Miksi ei saisi olla suurituloisia?

  • Viestiketjun aloittaja Kertokaahan
  • Ensimmäinen viesti
Onhan se toki ihan syvältä että jos isokenkäinen saa järkyttävää palkkaa samalla kun yhtiö vähentää työntekijöitä tai tiputtaa heidän palkkoja.


Muuten en näe siinä mitään vikaa, että asemasi mukaan saat rahaa. Vastuu on kumminkin aivan eri luokkaa kun puhutaan esimiehistä ja rivityöntekijöistä. Toki erilaisia töitä on ja niin poispäin, yleensä kumminkin noin.
 
"just"
Mun ois pitänyt senikäisenä olla useampana kesänä kesätöissä, ennen kuin tuo 5000 euroa olisi kesätöistä voinut säästää. Ensimmäinen kesätyöpalkkani ilman mitään aikaisempaa työkokemusta oli 1500 euroa kuukaudessa, ei olisi siis edes kolmen kuukauden kesätyöt vielä riittäneet 5000 euroon. Ja oli sitä kokemusta sen verran vähän vielä muinakin kesänä, ettei tuo palkka olisi siinä samassa työpaikassa noussut vielä pitkään aikaan.
no mutta jos aloittaa 15 v kesätyöt niin ehtiihän siinä saada pari tonnia kasaan, sen verran kurssit todellisuudessa kustantavat

Koulutus ei tarkoita samaa kuin suuret tulot, usein päinvastoin.
 
"just"
Huh enpä olisi arvannut että kaks+ :ssa näin paljon kokoomuslaisia :D Kyllä tulot jakautuvat Suomessa ja maailmassa todella epätasaisesti. Se on tasan riistoporvarin etu, ei kenenkään muun. Kenenkään työ ei ole yli 10ke arvoista.
Rikkailla piiripieni pyörii, lähtökohdat eivät todellakaan ole samat lähiöyksinhuoltajan lapsille ja Nallen lapsille. Vaikka samat koulut käytäsiin ja samoilla arvosanoilla valmistuttaisiin, on Nallen pennuille aina kaikki ovet auki. Muille ei. Joka muuta väittää on todellisuudesta vieraantunut hölmö jolta pitäs äänioikeus poistaa.

Suomen valtio ottaa miljardeja toisensa perään velkaa ja te vähä-älyiset olette sitä mieltä ettei 100ke kuukausipalkat auto- ja asuntoetuineen ole keltään pois?

velkakello.fi

Siitä tsekkaamaan oma osuutesi. Konkurssi ja kriisi on edessä Euroopalla ja koko maailmalla, sitten voidaan paskat housussa ihmtellä että mihkähän ne fyrkat meni. No, mä viljelen mökillä perunaa ja siellä on kaivo, joten luokkasodan syttyessä pärjäilen pyssyjeni kanssa vähän aikaa ;)
Kyllä koulutukseen kaikilla samat mahdolllisuudet, mutta riistoporvari ei ole koskaan koulutettu ja sivistynyt, päinvastoin, yritysmiljönäärin ainoa koulutus on usein se ahneus, jotta pystyy tietoisesti syödä leipää joka on tehty toisten verellä.
 
"tämä"
Alkuperäinen kirjoittaja Nääh;29305841:
Mun mielestä ketjussa on yllättävän paljon sinisilmäisiä kirjoittajia, jotka uskovat kommunismin toimivuuteen.
Paskapankkien johtajien palkkioista on toki keskusteltava, mutta en ymmärrä tätä tasapäistämisvimmaa, että kenenkään palkka ei saisi ylittää summaa x. Ihmiset panostavat työuraansa eri tavalla, ja jos kaikille maksettaisiin samaa palkkaa, niihin vastuullisempiin tehtäviin ei riittäisi tekijöitä. Suomessa varsinkin tarvitaan uusia yrittäjiä, ja riskin ottajalla pitää olla rahallinen kannustin. Työpaikat katoavat Suomesta nyt juuri siksi, että yrittäjähenki puuttuu; kaikki odottavat jonkun muun järjestävän töitä. Paljon meuhkataan sen ja sen palkasta, mutta pahin ongelma on silti ns. tavallisen kansan parissa, joka kuvittelee elintason tulevan tyhjästä.
Itse en usko kommunismiin tai sosialismiin, mutta silti tulonjaossa ja voitontavoittelussa olisi oltava joku kohtuus ja olisi otettava huomioon myös koko kansakunnan etu.
 
[QUOTE="tämä";29305860]Itse en usko kommunismiin tai sosialismiin, mutta silti tulonjaossa ja voitontavoittelussa olisi oltava joku kohtuus ja olisi otettava huomioon myös koko kansakunnan etu.[/QUOTE]

No sehän vaan ampuu yritykset alas joita johdetaan lyhytnäköisesti. Ne jää jotka osaa ajatella asioita pitemmällä aikatähtäimellä.

Ei leikatakkaan voi ikuisesti ilman että yhtiön tuotantokapasiteetti vaurioituu oleellisesti.
 
"just"
Alkuperäinen kirjoittaja Nääh;29305841:
Mun mielestä ketjussa on yllättävän paljon sinisilmäisiä kirjoittajia, jotka uskovat kommunismin toimivuuteen.
Paskapankkien johtajien palkkioista on toki keskusteltava, mutta en ymmärrä tätä tasapäistämisvimmaa, että kenenkään palkka ei saisi ylittää summaa x. Ihmiset panostavat työuraansa eri tavalla, ja jos kaikille maksettaisiin samaa palkkaa, niihin vastuullisempiin tehtäviin ei riittäisi tekijöitä. Suomessa varsinkin tarvitaan uusia yrittäjiä, ja riskin ottajalla pitää olla rahallinen kannustin. Työpaikat katoavat Suomesta nyt juuri siksi, että yrittäjähenki puuttuu; kaikki odottavat jonkun muun järjestävän töitä. Paljon meuhkataan sen ja sen palkasta, mutta pahin ongelma on silti ns. tavallisen kansan parissa, joka kuvittelee elintason tulevan tyhjästä.
elintaso on aina tullut ja tulee toisten selkänahasta, jos tappaa muita niin on rikas.
työpaikkoja ei ole siksi että muualla on enemmän orjia. niitä jotka kuolevat nälkään jos eivät leipäpalan edestä tappavat itsensä.
 
Nääh
"Itse en usko kommunismiin tai sosialismiin, mutta silti tulonjaossa ja voitontavoittelussa olisi oltava joku kohtuus ja olisi otettava huomioon myös koko kansakunnan etu."

Olen ihan samaa mieltä, mutta jos puhutaan suuryritysten johtajien palkoista (jotka vaikuttavat myös julkisen sektorin johtajien palkkoihin), ongelma on mun mielestä kilpailun säännöstelyssä. Suomessa on perinteisesti suosittu suuryrityksiä, ja pienyrittäjät koetaan monilla aloilla häiritseviksi hintojen polkijoiksi eikä terveeksi kilpailuksi. Suuryritysten hallituksissa pyörii sama ydinporukka ja palkkiot sovitaan saunan lauteilla.
 
sarc
Onhan se toki ihan syvältä että jos isokenkäinen saa järkyttävää palkkaa samalla kun yhtiö vähentää työntekijöitä tai tiputtaa heidän palkkoja.


Muuten en näe siinä mitään vikaa, että asemasi mukaan saat rahaa. Vastuu on kumminkin aivan eri luokkaa kun puhutaan esimiehistä ja rivityöntekijöistä. Toki erilaisia töitä on ja niin poispäin, yleensä kumminkin noin.
Onko mielestäsi kymppi todella jotenkin vähän rahaa? Joku kommentoi aiemmin ettei "rikkaat ei sais ansaita mitään, kansa on niin helvetin kateellista". Saat karkeesti 120ke mistä puolet veroo, mahdolliset päivärahat ym. päälle niin varmaan 70ke jää näppiin? Silläkö ei Suomessa johtaja pärjää kun ihan kohtuullista elämää elää jo 20ke?
Täysin mielipuolista väittää että 100ke kk-liksat olis jotenkin perusteltuja.
 
Onko mielestäsi kymppi todella jotenkin vähän rahaa? Joku kommentoi aiemmin ettei "rikkaat ei sais ansaita mitään, kansa on niin helvetin kateellista". Saat karkeesti 120ke mistä puolet veroo, mahdolliset päivärahat ym. päälle niin varmaan 70ke jää näppiin? Silläkö ei Suomessa johtaja pärjää kun ihan kohtuullista elämää elää jo 20ke?
Täysin mielipuolista väittää että 100ke kk-liksat olis jotenkin perusteltuja.
Kenen kommentteihin sinä vastaat? Et ainakaan minun.
 
No me ansaitaan miehen kans keskimäärin 15000 per kk, yhteensä siis.
Meillä on oma suht tuore yritys ja niska limassa painetaan jokaisena viikonpäivänä.
Kummallakaan ei ole korkeakoulutusta, ollaan itse rahoitettu yrityksen toiminta. Toimimme molemmat vielä pari vuotta sitten mm. kokopäiväisinä sairaalasiivoojina, toinen illassa, toinen aamussa. Se kumpi oli kotona, hoiti lapsia. Miehellä oli pari muutakin sivuduunia. Usea vuosi näin toimittiin kunnes yritys alkoi tuottaa. Kaikkki palkka säästettiin, ei syoty ulkona kuin kerran/kk, ruuat ostettiin alennuksista.

Pointtini on se, että kovalla tyollä päästiin tähän missä nyt ollaan. Edelleenkään ei edes nosteta palkaa, ollaan hyvin varovaisia kun koskaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
 
"just"
No me ansaitaan miehen kans keskimäärin 15000 per kk, yhteensä siis.
Meillä on oma suht tuore yritys ja niska limassa painetaan jokaisena viikonpäivänä.
Kummallakaan ei ole korkeakoulutusta, ollaan itse rahoitettu yrityksen toiminta. Toimimme molemmat vielä pari vuotta sitten mm. kokopäiväisinä sairaalasiivoojina, toinen illassa, toinen aamussa. Se kumpi oli kotona, hoiti lapsia. Miehellä oli pari muutakin sivuduunia. Usea vuosi näin toimittiin kunnes yritys alkoi tuottaa. Kaikkki palkka säästettiin, ei syoty ulkona kuin kerran/kk, ruuat ostettiin alennuksista.

Pointtini on se, että kovalla tyollä päästiin tähän missä nyt ollaan. Edelleenkään ei edes nosteta palkaa, ollaan hyvin varovaisia kun koskaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
Höpöhöpö. Kaikki kohtuuton voitto perustuu AINA siihen että otat hyödyn siitä että työvoimareserviä on enmmän kuin työpaikkoja. sinä mitään limassa niskasi ole, vaan työntekiöjöidesi tai tulevien työntekijöiden niska on limassa.
 
sfhfhg
No me ansaitaan miehen kans keskimäärin 15000 per kk, yhteensä siis.
Meillä on oma suht tuore yritys ja niska limassa painetaan jokaisena viikonpäivänä.
Kummallakaan ei ole korkeakoulutusta, ollaan itse rahoitettu yrityksen toiminta. Toimimme molemmat vielä pari vuotta sitten mm. kokopäiväisinä sairaalasiivoojina, toinen illassa, toinen aamussa. Se kumpi oli kotona, hoiti lapsia. Miehellä oli pari muutakin sivuduunia. Usea vuosi näin toimittiin kunnes yritys alkoi tuottaa. Kaikkki palkka säästettiin, ei syoty ulkona kuin kerran/kk, ruuat ostettiin alennuksista.

Pointtini on se, että kovalla tyollä päästiin tähän missä nyt ollaan. Edelleenkään ei edes nosteta palkaa, ollaan hyvin varovaisia kun koskaan ei tiedä mitä huominen tuo tullessaan.
Mikä ala. Kuin tuore? Ansaitsette 15k, ette nosta palkkaa? Millä elätte?
 
Hmnii. Tuloeroista valittaminen kiteytyy tähän kysymykseen: Köyhdynkö minä, kun naapuri ostaa Maseratin?

Kaikki varmaan on jokseenkin yhtä mieltä siitä, että Suomessa ei ole ikinä olleet tuloerot yhtä suuret kuin nyt. Ja samaan aikaan Suomen köyhillä ei ole ikinä ollut yhtä hyvät oltavat kuin nyt. Jokin yhtälössä mättää. Jos tuloerojen kasvaminen aiheuttaa kurjuutta, miksi kurjuutta ei ole aiheutunut?

Nykypäivän köyhillä on käytössään sellaisia mukavuuksia ja hyödykkeitä, joista edes rikkaimmat eivät voineet haaveilla 100 vuotta sitten. Valonnopea kommunikaatioväline maailman toiselle puolelle, kymmenien tuumien litteitä väritelevisioita, antibiootteja. Usein nämä asiat menevät sen paljon parjatun vapaan markkinatalouden piikkiin. Ihmiset yrittävät löytää jotakin uutta, kehittää jotakin uutta, koska sillä voi rikastua.

En jotenkin onnistu olemaan vihainen ja katkera siitä, että jotkut ihmiset ovat olleet kunnianhimoisia ja luoneet uusia asioita, joilla ovat rikastuneet. Ne hyödykkeet kun ovat sen myötä tulleet minun käyttööni, omaa elämääni parantamaan. Ostakoon naapuri Maseratin, kun kerran oli kehittämässä älypuhelinta minun tassuihini. Hyödyn kuitenkin siitä, että hän on nähnyt vaivaa Maseratinsa eteen.

Toki, yli- ja alilyöntejä ja vääristymiä tapahtuu markkinataloudessa. Kuten demokratiassakin. Kumpaakin systeemiä kuvaa aika hyvin se lausahdus, että kyseinen systeemi ei ole mitenkään täydellinen, mutta se on parempi kuin yksikään muu jota on yritetty.
 
  • Tykkää
Reactions: ChangoMama
[QUOTE="just";29306066]Höpöhöpö. Kaikki kohtuuton voitto perustuu AINA siihen että otat hyödyn siitä että työvoimareserviä on enmmän kuin työpaikkoja. sinä mitään limassa niskasi ole, vaan työntekiöjöidesi tai tulevien työntekijöiden niska on limassa.[/QUOTE]

Höpöhöpö ihan ittelles.

Firmaan kuin firmaan tulee rahaa vain yhdellä tavalla ja se on se, että firman tuote käy kaupaksi.
Mikähän mahtaa olla summa jonka saa tienata muuttumatta lainsuojattomaksi???
 
  • Tykkää
Reactions: Muua
En paljasta tarkemmin alasta.
Asumme ulkomailla hyvin edullisessa maassa, joten menot on pienet.
Me ollaan miehen kanssa ainoat tyontekijät, eli palkaa ei makseta ulkopuolelle.
Olin epäselvä, eli tuo 15000e ei ole voittoa kuitenkaan kaikki. Muuttaa himan asiaa :)
Mutta noususuhdanne on kova.
 
Työläinen tuottaa jostain sen lisäarvon, jonka johtaja tililleen nostaa moninkertaisina ansioina siihen tuottavaan portaaseen verrattuna. Siitähän se viha syntyy. "Minä teen työt ja selkänahastani sinä voitot otat"

Siksi ei suurituloisia suvaita, se kun on aina jonkun toisen tekemää työtä mistä rahat on kaavittu ja se on saatu kasaan vain siksi, että niitä työtätekeviä on kohdeltu väärin.
 
"yks vaan"
Alkuperäinen kirjoittaja kysynpä vaan;29305214:
Keneltä se on pois, jos tuottava yritys kykenee maksamaan 10t palkkaa työntekijöilleen/omistajille?
Se on poissa toiselta työntekijältä, nimittäin tosiasia on se, että niitä pienempi palkkaisia firmat heittelee pihalle, että niille isoille pomoille voidaan maksaa isot rahat. Pienemmät palkat niille megapalkkoja saaville, niin ehkä firmat voisivat palkata enemmän työvoimaa.
 
"just"
En paljasta tarkemmin alasta.
Asumme ulkomailla hyvin edullisessa maassa, joten menot on pienet.
Me ollaan miehen kanssa ainoat tyontekijät, eli palkaa ei makseta ulkopuolelle.
Olin epäselvä, eli tuo 15000e ei ole voittoa kuitenkaan kaikki. Muuttaa himan asiaa :)
Mutta noususuhdanne on kova.
eli te olette alun alkaen olleet varakkaampia kuin paikalliset niin olette voineet tehdä asioita joilla raha tulee rahan luo.
tarinasi ei ole totta koska sanoit että palkka 15000 ja stten ette edes nosta palkkaa.
rahasti tulevat mudien selkänahasta.
 
Työläinen tuottaa jostain sen lisäarvon, jonka johtaja tililleen nostaa moninkertaisina ansioina siihen tuottavaan portaaseen verrattuna. Siitähän se viha syntyy. "Minä teen työt ja selkänahastani sinä voitot otat"

Siksi ei suurituloisia suvaita, se kun on aina jonkun toisen tekemää työtä mistä rahat on kaavittu ja se on saatu kasaan vain siksi, että niitä työtätekeviä on kohdeltu väärin.
Markkinatalouteen vähän kuuluu se, että se mistä on paljon tarjontaa ei ole rahallisesti kovin arvokasta. Ts. rivityöläisiä riittää tyrkylle, mutta taitavia johtajia on vähänlaisesti. Vähemmän tarjontaa oleva ryhmä on arvokkaampi rahallisesti.

Millä palkalla sinä suostuisit ottamaan vastuun 500 henkilön firmasta? Siitä, että se firma on vielä olemassa ensi vuonnakin, että osakkaat eivät vedä rahojaan pois, että töitä riittää niin ettei YT:eitä tarvitse aloittaa, että noudatat kaikkia lain pykäliä, että tilauksia saadaan yhä, ja että tuotanto pystyy siihen vastaamaan? Samaan aikaan kun suuri osa niistä 500 työkaveristasi on sitä mieltä, että sinä et tee mitään arvokasta tai tuottavaa työtä, vaan pelkästään riistät heidän selkänahastaan rahoja uutta sohvaa varten, ja olet suorastaan täysi persereikä, koska olet olemassa. Itse haistattaisin paskat tuollaiselle työtehtävälle, ellei palkka olisi.. niin, vähintäänkin jotain 20,000 euroa kuussa.
 

Yhteistyössä