Miksi ihmeessä tuo imetys tuntuu olevan monille äideille suorastaan pyhä asia?!

  • Viestiketjun aloittaja eräs iskä
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Imetys on tunnepitoinen juttu ja tarjoaa ihanaa läheisyyttä, sen allekirjoitan imettäneenä äitinä. Mutta mikäli imetys ei olisi onnistunut, niin kuin esikoisen kohdalla meinasi käydä, uskon että olisin löytänyt sen tunnepitoisen läheisyyden muuten. Ja näin jälkeenpäin sen enempää minä kuin vauvakaan ei koettaisi jääneemme paitsi mistään tuohon liittyvästä. :heart:
Ja jos ei ole imettänyt, ei tiedä, mistä on jäänyt paitsi. Ei tajua mistä ne imettäneet tohkaa, kun puhuvat imetyksen tuomasta siteestä.
Samanlainen asia kun lapsen saanti. Me tehtiin esikoista aika kauan ja mä aloin ajattelemaan, etä jaa, sitä ei sitten tule, no, voihan näinkin elää. Kun se lapsi sitten tuli, sitä ihmettelee, miten saattoi luulla, että voisi elää laadukasta elämää ilman lasta.
Mitä ei ole kokenut, ei osaa kaivata. Ja jos sitä ei ole kokenut, elämä ilman sitä on yhtä hyvää.

 
tuike
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Miksi joku syyllistyy asioista, jotka on todettu tosiksi?
Mäkin tiedän, että lisäaineet on vaarallisa, mutta en mä siitä syyllisty, jos joku mulle asiasta sanoo, vaikka en lasten karkin syöntiä säännöstelekkään. Fakta mikä fakta, ei kaikki voi tai halua elää faktojen mukaan, ei se ole syyllistämistä.
Jos syyllistyy jostain, vika on omassa päässä ja pitää miettiä miksi syyllistyy asiaoille, koska ne on joko itse valinut (miksi valitsi asian josta tuntee syyllisyytä?) tai niile ei voi mitään (miksi syylistyä jostain mille ei voi tehdä muuta kuin hyväksyä?)
Puhun nyt vain omasta puolestani...

Syyllistyn siksi, koska tiedän että äidinmaito on (yleensä) parasta lapselle, siksi koska tiedän että se on kaikkein luonnollisin tapa ruokkia lapsi. Syyllistyn, vaikka tiedän yrittäneeni kaikkeni imetyksen suhteen siinä onnistumatta, koska tiedän etten voinutkaan antaa sitä parasta lapselleni. Syyllistyin niin, että jopa itkinkin salaa kun tajusin, ettei imetyksestä tule mitään. Pidin itseäni kummajaisena, miksi minun tissini eivät toimineet. Imetyshän on juurikin luonnollinen tapa saada lapsensa nälkä karkoitettua. Mikä minussa on vikana kun en pystynyt imettämään.

Mutta ei näitä ajatuksia voi ymmärtää kuin sellainen, joka on samat asiat kokenut. Ja kun ihmiset on erilaisia, niin nämäkin kokemukset ovat erilaisia...





 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
uskomattoman tekopyhä ihminen tämä lisamarie. vittuilee, eikä edes myönnä sitä.
Se on osa äitiyttä -->tässä toinen lauseesi, joka vittuilee.
No pystyyko joku mu kuin äiti imettämään :eek: ? Se on osa äitiyttä, asia mitä ei kukaan muu kuin äiti voi kokea.Sulla on uskomattoman hyvä rivienvälistälukutaito. :flower: Sille! mäkään en pysty tuohon,vaikka muo on kehuttu sen lajin mestriksi!
 
minäpieni
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ei kai ne tissit tuottais sitä maitoa, jos sitä ei olisi tarkoitus lapselle antaa????
entä jos jonkun äidin tissit ei tuota maitoa? siis ei nouse edes ollenkaan. niin eikö silloin ole tarkoitus kuitenkin ruokkia lastaan jotenkin? ennen vanhaan ois palkattu imettäjä, mutta ei semmosta voi tehdä nykyään ja siksi syyllistetään kuusinolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
tässä: Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla. -->vittuilet suoraan.
Tai sitten se on sulle herkkä kohta ja tulkitsit.

No onko sun lapselle sama, onko se päiväkodissa vai mummolla?
Kyllä suurin osa vanhemmista vie lapsensa päiväkotiin, koska ei ole muutakaan vaihtoehtoa, mutta ei he kuvittele sen korvaavan perhettä, se vaan on fakta että lapset pitää jossain hoitaa.
Pakko tunkea väliin, mutta meidän lapsille on parempi olla hoidossa päiväkodissa kun mummuilla. :D Mummuja nähdään hyvä jos kaksi kertaa vuodessa eli ovat lapsille vieraita ihmisiä. Toisaalta vaikka suttaisiin lähempänäkin, silti päiväkoti tarjoaisi meidän tapauksessa lapsille paremman hoidon. Toinen mummoista on jo iäkäs, huononäköinen, liikkuminen vaikeaa ja muistikin alkaa pettää. Toinen taas syvästi masentunut ja poikansa kuolemaa 24/7 sureva nuorempi mummo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ja jos ei ole imettänyt, ei tiedä, mistä on jäänyt paitsi. Ei tajua mistä ne imettäneet tohkaa, kun puhuvat imetyksen tuomasta siteestä.
Samanlainen asia kun lapsen saanti. Me tehtiin esikoista aika kauan ja mä aloin ajattelemaan, etä jaa, sitä ei sitten tule, no, voihan näinkin elää. Kun se lapsi sitten tuli, sitä ihmettelee, miten saattoi luulla, että voisi elää laadukasta elämää ilman lasta.
Mitä ei ole kokenut, ei osaa kaivata. Ja jos sitä ei ole kokenut, elämä ilman sitä on yhtä hyvää.
Minä imetin mutta ei siinä mitään erityistä ollut.Se on yksi tapa ruokkia lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kyllä nostaa ja pidetään huonoina äiteinä niitä jotka eivät imettäneet/imettivät liian vähän aikaa.
Mun mielestä on aika erikoista, että jos sä olet imettänyt vähän aikaa, niin silti tiedät mitä ne pitkään imettäneet ajattelee...
Suoraan kaadetaan paskaa täällä niitten niskaan jotka eivät ole imettäneet. Miksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Miksi joku syyllistyy asioista, jotka on todettu tosiksi?
Mäkin tiedän, että lisäaineet on vaarallisa, mutta en mä siitä syyllisty, jos joku mulle asiasta sanoo, vaikka en lasten karkin syöntiä säännöstelekkään. Fakta mikä fakta, ei kaikki voi tai halua elää faktojen mukaan, ei se ole syyllistämistä.
Jos syyllistyy jostain, vika on omassa päässä ja pitää miettiä miksi syyllistyy asiaoille, koska ne on joko itse valinut (miksi valitsi asian josta tuntee syyllisyytä?) tai niile ei voi mitään (miksi syylistyä jostain mille ei voi tehdä muuta kuin hyväksyä?)
Puhun nyt vain omasta puolestani...

Syyllistyn siksi, koska tiedän että äidinmaito on (yleensä) parasta lapselle, siksi koska tiedän että se on kaikkein luonnollisin tapa ruokkia lapsi. Syyllistyn, vaikka tiedän yrittäneeni kaikkeni imetyksen suhteen siinä onnistumatta, koska tiedän etten voinutkaan antaa sitä parasta lapselleni. Syyllistyin niin, että jopa itkinkin salaa kun tajusin, ettei imetyksestä tule mitään. Pidin itseäni kummajaisena, miksi minun tissini eivät toimineet. Imetyshän on juurikin luonnollinen tapa saada lapsensa nälkä karkoitettua. Mikä minussa on vikana kun en pystynyt imettämään.

Mutta ei näitä ajatuksia voi ymmärtää kuin sellainen, joka on samat asiat kokenut. Ja kun ihmiset on erilaisia, niin nämäkin kokemukset ovat erilaisia...
minä en edes itkeny salaa vaan vollotin neuvolassakin aivan solkenaan. suolaa haavoihin on tämä palsta tässä asiassa, ei minkäänlaista empatiaa kellään. paitsi sulla ja mulla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
uskomattoman tekopyhä ihminen tämä lisamarie. vittuilee, eikä edes myönnä sitä.
Se on osa äitiyttä -->tässä toinen lauseesi, joka vittuilee.
No pystyyko joku mu kuin äiti imettämään :eek: ? Se on osa äitiyttä, asia mitä ei kukaan muu kuin äiti voi kokea.Sulla on uskomattoman hyvä rivienvälistälukutaito. :flower: Sille! mäkään en pysty tuohon,vaikka muo on kehuttu sen lajin mestriksi!
Tarkoitti kai ettei ole osa kaikkien äitiyttä... Ihminen voi olla loistava äiti vaikkei olisi imettänyt lainkaan.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Ei kai ne tissit tuottais sitä maitoa, jos sitä ei olisi tarkoitus lapselle antaa????
entä jos jonkun äidin tissit ei tuota maitoa? siis ei nouse edes ollenkaan. niin eikö silloin ole tarkoitus kuitenkin ruokkia lastaan jotenkin? ennen vanhaan ois palkattu imettäjä, mutta ei semmosta voi tehdä nykyään ja siksi syyllistetään kuusinolla.
No sitten ei tuota ja sillon ruokitaan muulla tavalla. Aika usein ihmiset syyllistyy vaikka kukaan ei syyllistäisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Syyllistyn siksi, koska tiedän että äidinmaito on (yleensä) parasta lapselle, siksi koska tiedän että se on kaikkein luonnollisin tapa ruokkia lapsi. Syyllistyn, vaikka tiedän yrittäneeni kaikkeni imetyksen suhteen siinä onnistumatta, koska tiedän etten voinutkaan antaa sitä parasta lapselleni. Syyllistyin niin, että jopa itkinkin salaa kun tajusin, ettei imetyksestä tule mitään. Pidin itseäni kummajaisena, miksi minun tissini eivät toimineet. Imetyshän on juurikin luonnollinen tapa saada lapsensa nälkä karkoitettua. Mikä minussa on vikana kun en pystynyt imettämään.

Mutta ei näitä ajatuksia voi ymmärtää kuin sellainen, joka on samat asiat kokenut. Ja kun ihmiset on erilaisia, niin nämäkin kokemukset ovat erilaisia...
:hug:
Muta sä tiedät, että teit kaikkesi, joten varmasti se tuntuu pahalta, mutta loppupeleissä voit vain hyväksyä asian, jota et voi muutta. Se ei johtunut sinusta, joten ei siitä tarvitse syyllistyä.
Sttlistyä pitää, jos on tehnyt "tahallaan" väärin.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kyllä nostaa ja pidetään huonoina äiteinä niitä jotka eivät imettäneet/imettivät liian vähän aikaa.
Mun mielestä on aika erikoista, että jos sä olet imettänyt vähän aikaa, niin silti tiedät mitä ne pitkään imettäneet ajattelee...
Suoraan kaadetaan paskaa täällä niitten niskaan jotka eivät ole imettäneet. Miksi?
Missä?
Tääkin ketju on ollut alusta asti aikalailla imettäjien haukkumista...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Syyllistyn siksi, koska tiedän että äidinmaito on (yleensä) parasta lapselle, siksi koska tiedän että se on kaikkein luonnollisin tapa ruokkia lapsi. Syyllistyn, vaikka tiedän yrittäneeni kaikkeni imetyksen suhteen siinä onnistumatta, koska tiedän etten voinutkaan antaa sitä parasta lapselleni. Syyllistyin niin, että jopa itkinkin salaa kun tajusin, ettei imetyksestä tule mitään. Pidin itseäni kummajaisena, miksi minun tissini eivät toimineet. Imetyshän on juurikin luonnollinen tapa saada lapsensa nälkä karkoitettua. Mikä minussa on vikana kun en pystynyt imettämään.

Mutta ei näitä ajatuksia voi ymmärtää kuin sellainen, joka on samat asiat kokenut. Ja kun ihmiset on erilaisia, niin nämäkin kokemukset ovat erilaisia...
:hug:
tekopyhä ämmä
Muta sä tiedät, että teit kaikkesi, joten varmasti se tuntuu pahalta, mutta loppupeleissä voit vain hyväksyä asian, jota et voi muutta. Se ei johtunut sinusta, joten ei siitä tarvitse syyllistyä.
Sttlistyä pitää, jos on tehnyt "tahallaan" väärin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
tässä: Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla. -->vittuilet suoraan.
Tai sitten se on sulle herkkä kohta ja tulkitsit.

No onko sun lapselle sama, onko se päiväkodissa vai mummolla?
Kyllä suurin osa vanhemmista vie lapsensa päiväkotiin, koska ei ole muutakaan vaihtoehtoa, mutta ei he kuvittele sen korvaavan perhettä, se vaan on fakta että lapset pitää jossain hoitaa.
Pakko tunkea väliin, mutta meidän lapsille on parempi olla hoidossa päiväkodissa kun mummuilla. :D Mummuja nähdään hyvä jos kaksi kertaa vuodessa eli ovat lapsille vieraita ihmisiä. Toisaalta vaikka suttaisiin lähempänäkin, silti päiväkoti tarjoaisi meidän tapauksessa lapsille paremman hoidon. Toinen mummoista on jo iäkäs, huononäköinen, liikkuminen vaikeaa ja muistikin alkaa pettää. Toinen taas syvästi masentunut ja poikansa kuolemaa 24/7 sureva nuorempi mummo.
No toi ei ollu tarkoitettu ohan kirjaomellisesti, van esimerkiksi siitä, että monesti valitaan "huonoista vaihtoehdoista vähiten huono". Harva väittää, että päiväkodin henkilökunta korvaisi perheen tai ystävät. Nykyään vaan se perhe on yleensä vaan isä ja äiti ja muut läheiset on kaukana, joten isän ja äidin on pakko käyttää ulkopuolista apua.
 
minäpieni
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Missä?
Tääkin ketju on ollut alusta asti aikalailla imettäjien haukkumista...
En tarkoittanutkaan, että tässä ketjussa. Aika usein täällä haukutaan huonoiksi äideiksi niitä jotka eivät ole imettäneet. Miksi?
koska joillaki äideillä ei ole perspektiiviä äitiyteen. on eka lapsi ja sekin vasta vauva tai pieni. ne ei tajua, että loppupeleissä synnytyksellä tai imetyksellä ei oo mitään väliä sitten kun nuori alkaa antamaan palautetta hyvästä vahemmuudesta. ihan muut asiat on pelissä. pikku-äidit vaan luulee, että imetys takaa jotain. ja jos ei oo omaa elämää, ni pitää sitte koittaa tehdä sitä vaikka imetyksestä.
 
Itse ainakin haluan pyrkiä tulevienkin lasten kanssa siihen, että imetys onnistuisi, edes jollaintapaa.
Ei se esikoisenkaan kanssa ihan mutkatonta ollut ja vaikka maitoa kyllä piisasi vauvalle, niin meillä annettiin satunaisesti myös korviketta pullosta (jopa minä välillä, ei pelkästään isä ). Mutta se, kun imetys alkoi sujumaan oikeasti ilman ongelmia, niin se oli jotain aivan mahtavaa. Sitä en häpeä myöntää. Rakastin niitä hetkiä kun pieni lapsi tuhisi tissillä ja nukahti siihen tyytyväisenä ja rauhallisena. Sellaisina hetkinä rakkaus tuota lasta kohtaan tuntui kasvavan niin suureksi ettei se mahdu sisälleni (toki muitakin vastaavia tilanteita oli missä samanlainen tunne valtasi).
Mutta siitä huolimatta että nuo imetyksen hetket välillä tuntuivat elämää suuremmilta hetkiltä en osaa vieläkään tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että lapsi sai myös korviketta.

Itselleni on ykshailee mistä välineestä kukin lapsensa ruokkii, oli se sitten tissi, pullo tai imetysapuväline. Ainoa mikä minua Oikeasti koko imetyksessä kiinnostaa on se, mitä Itse teen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Imetys on tunnepitoinen juttu ja tarjoaa ihanaa läheisyyttä, sen allekirjoitan imettäneenä äitinä. Mutta mikäli imetys ei olisi onnistunut, niin kuin esikoisen kohdalla meinasi käydä, uskon että olisin löytänyt sen tunnepitoisen läheisyyden muuten. Ja näin jälkeenpäin sen enempää minä kuin vauvakaan ei koettaisi jääneemme paitsi mistään tuohon liittyvästä. :heart:
Ja jos ei ole imettänyt, ei tiedä, mistä on jäänyt paitsi. Ei tajua mistä ne imettäneet tohkaa, kun puhuvat imetyksen tuomasta siteestä.Samanlainen asia kun lapsen saanti. Me tehtiin esikoista aika kauan ja mä aloin ajattelemaan, etä jaa, sitä ei sitten tule, no, voihan näinkin elää. Kun se lapsi sitten tuli, sitä ihmettelee, miten saattoi luulla, että voisi elää laadukasta elämää ilman lasta.
Mitä ei ole kokenut, ei osaa kaivata. Ja jos sitä ei ole kokenut, elämä ilman sitä on yhtä hyvää.
Aivan, eli imetystä kokemattomana ei ole jäänyt mistään paitsi sillä on löytänyt sen suhteen jotain muuta kautta. =) Lapsi on aivan yhtä läheinen kuin imetetty olisi.

Muutenkin nuo ovat aika yksilöllisiä juttuja. Ei se imetys ole kaikille mikään antoisa kokemus, voi olla ihan päinvastoin. Eivät kaikki edes koe imetyksessä kehittyneen jotain sidettä lapseen, väkinäisesti imettäminen voi toimia toisinkin päin.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Missä?
Tääkin ketju on ollut alusta asti aikalailla imettäjien haukkumista...
En tarkoittanutkaan, että tässä ketjussa. Aika usein täällä haukutaan huonoiksi äideiksi niitä jotka eivät ole imettäneet. Miksi?
No jos joskus joku ääliö provoilee, niin ei se tarkota että kaikki imettäneet mollaa niitä pulloäitejä.. Ja miksi eds jaetaan kahteen leiriin?
Mulle on ihan yks ja sama millä naapurin Irma lapsensa ruokkii, kunhan ruokkii. Ja usein sekin koetaan huonona asiana, jos täällä palstalla antaa neuvoja imetylsen jatkamiseen...
 
Mua ei haittaa, jos joku ei (täys)imetä.

Miksi niin monia ihmisiä haittasi mun (täys)imetykseni? "Etkö sä oo VIELÄKÄÄN antanu sille muuta kuin tissiä?", "Siis imetäksä VIELÄKIN, tollahan on jo hampaita!". jne.

Eivät nämä kyseiset kommentoijat koskaan kuulleet, eivätkä tule kuulemaan, mun suustani vaikkapa "tä, annaksä tolle jo perunaa, sehän on vasta 4 kk!" tai "Siis onks toi Tuttelia, mikset sä imetä?"- lauseita. Ei, vaikka mun imettämiseni heitä kovasti jaksoi ihmetyttääkin.
 
?
Miten tämä ketju taas meni tällaiseksi juupas-eipäs -tappeluksi? Kun luin ap:n aloituksen, en voinut aavistaa että tällaiseksi taas menee. Ap:hän ihmetteli mielestäni juuri tätä, minkä tämä ketju osoittaa: miksi tämä asia on näin pyhä, tärkeä, kiistelty, syytelty, ja vaikka mitä. Ja miksi äiti on toiselle äidille peto? Miten jotain ihmistä voi kalvaa se, ettei joku imetä???
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miten tämä ketju taas meni tällaiseksi juupas-eipäs -tappeluksi? Kun luin ap:n aloituksen, en voinut aavistaa että tällaiseksi taas menee. Ap:hän ihmetteli mielestäni juuri tätä, minkä tämä ketju osoittaa: miksi tämä asia on näin pyhä, tärkeä, kiistelty, syytelty, ja vaikka mitä. Ja miksi äiti on toiselle äidille peto? Miten jotain ihmistä voi kalvaa se, ettei joku imetä???
Ja taas, kuinka voi jotain ihmistä kalvaa se että joku imettää??
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Ihan vain otsikkoon viitaten, häissä vieraanamme ollessamme pappikin pysähtyi minun viereeni imettäessäni ja lausui imetyksen olevan pyhä hetki =)
Mulle kävi noin anopin ja appiukon juhlissa nyt kesällä. Appiukon serkku on pappi, nyt jo eläkkeellä. Tuli siihen ja sanoi lähellä oleville siitä miten kaunis ja pyhä hetki imetys on. Suhtautui ihanan luontevasti siihen, että imetin. :) Sanoi vielä juhlissa valokuvia ottaneelle ihmiselle, että tuletko ottamaan tästäkin hetkestä kuvan.
 
minäpieni
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miten tämä ketju taas meni tällaiseksi juupas-eipäs -tappeluksi? Kun luin ap:n aloituksen, en voinut aavistaa että tällaiseksi taas menee. Ap:hän ihmetteli mielestäni juuri tätä, minkä tämä ketju osoittaa: miksi tämä asia on näin pyhä, tärkeä, kiistelty, syytelty, ja vaikka mitä. Ja miksi äiti on toiselle äidille peto? Miten jotain ihmistä voi kalvaa se, ettei joku imetä???
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
 

Yhteistyössä