Miksi ihmeessä tuo imetys tuntuu olevan monille äideille suorastaan pyhä asia?!

  • Viestiketjun aloittaja eräs iskä
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ahaa... Amerikkalaisilla sivustoilla mainostetaan aina sitä, miten ÄM laskee biliarvoja ja varsinkin keltaisten vauvojen äitien olis tärkeä imettää ja/tai pumpata lapsellensa. Mutta jos se on sit niin väsy ollu =(

Mutta hyvä että pääsitte tisuttelemaan!
No saihan meilläkin poika pumpattua rintamaitoa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ahaa... Amerikkalaisilla sivustoilla mainostetaan aina sitä, miten ÄM laskee biliarvoja ja varsinkin keltaisten vauvojen äitien olis tärkeä imettää ja/tai pumpata lapsellensa. Mutta jos se on sit niin väsy ollu =(
Ihan tarkalleen ottaenhan tää siis perustuu siihen kolostrumin laksatiiviseen vaikutukseen, että mekonium poistuu nopeammin vauvasta ja sitä kautta riski kellastumiselle laskee.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ahaa... Amerikkalaisilla sivustoilla mainostetaan aina sitä, miten ÄM laskee biliarvoja ja varsinkin keltaisten vauvojen äitien olis tärkeä imettää ja/tai pumpata lapsellensa. Mutta jos se on sit niin väsy ollu =(

Mutta hyvä että pääsitte tisuttelemaan!
No saihan meilläkin poika pumpattua rintamaitoa :)
No hyvähyvä :) Mutta siis joillakin äideillä olis maidontulo jääny vähäiseks tai koko touhu menny vaikeaks jos laps ei olis päässy tissille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Ai äitiyttä arvostetaan? Musta tämä kyllä menee niin, että mikään ei riitä, nimenomaan äitinä; miksiköhän niin moni tuntee syyllisyyttä epäonnistuneen imetyksen takia? Äiti ei saa menettää hermoja, muut äidit hyökkää sutena kimppuun pienimmästäkin asiasta. Jos komennat, olet paska äiti, jos et komenna, olet paska äiti. Jos meidän lapset kasvatetaan eri tavalla kuin teidän, niin johan sipistään ja supistaan. Äiti ei saa käydä töissä, koko perhe asuu vaikka yhdessä huoneessa, kunhan lasta ei viedä hoitoon alle kolme veenä, voihan parvekkeellakin kasvattaa omat perunat niin säästyy rahaa. Tutkimus sitä ja tutkimus tätä, eikö kukaan osaa vaan ELÄÄ, siinä ne lapset kulkee mukana. Mä inhoan sellaisia sanoja kuin "vanhemmuus", "suositus", "tutkimusten mukaan...", "vuorovaikutus"....

Äitiyttä ja naiseutta arvostavat kaikkein vähiten juuri naiset. Tuskin miehet ajattelee "onkohan toi täysimettänyt puoli vuotta" kenestäkään naisesta, vaan oikeasti näkevät naisen, äidin ja IHMISEN (ihmisiä nimittäin me äiditkin ollaan).
Se, että imetystä ja kotona olemista lasten kanssa arvostetaan (ja ylipäätänsä lasten hankkimista) on mun mielestä äitiyden arvostusta.

Mä vaa elän, ja laps kulkee mukana, mutta se, mikä mun mielestä on vaa elämistä on monen muun mielestä hörhöilyä, sen takia välillä kaivetaan tutkimuksia kehiin jotta asioista voidaan keskustella. Se, mikä muiden mielestä mahtuu normaalin kasvatuksen rajoihin saattaa mun korviin kuulostaa lasten hylkäämiseltä, heitteille jätöltä, itsekeskeisyydeltä ja itsekkyydeltä.

Lasten kuuluu kulkea siinä sivussa; lasten tulo EI tarkoita pakollisia, tuhansien eurojen investointeja rattaisiin, pulloihin, tutteihin, sittereihin, korvikkeeseen, vaippoihin, valmisruokapurkkeihin... Lasten tulo tarkoittaa sitä, että äidin (ja isän, mutta alussa lähinnä äidin) pitää olla lastensa "käytettävissä", aivan kuten hän on ehkä ennen ollut työnantajansa, äitinsä, siskonsa, serkkunsa tai kaverinsa "käytettävissä" (eli siis on ollut osa yhteiskuntaa ja auttanut ihmisiä omien voimavarojensa mukaan).
Jotenkin vaan kaikessa "keskustelussa" välittyy todella tuomitseva sävy. Ja hyvin harvinaista on nähdä ymmärrystä toisen valintoja kohtaan. Tällä palstalla ei ainakaan keskustella kovin hyvässä hengessä, toisia tukien. Tärkeintä tuntuu olevan se, että saa taas kerran todeta itselleen (ja muille), kuinka hyvä äiti on. Eikö se nyt ole lähtökohtaisesti itsestäänselvyys, että olemme hyviä äitejä?!? Jos joudumme jossain kohtaan tinkimään parhaasta mahdollisesta vaihtoedosta, se ei tarkoita, että toinen vaihtoehto olisi HUONO.

Ja "olla käytettävissä", senkin voi toteuttaa niin monella eri tavalla! Puhuin erään tuttavani kanssa muutama päivä sitten (oli kotona 3 vuotta lapsen kanssa) ja hän sanoi, ettei ole ikinä ollut hiekkalaatikolla lapsen kanssa, eikä ikinä peuhaisi metsässä tms. lapsen kanssa, liian lapsellista ja sottaista hänen mielestään. Itse riehun ja leikin päivittäin lapsen kanssa ulkona ja sisällä, meillä on aivan ihania hetkiä yhdessä. Lapseni meni päiväkotiin 1-vuotiaana. Kumpi nyt on parempi? Ihmiset ovat erilaisia, äidit ovat ihmisiä, ja siksi eri äideillä on erilaista annettavaa, ei sitä annettavaa voi laittaa paremmuusjärjestykseen!
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
No hyvähyvä :) Mutta siis joillakin äideillä olis maidontulo jääny vähäiseks tai koko touhu menny vaikeaks jos laps ei olis päässy tissille.
Mulla nousi maito, kun kävin 4h välein pumppaamassa ja kaikki tipat kiikutin teholle.
 

Yhteistyössä