

Ja joku pauhasi kastikkeeni ravintoarvoista :O paljon paremmat kuin voijauhokakalla. :D

Miksie kevyt voisi olla hyvää? Parasta? Siksikö ettei siinä ole ihraa kilo ja jotain jauhomössöä?

Jäkä jäkä. Koita nyt vaan elää sen asian kanssa, että ihmisillä on erilaisia makuja, eikä kaikki rakasta juuri samanlaista ruokaa kuin sinä.

ytyt
En minä ainakaan laita voita kastikkeeseen. Joskus nakkaan vehnäjauhoja jauhelihan sekaan, vettä päälle ja tomaattipyrettä tai tomaattimurskaa sekaan.

Toisinaan taas teen ruskean kastikkeen tummasta maizenasta.

lucifer
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;27898579:
Nimenomaan juuri tuon tomaattimurskan takia.
kuka yleensä käyttää valmista ällötys tomaattimurskaa:x
ja toinen syy meillä on perinteisen kastikkeen tekoon se että meillä on tomaattiallerginen joka ei voi syödä tämän minna ap:n sotkun tyylistä ruokaa. pylly palaa tomaatista rakolle. enempi lapsetkin tuolla käristys ja sianläski linjalla makunsa kanssa.
ja eihän se sulje pois ettemme käytä mausteita

"Vieras"
Missäs vitussa Triplaisä sanoi, ettei ole edes kokeillut? Kuvittele vähemmän.

Yhteistyössä