Miksi aloitatte kiinteät niin aikaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä ja ylpeä siitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
jos saa valita venyttääkö vauvan mahan pilalle kun se juo niin paljon maitoa nälkäänsä tai aloittaa kiinteät jotta vauva saa tarpeeksi ravintoa niin kyllä mä jälkimmäisen vaihtoehdon valitsen..

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja paholainensoseenantajaalle4kk:
Kyllä se niin on että kaikki jotka alottaa soseen annon alle 4kk tai ei imetä vähintään vuotta, niin ne äidit on todella itsekkäitä, kauheita, suorastaan hirviöit jotka satuttaa lasta tahallaan. Näistä lapsista tulee yhteiskunnan hylkiöitä, heistä ei koskaan kasva normaaleja aikuisia. He vahingoittavat muita koska heitä on vahingoitettu!

Mutta onneksi on teitä äitejä jotka imetätätte ja annatte soseet vasta 4kk ikäisenä aikasintaan. Kasvaa silloin yhteiskuntakelpoistväkeä ja maailma ei olekkaan niin pahapaikka

No ohhoh :o :laugh:

Siis mitä helvet**ä?! Miten tuo nyt liittyi yhtään mitenkään mihinkään?! :o Taitaa olla provoilun tarvetta ilmassa...

kaikilta ei tosissaan imetys onnistu.. ja suomessa niinkuin pohjoismaissa yleensäkkin on todella paljon tiukemmat suositukset kuin muualla.. turkissa jo 4kk vetää samaa ruokaa kun aikuiset.. ja meillä tosissaan aloitetiin kiinteät 3,5kk koska vastiketta meni yli litra päivässä.. ja siis imetys loppui kokonaan 3kk kohdalla.. poika ei vaan enää huolinut.. enkä viitsinyt nälkäistä lasta huudattaa rinnalla.. :(
toki olen samaa mieltä että viljat ja lihat olisi hyvä jättää vähän myöhemmäksi.. ja JOS lapsi kasvaa rintamaidolla niin kiirettä kiinteisiin ei ole mutta me muut voidaan kyllä suositustenkin mukaan aloittaa 3-4kk kiinteät.. :)

Että 70-luvulla 2viikkoselle annettiin jo laimennettua appelsiinimehua mutta hyvimpä tuo mun ukko näyttää silti hengissä olevan ilman mitään suolisto oireita yms...

Itseasiassa minä superäitinä täysimetin poikaa 6kk, ja nimenomaan se oli väärin!!! Pojalla todettiin anemia ja lääkäri sanoi syyksi juuri tuon pitkän imetyksen.

Alkuperäinen kirjoittaja LeLu:
Että 70-luvulla 2viikkoselle annettiin jo laimennettua appelsiinimehua mutta hyvimpä tuo mun ukko näyttää silti hengissä olevan ilman mitään suolisto oireita yms...

Juu tätä minäkin olen ihmetellyt, että miten ihmeessä maailmassa (Suomessa ) voi olla elossa näinkin paljon porukkaa jos aikainen perunan anto ja pikkuvauvalle appelsiinimehu ovat myrkkyä? :kieh:

No johan on mitä keskustelua.. Itse olen antanut ekalle lapselle 4kk ikäisenä kiinteitä, kadun sitä kovasti, jos olisin tiennyt ennemmän, en olisi antanut. Poika sai kiinteitä ekan kerran kun täytti 6kk, hyvin maistui ja monet turhat vatsakipu itkut jäi väliin. Poika painoi syntyessään 4,5kg eli ei mikään pieni jässikkä ja hyvin kasvoi maidolla. En ymmärrä mikä ihmeen kiire porukalla on noihin kiinteisiin, kyllä sitä lapsi kerkee kiinteitä syödä koko loppuelämänsä..

Alkuperäinen kirjoittaja Arjaana:

Juu tätä minäkin olen ihmetellyt, että miten ihmeessä maailmassa (Suomessa ) voi olla elossa näinkin paljon porukkaa jos aikainen perunan anto ja pikkuvauvalle appelsiinimehu ovat myrkkyä? :kieh:

Niin noistakohan johtus että Suomessa on diabetestä niin tolkuttomasti nykyään?

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas täst' taas:
No johan on mitä keskustelua.. Itse olen antanut ekalle lapselle 4kk ikäisenä kiinteitä, kadun sitä kovasti, jos olisin tiennyt ennemmän, en olisi antanut. Poika sai kiinteitä ekan kerran kun täytti 6kk, hyvin maistui ja monet turhat vatsakipu itkut jäi väliin. Poika painoi syntyessään 4,5kg eli ei mikään pieni jässikkä ja hyvin kasvoi maidolla. En ymmärrä mikä ihmeen kiire porukalla on noihin kiinteisiin, kyllä sitä lapsi kerkee kiinteitä syödä koko loppuelämänsä..

Juu mutta ku kaikille ei riitä pelkkä maito! Kummi-tyttö paino syntyessään 5kg600g ja sille ei maito riittänyt ku pariin kuukauteen asti, sit rupes paino tippuu liikaa ja olee aika levotonta... Kun rupes saamaan kiinteitä ni joha alko elämä hymyilee.
Ja oisko lapsestakin kiinni, jos on vauva joka vaan syö ja nukkuu niin eihän siin kulukkaan, mutta sit jos on vauva joka tykkää jo pienestä seurustella ja heiluttelee käsiään/jalkojaan niin kuluuhan siin energiaakin....

niimpä..

Tänä päivänä tuntuu joka toisella pikku kersalla olevan diabetes tai allergia tai ainakin astma... Minkäköhän takia vaikka kiinteitäkin annetaan vasta 4 kk ikäisenä tai mieluummin vast 6 kk ikäiselle. Ei oo tainnu noi nipo suositukset paljon auttaa...
Mun molemmat lapset on saaneet kiinteitä alle 2kk eikä oo mitään vaivoja ollu koskaan.

Meillä aloitettiin kiinteät kolmen kuukauden iässä, kun korviketta meni yli litra. Imetys ei onnistunut ja muutenkin piti lopettaa, koska allergialääkekuuri alkoi kaksi kuukautta tytön syntymän jälkeen. Ei ole tytöllä mitään allergioita tai muita vaivoja. Tällä palstalla on ollut juttua lapsista, joita on imetetty sinne 6 kk asti ja äidit valittivat, että ovat allergisia ja sairaalloisia. En sitten tiedä onko asioilla yhteyttä.

Hengissä on tämäkin, 2 viikkoisesta asti appelsiinimehua ja tuoreraasteita saanut mamma. Jokaisen täytyy tehdä oma henkilökohtainen valintansa noiden kiinteiden suhteen. Meillä ne on aloitettu siinä 4kk iässä. Nuorimmaisen kohdalla kokeilin silloin ekaa kertaa valmisvelliä ja siitä se sitten lähti se allergiakierre. Pidempään täysimettäminen olisi lääkärien mukaan vain siirtänyt allergioita, muttei estänyt niitä.

ei millään pahalla mutta tuota en tajua että kiinteät alotetaan sen takia että vauva NUKKUISI paremmin..ei se vauva nuku yötä läpeensä niin pienenä..annetaan pienelle vauvalle kiinteitä sen takia että itse saa nukkua rauhassa..näinkö mä tän ymmärsin.?

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
ei millään pahalla mutta tuota en tajua että kiinteät alotetaan sen takia että vauva NUKKUISI paremmin..ei se vauva nuku yötä läpeensä niin pienenä..annetaan pienelle vauvalle kiinteitä sen takia että itse saa nukkua rauhassa..näinkö mä tän ymmärsin.?

Kyllä ne jotkut nukkuu kun saa massun oikeasti täyteen. ;)

Meillä on aloitettu esikoiselle 3-kuisena velli ja peruna (lastenlääkärin ohjeella pulautteluun), nukkui tuon jälkeen 11 tuntia yöunia.

Kuopukselle saatiin myös refluksin tähden ohje aloittaa kiinteet jo ennen 3 kk ikää (myös l-lääkärin ohje), alotimme vellin ja kokeilimme perunaakin, mutta lusikasta tyttö oppi syömään vasta 5-kuisena. Velliä ja maitoa sai siihen saakka. Nukkui täyden yön vasta 1,5-vuotiaana, mutta pulautteluun auttoi, kuten idea olikin.

Ei ne kiinteät 3-kuiselle todellakaan ole mitään myrkkyä, ei niitä muuten suositeltaisi antamaan tietyissa tapauksissa. Jos lapsi on maidolla tyytis puolivuotiaana, eikä äiti ryydy imettäessään tunnin välein vrk:n ympäri, mikäpä siinä, ihannetilanne, mutta kyllä mä olen kuullut monen lääkärinkin suusta, että siinä täysimetyksessä ei oikeasti ole mitään järkeä, moni lapsi oppii huonosti syömään lusikkaruokaa, vaatii vaan rintaa, nukkuu huonosti ja äiti väsyy. Ja mikä ikävintä, usein pitäisi olla päiväkotiruokailuun jo valmiina sitten 10-11 kuisena.

Kukin tyylillään, yhtä hyvä lopputulos. Niin ne itävaltalaiset antavat yrttiteetä parikuisille edelleen, kiinalaiset aloittelevat riisillä, italialaiset eivät ole kaurapuurosta kuullutkaan. Ehdottomuus on huono asia- joka asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:

Meillä ainakin poika alkoi nukkua 12-viikkosena läpi yön, kun nälkä oli tyydytetty. Että jotkut siis nukkuvat...

sanokaa mitä sanotte,mut meil sanottii 2kk neuvolas et kiinteet saa alotella tarvittaessa!ja niinhän me alettii varovasti 2-3 lusikkallista n.3pvänä viikossa(iha tyhjän kanssa)ja nyt syö n.puol purkkia sosetta kerralla ja nukkuu koko yön heräämättä!neuvolas sanottii muute seki et velli ei o sen täyttävämpää ku maitokaa koska siinä o vaa 12 kalorii enemmä!ja kyllä mulla toi esikoinenki alotti kiinteet jo 2kk iässä ja hyvin tuo näyttää hengis olevan!ja mites sit ku luin omaa neuvolakorttiani ni siel luki et raasteet voi alotella 3kk iässä??et hyvin olen minäki elossa vaik jo raasteita vedelly 3kk ikäsenä!järjen käyttö sallittu!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas täst' taas:

Juu mutta ku kaikille ei riitä pelkkä maito! Kummi-tyttö paino syntyessään 5kg600g ja sille ei maito riittänyt ku pariin kuukauteen asti, sit rupes paino tippuu liikaa ja olee aika levotonta... Kun rupes saamaan kiinteitä ni joha alko elämä hymyilee.
Ja oisko lapsestakin kiinni, jos on vauva joka vaan syö ja nukkuu niin eihän siin kulukkaan, mutta sit jos on vauva joka tykkää jo pienestä seurustella ja heiluttelee käsiään/jalkojaan niin kuluuhan siin energiaakin....

Vastauksessasi oli järkeäkin mukana :D Eli juuri näin, jos paino ei kohoa normaalisti vaan laskee niin tottakai lisäravintoa, niin kuuluu varmasti ihan lääkäreidenkin neuvo. Oma poikamme on ollut seurallinen ja touhunnut mukavasti, ei unikeko muttei kukkujakaan. Eiköhän näissä vastauksissa ole tullut selväksi että suurin osa menee täysin aikuisten ehdoilla ei vauvan. Takaraivossa jyskyttää pelko että kun nuo muut vauvat syövät ennen meidän vauvaa niin ollaan niitä jäljessä tai sitten ihan se että halutaan nukkua mahdollisimman pitkiä unia. Pääasia että vanhemmat jaksaa, sitä en kumoa.
Itse uskon että vatsavaivoilla on yhteys aikaisin aloitettuihin kiinteisiin, samoin diabeetekseen. Paljonhan meidän hyvinvointi riippuu siitä mitä syömme, silti ruoka on niin hyvää vaikka se olisikaan terveellistä tai hyväksi meille.

MEILLÄ AINAKIN TULI MAHA KIPEÄKSI KUN JOI "LIIKAA" MAITOA... kUN ALKO ANTAMAAN KIINTEITÄ SE TASOITTI MAIDON KULUTUSTA JA MASSU VOI PAREMMIN. KIINTEIDEN ALOITUS USEIN MYÖS VÄHENTÄÄ VAUVAN PULATTELUA JA NÄRÄSTYSTÄ JA VAUVA VOI PAREMMIN. KIINTEIDEN ALOITTAMISTA AIKAISIN (3KK) SUOSITELTIIN MYÖS KOSKA VAUVAN PAINO OLI ALHAINEN VAIKKA MAITOA TULIKIN TODELLA HYVIN... TISSI EI YKSINKERTAISESTI ENÄÄ KELVANNUT... JA VILJATUOTTEET SAA ALOITTAA 5KK MEILLÄ AINAKIN KAURAPUURO RAUHOITTI MASSUA JA YÖT ON PUURON ALOITTAMISEN JÄLKEEN NUKUTTU HUOMATTAVASTI PAREMMIN... VAAVIT OVAT YKSILÖITÄ.

Mä aloitin kahden vanhimman osalta kiinteiden maistelut 4kk iässä (imetin tietty pidempään) ja nyt tämän nuorimman kanssa täysimetin 6kk asti. Täytyy sanoa, että paljon helpommin meni kiinteiden aloittelut 4kk iässä. Nyt on mennyt melkein 2kk ennenkuin tää kaveri on tajunnut, että sosekin on ruokaa. Mieluiten lussuttelisi pelkkää tissiä, mutta eihän se millään enää (karvan vaille) 8kk ikäiselle ja 10kg painoiselle vessellille pelkästään riitä..

No voi herran jestas sentään! Tästäkö johtuukin Suomen kansan diabetekset ja mahavaivat :laugh: :laugh: ... Eikä makkara-voi-läskisoosidieetillä oo ollu II tyypin diabeteksen kanssa varmaan kuunaan ollu mitään tekemistä, eihän?
Eikä ole kyllä tullut mieleenkään että olisin aloittanut kiinteät vain siksi että muutkin ne aloittavat aikaisin. Tai että olettaisin lapseni ottavan jonkin jättikehitysharppauksen simsalabim heti kun eka soselusikallinen menee suuhun.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja paholainensoseenantajaalle4kk:
Kyllä se niin on että kaikki jotka alottaa soseen annon alle 4kk tai ei imetä vähintään vuotta, niin ne äidit on todella itsekkäitä, kauheita, suorastaan hirviöit jotka satuttaa lasta tahallaan. Näistä lapsista tulee yhteiskunnan hylkiöitä, heistä ei koskaan kasva normaaleja aikuisia. He vahingoittavat muita koska heitä on vahingoitettu!

Mutta onneksi on teitä äitejä jotka imetätätte ja annatte soseet vasta 4kk ikäisenä aikasintaan. Kasvaa silloin yhteiskuntakelpoistväkeä ja maailma ei olekkaan niin pahapaikka

No ohhoh :o :laugh:

Siis mitä helvet**ä?! Miten tuo nyt liittyi yhtään mitenkään mihinkään?! :o Taitaa olla provoilun tarvetta ilmassa...

on sulla jutut!!

Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä