Mikä sinulla on kaikista provosoivin ja vahvin mielipiteesi tai näkemyksesi jostain asiasta?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
[QUOTE="vieras";28493405]Ja mun mielestä asia taas on ihan päinvastoin. Enää ei sais mainita uskontoa yhtään missään, vaikka valtaosa suomalaisista edelleenkin kuuluu kirkkoon. Oikeat uskovaiset eivät tuomitse, ääri-ihmiset on siinäkin takana ja ääriliikkeet on pahasta niin uskovaisten, kuin ateistienkin joukossa. Ja ajatteleeko joku oikeasti niin idiootisti, että jos meidän "satukirja" käskisi tappaa, varastaa ja tehdä huorin niin uskovaiset sitten niin myös tekisivät? Koska heillä ei ole mitään käsitystä oikeasta ja väärästä, jos siitä ei lue Raamatussa? :LOL: Tyhmin kommentti pitkään aikaan...

Uskovaiset kunnioittaa ateisteja, kun taas ateistit ei kunnioita pätkääkään uskovaisia puhuen satukirjoista. Itselle ei tule mieleenkään osoittaa niin räikeää epäkunnioitusta ketään ihmistä kohtaan, että poljen hänen arvomaailmansa maan rakoon. Sitä kutsutaan aikuisuudeksi.[/QUOTE]

Kuka olisi uskovainen, jos jumala käskisi tappaa? Olisitko uskovainen, jos jumalan sana olisi esimerkiksi: "tapa kaikki jotka eivät usko". Kunnioittaisitko tuota jumalaa? Uskovan moraalikäsityksenhän kuuluu tulla jumalalta, eli raamatusta, jota jumalan sanana pidetään.
Minä en kirjoittanut kommenttia, jota lainasit, enkä itse puhu raamatusta sanalla satukirja, koska se todella voi olla loukkaavaa oikeasti uskovalle. Evankelisluterilaisessa kirkossa raamattu kuitenkin on juuri sitä, he loukkaavat raamattua ja jumalaa, koska toteuttavat vain osaa hänen tahdostaan, eivätkä välitä muista.
Kuten luultavasti uskot, pääset kuollessasi taivaan portille. Siellä sinua odottaa kukalie tuomari. Luuletko, että voit selittää "no mun mielestä oli ihan oikein harrastaa esiaviollista seksiä, eikai se jumalan sana nyt niin tarkka oo.."? (en tiedä, oletko sitä tehnyt, vertauskuvallisesti otin yhden synneistä tähän) Ei oikeudessakaan voi sanoa "no tarviiko sitä lakia nyt niin kirjaimellisesti ottaa, että jos mä jonku tapan, mut se on mun mielestä ihan oikein, nii voisinko nyt päästä haneen täält?"
Tämä on tekopyhyyttä!

"Vieraana"
Vihreys on hulluutta kun se menee tietyn rajan yli...kuten esim. tuo jätevesiuudistus. Jätteiden lajittelu ok muttei senkään pidä olla liian tiukkaa. En äsitä esim. biojätteen lajittelua. Liiallinen vihreys tuhoaa ja haittaa, ei auta edes luontoa.

Minä ateistina en koskaan kantaisi tietoisesti kaulassani jonkin uskonnon symboleja. Minusta se on epäkunnioittavaa.
Minulla on kaksi rippiristiä, yksi molemmilta kummeilta. Kannan niitä joskus edelleen kaulassani vaikka en ole koskaan uskonut Jumalaan missään muodossa. Ne ovat minulle muisto ajasta, jolloin olin nuori ja ihana, muisto ystävistä ja muisto kummeista.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493506]Kuka olisi uskovainen, jos jumala käskisi tappaa? Olisitko uskovainen, jos jumalan sana olisi esimerkiksi: "tapa kaikki jotka eivät usko". Kunnioittaisitko tuota jumalaa? Uskovan moraalikäsityksenhän kuuluu tulla jumalalta, eli raamatusta, jota jumalan sanana pidetään.
Minä en kirjoittanut kommenttia, jota lainasit, enkä itse puhu raamatusta sanalla satukirja, koska se todella voi olla loukkaavaa oikeasti uskovalle. Evankelisluterilaisessa kirkossa raamattu kuitenkin on juuri sitä, he loukkaavat raamattua ja jumalaa, koska toteuttavat vain osaa hänen tahdostaan, eivätkä välitä muista.
Kuten luultavasti uskot, pääset kuollessasi taivaan portille. Siellä sinua odottaa kukalie tuomari. Luuletko, että voit selittää "no mun mielestä oli ihan oikein harrastaa esiaviollista seksiä, eikai se jumalan sana nyt niin tarkka oo.."? (en tiedä, oletko sitä tehnyt, vertauskuvallisesti otin yhden synneistä tähän) Ei oikeudessakaan voi sanoa "no tarviiko sitä lakia nyt niin kirjaimellisesti ottaa, että jos mä jonku tapan, mut se on mun mielestä ihan oikein, nii voisinko nyt päästä haneen täält?"
Tämä on tekopyhyyttä![/QUOTE]

Eikö Suomessa ole uskonnonvapaus? Missä sanotaan, että jos kuuluu evlut-kirkkoon, niin tulee noudattaa ihan kirjaimellisesti ihan kaikkea? Esim. naispappeuden ja homoliittojen vastustajat on ihan eri kastia mun kanssani, vaikka kuulunkin samaan seurakuntaan. Jokainen tekee ihan itse omat valintansa ja tulee niistä sitten vastaamaan kun sen aika tulee. Itse seison tekojeni takana, vaikkei kirjaimellisesti ole Raamattua tulkittukaan. Ihan pitkät hiuksetkin olen kasvattanut ja kaikkea.. :)

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493605]Eikö Suomessa ole uskonnonvapaus? Missä sanotaan, että jos kuuluu evlut-kirkkoon, niin tulee noudattaa ihan kirjaimellisesti ihan kaikkea? Esim. naispappeuden ja homoliittojen vastustajat on ihan eri kastia mun kanssani, vaikka kuulunkin samaan seurakuntaan. Jokainen tekee ihan itse omat valintansa ja tulee niistä sitten vastaamaan kun sen aika tulee. Itse seison tekojeni takana, vaikkei kirjaimellisesti ole Raamattua tulkittukaan. Ihan pitkät hiuksetkin olen kasvattanut ja kaikkea.. :)[/QUOTE]

Jumala on käsittääkseni sitä mieltä, että hänen neuvojensa mukaan tulisi elää.
"Jumala on antanut ihmisille vapauden valita", sanotaan. Käsitän, että vapauden valita hänen tai saatanan väliltä.
Eikö jo luomiskertomuksessa kerrota, että jumala rankaisee jollei hänen tahtoaan toteuteta? Vai millainen vertauskuva tässä tarinassa sinun mielestäsi on?
Evankelisluterilainen kirkko ei ainakaan enää käske noudattamaan Jumalan oppeja, ja siksi sitä kritisoinkin. Tämä kirkko on hylännyt Jumalan, ja silti uskottelee ihmisille muuta.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493642]Jumala on käsittääkseni sitä mieltä, että hänen neuvojensa mukaan tulisi elää.
"Jumala on antanut ihmisille vapauden valita", sanotaan. Käsitän, että vapauden valita hänen tai saatanan väliltä.
Eikö jo luomiskertomuksessa kerrota, että jumala rankaisee jollei hänen tahtoaan toteuteta? Vai millainen vertauskuva tässä tarinassa sinun mielestäsi on?
Evankelisluterilainen kirkko ei ainakaan enää käske noudattamaan Jumalan oppeja, ja siksi sitä kritisoinkin. Tämä kirkko on hylännyt Jumalan, ja silti uskottelee ihmisille muuta.[/QUOTE]

Se on täysin sun mielipide ja sinä elät sen mukaan. Minä olen löytänyt oman uskoni ja yhteyden Jumalaan, ei mun tarvitse perustella sitä sinulle tai kenellekään :)

"vieras"
Ja sitten, suurin osa evlutin jäsenistä ei ole uskovaisia.
Ja jälleen, tämä on ollut pointtini, kun tämän uskontoasian toin tässä ketjussa esille.
Eikös evankelisluterilaisuus kuitenkin rakennu uskon ympärille? Eikö kirkossa "palvella jumalaa"? Eikös seurakunnissa kerrota jumalasta ja jeesuksesta? Eikö näitä asioita siellä opeteta faktana?
Ja sitten joku kehtaa kuulua järjestöön, jolla ei ole mitään tekemistä oman elämän kanssa. Vähän kuin joku liittyisi rakennusliittoon ärrän myyjänä..

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493664]Se on täysin sun mielipide ja sinä elät sen mukaan. Minä olen löytänyt oman uskoni ja yhteyden Jumalaan, ei mun tarvitse perustella sitä sinulle tai kenellekään :)[/QUOTE]

Onneksi olkoon, jos sinulla on suora yhteys jumalaan ja tiedät mitä hän haluaa ihmisiltä nykypäivänä. Olisi erityisen mahtavaa, jos joku teistä, joilla on se suora yhteys, kirjottaisi vaikka sen uuden raamatun, niin että kaikki uskovat saisivat tietää. Vai etkö tahdo pelastaa myös kaikkia muita ihmisiä? Tahtooko Jumalasi että vain sinä pelastut, ettet auta muita, jotka luulevat toteuttavansa jumalan tahtoa? Ottaako jumala nykyisin henkilökohtaisesti yhteyttä vain heihin, jotka haluaa elävän oikein ja tulevan taivaaseen?

[QUOTE="vieras";28493667]Ja jälleen, tämä on ollut pointtini, kun tämän uskontoasian toin tässä ketjussa esille.
Eikös evankelisluterilaisuus kuitenkin rakennu uskon ympärille? Eikö kirkossa "palvella jumalaa"? Eikös seurakunnissa kerrota jumalasta ja jeesuksesta? Eikö näitä asioita siellä opeteta faktana?
Ja sitten joku kehtaa kuulua järjestöön, jolla ei ole mitään tekemistä oman elämän kanssa. Vähän kuin joku liittyisi rakennusliittoon ärrän myyjänä..[/QUOTE]

No juu, sä luettelit just evlutin heikkouksia, ja niitähän riittää. Vapis ja hellarit toteuttavat monelta osin tarkemmin Raamattua, joskin heillä taas on omat heikkoutensa.

"vieras"
Minulla on kaksi rippiristiä, yksi molemmilta kummeilta. Kannan niitä joskus edelleen kaulassani vaikka en ole koskaan uskonut Jumalaan missään muodossa. Ne ovat minulle muisto ajasta, jolloin olin nuori ja ihana, muisto ystävistä ja muisto kummeista.
Saanko kysyä, miksi kävit rippikoulun, jollet ole koskaan uskonut jumalaan?
Ymmärrän tämän kannan, ne ovat muisto. Jos vanha, uskovainen mummoni jättäisi minulle perintönä ristinsä, en heittäisi sitä menemään koska se viittaa uskontoon. Mummoni on minulle rakas, ja pitäisin ristin tallessa, koska hän on sen tahtonut minulle antaa. Muistoja minulla on hänestä kyllä muutenkin, eikä minun tarvitsisi kantaa hänen ristiään tai katsella sitä, jotta voisin yhteisiä hetkiä muistaa.

Jokaisella uskonnolla on heikkoutensa. Ja jos Raamattua noudattaisi kirjaimellisesti, voisi olla aika pulassa aika pian :D
No jaa, ei nuo Uuden Testamentin opit nyt ihan mahdottomia ole. :rolleyes:Kaikki Vanhan Testamentin juutalaisjutut taas ei meitä sido.
Yhtä käskyä olen laiminlyönyt kyllä aina, ja samoin on lähes kaikki uskovat: Jeesus käski pesemään toisten jalat. Se tekee kyllä tiukkaa. : / No, taitaa olla kulttuurisidonnainen juttu...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493677]Onneksi olkoon, jos sinulla on suora yhteys jumalaan ja tiedät mitä hän haluaa ihmisiltä nykypäivänä. Olisi erityisen mahtavaa, jos joku teistä, joilla on se suora yhteys, kirjottaisi vaikka sen uuden raamatun, niin että kaikki uskovat saisivat tietää. Vai etkö tahdo pelastaa myös kaikkia muita ihmisiä? Tahtooko Jumalasi että vain sinä pelastut, ettet auta muita, jotka luulevat toteuttavansa jumalan tahtoa? Ottaako jumala nykyisin henkilökohtaisesti yhteyttä vain heihin, jotka haluaa elävän oikein ja tulevan taivaaseen?[/QUOTE]

Tämä on juuri sitä epäkunnioitusta toista ihmistä kohtaan, jota en hyväksy, tuli se sitten ateistilta tai uskovalta. En alennu sen takia edes vastaamaan tähän :)

[QUOTE="vieras";28493702]Saanko kysyä, miksi kävit rippikoulun, jollet ole koskaan uskonut jumalaan?
.[/QUOTE]

Uteliaisuudesta, ystävieni mukana menin. Ajattelin, että minut on haluttu kastaa ev.lut kirkkoon, ja koska ripari ja konfirmaatio on sen uskonnon "riittejä", en ollut niitä vastaankaan. Riparilla kyselin, kuulustelin, kyseenalaistin - melko heikoin tuloksin.

Jos olisin kieltäytynyt, tuskin siitä suurta haloota olisi tullut. Mutta halusin kokea sen.

"vieras"
No juu, sä luettelit just evlutin heikkouksia, ja niitähän riittää. Vapis ja hellarit toteuttavat monelta osin tarkemmin Raamattua, joskin heillä taas on omat heikkoutensa.
Tietysti on heikkoutensa. Niihin takertuminen ollee juuri sitä provosoivaa? Ja niihin takerrun mielipiteissäni, koska ne minua suututtavat.
En ole tutustunut muihin uskontoihin, joten en osaa niistä mitään sanoa.

Tämä uskontojen määrä yhtä jumalaa varten on myös järkyttävän häkellyttävää. Kun kerran on tiedossa selkeät ohjeet, miksi pitää olla monta erilaista järjestöä niiden toteuttamiseksi? (Minäkin voisin perustaa mieheni kanssa kaksi lahkoa, kun kokoamme seuravaa ikean kirjahyllyä..)
Koska kukaan näistä ei oikeasti halua Jumalan tahtoa toteuttaa, vaan haluavat kuulua vain johonkin, ehkä tuntea olonsa jotenkin valaistuneeksi ja turvalliseksi kuvitellessaan pääsevänsä taivaaseen? Koska raamatussa on muutama kiva juttu, jotka voi omaan elämään ottaa myös?
Joo, kyllä minäkin noudatan joitain käskyjä, kuten "älä tapa", mutta se perustuu omaan moraalikäsitykseeni ja suomen lakiin.. Ja joo, kyllä raamatussa on paljon kivoja juttuja, tarinoita ja sääntöjä, muttei silti tulisi mieleenkään sanoa, että toteutan jumalan tahtoa, kun niitä muutamia sääntöjä noudatan ja tarinoista otan oppia.
Ja tietenkään en niin sanoisi siksikään, etten varsinaisesti usko jumalan olevan olemassa.

komppaan
[QUOTE="vieras";28493727]Tämä on juuri sitä epäkunnioitusta toista ihmistä kohtaan, jota en hyväksy, tuli se sitten ateistilta tai uskovalta. En alennu sen takia edes vastaamaan tähän :)[/QUOTE]

Jokainen ateisti vastaa mielellään vastaaviin kysymyksiin, pohtii ja kyseenalaistaa omaa näkemystään. Uskovat taas toimivat päinvastoin ja sitä juuri en ymmärrä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493727]Tämä on juuri sitä epäkunnioitusta toista ihmistä kohtaan, jota en hyväksy, tuli se sitten ateistilta tai uskovalta. En alennu sen takia edes vastaamaan tähän :)[/QUOTE]

Kuinka olisin voinut muotoilla kysymykseni kunnioittavammin? Olin ehkä liian kärkäs, mutta todella haluaisin tietää vastauksesi noihin kysymyksiin.
Ja ihan todentotta, olen iloinen puolestasi, kun teet elämässäsi niinkuin oikeaksi tunnet. En tarkoittanut olla varsinaisesti epäkunnioittava, enemmänkin yritin testata, uskotko todella siihen mitä sanot. Jos uskot, olkoon niin, ei ole minun asiani tuomita.

"hehe"
[QUOTE="hmm";28493422]- aborttia ei saa tehdä kuin todella ääri ääri ääritapauksessa
- homous on sairaus eikä heille pidä koskaan, missään nimessä antaa adoptio-oikeutta eikä vihkimystä kirkossa
- pakolaisia ei pidä ottaa enää Suomeen ja täällä olevat pitää kotouttaa mahdollisimman pian takaisin ja ne jotka tänne jäävät, ON OPETELTAVA suomenkieli, käytävä pakolliset kurssit ja hankittava ammatti ja elettävä maan tavalla
- Suomeen ei tule perustaa YHTÄKÄÄN moskeijaa eikä sallia halal-teurastusta
- liikalihavuus on sairaus ja jokaiken liikalihava pitää ohjata pakolliseen hoitoon laihduttamaan -> näin yhteiskuntakin säästää rahaa
- jos narkkareita ei voida hoitaa, heidät pitää laittaa pakkohoitoon suljettujen ovien taakse ja antaa mieluummin huumetta kuin päästää kaduille vapaasti kulkemaan[/QUOTE]

Sori, mut Suomessa on jo kymmeniä moskeijoja ja Suomesta on mahdollista ostaa suomalaista halal-lihaa :D

"vieras"
[QUOTE="vieras";28493765]Kuinka olisin voinut muotoilla kysymykseni kunnioittavammin? Olin ehkä liian kärkäs, mutta todella haluaisin tietää vastauksesi noihin kysymyksiin.
Ja ihan todentotta, olen iloinen puolestasi, kun teet elämässäsi niinkuin oikeaksi tunnet. En tarkoittanut olla varsinaisesti epäkunnioittava, enemmänkin yritin testata, uskotko todella siihen mitä sanot. Jos uskot, olkoon niin, ei ole minun asiani tuomita.[/QUOTE]

Enkö selkeästi sanonut, että olen löytänyt oman yhteyden Jumalaan? En puhu kenestäkään muusta, edes lapsistani, mun mielestä suhde Jumalaan on jokaiselle henkilökohtainen. Jos nyt alkaisin täällä paasata, miksi juuri mun uskoni on se "oikea", niin saisin melkoisen ryöpytyksen siitä, että yritän jotain käännyttää. Eikä se ole mun tehtäväni, ei mielestäni kenenkään. Enkähän edes tiedä, onko se satavarmasti oikea yhteys, eihän kyse ole mistään sellaisesta, minkä joku voi todistaa. Kyse on USKOSTA.

Minä en ymmärrä toisten uskon kyseenalaistamista, siis uskovaisten kesken. Sen ymmärrän, että ateistia kiinnostaa toisen ajatusmaailman koukerot, mutta että kristitty kyselee toiselta että uskotko todella? Häh, miksi se jokaisen oma henkilökohtainen usko ei riitä?

[QUOTE="vieras";28493741]Tietysti on heikkoutensa. Niihin takertuminen ollee juuri sitä provosoivaa? Ja niihin takerrun mielipiteissäni, koska ne minua suututtavat.
En ole tutustunut muihin uskontoihin, joten en osaa niistä mitään sanoa.

Tämä uskontojen määrä yhtä jumalaa varten on myös järkyttävän häkellyttävää. Kun kerran on tiedossa selkeät ohjeet, miksi pitää olla monta erilaista järjestöä niiden toteuttamiseksi? (Minäkin voisin perustaa mieheni kanssa kaksi lahkoa, kun kokoamme seuravaa ikean kirjahyllyä..)
Koska kukaan näistä ei oikeasti halua Jumalan tahtoa toteuttaa, vaan haluavat kuulua vain johonkin, ehkä tuntea olonsa jotenkin valaistuneeksi ja turvalliseksi kuvitellessaan pääsevänsä taivaaseen? Koska raamatussa on muutama kiva juttu, jotka voi omaan elämään ottaa myös?
Joo, kyllä minäkin noudatan joitain käskyjä, kuten "älä tapa", mutta se perustuu omaan moraalikäsitykseeni ja suomen lakiin.. Ja joo, kyllä raamatussa on paljon kivoja juttuja, tarinoita ja sääntöjä, muttei silti tulisi mieleenkään sanoa, että toteutan jumalan tahtoa, kun niitä muutamia sääntöjä noudatan ja tarinoista otan oppia.
Ja tietenkään en niin sanoisi siksikään, etten varsinaisesti usko jumalan olevan olemassa.[/QUOTE]

Sori mut luennoin, en kuitenkaan täytä tätä ketjua kokonaan uskonjutuilla. Mutta syitä seurakuntien määrälle:
-Aika harmittomat kansanluonne- ja kulttuurijutut. Olisi vaikea kuvitella joku vilkas latino meidän luterilaiseen meininkiin, ja en ihmettele sitä että maailmalla hellarit on suht isokin pulju, just sen rentouden takia. Materialistisessa USA:ssa "yllättäen" viihtyvät kaikensorttiset menestysteologit ja megajulistajat.

-Aikakaudet muuttuu ja kulttuuri samoin, ja siitä tulee sorvausta seurakuntien oppiin. Se onkin kuuma peruna että mitkä Raamatun opit on ikuisia, kaikkia koskevia ja mitkä kuului vain silloiseen kulttuuriin.
Kulttuurisidonnaiset asiat ei ole Raamatussa pelastusasioita. Sen sijaan kaikkia koskeva pelastusoppi tulee siellä onneksi tarpeeksi usein ja kirkkaasti esille.

-Synti, eli ihmisen oma halu väännellä sinänsä suhteellisen selkeää UT:n tekstiä omiin tarpeisiin sopivaksi.

Yhteistyössä