miksi ihmiset tekee rasvaisia kastikkeita kun..

• Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti
"hei"
Eli sun kastikepussisi sisältää jotain suurustetta. Hyvällä lykyllä jotain, joka on melkosen paljon epäterveellisempää kuin vehnäjauho (jota menee myös yhteen kastikkesatsiin hyvin vähän loppupelissä). Esim. maissitärkkelys jne. ovat erittäin epäterveellisiä. Kalorit eivät ole ainoa mittari. Montako e-koodia pistät kastikkeeseesi? Säilöntöaineita?

Ei, teen ruskean kastikkeen ehkä kerran vuoteen, jos silloinkaan. Mutta jos teen, teen sen oikeista raaka-aineista. Mut nämä(kin) on makuasioita. Kenen kemikaalikiintiö kestää mitäkin...

Ööh
Kuka ihme tekee nykyään ruskeaa kastiketta? En ole ikinä tehnyt, eikä suurin osa kavereistakaan, kun kerran porukalla asiasta puhuttiin. Yksi kaveri opetteli vähän aikaa sitten tekemään ruskeaa kastiketta, kun piti huolta sairaasta mummostaan, ja arveli että tuskin olisi ikinä muuten tehnyt.

Olemme 30-40-vuotiaita, koulutettuja perheenäitejä, ja ainakin minä teen melkein kaiken ruoan alusta loppuun.

kfkfkfkf
Ketjussa puhutaan otsikon mukaankin rasvaisista kastikkeista ja siitä miksi ihmiset tekevät niitä.

Kerroin miten teen "ei niin rasvaisen" kastikkeen. Joka maistuu kuitenkin hyvälle, ei ne lisäaineet sun muut varmaan terveellisiä olekkaan, mutta vähärasvaisempia

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27897235:
Kuka ihme tekee nykyään ruskeaa kastiketta? En ole ikinä tehnyt, eikä suurin osa kavereistakaan, kun kerran porukalla asiasta puhuttiin. Yksi kaveri opetteli vähän aikaa sitten tekemään ruskeaa kastiketta, kun piti huolta sairaasta mummostaan, ja arveli että tuskin olisi ikinä muuten tehnyt.

Olemme 30-40-vuotiaita, koulutettuja perheenäitejä, ja ainakin minä teen melkein kaiken ruoan alusta loppuun.
Sama juttu. Minä ja kaverit on 20+ ja eipä juuri kukaan harrasta ruskeita kastikkeita. Itse teen joskus kastiketta kermasta tai tuorejuustosta tms. mutta harvoin.

minna ap
No kerropas sitten se kastikkeesi ihan kokonaisuudessaan.. =)

kastikkeen johon laitoin

naudan paistijauhelihaa + mausteet lihaan
pari tölkkiä paseerattuja tomaatteja
yhden tölkin valkosipulitomaattimurskaa
paahdettua sipulia
muutama naudanliha fondi fond du chef
vettä reippaasti niin paljon että kastike näytti kastikkelta eikä tomaattimurskalta

ja on hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööh;27897235:

Minä teen. Taidan huomenna ihan tän ketjun innoittamana hakea kaupasta pari pakettia jonkun possuparan kylkisiivuja ja tehdä oikein kunnon vanhanajan läskisoossin. Ai, että se on hyvää. :heart:

Mä teen yleensä ruskiankastikkeen niin, että paistan jauhelihan ja maustan sen. Sitte lisään sekaan vehnäjauhoja ja ruskistan hetken. Sitten sekaan vettä. Mutta voin tehdä ihan sellaasenki version, että tehdään kastike erikseen voista jne. Ja ihan siksi, että ruskiakastike on hyvää.

En mä halua perunan kans mitää tomaattipohjaasta kastiketta. Meillä käytetään sikanautaa ja herramunjee meillä viä tykätään siitä! Ostin joskus kokeeksi paistijauhelihaa ja voin sanoa, että pahaa oli. Nauta syödään kunnon lihanpaloona eikä jauhelihan tapaan joissakin perusruuissa kuten jauhelihakastike tai makaroonilaatikko.

Ja ei, mun kolesteroliarvot ei pauku yli rajojen miten sattuu. :D Yks arvo oli viimeks vähä koholla, mutta ei mitää hälyyttävää.

Mie teen ruskeen kastikkeen voilla ja vehnäjauholla. Sekaan tyrkkään lihaliemikuution. Ja jauhelihana käytän sika-nautaa.

Toisinaan kun haluan vaihtelua kastikkeeseen. Paistan sen sika-naudan sipulin kanssa. Tyrkkään lootan sulatejuustoo sekaan ja purkin ruokakermaa.

NAM
tuon sulatejuuston jättäsin kyllä pois, tuorejuustoo tilalle jos siltä tuntuu. mun mielestä. :p

• Tykkää
Reactions: moona81
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;27897353:
sulatejuusto on vaan mulle semmonen ikuinen yökötys ja kauhistus. :x
Muistatko ne kolmionmalliset sulatejuustopalat koulun alaluokilla, sellaiset missä oli ohut foliokuori, Viola taisi olla nimi. Sillä olisi voinut leikkiä kuin superpallolla. Mutta se piti tietty syödä, eikä se levinnyt näkkärille, vaan jäi köntiksi... Se pilasi sulatejuustot minulta lopuksi ikää.

[QUOTE="vieras";27897399]Muistatko ne kolmionmalliset sulatejuustopalat koulun alaluokilla, sellaiset missä oli ohut foliokuori, Viola taisi olla nimi. Sillä olisi voinut leikkiä kuin superpallolla. Mutta se piti tietty syödä, eikä se levinnyt näkkärille, vaan jäi köntiksi... Se pilasi sulatejuustot minulta lopuksi ikää.[/QUOTE]

muistan. :x

määä
Purkkiruoka voi olla vakava riski terveydelle - toimittajat kokeilivat s
Onkohan sitä bisfenoli A:ta noissa säilyketetroissa?
Mää muuten tein varmaan ihan kaameaa ruokaa, ruskean kastikkeen, johon lämäsin pienen tetran paseerattua tomaattia +pikkupurkin pyrettä. Ja jauhelihan löin sinne paistamatta sekaan.
Sitten lasagnelevyjen väliin ja uuniin.... Ja lapsiraukat uskoivat syövänsä lasagnea :)
Ja nuorempi, joka inhoaa lasagnea, sanoi, että ensi kerralla on tehtävä juuri samalla tavalla.

Yhteistyössä