No mun mielestä voi pohtia, oisko uhri voinu omalla toiminnallaan mahdollisesti välttää koko tilanteen. Ihan vaan oppina muille, että omilla ratkasuillaan voi vaikuttaa raiskauksen uhriksi joutumisen todennäköisyyteen. Totta kai joku hullu voi hyökätä vaikka keskellä kirjasta päivää kenen tahansa kimppuun, eikä kaikkia raiskauksia voisikaan estää. En ole tilastoihin perehtynyt, että kuinka suuri osa raiskauksista oikeasti tapahtuu tilanteessa, jossa uhri on keskellä yötä yksin jossain tai kuinka monessa tilanteessa alkoholilla on osuutta asiaan. Ei vähennä raiskaajan syyllisyyttä tai rikosoikeudellista vastuuta, mutta on se mun mielestäni omalla turvallisuudellaan leikkimistä, jos esim. juo ittensä älyttömään känniin. No mä en tajua kyllä muutenkaan sitä, miksi ihmiset juo ittensä tajuttomuuden rajamaille. Sen mitä olen juttuja kuullut, humalassa hukataan tavaroita, vahingoitetaan itseä ja muita. Kaikki sitten menee sen humalan piikkiin, heko heko. Itse haluan pitää kontrollin kokoajan.
En ymmärrä miesten "kähmimis oikeutta". Hiljaisuus ei ole myöntymisen merkki! Noin vuosi sitten oli lööppi miehestä joka oli raiskannut 16-vuotiaan tytön bussissa. Joku toinen matkustaja oli huomannut tilanteen ja mennyt auttamaan tyttöä.
Kun asiaa sitten alettiin tutkimaan, huomattiin että tämä nainen oli jäätynyt tilanteessa, eikä ollut osannut huuta apua. Hän ei ollut antanut miehelle mitään suostumusta alkaa kähmimään ja panemaan, mutta mies ehti jo suorittaa rikoksen ennenkuin muut huomasivat tilanteen
Asiaa parjattiin silloin aika paljon netissä, että eikö ollutki tuon tytön vika koko juttu kun ei selvästi sanonut EI!! Ja kiljunut ja huutanut täysillä apua. Siis mitä h*levettä?!
Vaikka olisi juonut itsensä tajuttomaksi, niin se ei tee sinusta mitenkään vähenmän raiskauksen uhria! Jos nainen on tajuton tai ei kykene muuten puolustamaan itseään, se ei tee hänestä syyllistä tai huonompaa uhria millään tavalla.
On humailaisillakin vastuunsa, sitä en tässä kiellä. Jos kännissä kävelee ojaan ja murtaa jalkansa nii se on ihan oma vika. Jos joku toinen henkilö tulee ja pahoinpitelee sinua mitenkään, se ei ole. Kaikilla pitäisi olla oikeus koskemaattomuuteen!
Ja se joku lompakko vertaus mikä täällä oli: jos löydän lomapkon kahvilan pöydältä, vien sen poliisille. Se on oikein ja laki sanoo että näin kuuluu tehdä. Jos joku muu sen varastaa, se ei ole uhrin vika vaan joku muu on tehnyt väärin.
Surullista jos pitää elää tuollasella periaatteella, että oma vika, mitäs et huolehtinut itsestäsi. Onko se minun vika jos kuolen puukotuksessa, koska en pitänyt suojaliiviä arkivaatteitteni alla? Olisinhan voinut paremminkin huolehtia itsestäni, mutta enpä tehnyt niin.
Ihmisten pitäisi auttaa ja huolehtia toisistaan enemmän. Aika naiivi ja epärealistinen mielipide, mutta näin ajattelen.