Miksi ihmeessä tuo imetys tuntuu olevan monille äideille suorastaan pyhä asia?!

  • Viestiketjun aloittaja eräs iskä
  • Ensimmäinen viesti
Meillä kaikki kolme lasta onnellisia korvikevauvoja olleet :heart: Imetys kun ei ole onnistunut maidon vähyyden takia.

En ole yhtään huonompi äiti, vaikka korvikkeella ollaan mentykin. Lapset ovat olleet erittäin terveitä. Esikoinen 4v6kk ollut kaksi kertaa elämässään lääkärissä (yskä ja niskakipu), kakkonen 2v3kk kerran (yskä ), kolmonen 9kk ei kertaakaan.
 
eräs iskä
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Eikös se nyt ole hieman liioteltua, vaikka hyvä asia onkin!!? Herätkää.
Sillä ei ole MITÄÄN merkitystä, mitä maitoa sille lapselleen antaa, kunhan hän saa tarvittavat vitamiinit ja hänen ruokavalionsa on sopiva kuhunkin ikäkauteen, eikä hänelle syötetä mitään myrkkyjä!!
Ottakaa nyt se järki käteen, oi pyhimykset ja lakatkaa palvomasta sellaisia asioita, joita ei ole palvottaviksi tarkoitettu! Imettäkää tai älkää imettäkö, kunhan ruokitte ja hoidatte lapsenne!! Siinä kaikki. :flower:
?!?! Otapa kuule hieman asioista selvää!!!
Siis tarkoitan nyt äidinmaitoa ja korviketta, luonnollisesti. Ja kyllä, lapsesta voi kasvaa aivan yhtä terve riippumatta siitä, kumpaa hänelle on pienenä annettu.
Joo, mutta en ymmärrä sitä että annetaan korviketta vain mukavuudenhalusta. Eri asia jos maitoa ei äidiltä tule tai jos imettäminen ei terveydellisistä syistä ole suotavaa.
Itse ajattelen, että imetys ja pulloruokinta ovat täysin samalla viivalla. Te äidit olette taitavia asettamaan kanssasisarillenne lisäpaineita! Surullista.
 
eräs iskä
Alkuperäinen kirjoittaja varmaan:
Älä ap kiusaa näitä MINÄ TÄYDELLINEN ÄITEJÄ;)
He ovat korvaamattomia ja parhaita maailmassa ja siihen kuuluu myös marttyyraaminen imettämisellä.
Näinhän se varmaan on. Se nyt vaan on jotenkin säälittävää. Uskon, että tasa-arvo toteutuu aina viimeisenä äitien keskuudessa, niin kammottavaa rinnakkainasettelua tuntuu tässä äitimaailmassa olevan!
En enää ihmettele, miksi niin moni äiti väsyy.
Äidin pahin painajainen on toinen äiti.

Kahvitauko!
 
varmaan
Alkuperäinen kirjoittaja eräs iskä:
Alkuperäinen kirjoittaja varmaan:
Älä ap kiusaa näitä MINÄ TÄYDELLINEN ÄITEJÄ;)
He ovat korvaamattomia ja parhaita maailmassa ja siihen kuuluu myös marttyyraaminen imettämisellä.
Näinhän se varmaan on. Se nyt vaan on jotenkin säälittävää. Uskon, että tasa-arvo toteutuu aina viimeisenä äitien keskuudessa, niin kammottavaa rinnakkainasettelua tuntuu tässä äitimaailmassa olevan!
En enää ihmettele, miksi niin moni äiti väsyy.
Äidin pahin painajainen on toinen äiti.

Kahvitauko!
Nainen on naiselle susi!
Tuo lause taatusti pitää paikkansa...

 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
KOska se on semmoinen äiti-juttu, mitä vaan äiti voi tehdä. Se on osa äitiyttä ja liittyy myös äidin ja lapsen varhaiseen vuorovaikutukseen, sanokoot kuka mitä tahansa, niin se vuorovaikutus on siinä varmasti yhtä oleellista kuin se ruoka.
eikö korviketta antavat sitten vuorovaikuta lapsen kanssa????
No se vaan on monelle äidile henkisesti tärkeä yhteys, joka imetyksessä syntyy. Kyllä äidillä ja lapsella on muutenkin alussa erilainen yhteys kun lapsella ja kenelläkään muulla, koska lapsi tuntee äidin sydämenlyönnit, äänen, rytmin...se lapsi on ollut monta kuukautta osa äitiä.
Vuorovaikuttaa tietysti, mutta se on erilaista. Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla.
etkö tajua, miten syyllistät ihmisiä? syylistätkö samalla lailla töissä käyviä äitejä? entäs adoptioäidit? sektioäidit? minusta kuule se yhteys äidin ja vauvan välillä ei ole kiinni siitä ruokitaanko lasta pullolla vai rinnalla. kunhan huolehditaan ja ruokitaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
KOska se on semmoinen äiti-juttu, mitä vaan äiti voi tehdä. Se on osa äitiyttä ja liittyy myös äidin ja lapsen varhaiseen vuorovaikutukseen, sanokoot kuka mitä tahansa, niin se vuorovaikutus on siinä varmasti yhtä oleellista kuin se ruoka.
eikö korviketta antavat sitten vuorovaikuta lapsen kanssa????
No se vaan on monelle äidile henkisesti tärkeä yhteys, joka imetyksessä syntyy. Kyllä äidillä ja lapsella on muutenkin alussa erilainen yhteys kun lapsella ja kenelläkään muulla, koska lapsi tuntee äidin sydämenlyönnit, äänen, rytmin...se lapsi on ollut monta kuukautta osa äitiä.
Vuorovaikuttaa tietysti, mutta se on erilaista. Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla.
etkö tajua, miten syyllistät ihmisiä? syylistätkö samalla lailla töissä käyviä äitejä? entäs adoptioäidit? sektioäidit? minusta kuule se yhteys äidin ja vauvan välillä ei ole kiinni siitä ruokitaanko lasta pullolla vai rinnalla. kunhan huolehditaan ja ruokitaan.
Miksi joku syyllistyy asioista, jotka on todettu tosiksi?
Mäkin tiedän, että lisäaineet on vaarallisa, mutta en mä siitä syyllisty, jos joku mulle asiasta sanoo, vaikka en lasten karkin syöntiä säännöstelekkään. Fakta mikä fakta, ei kaikki voi tai halua elää faktojen mukaan, ei se ole syyllistämistä.
Jos syyllistyy jostain, vika on omassa päässä ja pitää miettiä miksi syyllistyy asiaoille, koska ne on joko itse valinut (miksi valitsi asian josta tuntee syyllisyytä?) tai niile ei voi mitään (miksi syylistyä jostain mille ei voi tehdä muuta kuin hyväksyä?)
 

Miksi joku syyllistyy asioista, jotka on todettu tosiksi?

siksi koska yleinen mielipide on häntä vastaan vaikka hän ei voisikaan tehdä paremmin. sinulle toivoisin joululahjaksi empatiakykyä ja käytöstapoja. niin ilkeä en ole, että toivoisin sinun oppivan ne kantapään kautta.
 
Mä en imettänyt likkaa kuin viikon ja silti vuorovaikutin hänen kanssaan. Sen kun voi tehdä muullakin tavoin kuin vain imettämällä tai ylipäätään lapsen ruokkimisella.

Imetys on lapsen ruokintaa enkä tajua miksi jotkut nostavat ittensä jalustalle sen takia, että ovat imettäneet. Jokin pätemisen tarve? Miksi ei voi vain antaa kaikkien tehdä niin kuin haluaa eikä arvostella toisten tapaa ruokkia lasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi joku syyllistyy asioista, jotka on todettu tosiksi?

siksi koska yleinen mielipide on häntä vastaan vaikka hän ei voisikaan tehdä paremmin. sinulle toivoisin joululahjaksi empatiakykyä ja käytöstapoja. niin ilkeä en ole, että toivoisin sinun oppivan ne kantapään kautta.
Siis sellaisia tukimuksia ei sa julkistaa eikä asioista puhua, mistä joku voi syyllistyä? :eek: JOpas on kuma käsitys empatiakyvystä!
Mulla on averi, joka imetti 6kk, koska neuvolassa sanottiin, että se on vauvalle hyväksi, vaikka inhosi imetystä.
Mulla on kaveri, joka imetti 2 kk ja maito vaan loppui, vaka hän olisi mieluusti imettänyt koska se oli hänestä helpompaa kuin puloruokinta.
Ja kaikenlaisia välimuotoja. Kaikki heistä tietää mun imettäneen pitkään ja pitävän imetyksessä myös muita juttuja kun sitä ruokaa tärkeinä, muta ei niistä puhuessa kenenkään tarvi tuntea syyllisyyttä.
En mä syylisty jos joku toitottaa puolen vuoden täysimetyksen puolest, mä olen havainnu, että yksikään mun lapsista ei olis pärjänny ½-vuotiaaksi pelkällä maidolla.
Mä haluaisin sun nyt kopiovan tähän tekstistäni sen kohdan, joka sinusta oli empatiakyvytön?
Vastasin vain ap:n kysymykseen: imetys on tunepitoinen juttu, koska siinä on kyse niin paljosta muusta kuin ruuasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Miksi joku syyllistyy asioista, jotka on todettu tosiksi?

siksi koska yleinen mielipide on häntä vastaan vaikka hän ei voisikaan tehdä paremmin. sinulle toivoisin joululahjaksi empatiakykyä ja käytöstapoja. niin ilkeä en ole, että toivoisin sinun oppivan ne kantapään kautta.
Siis sellaisia tukimuksia ei sa julkistaa eikä asioista puhua, mistä joku voi syyllistyä? :eek: JOpas on kuma käsitys empatiakyvystä!
Mulla on averi, joka imetti 6kk, koska neuvolassa sanottiin, että se on vauvalle hyväksi, vaikka inhosi imetystä.
Mulla on kaveri, joka imetti 2 kk ja maito vaan loppui, vaka hän olisi mieluusti imettänyt koska se oli hänestä helpompaa kuin puloruokinta.
Ja kaikenlaisia välimuotoja. Kaikki heistä tietää mun imettäneen pitkään ja pitävän imetyksessä myös muita juttuja kun sitä ruokaa tärkeinä, muta ei niistä puhuessa kenenkään tarvi tuntea syyllisyyttä.
En mä syylisty jos joku toitottaa puolen vuoden täysimetyksen puolest, mä olen havainnu, että yksikään mun lapsista ei olis pärjänny ½-vuotiaaksi pelkällä maidolla.
Mä haluaisin sun nyt kopiovan tähän tekstistäni sen kohdan, joka sinusta oli empatiakyvytön?
Vastasin vain ap:n kysymykseen: imetys on tunepitoinen juttu, koska siinä on kyse niin paljosta muusta kuin ruuasta.
tässä: Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla. -->vittuilet suoraan.
 
En pidä imetystä pyhänä asiana, mutta uskon siihen faktaan että se on lapselle paras mahdollisnen ravinto elämän alussa. Aina imetys ei kuitenkaan -syystä tai toisesta- onnistua ja hienoa että on kehitetty laadukkaita korvikkeita tilalle. =) Imetys on henkilökohtainen ja monisäikeinen juttu, eli kukaan ei voi tarkkaan tietää mitä toisen imettämättömyyden taustalla on. Pahaa tekee lukea noita itsekkääksi syyttelemisiä, oli imetyksen lopettamisen syy sitten mikä tahansa. :/

Imetys on tunnepitoinen juttu ja tarjoaa ihanaa läheisyyttä, sen allekirjoitan imettäneenä äitinä. Mutta mikäli imetys ei olisi onnistunut, niin kuin esikoisen kohdalla meinasi käydä, uskon että olisin löytänyt sen tunnepitoisen läheisyyden muuten. Ja näin jälkeenpäin sen enempää minä kuin vauvakaan ei koettaisi jääneemme paitsi mistään tuohon liittyvästä. :heart:
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mä en imettänyt likkaa kuin viikon ja silti vuorovaikutin hänen kanssaan. Sen kun voi tehdä muullakin tavoin kuin vain imettämällä tai ylipäätään lapsen ruokkimisella.

Imetys on lapsen ruokintaa enkä tajua miksi jotkut nostavat ittensä jalustalle sen takia, että ovat imettäneet. Jokin pätemisen tarve? Miksi ei voi vain antaa kaikkien tehdä niin kuin haluaa eikä arvostella toisten tapaa ruokkia lasta?
Nostaako joku ihan oikeasti itsensä jalustalle? Ja tässäkin alotuksessa moititaan imettäviä, että miksei tosiaan voi antaa kaikkien vaan ruokkia lapsensa niinkuin haluavat? :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
tässä: Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla. -->vittuilet suoraan.
Tai sitten se on sulle herkkä kohta ja tulkitsit.

No onko sun lapselle sama, onko se päiväkodissa vai mummolla?
Kyllä suurin osa vanhemmista vie lapsensa päiväkotiin, koska ei ole muutakaan vaihtoehtoa, mutta ei he kuvittele sen korvaavan perhettä, se vaan on fakta että lapset pitää jossain hoitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Mä en imettänyt likkaa kuin viikon ja silti vuorovaikutin hänen kanssaan. Sen kun voi tehdä muullakin tavoin kuin vain imettämällä tai ylipäätään lapsen ruokkimisella.

Imetys on lapsen ruokintaa enkä tajua miksi jotkut nostavat ittensä jalustalle sen takia, että ovat imettäneet. Jokin pätemisen tarve? Miksi ei voi vain antaa kaikkien tehdä niin kuin haluaa eikä arvostella toisten tapaa ruokkia lasta?
Nostaako joku ihan oikeasti itsensä jalustalle? Ja tässäkin alotuksessa moititaan imettäviä, että miksei tosiaan voi antaa kaikkien vaan ruokkia lapsensa niinkuin haluavat? :xmas:
Kyllä nostaa ja pidetään huonoina äiteinä niitä jotka eivät imettäneet/imettivät liian vähän aikaa.
 
joopa
Tuo tunnepitoisuus, kiintymis- ym. juttu on naisten toimesta sitoutettu imetykseen, jotta he voisivat sanoa olevansa lapselle se ainoa oikea vanhempi ja heikentää toisen vanhemman asemaa.
Eikö isän pulloruokintahetkellä voi tapahtua samaa: sydämenäänet, läheisyys, tunnepitoisuus jne.??
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Kyllä nostaa ja pidetään huonoina äiteinä niitä jotka eivät imettäneet/imettivät liian vähän aikaa.
Mun mielestä on aika erikoista, että jos sä olet imettänyt vähän aikaa, niin silti tiedät mitä ne pitkään imettäneet ajattelee...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
tässä: Kyllähän päiväkodin henkilökuntakin hoitaa ja vuorovaikuttaa lapsen kanssa, mutta silti se ei ole sama asia kunn olla hoidossa läheisellä, vakka mumolla. -->vittuilet suoraan.
Tai sitten se on sulle herkkä kohta ja tulkitsit.

No onko sun lapselle sama, onko se päiväkodissa vai mummolla?
Kyllä suurin osa vanhemmista vie lapsensa päiväkotiin, koska ei ole muutakaan vaihtoehtoa, mutta ei he kuvittele sen korvaavan perhettä, se vaan on fakta että lapset pitää jossain hoitaa.
uskomattoman tekopyhä ihminen tämä lisamarie. vittuilee, eikä edes myönnä sitä.
Se on osa äitiyttä -->tässä toinen lauseesi, joka vittuilee.
 

Yhteistyössä