Jaa. Keskimäärin se periytyy, mutta ei se tarkota, etteikö kaikilla olis sama mahdollisuus. Se tarkottaa vaan sitä, että tavat on sitkeessä.välikommentti: tutkimuksissa on todistettu, että sosioekonominen luokka periytyy. Joten kaikilla ei ole samat lähtökohdat "oman onnensa seppyyteen"
Toki varmasti vanhempien asenne esim. koulutukseen periytyy, mutta lähtökohtaisesti ilmaisen koulutuksen kautta kaikilla on ihan samanlaiset mahdollisuudet Suomessa rakentaa tulevaisuudestaan parempaa, näin mustavalkoisesti. Tässä maassa ei olla lähelläkään satojen tuhansien eurojen vuosittaisia lukukausimaksuja yms. joten mielestäni on perusteetonta väittää, että ainoastaan perhetausta vaikuttaisi "oman onnensa seppyyteen". Jos tuudittautuu liikaa ajatukseen, että ei minusta ole mihinkään kun ei vanhemmistanikaan ollut, ei takuulla nouse sieltä suosta, mutta se on sitten ihan oma valinta.välikommentti: tutkimuksissa on todistettu, että sosioekonominen luokka periytyy. Joten kaikilla ei ole samat lähtökohdat "oman onnensa seppyyteen"
Vanhemmat maanviljelijöitä, veljellä 2 ylempää korkeakoulututkintoa ja minulla "vain" 1 tällä hetkellä. Toinen gradua vaille valmis.välikommentti: tutkimuksissa on todistettu, että sosioekonominen luokka periytyy. Joten kaikilla ei ole samat lähtökohdat "oman onnensa seppyyteen"
Isotuloiset jotka työskentelevät yksityisellä sektorilla ovat nettoveronmaksajia. Mutta isotuloiset julkisella sektorilla työskentelevät (lue "virkakyöstit") ovat heitä joiden palkka maksetaan kaikkien muiden rahapusseista eli yhteisistä veroista.Selittäkääs nyt kun on niin kovasti mussutusta aiheesta?
Mitä ne suurituloiset ovat vieneet köyhiltä? Eivätkö ennemminkin ole antaneet jos omalla logiikalla asiaa mietin? Hmm?
No tuokin on hieman kyseenalaista toimintaa että niitä ilmaisia korkeakoulututkintojea kerätään harrastuksenomaisesti, se kun ei ole kovinkaan halpaa lystiä meille muille jotka sen joutuvat maksamaan.Vanhemmat maanviljelijöitä, veljellä 2 ylempää korkeakoulututkintoa ja minulla "vain" 1 tällä hetkellä. Toinen gradua vaille valmis.
Se on se oma asenne, onko kunnianhimoa vai ei.
Ei kyse ole siitä ,etteikö suurituloisia saisi olla.Selittäkääs nyt kun on niin kovasti mussutusta aiheesta?
Mitä ne suurituloiset ovat vieneet köyhiltä? Eivätkö ennemminkin ole antaneet jos omalla logiikalla asiaa mietin? Hmm?
Aina ne tulot ei ole suurin niillä jotka kouluttautuu eniten. On kiinni monesta muustakin asiasta ja jos haluaa isot tulot, sen eteen voi tehdä paljon muutakin kuin kouluttautua korkeasti.No ei se nyt ihan niinkään mene että kaikilla olisi samat mahdollisuudet opiskeluun. Kyllä siinä vanhemmat joutuvat jonkun verran joustamaan ja auttamaan, eikä kaikilla ole siihen mahdollisuutta. Joskus on vain valittava se huonompi vaihtoehto johon ei ole edes motivaatioita, kuin se ala jolle motivaatio löytyisi. Toki sitten aikuisena on mahdollisuus kouluttautua haluamalleen alalle rahoittaen itse elämisensä ja opiskelunsa (aina ei tämäkään ole mahdollista, halusta riippumatta).
Siis millä tavalla vanhempien pitää joustaa ja auttaa? Itse muutin suoraan lukion jälkeen omilleni ja sen jälkeen en ole vanhemmiltani penniäkään pyytänyt. Opiskelin vieläpä ilman opintolainaa ja ilman isoja etukäteissäästöjä.No ei se nyt ihan niinkään mene että kaikilla olisi samat mahdollisuudet opiskeluun. Kyllä siinä vanhemmat joutuvat jonkun verran joustamaan ja auttamaan, eikä kaikilla ole siihen mahdollisuutta. Joskus on vain valittava se huonompi vaihtoehto johon ei ole edes motivaatioita, kuin se ala jolle motivaatio löytyisi. Toki sitten aikuisena on mahdollisuus kouluttautua haluamalleen alalle rahoittaen itse elämisensä ja opiskelunsa (aina ei tämäkään ole mahdollista, halusta riippumatta).
Ei ole kyse siitä, vaan palkkojen kohtuullisuudesta. Ja maailmassa on aikas paljon köyhiä ihmisiä (ei siis näitä suomalaisia "köyhiä", vaan ulkomailla olevia, jotka oikeasti joutuvat kamppailemaan selviämisestä) joita voitaisiin auttaa sillä "ylimääräisellä" rahalla. Mutta jos esim. afrikkalaisia lähdettäisiin auttamaan, niin mielestäni ensisijaisesti sinne pitäisi toimittaa ehkäisyvälineitä...Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan;29305214:Keneltä se on pois, jos tuottava yritys kykenee maksamaan 10t palkkaa työntekijöilleen/omistajille?
Kyllä kaikki pystyy opiskella ilman vanhempien tukea, sillä kaikki saa opintotukea ja lisäksi voi ottaa opintolainaa. Itse ainakin pärjäsin vaikka vanhempia minulla ei enää ollut kun aloitin opiskelut... Nyt siis maisterin paperit ja suuret tulotNo ei se nyt ihan niinkään mene että kaikilla olisi samat mahdollisuudet opiskeluun. Kyllä siinä vanhemmat joutuvat jonkun verran joustamaan ja auttamaan, eikä kaikilla ole siihen mahdollisuutta. Joskus on vain valittava se huonompi vaihtoehto johon ei ole edes motivaatioita, kuin se ala jolle motivaatio löytyisi. Toki sitten aikuisena on mahdollisuus kouluttautua haluamalleen alalle rahoittaen itse elämisensä ja opiskelunsa (aina ei tämäkään ole mahdollista, halusta riippumatta).
Vahva tämä.Ei kyse ole siitä ,etteikö suurituloisia saisi olla.
Vaan siitä, että alimmallekin tulotasolle täytyy mahdollistaa inhimillinen elämä. Esimerkiksi palkattoman työn teettäminen tulisi ehdottomasti tehdä rikolliseksi.