Miksi ihmeessä tuo imetys tuntuu olevan monille äideille suorastaan pyhä asia?!

• Viestiketjun aloittaja eräs iskä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Diamond Dust:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
En tarkoittanutkaan, että tässä ketjussa. Aika usein täällä haukutaan huonoiksi äideiksi niitä jotka eivät ole imettäneet. Miksi?
Näinpä.On sanottu esim. että ei maidon tulo voi loppua kesken kaiken.Silloin on vika äidissä. :kieh:
tämä on tosiaan pahinta mitä minäki oon kuullu. nälässäköois pitäny vauvaa huudattaa? ei minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No jos joskus joku ääliö provoilee, niin ei se tarkota että kaikki imettäneet mollaa niitä pulloäitejä.. Ja miksi eds jaetaan kahteen leiriin?
Mulle on ihan yks ja sama millä naapurin Irma lapsensa ruokkii, kunhan ruokkii. Ja usein sekin koetaan huonona asiana, jos täällä palstalla antaa neuvoja imetylsen jatkamiseen...
Niin on mullekin aivan sama kuinka kukin ruokkii lapsensa. Totta kai se on hyvä jos imetys onnistuu, siihen pyrin mahdollisten tulevien lasten kanssa.

Mulla on matalat nänninpäät, pitäisikö aloittaa venyttely jo varmuuden vuoksi vaikken raskaana olekkaan? :LOL: :xmas:

Kippuravarvas
Niin on mullekin aivan sama kuinka kukin ruokkii lapsensa. Totta kai se on hyvä jos imetys onnistuu, siihen pyrin mahdollisten tulevien lasten kanssa.

Mulla on matalat nänninpäät, pitäisikö aloittaa venyttely jo varmuuden vuoksi vaikken raskaana olekkaan? :LOL: :xmas:
Mulla oli kans ennen esikoista, siinähän ne veny..oikein huolella :whistle: :)
Rintakumia ja tuttipullon tuttia pidin alkuun nännin päällä, että sai otteen.

vieras
Mutta mitä jos imettäminen tai vauva ei väsytä äitiä? Mitä jos äitiä ei tympäsekään se paidannostelu? Mitä jos äitiä ei kiinnosta ilman lapsia vietettävät riennot niin kovasti, että niiden takia pitäisi korviketta tai pulloa tarjota?

Onko sitten ihan väkisinkin marttyyrimäinen suorittaja? Joka jotenkin nostaa itsensä täydelliseksi ja jalustalla olevaksi?

Ei mun ole tarvinnut lapsiani opettaa pullolle tai tutille sen takia, että itse pääsisin helpommalla, koska en tuntenut oloani vaikeaksi. Pääsin kyllä käymään lenkillä tai ystävien kanssa syömässä/kahvilla, vaikka imetinkin. Ei mun elämääni odotus, vauva-aika tai imetys sitoneet. Ekaa imetin reilun vuoden ja toista pari vuotta.

Kyllä musta kuitenkin tuntuu, että imetys on rankempi juttu kaikille niille, jotka EIVÄT imetä. Ja mun mielestä äidinmaito on kuitenkin vauvan ravinnoksi tarkoitettu. Jos äidinmaitoa ei jostakin syystä ole, silloin on korvikkeet hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
Hyvä asiahan se on, jos äiti on kotona ja imettää (essut ja leipomiset jätän muille).
Faktaahan se vaan on, että nais- ja miessukupuolet ovat erilaisia, naisella on rinnat ihan tietystä syystä, ja pikkulapsen paras paikka on koti (vrt. 70-luku ja parin kuukauden äitiyslomat).
Eli oikein hyvä trendi :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä musta kuitenkin tuntuu, että imetys on rankempi juttu kaikille niille, jotka EIVÄT imetä.
Mä olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Mä olen ite imettäny kauan ihan laiskuuttani, ei tarvinnu pestä pulloja tai heräillä yöllä tai pakata eväitä matkoille...

minäpieni
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
Hyvä asiahan se on, jos äiti on kotona ja imettää (essut ja leipomiset jätän muille).
Faktaahan se vaan on, että nais- ja miessukupuolet ovat erilaisia, naisella on rinnat ihan tietystä syystä, ja pikkulapsen paras paikka on koti (vrt. 70-luku ja parin kuukauden äitiyslomat).
no kaikilla kun ei vain tule sitä maitoa, niin syyllistäminen on sitten siinä. jopa sinäkin syyllistät, kun olet sitä mieltä, että kaikki voi imettää. entä jos joku ei ees tahdo? minusta se on tasa-arvoa, ettei tartte jos ei tahdo.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kyllä musta kuitenkin tuntuu, että imetys on rankempi juttu kaikille niille, jotka EIVÄT imetä.
Mä olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Mä olen ite imettäny kauan ihan laiskuuttani, ei tarvinnu pestä pulloja tai heräillä yöllä tai pakata eväitä matkoille...
oletkin NIIN täydellinen äiti että. huokaus, opeta mua, opeta?

Mä peesailen Ravistettavaa ja lisään vielä, että mun mielestä on menty tasa-arvossa eteenpäin. Nyt saa oikeasti valita työn ja kodin välillä eikä heti olla syylistämässä epä tasa-arvoiseksi ja kaikkia naisia kohtaan väärin tekeväksi hylkiöksi, jos ei haluakkaan päteä työuralla.

Jushan mä sanoinnolevani laiska :xmas: Eikö hyvä äiti ajattele aina ensin lapsen etua ja sitten vasta omaansa?

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Mulla oli kans ennen esikoista, siinähän ne veny..oikein huolella :whistle: :)
Rintakumia ja tuttipullon tuttia pidin alkuun nännin päällä, että sai otteen.
Meillä oli rintakumi käytössä, mutta likka ei suostunut sitä imemään muuta kuin huijaamalla. Kun olisi pitänyt maito tulla heti eikä se kumin kautta tule. Sairaalassa huijaaminen onnistui hyvin, kun hoitaja tiputti tippoja maitoa tai sokerivettä likan suuhun. Kotona mulla olisi pitänyt olla ainakin yksi käsi lisää, että olisin saanut vauvan imemään, pidettyä ison rinnan pois vauvan naamalta, pidettyä kiemurteleva vauva paikoillaan samoin kuin rintakumi pysymään paikoillaan ja vielä tiputtamaan niitä huijaustippoja vauvan suuhun. Siinä itki lopulta keskellä yötä lapsen lisäksi äiti. Otin pullon käyttöön ja annoin pumpattua maitoa.

vieras
no kaikilla kun ei vain tule sitä maitoa, niin syyllistäminen on sitten siinä. jopa sinäkin syyllistät, kun olet sitä mieltä, että kaikki voi imettää. entä jos joku ei ees tahdo? minusta se on tasa-arvoa, ettei tartte jos ei tahdo.
Ja mun mielestä taas toi on heikko trendi. MinäMinäMinäMinä ja Minä. Minä en tahdo imettää, minä en tahdo sitä ja minä en tahdo tätä, niin ei mun tartte. Äidinmaidolla on joku syynsä, samoin kuin lehmänmaidolla. Äidinmaito on ihmisen vauvoille ja lehmän maito vasikoille. Biologisesti nainen ja mies ei voi olla tasa-arvoisia, mies ei voi olla raskaana ja naisella ei ole piliä ja kasseja. Jossain vaiheessa on kuitenkin hyvä tunnustaa tosiasiat, sukupuolet ovat erilaisia ja lisääntymisasioissa heillä on eri tehtävät.

Ja toi syyllistäminen on oikea muotisana... No kyllä kai sitä voi mielipiteensä sanoa, jos joku siitä syyllistyy, niin se on syyllistyjän oma tunnereaktio.

J
Hyvä kun vetäsit tähän vielä tämän toisen syyttelyn ja kiistelyn aiheen: päiväkoti vai kotihoito. Ja sullehan on toki ihan sama miten toiset imettää ja hoitaa lapsensa? Kovin kärkkäästi olet vain näitä ajatuksia asioiden hyvyydestä täällä kertomassa (koti on paras paikka plaa plaa). On ihan kiva, että on mielipiteitä, mutta mun mielestä sä(kin) voi viettää tätä omien mielipiteittesi mukaista elämää ihan rauhassa siellä kotona. Taaperoimettää, olla kotona siihen asti kun lapset on 15-vuotiaita, se on ihan ok mulle. Mutta älä tule tänne lässyttää noita sun mielipiteitä - tai älä ainakaan anna muiden ymmärtää, että tekevät väärin kun tekevät eri tavalla kuin sinä.

osittain imettänyt
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
Hyvä hyvä !!!! Kannatan ! Äänestäisin sinua, jos olisit meitin kunnallisvaaliehdokas :) Siis ihan oikeesti, asiaa !
En lukenut kuin ketjun alun, enkä jaksa lukea tuosta välistä, sen melkein arvaa mitä siellä on. Mutta kuitenkin, imetys on yksi osa lapsen kasvatusta. Ja kuten muutenkin, on useita hyviä tapoja kasvattaa lapsensa. Siis tuo imetyskin on vain yksi, ei välttämätön. Muullakin ravinnolla pärjää ja kasvaa. Läheisyyteen ei voi vedota, läheisyyttä voi antaa pelkällä sylissä pitämiselläkin. Ja sitä voi antaa niin äiti kuin isäkin :)
Imetys on ylimainostettua ! Täällä oli jossain juttua kuinka lapset ulkomailla joutuvat hoitoonkin jo muutaman kk:n iässä. Siis varmaan täysimetyskään, jos imetys ollenkaan onnistuu siellä. Eikä ne lapset sen sairaampia ole. Minusta tuntuu että täällä Suomessa tästä pakkoimetyksestä on tehty liian iso juttu, ettei jo ihan valettakin. ???
Onneksi meitä on paljon fiksuja äitejä, jotka eivät ota paineita vaikkei imetys onnistukkaan. Rakastamme silti lapsiamme täydestä sydämmestä, vai pitäisikö tähän sanoa täysin rinnoin :) ( Vaikka tyhjiä olisivatkin) Se ei aina ole valintakysymyskään. Mutta loppupelissä, jokaisen oma valinta, ei siis kuulu muiden arvostella.

Kyllä se tuntuu hiertävän enemmän niitä imettäviä äitejä se, että on muitakin tapoja ruokkia lasta kuin imettäminen.

Mulle kun on aivan sama mitä muut tekevät, mulle oli pääasia saada lapsi ruokittua.

Näytä mulle se kohta, missä kirjoitin että kaikki voivat imettää....? :eek: Tai että kaikkien täytyisi imettää...?
Ei, et sä saa musta syyllistäjää vaikka miten yrittäisit.
Siltikin olen sitä mieltä, että imetys on hyvä juttu, eikä ainakaan paha asia.

Kippuravarvas
Meillä oli rintakumi käytössä, mutta likka ei suostunut sitä imemään muuta kuin huijaamalla. Kun olisi pitänyt maito tulla heti eikä se kumin kautta tule. Sairaalassa huijaaminen onnistui hyvin, kun hoitaja tiputti tippoja maitoa tai sokerivettä likan suuhun. Kotona mulla olisi pitänyt olla ainakin yksi käsi lisää, että olisin saanut vauvan imemään, pidettyä ison rinnan pois vauvan naamalta, pidettyä kiemurteleva vauva paikoillaan samoin kuin rintakumi pysymään paikoillaan ja vielä tiputtamaan niitä huijaustippoja vauvan suuhun. Siinä itki lopulta keskellä yötä lapsen lisäksi äiti. Otin pullon käyttöön ja annoin pumpattua maitoa.
Tutun kuullosta. Ja pakko ihan sanoa, että mulla on niin ihana mies joka kannusti jatkamaan kun ite olin valmis luovuttaan :) Että meillä se pyhimysarvon saapi se :D
No, tulevan kannalta vinkki..purista rintakumi täyteen maitoa ja sitten vasta suuhun :)

vieras
Ja tämä taas todisti väitteeni oikeaksi :LOL:. Imetyksestä enemmän ongelmia kokevat ihan jotkut muut kuin imettäjät. Jalustalle nostamisenkin hoitavat ihan ne samat imettämättömät tyypit ;).

Onneksi. Ei ite tarvii sitäkään :saint:.

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Hyvä kun vetäsit tähän vielä tämän toisen syyttelyn ja kiistelyn aiheen: päiväkoti vai kotihoito. Ja sullehan on toki ihan sama miten toiset imettää ja hoitaa lapsensa? Kovin kärkkäästi olet vain näitä ajatuksia asioiden hyvyydestä täällä kertomassa (koti on paras paikka plaa plaa). On ihan kiva, että on mielipiteitä, mutta mun mielestä sä(kin) voi viettää tätä omien mielipiteittesi mukaista elämää ihan rauhassa siellä kotona. Taaperoimettää, olla kotona siihen asti kun lapset on 15-vuotiaita, se on ihan ok mulle. Mutta älä tule tänne lässyttää noita sun mielipiteitä - tai älä ainakaan anna muiden ymmärtää, että tekevät väärin kun tekevät eri tavalla kuin sinä.
Kuka sun muroihin on kusaissut?
Joo, mun mielestä pienen lapsen tulisi olla kotona, toisin kun 70-luvulla jolloin äitiysloma kesti pari kk ja päivähoitoon meni alle puolivuotiaitakin.

Sen enempää en ottanut kantaa kotihoito vs. päiväkotijuttuun.

Ja jos mä sun mielestä väitin, että päinvastoin tekevät ihmiset tekevät väärin, niin se on aika mielenkiintoista. Enhän itsekään imettänyt esikoistani kuin lyhyen aikaa, eivätkä lapseni ole kotihoidossa :saint:

Ja tämä taas todisti väitteeni oikeaksi :LOL:. Imetyksestä enemmän ongelmia kokevat ihan jotkut muut kuin imettäjät. Jalustalle nostamisenkin hoitavat ihan ne samat imettämättömät tyypit ;).

Mä en nosta ketään jalustalle sellaisen asian kuin lapsen ruokkimisen takia. :whistle:

Kuinkahan monta kertaa täällä on ollut aloitus jossa haukutaan ei-imettäneitä äitejä...? Aika monta ja niissä ne imettäjät nostavat ihan itte ittensä jalustalle. :whistle:

Tiesittekö, että suurin osa niistä syyllistyvistä äideistä on semmoisia, jotka olisi tosissaan halunneet imettää, mutta eivät ole siinä onnistuneet, syystä tai toisesta. Se on jo ihan tarpeeksi paha kolaus, jos ei imetys onnistu, ei semmoisen kokenutta ihmistä pitäisi morkata.

tuike
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Syyllistyn siksi, koska tiedän että äidinmaito on (yleensä) parasta lapselle, siksi koska tiedän että se on kaikkein luonnollisin tapa ruokkia lapsi. Syyllistyn, vaikka tiedän yrittäneeni kaikkeni imetyksen suhteen siinä onnistumatta, koska tiedän etten voinutkaan antaa sitä parasta lapselleni. Syyllistyin niin, että jopa itkinkin salaa kun tajusin, ettei imetyksestä tule mitään. Pidin itseäni kummajaisena, miksi minun tissini eivät toimineet. Imetyshän on juurikin luonnollinen tapa saada lapsensa nälkä karkoitettua. Mikä minussa on vikana kun en pystynyt imettämään.

Mutta ei näitä ajatuksia voi ymmärtää kuin sellainen, joka on samat asiat kokenut. Ja kun ihmiset on erilaisia, niin nämäkin kokemukset ovat erilaisia...
:hug:
Muta sä tiedät, että teit kaikkesi, joten varmasti se tuntuu pahalta, mutta loppupeleissä voit vain hyväksyä asian, jota et voi muutta. Se ei johtunut sinusta, joten ei siitä tarvitse syyllistyä.
Sttlistyä pitää, jos on tehnyt "tahallaan" väärin.
Nii'in... Mitenköhän minä tämän selittäisin... En voi muuttaa asiaa, mutta silti mietin, olisinko vielä voinut tehdä jotakin toisin. Olisko minun pitänyt syödä parsaa enemmän? Olisiko pitänyt pumpata tiheämmin? Olisiko pitänyt pyytää vielä pari viikkoa lisää lääkitystä? Olisiko pitänyt juoda vieläkin enemmän? Ja niin pois päin...

Minä luulen, että osana tätä syyllistymistä on juurikin tämä imetysmyönteisyys (mikä onkin suurenmoinen asia). Mutta tämän imetysmyönteisyyden lisäksi voisi ottaa myös enemmän huomioon meitä joilla se imetys ei ole syystä tai toisesta onnistunut. Hyvin harvoin on löytynyt lehdistä juttua siitä kun imetys ei onnistu. Minä kun olisin kaivannut ns. synninpäästöä näiden äidinmaito on lapselle parasta juttujen lisäksi.

Puhun siis vain omasta puolestani ja omista kokemuksistani. Tiedän, että otan vähän liian herkästi itseeni näistä jutuista, siitä huomaa kuinka arka tämä aihe voi olla. Monesti juuri tästä syystä nämä ketjut tuppaavat menemään tappeluiksi. Imettämisessä onnistuneet eivät välttämättä ymmärrä aina miltä nämä imetys luo siteen vauvaan-jutut voivat tuntua hänestä joka on joutunut korvikkeeseen tyytymään. Pulloruokkijat tuntevat, että joutuvat puolustautumaan, joka johtaa siihen että imettävät puolustautuvat vastaan ja näin ollaankin oravanpyörässä.

Mä en nosta ketään jalustalle sellaisen asian kuin lapsen ruokkimisen takia. :whistle:

Kuinkahan monta kertaa täällä on ollut aloitus jossa haukutaan ei-imettäneitä äitejä...? Aika monta ja niissä ne imettäjät nostavat ihan itte ittensä jalustalle. :whistle:
Jalustalle nostamiseen vaan tuntuu täällä riittävän se, että sanoo imetyksen olevan hyvä, positiivinen asia.
Jo siitä vetäisee joku herneet nenään.

Yhteistyössä