miks me suomalaiset aikuiset juodaan maitoa ??? miks maitotaloutta pitäs tukea ???

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti
Tyhymä:
No kylläpä olisi lehmillä tissit kipeenä, jos niitä ei lypsettäis. Maahanko pitäs hyvä maito pistää???
Se se on muuten ongelmajätettä sekin eli tässä tapauksessa lie toisin päin kun vanhassa sanonnassa parempi jumalattoman suussa, kun maassa :p

Ja vielä tuohon otsikon kysymykseen, maitotaloutta (tai maataloutta yleensäkin, kattaen myös sen kasvinviljelyn) pitää tukea, että kuluttajat sais edes suunnilleen kohtuulliseen hintaan ostaa ne juustonsa, suklaansa ja jogurttinsa ja (herra paratkoon!) ihan vaikka sitä maitoakin. Eiköhän niitä tukityöpaikkoja oo paljon muuallakin, kun maataloudessa?
 
vieras
Mitä jos oma lapsesi haluaa ryhtyä isona juomaan maitoa ja syömään lihaa mielipiteistäsi välittämättä? Nyt kasvaessaan hänelle ei sitä valintamahdolisuutta ilmeisesti suoda, en tiedä. Tuetko lastasi tällöin vai oletko todella myrtsinä ja tuputat vain omaa maailmankuvaa hänelle? Tai lapsesi löytäessä aikanaan puolison, niin puoliso ei sitten omaakaan mahdollisesti samaa maailmankatsomusta kanssasi ja lapsenlapsesi juovat ravintoympyrän mukaisesti maitoa ja syövät lihatuotteita. Oletko tällöin naama väärinpäin yhteisissä ruokailuhetkissä?
 
...
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhymä:
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Tää on niin tätä. "koska mä haluun niin mun pitää saada" "koska joku on kivaa ja hyvää niin se tekee siitä suotavaa ja oikeata"

Eikö teillä ole mitään eettisiä arvoja?
No kylläpä olisi lehmillä tissit kipeenä, jos niitä ei lypsettäis. Maahanko pitäs hyvä maito pistää???
Lehmät tuottavat maitoa jälkeläisilleen samoin kuin ihmisetkin. Jotta maidontuotanto pysyisi koko ajan käynnissä, lehmän on synnytettävä joka vuosi. Lehmät saatetaan raskaaksi useimmiten keinohedelmöityksellä. Luonnossa lehmä imettäisi vasikkaansa noin vuoden ajan, mutta maitoteollisuus estää sen, koska maito halutaan ihmisten juotavaksi. Vasikka erotetaan emostaan yleensä heti syntymän jälkeen.

Maidontuotantoa varten kasvatettavat tyttövasikat jätetään eloon. Ne kasvatetaan maidonkorvikkeilla ja 18-24 kuukauden ikäisinä ne joutuvat lypsylehmiksi jatkuvaan raskauskierteeseen. Jalostuksen seurauksena lehmillä on mm. niin painavat utareet, että ne eivät välttämättä pärjää ilman utareliivejä. Myös esim. nännipolkemat, jalka- ja nivelongelmat sekä sorkkasairaudet ovat yleisiä. Lehmät teurastetaan noin 5-vuotiaina, kun maidontuotanto laskee. Luonnollinen elinikä olisi noin 20 vuotta.

Kuullostaako eettiseltä???
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhymä:
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Tää on niin tätä. "koska mä haluun niin mun pitää saada" "koska joku on kivaa ja hyvää niin se tekee siitä suotavaa ja oikeata"

Eikö teillä ole mitään eettisiä arvoja?
No kylläpä olisi lehmillä tissit kipeenä, jos niitä ei lypsettäis. Maahanko pitäs hyvä maito pistää???
Lehmät tuottavat maitoa jälkeläisilleen samoin kuin ihmisetkin. Jotta maidontuotanto pysyisi koko ajan käynnissä, lehmän on synnytettävä joka vuosi. Lehmät saatetaan raskaaksi useimmiten keinohedelmöityksellä. Luonnossa lehmä imettäisi vasikkaansa noin vuoden ajan, mutta maitoteollisuus estää sen, koska maito halutaan ihmisten juotavaksi. Vasikka erotetaan emostaan yleensä heti syntymän jälkeen.

Maidontuotantoa varten kasvatettavat tyttövasikat jätetään eloon. Ne kasvatetaan maidonkorvikkeilla ja 18-24 kuukauden ikäisinä ne joutuvat lypsylehmiksi jatkuvaan raskauskierteeseen. Jalostuksen seurauksena lehmillä on mm. niin painavat utareet, että ne eivät välttämättä pärjää ilman utareliivejä. Myös esim. nännipolkemat, jalka- ja nivelongelmat sekä sorkkasairaudet ovat yleisiä. Lehmät teurastetaan noin 5-vuotiaina, kun maidontuotanto laskee. Luonnollinen elinikä olisi noin 20 vuotta.

Kuullostaako eettiseltä???
siis jatkuvaan raskauskierteeseen?? Meinaatko, että luonnossa lehmät tekee sonnien kanssa perhesuunnittelua ja käyttää ehkäisyä? Kun luonnossakin ensimmäinen kiima tulee, niin sonni astuu lehmän. Jatkuva raskauskierre se voi ihmisilläkin olla jos ei mitään ehkäisyä ole. Ei ole välttämättä ehtineet kuukautiset alkaa raskauden jälkeen kun ollaan taas raskaana. Ja mitä pahaa on keinohedelmöityksessä? Ei siinä mitään luonnotonta tapahdu, mitä ei tapahtuisi luonnossakaan. Harvoilla lehmillä olen nähnyt utareliivejä jatkuvassa käytössä, poikimisen jälkeen on luonnollista, että utareet ovat isot jonkin aikaa.Ne ovat vastaavat kuin rintaliivit naisilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhymä:
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Maidosta tehdään monta hyvää asiaa, kuten homejuustot ja rahkat. Riisipuuro ei maistu oikeelta, ellei sitä ole tehty maitoon. Veteen tehty kaakao ei maistu miltään kylmänä.


*niin ja serkulla on lehmiä, joita se rakastaa!!
Tää on niin tätä. "koska mä haluun niin mun pitää saada" "koska joku on kivaa ja hyvää niin se tekee siitä suotavaa ja oikeata"

Eikö teillä ole mitään eettisiä arvoja?
No kylläpä olisi lehmillä tissit kipeenä, jos niitä ei lypsettäis. Maahanko pitäs hyvä maito pistää???
Miten olis, jos annettais niille vasikoille se maito....?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhymä:
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Tää on niin tätä. "koska mä haluun niin mun pitää saada" "koska joku on kivaa ja hyvää niin se tekee siitä suotavaa ja oikeata"

Eikö teillä ole mitään eettisiä arvoja?
No kylläpä olisi lehmillä tissit kipeenä, jos niitä ei lypsettäis. Maahanko pitäs hyvä maito pistää???
Lehmät tuottavat maitoa jälkeläisilleen samoin kuin ihmisetkin. Jotta maidontuotanto pysyisi koko ajan käynnissä, lehmän on synnytettävä joka vuosi. Lehmät saatetaan raskaaksi useimmiten keinohedelmöityksellä. Luonnossa lehmä imettäisi vasikkaansa noin vuoden ajan, mutta maitoteollisuus estää sen, koska maito halutaan ihmisten juotavaksi. Vasikka erotetaan emostaan yleensä heti syntymän jälkeen.

Maidontuotantoa varten kasvatettavat tyttövasikat jätetään eloon. Ne kasvatetaan maidonkorvikkeilla ja 18-24 kuukauden ikäisinä ne joutuvat lypsylehmiksi jatkuvaan raskauskierteeseen. Jalostuksen seurauksena lehmillä on mm. niin painavat utareet, että ne eivät välttämättä pärjää ilman utareliivejä. Myös esim. nännipolkemat, jalka- ja nivelongelmat sekä sorkkasairaudet ovat yleisiä. Lehmät teurastetaan noin 5-vuotiaina, kun maidontuotanto laskee. Luonnollinen elinikä olisi noin 20 vuotta.

Kuullostaako eettiseltä???
siis jatkuvaan raskauskierteeseen?? Meinaatko, että luonnossa lehmät tekee sonnien kanssa perhesuunnittelua ja käyttää ehkäisyä? Kun luonnossakin ensimmäinen kiima tulee, niin sonni astuu lehmän. Jatkuva raskauskierre se voi ihmisilläkin olla jos ei mitään ehkäisyä ole. Ei ole välttämättä ehtineet kuukautiset alkaa raskauden jälkeen kun ollaan taas raskaana. Ja mitä pahaa on keinohedelmöityksessä? Ei siinä mitään luonnotonta tapahdu, mitä ei tapahtuisi luonnossakaan. Harvoilla lehmillä olen nähnyt utareliivejä jatkuvassa käytössä, poikimisen jälkeen on luonnollista, että utareet ovat isot jonkin aikaa.Ne ovat vastaavat kuin rintaliivit naisilla.
Kukaan sonni astuisi lehmää jolla on pienen pieni vasikka utareella.
 
ninaTT:
Miten olis, jos annettais niille vasikoille se maito....?
Sehän annetaan. Meidän (tai mun miehen, ite en oo siellä töissä. Hoidan työkseni vanhuksia ja se on monin paikoin musta paljon epäeettisempää...)navetassakin vasikat juotetaan maidolla, ei teollisilla juomarehuilla, mut yli jäävät juodaan itse ja myydään Valiolle. Tervetuloa vaan nina ja muutkin epäilijät katsomaan tätä epäeettistä eläinrääkkäystä vaikka ihan paikan päälle, niin tiedätte seuraavalla kerralla edes mistä mesoatte!
 
emäntä ja ylpeä siitä
Onkohan ninaTT:llä tai muilla hänen mielipiteensä jakavilla koiria tai kissoja? Jos lehmien pitäminen on epäeettistä, niin mitäs sitten on koiran tai kissan ottaminen vain omaksi mielihyväksi??? Lehmistä saatavia luonnollisia tuotteita sentäs käytetään hyödyksi, mutta entäs nämä lemmikit? Koira on ensinnäkin laumaeläin, siis tarvitsisi muita koiria seurakseen, eikä se ole ennen ihmistä asunut tiili- tai puutaloissa. Ja kissa: saaliseläin, joka siis tappaa muita eläimiä (hiiret, rotat, linnut) elääkseen. Kuinka luontaista on kissalle juosta päivät pitkät lankakerän perässä ja syödä purkkiruokaa? (selvennykseksi sen verran, että itselläni on paimenkoira, lehmiä ja navettakissoja, enkä koe niiden joutuvan kärsimään olostaan, tämä on nyt vain kärjistystä, koska sitähän tämä koko ketju on).

Entäs ihminen ja ehkäisy, joka jo mainittiinkin aiemmin. Eihän se ole luontaista. Eikä ole myöskään vaatteet päällämme (kuinka monet muut nisäkkäät käyttävät vaatteita???), talot, sähkö, autot, NETTI jne.

Ihan turhaa vouhotesta asioista, joista vouhkaajat eivät näytä tietävän oikeastaan mitään. Jos on kerran tai kaksi KÄYNYT navetassa, ei voi väittää tietävänsä siitä mitään. Olenhan minäkin ollut junassa, enkä silti väitä osaavani sillä ajaa tai tietäväni siitä kaikkea.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Lilli: Kyllä se EU:hun liittyminen on ainakin sen verran asioita muuttanut, että kaikki pitää olla suurempaa ja kustannustehokkaampaa.

Pikkuisen epäilyttää tuo sinun tietämys maatalouden ympäristöasioista. Os oikeasti tietäisit missä mennään ja tuntisit maataloutta koskevat lait ja säädökset, et todellakaan lähtisi yleistämään ja toitottamaan. Mitä muuten luulet auttavan tuollaisen yleisesti kaikkien kimppuun hyökkäämisen (jota nimenomaan se sinun edellinen ketjusi oli).

Jos sinulla on kerta lääke ravinnekuormien vähenemiseen, niin haeppa ihmeessä Pro Agrialle töihin neuvojaksi. Ja maailma pelastuu
No en tosiaan ole maatalouden asiantuntija, ympäristöalan kuitenkin. En halua - kiitos vaan - ProAgrialle töihin. Ja ei, mulla ei ole ihmelääkettä, silti aiheesta pitää mielestäni keskustella.

Ja kuitenkin ennen EU:ta ymp. asiat oli vielä kenhommin. Toki ei voi tietää miten asiat olisi menneet jos emme olisi EU:ssa.

Ja mä olen Lilii, en Lilli. :kieh:
rivien välistä saa sen käsityksen, että maatalouden asiantuntijuudessa on jotain huonoa verrattuna ympäristöalaan. Mutta kukas sen kissan hännän nostaa jos ei kissa itse. Ihan päteviä ihmisiä sillä maatalousalallakin on töissä ja ei, minulla ei ole maatalousalan koulutus eikä kepun puoluekirjaa. Tuskin on ennen EU:takaan laitettu apulantaa peltoon mielin määrin, ei se ole silloinkaan ilmaista ollut.
Minä vastasin omien halujeni mukaan. Minulla ei ole ainakaan tällä ololla ja tietämyksellä hinkua maataluden asiantuntijaksi. En arvottanut aloja keskenään, paitsi omien halujeni kautta.

Ja neljä-ilman-viidettä: Kirjoitit ihan aiheesta, tiedän että se mun maatalouden ympäristöasiat -avaus oli "räkyttämistä". Ja ihan siinä ekassa viestissäni pyysin anteeksi otsikkoa, tein sen räväkäksi jotta ihmiset avaisi jutun (tapaa käytetään täällä aika paljon) ja myös kirjoitin väritetysti, jotta keskustelu lähtisi käyntiin. Kiva että se jatkuu - vaikkakin väärän otsikon alla :) Ja mun koko jutun tarkoitus ei ollut haukkua tai valistaa täällä kirjoittelevia viljelijöitä, vaan olisin halunnut keskustella maatalouden ympäristötuista ja niiden edellytyksista ja vaatimuksista - ihan yleisellä tasolla (tarvitaanko niitä, miksi niitä kritisoidaan nyt, toimivatko jne).
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhymä:
Alkuperäinen kirjoittaja ::
Tää on niin tätä. "koska mä haluun niin mun pitää saada" "koska joku on kivaa ja hyvää niin se tekee siitä suotavaa ja oikeata"

Eikö teillä ole mitään eettisiä arvoja?
No kylläpä olisi lehmillä tissit kipeenä, jos niitä ei lypsettäis. Maahanko pitäs hyvä maito pistää???
Lehmät tuottavat maitoa jälkeläisilleen samoin kuin ihmisetkin. Jotta maidontuotanto pysyisi koko ajan käynnissä, lehmän on synnytettävä joka vuosi. Lehmät saatetaan raskaaksi useimmiten keinohedelmöityksellä. Luonnossa lehmä imettäisi vasikkaansa noin vuoden ajan, mutta maitoteollisuus estää sen, koska maito halutaan ihmisten juotavaksi. Vasikka erotetaan emostaan yleensä heti syntymän jälkeen.

Maidontuotantoa varten kasvatettavat tyttövasikat jätetään eloon. Ne kasvatetaan maidonkorvikkeilla ja 18-24 kuukauden ikäisinä ne joutuvat lypsylehmiksi jatkuvaan raskauskierteeseen. Jalostuksen seurauksena lehmillä on mm. niin painavat utareet, että ne eivät välttämättä pärjää ilman utareliivejä. Myös esim. nännipolkemat, jalka- ja nivelongelmat sekä sorkkasairaudet ovat yleisiä. Lehmät teurastetaan noin 5-vuotiaina, kun maidontuotanto laskee. Luonnollinen elinikä olisi noin 20 vuotta.

Kuullostaako eettiseltä???
siis jatkuvaan raskauskierteeseen?? Meinaatko, että luonnossa lehmät tekee sonnien kanssa perhesuunnittelua ja käyttää ehkäisyä? Kun luonnossakin ensimmäinen kiima tulee, niin sonni astuu lehmän. Jatkuva raskauskierre se voi ihmisilläkin olla jos ei mitään ehkäisyä ole. Ei ole välttämättä ehtineet kuukautiset alkaa raskauden jälkeen kun ollaan taas raskaana. Ja mitä pahaa on keinohedelmöityksessä? Ei siinä mitään luonnotonta tapahdu, mitä ei tapahtuisi luonnossakaan. Harvoilla lehmillä olen nähnyt utareliivejä jatkuvassa käytössä, poikimisen jälkeen on luonnollista, että utareet ovat isot jonkin aikaa.Ne ovat vastaavat kuin rintaliivit naisilla.
Ja vähän lisää...

Kyllä luonnossa eläimet osaa perhesuunnittelun aika hyvinkin. Ei ihmisetkään, jotka vielä elävät alkeellisissa oloissa (esimerkiksi saharan tuaregit) saa lapsia kokoajan. Kyllä eläimet ovat evoluution myötä mukautuneet siihen, etteivät he saa enempää jälkeläisiä kun mistä he pystyvät pitämään huolta. Nisäkkäillä on yleensä aika pitkätkin välit raskauksien välillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emäntä ja ylpeä siitä:
Onkohan ninaTT:llä tai muilla hänen mielipiteensä jakavilla koiria tai kissoja? Jos lehmien pitäminen on epäeettistä, niin mitäs sitten on koiran tai kissan ottaminen vain omaksi mielihyväksi??? Lehmistä saatavia luonnollisia tuotteita sentäs käytetään hyödyksi, mutta entäs nämä lemmikit? Koira on ensinnäkin laumaeläin, siis tarvitsisi muita koiria seurakseen, eikä se ole ennen ihmistä asunut tiili- tai puutaloissa. Ja kissa: saaliseläin, joka siis tappaa muita eläimiä (hiiret, rotat, linnut) elääkseen. Kuinka luontaista on kissalle juosta päivät pitkät lankakerän perässä ja syödä purkkiruokaa? (selvennykseksi sen verran, että itselläni on paimenkoira, lehmiä ja navettakissoja, enkä koe niiden joutuvan kärsimään olostaan, tämä on nyt vain kärjistystä, koska sitähän tämä koko ketju on).

Entäs ihminen ja ehkäisy, joka jo mainittiinkin aiemmin. Eihän se ole luontaista. Eikä ole myöskään vaatteet päällämme (kuinka monet muut nisäkkäät käyttävät vaatteita???), talot, sähkö, autot, NETTI jne.

Ihan turhaa vouhotesta asioista, joista vouhkaajat eivät näytä tietävän oikeastaan mitään. Jos on kerran tai kaksi KÄYNYT navetassa, ei voi väittää tietävänsä siitä mitään. Olenhan minäkin ollut junassa, enkä silti väitä osaavani sillä ajaa tai tietäväni siitä kaikkea.
Ei, minulla ei ole kotieläimiä. On hyvin vaikea pitää kotieläimiä eettisellä tavalla, ja tällä hetkellä minulla ei todellakaan ole aikaa, rahaa tai jaksamista hoitaa eläimiä tarpeeksi hyvin, heille kuuluvalla kunnioituksella.

Myös alkeellisissa oloissa asuvat ihmiset, joilla ei ole meidän länsimaalaisia ehkäisytapoja ole käytössä, jotenkin pystyvät suunnittelemaan lapsensa. Me emme vaan tiedä näitä tapoja tai luota niihin.

Ihminen on oppivainen ja sosiaalinen olento. Kyllä meidän kulttuuri ja teknologia voidaan ottaa osaksi meidän elämäämme, mutta eihän esimerkiksi netti korvaa kosketusta tai puhumista kasvotusten...? Ihmisellä ei ole turkkia tai lämmittävää karvaa. Muilla nisäkkäillä taitaa olla. Sen takia käytämme vaatteita. Vaatteita ja tulta on kuitenkin ollut olemassa vähintään puoli miljoonaa vuotta, niihin ollaan sopeuduttu vähän enemmän kun lehmän maitoon, jota osa väestöstä on litkinyt parisataa vuotta.

En minä väitä tietäväni lehmistä tai karjataloudesta kaikkea. Tiedän tarpeeksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä jos oma lapsesi haluaa ryhtyä isona juomaan maitoa ja syömään lihaa mielipiteistäsi välittämättä? Nyt kasvaessaan hänelle ei sitä valintamahdolisuutta ilmeisesti suoda, en tiedä. Tuetko lastasi tällöin vai oletko todella myrtsinä ja tuputat vain omaa maailmankuvaa hänelle? Tai lapsesi löytäessä aikanaan puolison, niin puoliso ei sitten omaakaan mahdollisesti samaa maailmankatsomusta kanssasi ja lapsenlapsesi juovat ravintoympyrän mukaisesti maitoa ja syövät lihatuotteita. Oletko tällöin naama väärinpäin yhteisissä ruokailuhetkissä?
Annatko sinä lastesi valita ihan vapaasti ruokansa? Se olisi aika edesvastuutonta. Monet lapset söisivät pelkästään karkkia ja sipsejä jos saisivat itse valita. Yksi siskoni pojista söisi mielellään pelkkiä hedelmiä, mutta äiti kyllä pistää hänen lautasellensa myös vihanneksia ja puuroa.

Kyllä minä teen lapseni ruokavalinnat kunnes hän on tarpeeksi vanha itse ymmärtämään mikä on terveellistä ja mikä ei. Sitten kun hän on aikuinen, saa hän vapaasti pilata oman terveytensä, minä en aikuisia ruve komentelemaan. Voin toki keskustella hänen kanssaan, kuten omat vanhempani keskustelevat minun kanssani asioista, mutta jos hän aikuisena jotain päättää, niin se on hänen asiansa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Muutaman allergiatapauksen vuoksi ei tarvita sitä määrää lehmiä eikä varsinkaan maitoa mitä nykyään on.
Koska kerran olet niin hyvin perillä ravitsemuksesta, tiedät varmaan aivan hyvin, että luettelin juuri edellä tavallisimmat suomalaisille allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet. Lisänä vielä sitrushedelmät. Joten kyse ei ole muutamasta allergiatapauksesta vaan noille aineille allergisia on varsin paljon.

Lisäys vielä: tulet huomaamaan asian viimeistään silloin, kun järjestät lapsellesi ensimmäisiä kaverisynttäreitä =)
Allergioita olisi paljon vähemmän jos ihmiset eivät juottaisi lapsillensa lehmänmaitoa :whistle:

Maitoa epäillään monen autoimmuunitaudin aiheuttajaksi, kuten diabetes, MS-tauti ja allergiat.

Tiesitkö, että yleisin pikkulasten allergia on lehmänmaitoallergia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Jaa että kasvisruoka kuuluu olla ihmisravinnon perusta tai jotain tuohon tyyliin joku kirjoitti ketjussa.
Ootteko kuulleet semmosta, että petoeläimillä(=lihan syöjillä) silmät sijaitsevat pään etupuolella ja saaliseläimillä pään sivuilla, jotta näkevät paremmin varoa niitä petoja.
Mä mieltäisin itseni kyllä lihansyöjäksi tämän perusteella. Johan ne esi-isät pyydystivät mammuttejakin ruuaksi, eli miten siis ihmisravinnon perustana kuuluu olla kasvikset?
joo ja jos on kasvis syöjä pitää ottaa lisä vitskuja. Kun taas lihasta saa kaiken. se kertoo musta pakjon
LIHASTA EI SAA KAIKKEA. Jos syö lihaa (nautaa, possua, kalaa, kanaa, äyriäisiä, muuta) kohtuudella, siis 3-4 kertaa kuussa, saa siitä sen B12 vitamiinin. KAIKKI muut vitamiinit saa kasvisruoasta.

Jos ihminen söis pelkkää lihaa, olisi suolisto ihan tukossa, ylipainoa, sydänsairauksia, aivot eivät toimisi... Aivot kun tarvitsevat glukoosia toimiakseen.

Ei kai näin tietämättömiä ihmisiä enää oikeasti ole olemassa? Kai tää oli provo? Kiltit, kertokaa mulle että tää oli provo, ettei kukaan luule kasvisten ja hedelmien olevan tarpeettomia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Maidosta tehdään monta hyvää asiaa, kuten homejuustot ja rahkat. Riisipuuro ei maistu oikeelta, ellei sitä ole tehty maitoon. Veteen tehty kaakao ei maistu miltään kylmänä.


*niin ja serkulla on lehmiä, joita se rakastaa!!

riisi tai kauramaitoon tehty kaakao on mitä ihaninta herkkua..ei kait kukaan juo kaakaotaan veden kanssa?
meillä ei kukaan koko perheessä käytä maitoa maitona.juustoja ja oivariinia on. kumpikaan meistä aikuisista ei juo maitoa maun takia ja poika on allerginen.
meillä juodaan riisi,kaura ja soijamaitoja.. eipä jää sitä rasvakalvoa suuhun

miksi pitää juoda jotakin valkoista jos ei oikeaa maitoa? mikä on jonkun kauramaidon ravintoarvo tms? Meillä maidoton juo vettä tai laihaa mehua kun ei niissä muissa valkoisissa ole mitään etuja nähty.
Jos tykkää, eikä siitä ole mitään haittaakaan.

En itse juo noita korvikkeita koska en oikein pidä niistä ja kaakao on epäterveellistä, mutta ruoanlaitossa ne voivat olla käteviä jos ei osaa muuten olla ilman maitotuotteita.

Lisäys: Kauramaitoa johon on lisätty B12 vitamiinia juon pikkasen meidän aamupalan seassa, tehdään semmonen pirtelö. En ole ihan varma, saanko muuten tarpeeksi B12. Minulla on vielä vähän hienosäätöä jäljellä omissakin ruokailutottumuksissani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kyl:
Juon maitoa ja syön maitotuotteita, koska pidän niistä.

Oliko muita kysymyksiä?
ja se on aina minä minä minä
Okei, puhutaan välillä susta.

Sinä et juo maitoa, sinä et pidä siitä, ja sinusta kukaan muukaan ei saisi juoda maitoa koska sinä et halua niin.

Sinäsinäsinäsinä.
väärin. pidän maidosta mutta juon sitä todella vähän, koska se on epäeettistä.
Mun puolesta toiset saavat juoda maitoa, ärsyttää vaan tollaset, jotka tekevät muista piittaamatta mitä haluavat. Aina vain oma napa, ja muut ihmiset ovat kakkaa.
Miksi maito on epäeettistä?? Lehmät syövät rehua pelloilta, lisänä viljarehua ja kivennäisiä. Mikä siinä on epäeettistä? Maitoa saa Suomessa tuotettuna, ei tarvitse ulkomailta asti tuoda.
Yhden maitolitran tuottamiseen menee paljon enemmän vettä, polttoaineita, viljelypinta-alaa ja lannoitteita kun yhden viljakilon tuottamiseen. Sen ympäristövaikutus on siis paljon suurempi kuin espanjasta tuodun tomaatin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Allergioita olisi paljon vähemmän jos ihmiset eivät juottaisi lapsillensa lehmänmaitoa :whistle:

Maitoa epäillään monen autoimmuunitaudin aiheuttajaksi, kuten diabetes, MS-tauti ja allergiat.

Tiesitkö, että yleisin pikkulasten allergia on lehmänmaitoallergia?
Mutta allergioita nyt vaan on ja jonain päivänä sinunkin lapsdesi synttäreille joudut kehittelemään tarjottavat sen mukaan, mitä nämä lapsesi kaverit saavat syödä. Et sen mukana, mitä heille haluaisit itse tarjota. Muta sä opit tuon vielä aikanaan =)

Ja juu, tiesin tuosta allergiasta. Jokainen, jolla on sairaanhoitajan koulutus, tietää. Mutta se maitoallergia ei suojaa niiltä muilta allergioiltakaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kukaan sonni astuisi lehmää jolla on pienen pieni vasikka utareella.
Jos se lehmä on kiimassa niin ei siinä sonnit ota selvää että minkäs ikäinen se edellinen vasikka olikaan... Eikä lehmää yleensä astuteta muulloin kuin silloin kun se on kiimassa.. mitäpä se hyödyttäisikään? Sama asia kuin itse harrastaisit seksiä silloin kuin ei ole ovulaatio eli ihan huvin vuoksi...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Kyllä minä teen lapseni ruokavalinnat kunnes hän on tarpeeksi vanha itse ymmärtämään mikä on terveellistä ja mikä ei. Sitten kun hän on aikuinen, saa hän vapaasti pilata oman terveytensä, minä en aikuisia ruve komentelemaan. Voin toki keskustella hänen kanssaan, kuten omat vanhempani keskustelevat minun kanssani asioista, mutta jos hän aikuisena jotain päättää, niin se on hänen asiansa.
Entä jos sun lapsesi vaikka 16 veenä päättää ryhtyäkin käyttämään maitotaloustuotteita ja/tai lihaa? Joutuuko hän itse ostamaan maitonsa/lihansa ja laittamaan niistä ruokansa itse?

 
maatalon lapsi
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Muutaman allergiatapauksen vuoksi ei tarvita sitä määrää lehmiä eikä varsinkaan maitoa mitä nykyään on.
Koska kerran olet niin hyvin perillä ravitsemuksesta, tiedät varmaan aivan hyvin, että luettelin juuri edellä tavallisimmat suomalaisille allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet. Lisänä vielä sitrushedelmät. Joten kyse ei ole muutamasta allergiatapauksesta vaan noille aineille allergisia on varsin paljon.

Lisäys vielä: tulet huomaamaan asian viimeistään silloin, kun järjestät lapsellesi ensimmäisiä kaverisynttäreitä =)
Allergioita olisi paljon vähemmän jos ihmiset eivät juottaisi lapsillensa lehmänmaitoa :whistle:

Maitoa epäillään monen autoimmuunitaudin aiheuttajaksi, kuten diabetes, MS-tauti ja allergiat.

Tiesitkö, että yleisin pikkulasten allergia on lehmänmaitoallergia?
Et tiiä yhtään mistä puhut. En toki ole tehnyt tutkimusta aiheesta, mutta mä taas epäilen, että lapsena juotu aito, tuore, vastalypsetty ja käsittelemätön maito oikeestaan suojaisi allergioita vastaan. Tai sit se on se navettaympäristö. Ehkä molemmat yhdessä. Daibetestä ja ms-tautia ei ole meidän suvussa, eikä kenenkään perheessä kenen tiiän maitotaloutta harrastavan. Vähemmän on myös maatalon lapset allergisia. Mulla esim. ei oo allergioita, oon maalla syntynyt ja lypsylämmintä maitoa lapsena juonut. Sen sijaan mun siskolla, joka kaupungissa syntynyt on allergioita.

Ja ternimaidon terveellisyydestä kai sentään olet kuullut? Ja ennenkuin väität että se pitäis antaa vasikalle... sitä annetaankin, ja loput mitä vasikka ei jaksa juoda käytetään esim. leivontaan.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja maatalon lapsi:
Et tiiä yhtään mistä puhut. En toki ole tehnyt tutkimusta aiheesta, mutta mä taas epäilen, että lapsena juotu aito, tuore, vastalypsetty ja käsittelemätön maito oikeestaan suojaisi allergioita vastaan. Tai sit se on se navettaympäristö. Ehkä molemmat yhdessä. Daibetestä ja ms-tautia ei ole meidän suvussa, eikä kenenkään perheessä kenen tiiän maitotaloutta harrastavan. Vähemmän on myös maatalon lapset allergisia. Mulla esim. ei oo allergioita, oon maalla syntynyt ja lypsylämmintä maitoa lapsena juonut. Sen sijaan mun siskolla, joka kaupungissa syntynyt on allergioita.

Ja ternimaidon terveellisyydestä kai sentään olet kuullut? Ja ennenkuin väität että se pitäis antaa vasikalle... sitä annetaankin, ja loput mitä vasikka ei jaksa juoda käytetään esim. leivontaan.
Tuo on ihan totta. Kun maito vielä oli maitoa eikä monin tavoin käsiteltyä, ei ollut maitoallergisiakaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja unikuu108:
Alkuperäinen kirjoittaja Lacrimosa:
Maidosta tehdään monta hyvää asiaa, kuten homejuustot ja rahkat. Riisipuuro ei maistu oikeelta, ellei sitä ole tehty maitoon. Veteen tehty kaakao ei maistu miltään kylmänä.


*niin ja serkulla on lehmiä, joita se rakastaa!!

riisi tai kauramaitoon tehty kaakao on mitä ihaninta herkkua..ei kait kukaan juo kaakaotaan veden kanssa?
meillä ei kukaan koko perheessä käytä maitoa maitona.juustoja ja oivariinia on. kumpikaan meistä aikuisista ei juo maitoa maun takia ja poika on allerginen.
meillä juodaan riisi,kaura ja soijamaitoja.. eipä jää sitä rasvakalvoa suuhun

miksi pitää juoda jotakin valkoista jos ei oikeaa maitoa? mikä on jonkun kauramaidon ravintoarvo tms? Meillä maidoton juo vettä tai laihaa mehua kun ei niissä muissa valkoisissa ole mitään etuja nähty.
Jos tykkää, eikä siitä ole mitään haittaakaan.

En itse juo noita korvikkeita koska en oikein pidä niistä ja kaakao on epäterveellistä, mutta ruoanlaitossa ne voivat olla käteviä jos ei osaa muuten olla ilman maitotuotteita.

Lisäys: Kauramaitoa johon on lisätty B12 vitamiinia juon pikkasen meidän aamupalan seassa, tehdään semmonen pirtelö. En ole ihan varma, saanko muuten tarpeeksi B12. Minulla on vielä vähän hienosäätöä jäljellä omissakin ruokailutottumuksissani.
Itseasiassa kaakao on terveellistä(googlaa sen ravintoarvot) =) ,mutta sokerikaakao ei ole terveellistä.Tumma suklaa on terveellisempää kuin vaalea.
 
vieras
Eikö näiden ulkomaan vihannesten ihannoitsijoiden kannattaisi muuttaa sinne lämpimämpään maahan syömään niitä ihania pähkinöitä ja kookosmaitojaan ym. aamusta iltaan. Sehän olisi paljon ekologisempaa, että ne jotka näitä ruoka-aineita haluavat ruokavaliossaan pääasiassa käyttää, asuisivat lähellä niiden tuotantopaikkaa. Vähenisi niiden rahtaaminen tännen pohjolan perille. Miksi asua täällä kauheassa maassa, jossa pidetään lypsylehmiä ja kasvihuoneita vihannesten kasvatukseen ja vielä tyhmät viljelijät syytävät lannoitteita mielin määrin pelloilleen, ettei mitään rajaa ja traktoreillakin vielä ajelevat ympäri peltoja. Eihän tällaisessa maassa ole kenenkään pakko asua. Aurinko paistaisi lämpimimmissä maissa joka päivä, eikä huolen häivää olisi, eikä tarvitsisi narista kaksplussan palstalla suomalaisten ihmisten tyhmyyttä, jotka ei tajua kuinka huonosti asiat Suomessa mun mielestä ovat. Siis ihan kauheeta.
 

Yhteistyössä