Miksi ihmeessä tuo imetys tuntuu olevan monille äideille suorastaan pyhä asia?!

  • Viestiketjun aloittaja eräs iskä
  • Ensimmäinen viesti
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja KAISA:
Minusta imettäminen on tarkoittu lapsen ruokkimista varten, mutta ihan saman asian ajaa se tuttipullo ja jokin muu maito kun sen saa nauttia isän tai äidin hellässä sylissä. Joskus muuten tuntui, että se prinssi näki mut paremmin sen pullon kuin tissin takaa.. jos katsekontaktia nyt tärkeeksi lasketaan vanhemman ja lapsen välillä... (huom. sarkasmia, älkää kimpaantuko!)
Ei meillä kauheen hyvin ainakaan pelannut tuo katsekontakti, kun on niin kauheen kokonen hinkki :xmas: :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
Vain ja ainoastaan äidinmaidosta voi saada kaikki ne tärkeät vitamiinit ja hivenaineet ja hormonit ja kaikki mitä ihmisen biologialle tekee hyvää. Eli jos nainen tekee tietoisen päätöksen olla imettämättä koska "ei halua" on tämä nainen mielestäni joku seuraavista: Älyttömän tietämätön, äärimmäisen itsekäs tai molempien yhdistelmä.

Mielestäni monelta ihmiseltä on unohtunut, että me ihmiset olemme eläimiä, nisäkkäitä, ja meillä on tietty biologia joka ei miksikään muutu vaikka kuinka paljon jankutetaan että maailma on muuttunut.

Tämän sanottuani voin myös kertoa, että asun erittäin rakkaan siskoni kanssa sulassa sovussa, ja hän ei ole imettänyt kumpaakaan lastaan 6 kk pitempään (mutta siis olisi halunnut imettää pitempään), joten päätelkää siitä kuinka "fanaattinen" asian suhteen olen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Itse ajattelen, että imetys ja pulloruokinta ovat täysin samalla viivalla. Te äidit olette taitavia asettamaan kanssasisarillenne lisäpaineita! Surullista.
Jaa miksi sä ajattelet näin? Korvike on korviketta jos sitä ehtaa tavaraa ei ole eikä missään nimessä ole yhtä terveellistä kun se oikea tavara, tuoreena tissistä.

Ei imetyksestä pidä paineita ottaa; pitää luottaa itseensä ja ottaa oikea asenne. Jos siltikään ei onnistu, on tietenkin korvike hyvä olla olemassa, mutta silkasta mukavuudenhalusta pullolle laittavia äitejä en koskaan tule ymmärtämään. Toivon, että heillä ei ole tietoa asiasta; kauheata jos ihmiset täydessä ymmärryksessä tekevät vääryyksiä lapsiaan kohtaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Itse ajattelen, että imetys ja pulloruokinta ovat täysin samalla viivalla. Te äidit olette taitavia asettamaan kanssasisarillenne lisäpaineita! Surullista.
Jaa miksi sä ajattelet näin? Korvike on korviketta jos sitä ehtaa tavaraa ei ole eikä missään nimessä ole yhtä terveellistä kun se oikea tavara, tuoreena tissistä.

Ei imetyksestä pidä paineita ottaa; pitää luottaa itseensä ja ottaa oikea asenne. Jos siltikään ei onnistu, on tietenkin korvike hyvä olla olemassa, mutta silkasta mukavuudenhalusta pullolle laittavia äitejä en koskaan tule ymmärtämään. Toivon, että heillä ei ole tietoa asiasta; kauheata jos ihmiset täydessä ymmärryksessä tekevät vääryyksiä lapsiaan kohtaan.
Pulloruokinta ei tarkoita automaattisesti korvikkeen antamista. Mä annoin likalle pelkkää äidinmaitoa 1½kk ikään asti, sitten lisäksi korviketta ja 2kk iässä pelkkää korviketta. Ei pysynyt maidontuotanto vauvan kasvun vauhdissa pumppaamalla.

Mutta jos lisää lapsia saan, niin toivon imetyksen onnistuvan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
uskomattoman tekopyhä ihminen tämä lisamarie. vittuilee, eikä edes myönnä sitä.
Se on osa äitiyttä -->tässä toinen lauseesi, joka vittuilee.
Nisäkkään äitiyteen kuuluu imetys. En vittuile. Näin vain on. Harmi, jos imetys ei onnistu, se on aina surullista jos imetyspari ei saa suhdettaan toimimaan haluamakseen ajaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Itse ajattelen, että imetys ja pulloruokinta ovat täysin samalla viivalla. Te äidit olette taitavia asettamaan kanssasisarillenne lisäpaineita! Surullista.
Jaa miksi sä ajattelet näin? Korvike on korviketta jos sitä ehtaa tavaraa ei ole eikä missään nimessä ole yhtä terveellistä kun se oikea tavara, tuoreena tissistä.

Ei imetyksestä pidä paineita ottaa; pitää luottaa itseensä ja ottaa oikea asenne. Jos siltikään ei onnistu, on tietenkin korvike hyvä olla olemassa, mutta silkasta mukavuudenhalusta pullolle laittavia äitejä en koskaan tule ymmärtämään. Toivon, että heillä ei ole tietoa asiasta; kauheata jos ihmiset täydessä ymmärryksessä tekevät vääryyksiä lapsiaan kohtaan.
Pulloruokinta ei tarkoita automaattisesti korvikkeen antamista. Mä annoin likalle pelkkää äidinmaitoa 1½kk ikään asti, sitten lisäksi korviketta ja 2kk iässä pelkkää korviketta. Ei pysynyt maidontuotanto vauvan kasvun vauhdissa pumppaamalla.

Mutta jos lisää lapsia saan, niin toivon imetyksen onnistuvan.
Ok, totta. Mutta lisäisin: En ennen oman lapsen syntymää oikeastaan tiennyt maidosta mitään. Halusin toki imettää ja jotain olin kuullut vasta-aineista yms... Mutta en todellakaan ymmärtänyt minkälaista ihmelitkua nää tissit tekee! Mutta: Täyden hyödyn maidosta saa vain silloin, kun se on "elävää", eli suoraan tissistä. Maidossa tapahtuu niin paljon kaikkea, ettei kaikista vaikutuksista edes tiedetä. Tietenkin jos pulloa antaa on pakkas/jääkaappi ÄM parempi kuin korvike.

Onnea imetykseen, jos lisää lapsia tulee :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja tuike:
Puhun nyt vain omasta puolestani...

Syyllistyn siksi, koska tiedän että äidinmaito on (yleensä) parasta lapselle, siksi koska tiedän että se on kaikkein luonnollisin tapa ruokkia lapsi. Syyllistyn, vaikka tiedän yrittäneeni kaikkeni imetyksen suhteen siinä onnistumatta, koska tiedän etten voinutkaan antaa sitä parasta lapselleni. Syyllistyin niin, että jopa itkinkin salaa kun tajusin, ettei imetyksestä tule mitään. Pidin itseäni kummajaisena, miksi minun tissini eivät toimineet. Imetyshän on juurikin luonnollinen tapa saada lapsensa nälkä karkoitettua. Mikä minussa on vikana kun en pystynyt imettämään.

Mutta ei näitä ajatuksia voi ymmärtää kuin sellainen, joka on samat asiat kokenut. Ja kun ihmiset on erilaisia, niin nämäkin kokemukset ovat erilaisia...
Saitko asianmukaista tukea imetykseesi? Harmi kuulla, ettei sujunut. Olen erittäin iloinen siitä, että esikoisen kanssa näyttäis sujuvan tosi hyvin, sillä ymmärrän surun ja syyllisyyden tunteen jos ei toimi.

En usko, että sinussa on mitään vikaa. Jossakin jotain meni pieleen, sehän on selvää, mutta ei asiat niin yksinkertaisia ole että "syy on sinun." Toivottavasti äitiys muuten sujui/sujuu hyvin! :flower:
 
luuviulu
Entäs jos äiti ei huolehdi syömisistään ja kunnostaan tai laihduttaa tietoisesti, eli maito ei välttis parasta mahdollista, niin mikäs silloin parasta? Tuntuu olevan nyt niin kovasti puolesta ja vastaan. Muistakaahan että kaikki ei oo niin mustavalkoista ja perimmäisenä ajatuksena varmasti kaikilla on se, että lapsi ylipäänsä saa ruokaa ja pysyy hengissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miten tämä ketju taas meni tällaiseksi juupas-eipäs -tappeluksi? Kun luin ap:n aloituksen, en voinut aavistaa että tällaiseksi taas menee. Ap:hän ihmetteli mielestäni juuri tätä, minkä tämä ketju osoittaa: miksi tämä asia on näin pyhä, tärkeä, kiistelty, syytelty, ja vaikka mitä. Ja miksi äiti on toiselle äidille peto? Miten jotain ihmistä voi kalvaa se, ettei joku imetä???
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
Ei olla menty yhtään kuule taaksepäin, päinvastoin! Vihdoinkin äitiyttä arvostetaan, nainen saa olla Nainen, äiti Äiti ja lapset lapsia. Todellinen tasa-arvo ei ole sitä, että äitiyttä ei arvosteta ja biologia ja naisellisuus poljetaan pohjamutaan. TODELLINEN tasa-arvo on sitä, että ymmärretään kuinka tärkeätä äitiys on, sekä naiselle että lapsille että miehille, samoin kun ymmärretään, että miehet saavat olla miehiä ja isejä itselleen luonnollisella tavalla.

Miehet eivät ole naisia, naiset eivät ole miehiä, ja naiseus ja äitiys ovat arvostettavia asioita.
 
Ihan tähän ketjun otsikkoon kirjaimellisesti viitaten niin itse olen vankkumaton ateisti mutta täytyy myöntää että rinnalla olevan rauhallisen ja varsinkin rinnalle nukahtavan vauvan ja taaperon katseleminen on jollakin tavalla nimenomaan pyhä asia - vähän samantyylinen juttu kuin vaikkapa leirinuotion katseleminen pimeässä ja hiljaisessa metsässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja luuviulu:
Entäs jos äiti ei huolehdi syömisistään ja kunnostaan tai laihduttaa tietoisesti, eli maito ei välttis parasta mahdollista, niin mikäs silloin parasta? Tuntuu olevan nyt niin kovasti puolesta ja vastaan. Muistakaahan että kaikki ei oo niin mustavalkoista ja perimmäisenä ajatuksena varmasti kaikilla on se, että lapsi ylipäänsä saa ruokaa ja pysyy hengissä.
Vaikka äidinmaito ei olisi sitä "parasta" maitoa mitä juuri siltä äidiltä liikenee, on äidinmaito PALJON parempi kun korvike. Minä ihan ihmetyin siitä mitä kaikkea maidossamme on, luonnollisia hormoneja, vasta-aineita, vitamiineja, hivenaineita, rasvoja juuri oikeassa suhteessa... Sen lisäksi ÄM opettaa erilaisia makuja (korvike taas on aina saman makuista)... Siis tää tavara on ihan ihmeellistä. Naiset, olkaa ylpeitä tisseistänne, joka ikisestä tipasta maitoa mitä sieltä tulee :)

Muoks// Ja mulla on vähän korkeammat kriteerit mun lastenkasvatuksessa ;) toivottavasti käy paremmin, kun että vain "pysyvät hengissä"...
 
Alkuperäinen kirjoittaja luuviulu:
Entäs jos äiti ei huolehdi syömisistään ja kunnostaan tai laihduttaa tietoisesti, eli maito ei välttis parasta mahdollista, niin mikäs silloin parasta?
Rankka laihduttaminen voi saada kehosta myrkyt liikkeelle ja kulkeutumaan vauvaanh, mutta jos äidin syömiset harvoin vaikuttavat maidon laatuun - esim. vauvan tarvitsema kalsium lähtee sitten äidin luista. Ennemminkin maito loppuu kuin muuttuu "epäterveelliseksi", vai mikä olisi parempi sana, tarkoitan siis vitamiineiltaan jne vajavaiseksi.
 
Mä en ole koskaan tavannut naista, joka LOPETTAISI imettämisen siksi, että olisi helppo lähteä jonnekin muualle, kai sitä nyt sentään poistua saa vauvan luota hetkeksi, ilman että tarvii imetystä lopettaa! Itse annoin aika alusta asti korviketta iltaisin ja kun kerran kuussa lähdin kavereiden kanssa jonnekin. Sain nukkua paremmin ja myös tehdä jotain muuta välillä. En stressanut enkä miettinyt asiaa kertaakaan, musta ihan älytöntä tehdä se vauva-arki yhtään vaikeammaksi, kuin on pakko. Kohtuus kaikessa, oli asia mikä tahansa, on ajateltava, millä hinnalla sitä tekee...
 
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
Hyvä asiahan se on, jos äiti on kotona ja imettää (essut ja leipomiset jätän muille).
Faktaahan se vaan on, että nais- ja miessukupuolet ovat erilaisia, naisella on rinnat ihan tietystä syystä, ja pikkulapsen paras paikka on koti (vrt. 70-luku ja parin kuukauden äitiyslomat).
Eli oikein hyvä trendi :)
no kaikilla kun ei vain tule sitä maitoa, niin syyllistäminen on sitten siinä. jopa sinäkin syyllistät, kun olet sitä mieltä, että kaikki voi imettää. entä jos joku ei ees tahdo? minusta se on tasa-arvoa, ettei tartte jos ei tahdo.
Kukaa pitää vauvojen puolta? Onko se tasa-arvoa, jos toinen saa itsekkään typerän äidin joka on sitä mieltä että hän ei halua imettää koska hänellä on parempaakin tekemistä? Imetetyillä on keskimäärin parempi ÄO, vähemmän tulehduksia...

Se on tasa-arvoa, ettei tartte jos ei tahdo. Se on vapautta. Vauvaparat, kun jotkut äidit pitävät imettämistä tasa-arvo kysmyksenä ja eivät ymmärrä tekojansa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
Hyvä asiahan se on, jos äiti on kotona ja imettää (essut ja leipomiset jätän muille).
Faktaahan se vaan on, että nais- ja miessukupuolet ovat erilaisia, naisella on rinnat ihan tietystä syystä, ja pikkulapsen paras paikka on koti (vrt. 70-luku ja parin kuukauden äitiyslomat).
Eli oikein hyvä trendi :)
no kaikilla kun ei vain tule sitä maitoa, niin syyllistäminen on sitten siinä. jopa sinäkin syyllistät, kun olet sitä mieltä, että kaikki voi imettää. entä jos joku ei ees tahdo? minusta se on tasa-arvoa, ettei tartte jos ei tahdo.
Kukaa pitää vauvojen puolta? Onko se tasa-arvoa, jos toinen saa itsekkään typerän äidin joka on sitä mieltä että hän ei halua imettää koska hänellä on parempaakin tekemistä? Imetetyillä on keskimäärin parempi ÄO, vähemmän tulehduksia...

Se on tasa-arvoa, ettei tartte jos ei tahdo. Se on vapautta. Vauvaparat, kun jotkut äidit pitävät imettämistä tasa-arvo kysmyksenä ja eivät ymmärrä tekojansa.
anteeks, auta tyhmää, missä on se tutkimus joka osottaa että imetetyillä on keskimäärin parempi ÄO?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miten se nyt olikaan:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä musta kuitenkin tuntuu, että imetys on rankempi juttu kaikille niille, jotka EIVÄT imetä.
Mä olen hyvin pitkälle samaa mieltä. Mä olen ite imettäny kauan ihan laiskuuttani, ei tarvinnu pestä pulloja tai heräillä yöllä tai pakata eväitä matkoille...
Etkö sinä imettänytkään siksi, että se on asia, jonka vain ÄITI voi tehdä ja VAIN siten voi saada tunnesiteen lapseen, se on osa äitiyttä, ÄIDILLÄ ja lapsella on erilainen yhteys kun lapsella ja kenelläkään muulla, koska lapsi tuntee äidin sydämenlyönnit, äänen, rytmin jne ja kun imetys on tunnepitoinen juttu, koska siinä on kyse niin paljosta muusta kuin ruuasta?

Ihan omaa laiskuuttasi vain sitten imetitkin, vaikka esität täydellistä äitiä, ainoaa, oikeaa ihmistä lapsellesi;)
Mäkin oon seurannu vierestä pullorumbaa ja tyytyväinen olen, että mulla on tissit käytössä :whistle: Helvatan kätevää ku voi vähän paitaa siirtämällä saada juuri oikea määrä parasta mahdollista juuri oikeaa lämpötilaa olevaa safkaa hyvästä (ja jos saan sanoa niin hyvännäköisestä ;) ) pakkauksesta. Ja jos lapselle ei maistukkaan, nii ei tartte heittää pois, eli halvemmakskin tulee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
anteeks, auta tyhmää, missä on se tutkimus joka osottaa että imetetyillä on keskimäärin parempi ÄO?
On niitä paljonkin, mutta voisin ehkä lisätä, että imetyksen kausaliteettia ei ehkä tutkittu :ashamed: Eli siis onko kyse siitä, että älykkäämmät imettävät keskimääräistä pitempään, ja heillä on siis oman älykkyytensä takia älykkäämpiä lapsia, vai onko kyse oikeasti esim äidinmaidon DHA-rasvahapoista vai mistä.

Eikä se erotus ole paljoa, mutta muutama piste.

MUoks//Tässä esim löytyi linkki, tässäkin puhutaan siitä että se ero ei ole niin suoraviivainen. Eroa ÄOssa siis oli 7 pistettä imetetyillä ja ei-imetetyillä.

http://www.dukenews.duke.edu/2007/11/breastIQ.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Itse imetän sen helppouden vuoksi. Jouduin olemaan 1 vrk:n imettämättä lapsen biliarvojen kuntoonsaamisen vuoksi ja totesin että saan hattua nostaa niille jotka jaksaa sen pullojen keittämisen maidon oikeaan asteeseen lämmittämisen ym. Ehkä olen sitten laiska mutta olen todennut että tisseissä tuo ruoka kulkee aina mukana oikeanlämpöisenä ja oikean verran. Monilta olen kuullut sen että maito loppuu rinnoist
Miksi et saanu imettää lapsen biliarvojen vuoks? Imetyksenhän on todettu laskevan keltaisuutta ja auttavan noissa bilirubiinihommissa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja minäpieni:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Miten tämä ketju taas meni tällaiseksi juupas-eipäs -tappeluksi? Kun luin ap:n aloituksen, en voinut aavistaa että tällaiseksi taas menee. Ap:hän ihmetteli mielestäni juuri tätä, minkä tämä ketju osoittaa: miksi tämä asia on näin pyhä, tärkeä, kiistelty, syytelty, ja vaikka mitä. Ja miksi äiti on toiselle äidille peto? Miten jotain ihmistä voi kalvaa se, ettei joku imetä???
julkisuudessa velloo trendi, että äiti on taas kotona, imettä, leipoo ja on essu eessä. menty hurjasti taaksepäin kehityksessä ja tasa-arvossa.
Ei olla menty yhtään kuule taaksepäin, päinvastoin! Vihdoinkin äitiyttä arvostetaan, nainen saa olla Nainen, äiti Äiti ja lapset lapsia. Todellinen tasa-arvo ei ole sitä, että äitiyttä ei arvosteta ja biologia ja naisellisuus poljetaan pohjamutaan. TODELLINEN tasa-arvo on sitä, että ymmärretään kuinka tärkeätä äitiys on, sekä naiselle että lapsille että miehille, samoin kun ymmärretään, että miehet saavat olla miehiä ja isejä itselleen luonnollisella tavalla.

Miehet eivät ole naisia, naiset eivät ole miehiä, ja naiseus ja äitiys ovat arvostettavia asioita.
Ai äitiyttä arvostetaan? Musta tämä kyllä menee niin, että mikään ei riitä, nimenomaan äitinä; miksiköhän niin moni tuntee syyllisyyttä epäonnistuneen imetyksen takia? Äiti ei saa menettää hermoja, muut äidit hyökkää sutena kimppuun pienimmästäkin asiasta. Jos komennat, olet paska äiti, jos et komenna, olet paska äiti. Jos meidän lapset kasvatetaan eri tavalla kuin teidän, niin johan sipistään ja supistaan. Äiti ei saa käydä töissä, koko perhe asuu vaikka yhdessä huoneessa, kunhan lasta ei viedä hoitoon alle kolme veenä, voihan parvekkeellakin kasvattaa omat perunat niin säästyy rahaa. Tutkimus sitä ja tutkimus tätä, eikö kukaan osaa vaan ELÄÄ, siinä ne lapset kulkee mukana. Mä inhoan sellaisia sanoja kuin "vanhemmuus", "suositus", "tutkimusten mukaan...", "vuorovaikutus"....

Äitiyttä ja naiseutta arvostavat kaikkein vähiten juuri naiset. Tuskin miehet ajattelee "onkohan toi täysimettänyt puoli vuotta" kenestäkään naisesta, vaan oikeasti näkevät naisen, äidin ja IHMISEN (ihmisiä nimittäin me äiditkin ollaan).
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Itse imetän sen helppouden vuoksi. Jouduin olemaan 1 vrk:n imettämättä lapsen biliarvojen kuntoonsaamisen vuoksi ja totesin että saan hattua nostaa niille jotka jaksaa sen pullojen keittämisen maidon oikeaan asteeseen lämmittämisen ym. Ehkä olen sitten laiska mutta olen todennut että tisseissä tuo ruoka kulkee aina mukana oikeanlämpöisenä ja oikean verran. Monilta olen kuullut sen että maito loppuu rinnoist
Miksi et saanu imettää lapsen biliarvojen vuoks? Imetyksenhän on todettu laskevan keltaisuutta ja auttavan noissa bilirubiinihommissa...
Mä en ainakaan saanut/voinut kun lapsi oli niin väsynyt, ettei jaksanut imeä. n.5ml (vai olisko ollut vieläkin vähemmän) meni varmaan pullosta, loput laitettiin nenämahaletkulla. vasta 3 vrk ikäsenä pääsi ensimmäisen kerran harjoitteleen tisuttelua kunnolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
Ai äitiyttä arvostetaan? Musta tämä kyllä menee niin, että mikään ei riitä, nimenomaan äitinä; miksiköhän niin moni tuntee syyllisyyttä epäonnistuneen imetyksen takia? Äiti ei saa menettää hermoja, muut äidit hyökkää sutena kimppuun pienimmästäkin asiasta. Jos komennat, olet paska äiti, jos et komenna, olet paska äiti. Jos meidän lapset kasvatetaan eri tavalla kuin teidän, niin johan sipistään ja supistaan. Äiti ei saa käydä töissä, koko perhe asuu vaikka yhdessä huoneessa, kunhan lasta ei viedä hoitoon alle kolme veenä, voihan parvekkeellakin kasvattaa omat perunat niin säästyy rahaa. Tutkimus sitä ja tutkimus tätä, eikö kukaan osaa vaan ELÄÄ, siinä ne lapset kulkee mukana. Mä inhoan sellaisia sanoja kuin "vanhemmuus", "suositus", "tutkimusten mukaan...", "vuorovaikutus"....

Äitiyttä ja naiseutta arvostavat kaikkein vähiten juuri naiset. Tuskin miehet ajattelee "onkohan toi täysimettänyt puoli vuotta" kenestäkään naisesta, vaan oikeasti näkevät naisen, äidin ja IHMISEN (ihmisiä nimittäin me äiditkin ollaan).
Se, että imetystä ja kotona olemista lasten kanssa arvostetaan (ja ylipäätänsä lasten hankkimista) on mun mielestä äitiyden arvostusta.

Mä vaa elän, ja laps kulkee mukana, mutta se, mikä mun mielestä on vaa elämistä on monen muun mielestä hörhöilyä, sen takia välillä kaivetaan tutkimuksia kehiin jotta asioista voidaan keskustella. Se, mikä muiden mielestä mahtuu normaalin kasvatuksen rajoihin saattaa mun korviin kuulostaa lasten hylkäämiseltä, heitteille jätöltä, itsekeskeisyydeltä ja itsekkyydeltä.

Lasten kuuluu kulkea siinä sivussa; lasten tulo EI tarkoita pakollisia, tuhansien eurojen investointeja rattaisiin, pulloihin, tutteihin, sittereihin, korvikkeeseen, vaippoihin, valmisruokapurkkeihin... Lasten tulo tarkoittaa sitä, että äidin (ja isän, mutta alussa lähinnä äidin) pitää olla lastensa "käytettävissä", aivan kuten hän on ehkä ennen ollut työnantajansa, äitinsä, siskonsa, serkkunsa tai kaverinsa "käytettävissä" (eli siis on ollut osa yhteiskuntaa ja auttanut ihmisiä omien voimavarojensa mukaan).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Itse imetän sen helppouden vuoksi. Jouduin olemaan 1 vrk:n imettämättä lapsen biliarvojen kuntoonsaamisen vuoksi ja totesin että saan hattua nostaa niille jotka jaksaa sen pullojen keittämisen maidon oikeaan asteeseen lämmittämisen ym. Ehkä olen sitten laiska mutta olen todennut että tisseissä tuo ruoka kulkee aina mukana oikeanlämpöisenä ja oikean verran. Monilta olen kuullut sen että maito loppuu rinnoist
Miksi et saanu imettää lapsen biliarvojen vuoks? Imetyksenhän on todettu laskevan keltaisuutta ja auttavan noissa bilirubiinihommissa...
Mä en ainakaan saanut/voinut kun lapsi oli niin väsynyt, ettei jaksanut imeä. n.5ml (vai olisko ollut vieläkin vähemmän) meni varmaan pullosta, loput laitettiin nenämahaletkulla. vasta 3 vrk ikäsenä pääsi ensimmäisen kerran harjoitteleen tisuttelua kunnolla.
Ahaa... Amerikkalaisilla sivustoilla mainostetaan aina sitä, miten ÄM laskee biliarvoja ja varsinkin keltaisten vauvojen äitien olis tärkeä imettää ja/tai pumpata lapsellensa. Mutta jos se on sit niin väsy ollu =(

Mutta hyvä että pääsitte tisuttelemaan!
 

Yhteistyössä