miks me suomalaiset aikuiset juodaan maitoa ??? miks maitotaloutta pitäs tukea ???

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En väitä, mutta ainut mitä olet laittanut on petan sivuilta. Olet myös kirjoittanut tänne joitain virheellisiä tietoja. Maidon asema on kiistanalainen samalla lailla kuin lautasmalli, joten on sinulla joitain perusteita.

http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/what-should-you-eat/calcium-full-story/

Tuo saattaisi käydä paremmin tarkoituksiisi ja on puolueeton. Tosin pohjoismaiset ihmiset ovat pisimmällä kehityksessä maidon hyväksikäytössä.
Toi oli muuten aika hyvä linkki, kiitos!

Juu, en jaksa aina etsiä niitä sivuja mitä olen lueskellut tänne muiden luettaviks, palstaileminen on kuitenki mulle yleensä rentoutumistapa kun taas nuo erilaiset opiskelut jonkun verran vaativampaa tekemistä :) Enkä siis pidä arkistoa muille luettavaksi. Palstaillessa yleensä vaa nopeasti googletan jonkun sivun jonka linkin tänne pistää, paremmalla ajalla lueskelen itse niiiiiin monia eri sivuja etten jaksa pitää kirjaa.
 
Maidontuottaja
Alkuperäinen kirjoittaja Meri:
Joku äiti antoi vähävaraiselle äidille vinkkejä rahan käyttöön ruuanostossa: "maitoa ostat ainakin, sitä on oltava, muu ruoka voisi olla vaikka puuroa...". Miksi? Miksi hän mainitsi ensiksi maidon?
Veikkaisin että edullinen ja lisäksi valkuaisen lähde? Lisäksi maitoa tarvitaan tai voi käyttää aika moneen ruokaan perunamuusista alkaen?
 
Anne
Alkuperäinen kirjoittaja Maidontuottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Mä pidän maitoa pienempänä pahana kuin niitä, mitä useille suomalaisille tulisi maidon tilalle vaikka ruokapöytään (limsat, viinit, halvat mehut jotka ovat lähinnä sokeria tai lisäaineita esim).
Peesaan tätä. Viiniä kouluruokailuun vaan kun se on niin terveellistä...
Lasi viiniä päivässä on sitä paitsi terveellistä.
En nyt tätä tietenkään koululaisille suosittelisi..

 
Hippilapsi luomutilalta
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
[
2. Todellakin ulkomailta tuodut pavut, soijat, siemenet, pähkinät ynnä muut ovat ekologisempia kuin se maidon- ja lihankasvatus, SYY: SE ELÄINTEN REHU TUODAAN SUUREKSI OSIN ULKOMAILTA. Juuri tuo soija on yleinen rehun ainesosa. Lehmä vaan tarvitsee sitä moninkertaisesti lihakilon kasvattamiseen tai maitolitran heruttamiseen. Eli suosimalla suomalaista maito/lihatuotantoa ei todellakaan vältetä näitä kuljetuksen vaikutuksia.
Älä jauha paskaa, kun et mitään tiedä.
Meidän lehmien täysrehussa ainakaan ei ole kuin pieni osa soijaa, eikä sekään kokonaan ulkomaista. Lisäksi ne syövät hirmuiset määrät itse tehtyä tuorerehua, eli korsirehua eli heinää, joka on korjattu säilöntäaineen kera.
mitä niille lehmille sitten syötetään? Että soijaa? onko se geenimuunneltua? Olen halunnut välttää sitä ja sen vuoksi lopettanut sikajauhelihan syönnin. on ostettu vain nautajauhelihaa. ja nyt kuulen, että lehmtä syövät ulkomaista pas.kaa.
Miksi se on vain raha raha raha. mitään ei voi enää syödä.

Testataanko tuota maitoakaan ollenkaan, mitä siinä on?

Mistä päin se rehu ja soija tulee ja se eläinten luista tehty jauhe, joita lehmä syö?
Surullisinta on, että syötitpä mitä rehua tahansa niille lehmille, ni samaan tankkiin se maito menee mihin on kaikki gmrehulehmienki maito menny. Ei oo kaupassa suomalaisenrehunsyöjälehmien maitoa.
 
Lucy
Ja kukaan ei varmaankaan arvaa, mihin 90% Suomeen tuotavasta soijasta menee...?

Siis tämä tarkoittaa 200 kuorma-autollista vuodessa. Että silleen.

Ja kukaan ei varmaankaan arvaa, mistä johtuu 70% Amazonasin sademetsähakkuista...?

Ja kukaan ei varmaankaan arvaa, mistä tulevat maailman toisiksi pahimmat kasvihuonepäästöt...?

Ja kukaan ei varmaankaan arvaa, että 60 km autoilua vastaa tuotto+valmistus..mitä herkkua?

Ja kukaan ei varmaankaan IKINÄ arvaa, että kenen napaan suurin osa ihmisistä sitten oikein tuijottaapi...?
 
Lucy
Eli siis 60km autoilua vastaa YHTÄ kiloa jotain, mitä suurin osa tällä palstalla kirjoittavista pitää ihan eettisenä ja terveellisenä ruokana.

Harmi, että nuo Kiinalaiset ovat alkaneet syödä länsimaisemmin. Arvatkaapa, mitä heidän ruokavaliossaan on nykyään enemmän? Ja arvatkaa, mitkä vaikutukset tällä ruokavalion muutoksella tulee olemaan ympäristöön! Vihje: suomalainen syö tätä keskimäärin 76kg per vuosi. 2. vihje: eläimillä, josta tätä saadaan, ei ole kuin yksi elämäntarkoitus. Huh, sentään yksi! Kantsii pysyä elossa, vai mitä? Kun on kerran hyödyksi! 3. vihje: tätä tuotetta on melko epäekologista viljellä: Se vesimäärä, mikä tarvittaisiin YHDEN tällaisen eläimen kasvattamiseen, voisi kannatella kokonaista Amerikan armeijan sotalaivaa. Mutta hei, kuka niitä sotalaivoja haluaa kannatella? turhaa puuhaa koko sotiminen!

Juupajuu, ja vielä sitä, että moni näistä eläimistä elää parsinavetoiksi kutsutuissa tiloissa. Ja tiedoksi: olen ammattini puolesta käynyt sellaisissa useamman kerran, enkä nuku öitäni hyvin.

Vielä: suuri osa maapallon populaatiosta on ns. "intolerantteja" erästä ainesosaa kohtaan ihan geneettisistä syistä. Samoin, on muutama uskonto, joihin kuuluvat eivät ole sukupolvesta toiseen syöneet näitä parsinavetoissa kasvaneita eläimiä, kuten eivät muitakaan eläimiä. En ole kuullut, että heillä olisi yhtään sen enempää mitään sairauksia kuin täällä meilläkään. Päinvastoin.

Miksi maissa, joissa maidonkulutus on pienintä/olematonta, on paljon vähemmän osteoporoosia kuin länsimaissa? Häh?

Yksi suuri tehosikala saastuttaa saman verran kuin 20 000 asukkaan kaupunki.

Ja jos jossain kanalassa on 30 000 kanaa, missä 30 000 kukkoa ovat? Hmmm...

Ja missä hemmetissä se peili on nyt kun sitä oikeasti tarvittaisiin?

 
-
Asun maatilalla ja olen yleensä juonnut lähemmäs 2litraa maitoa päivässä. En ole harrastanut/harrasta paljoakaan minkään sortin liikuntaa ja syön melko paljon rasvaista ruokaa, pitsaa jne. Silti olen mielestäni melko hoikka. Ehkä tuossa on jotain perää.
 

Yhteistyössä